TZ250/RD 350 stroke och big bore

Tack för svaren! Det är fan inte billigt med fina motordelar...:gnissla :näsblod Men kämpa på, kul att se någon som kan som sagt!:tummenupp Så kan vi vanliga dödliga fortsätta att drömma oss bort:D
 
Men det är inga powervalves på rd350-motorn?
Hur påverkar det låg och mellanregistret, eller är det bara på mindre tvåtaktare som, powervalves faktiskt gör nån större skillnad?
 
Men det är inga powervalves på rd350-motorn?
Hur påverkar det låg och mellanregistret, eller är det bara på mindre tvåtaktare som, powervalves faktiskt gör nån större skillnad?


Det är avgasport
YPVS yamaha power valve system eller nått står det för. Du ser väl även en axel på sida två sticka ut ur cylindern som är till avgasporten misstänker jag?
 
Det är avgasport
YPVS yamaha power valve system eller nått står det för. Du ser väl även en axel på sida två sticka ut ur cylindern som är till avgasporten misstänker jag?
RD350LC (modellkod 4LO) 1980-82 hade ingen avgasport.
Fr.o.m RD350LCII (modellkod 31k) 1983 kom YPVS (mycket riktigt Yamaha Power Valve System) där avgasporten styrs av en liten servo motor och öppar avgasporten helt vid 5700 rpm. Finns mycket mer sofistikerade styrningar att köpa till YPVS idag.
I Sverige modellkod 31K och övriga koder kan ni se här:
http://rd350lc.net/RD350TYPE.htm
 
Last edited:
Underbart där dom har fräst nya block och helt enkelt lagt till ett vevhus.
Undra hur många gånger killen som gjorde det först gången fick hör kommentarer typ ''så kan man inte göra'' ''det kommer aldrig att funka''

Skön kille på banshee dragen också.
Busa bansheen ägs säkert av en rik knös med köpta extra allt prylar.
Så blir han slagen av en bonnläp med hemmaknåpad 2t motor i jeans och T-shirt.
 
Ah, tyckte jag kolla ordentligt på dina bilder, men nu ser jag iaf axeln på sidan på en av bilderna.

Vad jag kollade mer på var trimcylindrarna till bansheena (på ebay alltså), dom verkar inte ha avgasportar, får man fräsa hål för det själv då om man vill ha det?

Det är avgasport
YPVS yamaha power valve system eller nått står det för. Du ser väl även en axel på sida två sticka ut ur cylindern som är till avgasporten misstänker jag?
 
Ah, tyckte jag kolla ordentligt på dina bilder, men nu ser jag iaf axeln på sidan på en av bilderna.

Vad jag kollade mer på var trimcylindrarna till bansheena (på ebay alltså), dom verkar inte ha avgasportar, får man fräsa hål för det själv då om man vill ha det?
Yamaha Banshee std cylindrar har inte avgasportar.
Banshee Cheetah Cub och Cheetah DM cylindrar har inte avgasportar.
Trinity (http://www.trinityracing.com/yamaha-banshee2.html#performance) Banshee Cheetah har avgasportar men styrs ej av servomotor, ser ut såhär:
http://www.ebay.com/itm/Banshee-Che...es&vxp=mtr&hash=item3a564e429f#ht_1092wt_1159
 
Last edited:
Garage OT

Nya verkstan har fått lite nya prylar (och gamla uppkopplade) se bilder:
1. Smådelstvätt/¨tvättmussla¨(tack till Frank på Swedol)
2. Ny kompressor (tack Frank på Swedol)
3. Verkstadsljudanläggningen kopplad..
DSC00109.jpg
DSC00110.jpg
DSC00111.jpg
 
Blästrat o blästrat, sen tvätt och åter tvätt men det blev mycket delar klara för lack
(blir nog tvättx3 till imorgon pga blästringen):
DSC00113.jpg
Lite kapning/sågning+lite fräsning/borrning så var reedspacers klara
(tack Landen och Silis Verkstadteknik):
DSC00114.jpg
 
Last edited:
ok, tack för klargörandet. =) (ung samma stuk som TSS då View attachment 352695)
Njaa inte riktigt samma. TSS använder servomotor med wire.
På Banshee Cheetah Powervalve cylindrar fungerar inte powervalven som den vanliga YPVSn. Det finns ingen servo/kontrollbox/wire. Den fungerar med hjälp av avgaspulsernas tryck. Ju mer varv desto högre tryck finns i avgaserna och detta öppnar powervalven (som har en fjäder). Man kan byta fjäder för att få den att öppna på olika varvtal.
Bättre bild:


http://homepage.ntlworld.com/ultimatelccrazy/html/Cheetah Powervalves.htm
 
Last edited:
...3. Verkstadsljudanläggningen kopplad..
View attachment 352708

Har tyst följt tråden men nu kan jag inte hålla tyst längre... hahaha... många skulle vara glada om dom haft den en sån i vardagsrummet och du har den i garaget!

Kul att följa ditt motorbygge i övrigt! Förr eller senare ska jag också ha en större RD-motor.
 
Har tyst följt tråden men nu kan jag inte hålla tyst längre... hahaha... många skulle vara glada om dom haft den en sån i vardagsrummet och du har den i garaget!
Nu blir det ju OT....
Joo vars den är ok ljudanläggningen. En NAD 116 förförstärkare med 2st mono-kopplade Harman Kardon PA 2200 (Continuous Average Power (FTC) from 20-20kHz, Mono ,at 8 Ohms, 200Watts @ <0.08THD) . Högtalarna lever ett hårt liv....
 
Ja, nej, tänkte mer på den mekaniska lösnignen av porten då, att den skjuts ner iställer för att vridas upp, men det spelar väl eg mindre roll.

En irriterande n00bfråga till när vi ändå är igång, är motorblocket och drivlinana identiska på "dina" motororer och bansheen? (rd350 altså).

Är sjukt sugen på att bygga nåt åt TSS GP500-hållet, men känner att jag inte har riktig koll på rd350/banshee-blocket och vad som passar vad. :P

PS sjukt najs ljudanläggning ja =D DS
 
*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back
Top