TZ250/RD 350 stroke och big bore

Bygger en motor till som reserv. Borrad 1mm dvs 358cc. Denna ska ha Mikuni TM 34.
Färdigportat är den (bilder kommer). Öppentider för Avgasport är 188grader och 118grader på överströmmare. Siktar på 7:1 i komp.
Den ´stora´motorn får maxborrade 31K cylindrar (67.5mm) och vevaxeln med 61mm i slag dvs 436cc. `Hittade`2 st VM38or i mina gömmor. På bilden std förgasare VM26, TM34 och Vm38.
DSC00930.jpg
DSC00931.jpg
 
Bild 1 syns även att övre blockhalvan är bearbetad för frigång pga längre slag.
Bild 2 Wiseco 67.5mm kolv
Bild 3/4 Std överdimensionkolv 64.5mm versus Wiseco 67.5mm (Wiseco för longrod 115mm stakar)

DSC00909.jpgDSC00914.jpgDSC00932.jpgDSC00934.jpg
 
Lite bilder pa 'reserv motorn'.
Bild 1. Topplock. Squishen ar 37% av borret (24mm av 65mm diametralt) och klamspalten mot kolv vid ovre vandpunkt ca 0.85mm. Toppen svetsades igen och nya forbranningsrum gjordes med cnc svarv. Volumen ar 15cc och kompvolumen (matt fysisk med motorn ihopsatt) ar ca 13.7-13.8 cc dvs komp blir 7:1 (se hojd pa avgasporten ovan=24.8mm).
Bild 2. Insugen.
Bild 3/4. Avgasporten ar 41mm bred (63% av borr) och konar 'ner' till 34.5mm diametralt.
Hojden fran ovre kant till cylinderns ovre kant 24.8mm och detta gav 188 graders oppet.
DSC00939.jpgDSC00940.jpgDSC00941.jpgDSC00942.jpg
 
Last edited:
Gjorde aven en stallning/forlanging av bakram for nummerplatshallare och
bakblinkers. Allt ska filas/gradas och pulverlackas.
Ett gammal 80tals baklampa med lite kyrktornstuk blev lagom
retro tyckte jag.
DSC00937.jpg
 
blir ju sugen på att trimma en av mina motorer också, hm, njee, tiden du vet :-)
 
En god vän hade fått sin nya ultraljudstvätt... De 34 år gamla gaffelkronorna fick sig en rejäl och behövlig tvätt. Monterade den mekaniska Nippon Seiki varvräknaren anno 1977-78 (TZ250?) som är finurligt gummiupphängd (ej min konstruktion). Rödmarkerat vid 10.500 som är exakt vad detta bygge kommer varva max..

DSC00948.jpg
DSC00965.jpg
 
Last edited:
Satan vad mycket blårykare du har. kul!
Kan du inte kasta in liter bilder på dina 500or? =)

Edit" Såg att du hade i ditt garage.
Kul som sagt, en vacker dag ska jag också börja min samling av 2takt.
 
Last edited:
Mera motorporr åt folket!:yoparty :tummenupp Jag skulle också vilja göra något sånt här med min härk, men jag besitter långt ifrån den kunskap och den utrustning som krävs för ett dylikt projekt... Jag har stor respekt för folk som klarar av ett sånt här jobb, mycket imponerande:tummenupp Hur mycket bearbetning kräver över blockhalvan för att cylindrar och kolvar ska passa? Får du korta ner kolvskörten för att det inte ska ta i veven (i och med strokningen menar jag) eller är kolven anpassad till detta från fabrik? Hur mycket material kan man ta när man trenchar utan att gå igenom, dvs hur mycket kan man stroka på det här sättet utan några ytterligare modifieringar?:)
 
Mera motorporr åt folket!:yoparty :tummenupp Jag skulle också vilja göra något sånt här med min härk, men jag besitter långt ifrån den kunskap och den utrustning som krävs för ett dylikt projekt... Jag har stor respekt för folk som klarar av ett sånt här jobb, mycket imponerande:tummenupp Hur mycket bearbetning kräver över blockhalvan för att cylindrar och kolvar ska passa? Får du korta ner kolvskörten för att det inte ska ta i veven (i och med strokningen menar jag) eller är kolven anpassad till detta från fabrik? Hur mycket material kan man ta när man trenchar utan att gå igenom, dvs hur mycket kan man stroka på det här sättet utan några ytterligare modifieringar?:)

Ska inte du bygga bobber och uppdatera lite? :7peta
 
Mera motorporr åt folket!:yoparty :tummenupp Jag skulle också vilja göra något sånt här med min härk, men jag besitter långt ifrån den kunskap och den utrustning som krävs för ett dylikt projekt... Jag har stor respekt för folk som klarar av ett sånt här jobb, mycket imponerande:tummenupp Hur mycket bearbetning kräver över blockhalvan för att cylindrar och kolvar ska passa? Får du korta ner kolvskörten för att det inte ska ta i veven (i och med strokningen menar jag) eller är kolven anpassad till detta från fabrik? Hur mycket material kan man ta när man trenchar utan att gå igenom, dvs hur mycket kan man stroka på det här sättet utan några ytterligare modifieringar?:)

58mm vev (+4mm slag) passar rakt i utan modd. 61mm vev trenchar man ca 1.5mm och det gar fritt men ej igenom. 64mm och mer far man bygga upp med motorplast pa utsidan.
Tror iaf +16mm dvs 70mm i slag ar "ok' i std block.
67.5mm kolv gar i utan modd. Det ar 115mm stakar dvs dem ar +5mm mot std (std=110mm).
Tror att tom 72mm "Super Cub" cylinder gar i utan kora upp vevhus .Sa en 472cc kan man bygga utan rora vevhuset.
Se har:
http://www.ebay.com/itm/Banshee-472...ies&vxp=mtr&hash=item519bad9afd#ht_1612wt_754
 
Mera motorporr åt folket!:yoparty :tummenupp Jag skulle också vilja göra något sånt här med min härk, men jag besitter långt ifrån den kunskap och den utrustning som krävs för ett dylikt projekt... Jag har stor respekt för folk som klarar av ett sånt här jobb, mycket imponerande:tummenupp Hur mycket bearbetning kräver över blockhalvan för att cylindrar och kolvar ska passa? Får du korta ner kolvskörten för att det inte ska ta i veven (i och med strokningen menar jag) eller är kolven anpassad till detta från fabrik? Hur mycket material kan man ta när man trenchar utan att gå igenom, dvs hur mycket kan man stroka på det här sättet utan några ytterligare modifieringar?:)
611cc ar nog max vad std blocket klarar.
Se har:
http://www.ebay.com/itm/Banshee-611...ies&vxp=mtr&hash=item51965a4b21#ht_2194wt_754

Sen finns det ju 3 och 4 cylindriga Mattoon block och Robinson 4vxl lada tex denna 967cc:
http://www.ebay.com/itm/967cc-TRIPP...ries&vxp=mtr&hash=item4ab2a7660f#ht_902wt_698
 
Last edited:
Satan vad mycket blårykare du har. kul!
Kan du inte kasta in liter bilder på dina 500or? =)

Edit" Såg att du hade i ditt garage.
Kul som sagt, en vacker dag ska jag också börja min samling av 2takt.
Jaa RG500an och RD500an maste renoveras..NS400Ren ar valdans fint skick.
Har en RG500 motor oxa 'over' som jag inte vet vad jag ska gora av...
 
two stroke shop pillar ju en del med det där också:
http://www.twostrokeshop.com/
ca 68k skulle dom ha sist jag kollade för en komplett 500 kittad motor med fästen för att passa rs250 som gav runt 120 pållar.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top