TZ250/RD 350 stroke och big bore

Ja, nej, tänkte mer på den mekaniska lösnignen av porten då, att den skjuts ner iställer för att vridas upp, men det spelar väl eg mindre roll.

En irriterande n00bfråga till när vi ändå är igång, är motorblocket och drivlinana identiska på "dina" motororer och bansheen? (rd350 altså).

Är sjukt sugen på att bygga nåt åt TSS GP500-hållet, men känner att jag inte har riktig koll på rd350/banshee-blocket och vad som passar vad. :P

PS sjukt najs ljudanläggning ja =D DS

Motorblock Yamaha Banshee och Yamaha RD350 (from 1983) är samma förutom att den mekaniska drivningen för varvräknare fattas på Banshee. Den försvann förövrigt from 1986 (1WT modellkod i Sverige) också på RD350F.
Växellådan/koppling kan jag ej svara på men tror att allt passar rakt av.
Cylindrar skiljer iom Banshee ej har YPVS och formen på toppen lite olika.
Se bild:
Banshee toppackning överst (67mm), RD350LCII toppackning imitten (67mm) och en RD350LCII topp underst.Toppen har ej std förbränningrum
DSC00115.jpg
 
Motorblock Yamaha Banshee och Yamaha RD350 (from 1983) är samma förutom att den mekaniska drivningen för varvräknare fattas på Banshee. Den försvann förövrigt from 1986 (1WT modellkod i Sverige) också på RD350F.
Växellådan/koppling kan jag ej svara på men tror att allt passar rakt av.
Cylindrar skiljer iom Banshee ej har YPVS och formen på toppen lite olika.
Se bild:
Banshee toppackning överst (67mm), RD350LCII toppackning imitten (67mm) och en RD350LCII topp underst.Toppen har ej std förbränningrum
View attachment 352731

Ok, tackar för infon! =)
Ska följa ditt bygge med stort intresse.
 
Har spenderat kvällen och lite av natten med överströmmarnas övergångar block till cylinder.Börjar bli någorlunda ordning, bara lite finlir att få ihop allt ....
Man kan lägga nästan hur mycket tid som helst på portning av en tvåtaktare. Tur att¨bara¨det här kvar...(Detta är reservmotorn på 358cc)
Ledsen för kass bildkvalitet iom har bara mobilen att fota med ikväll.
DSC00116.jpg
DSC00117.jpg
 
Last edited:
Ser fint ut det där! Lättningshål är pjår räsing!
 
Seriöst att klyva motorn för att fixa en sjysst portning :).
När jag gjorde samma operation på min gamla RD så skar jag till två cylinderfotspackningar så att de passade perfekt mot blocket och sedan lade jag dem i botten på cylindrarna, ritsade och portade därefter.
 
Seriöst att klyva motorn för att fixa en sjysst portning :).
När jag gjorde samma operation på min gamla RD så skar jag till två cylinderfotspackningar så att de passade perfekt mot blocket och sedan lade jag dem i botten på cylindrarna, ritsade och portade därefter.

Jo den metoden använder jag med + det sista finliret får man se/känna att det är en bra övergång imellan cylinder och övre blockhalva.
 
Seriöst att klyva motorn för att fixa en sjysst portning :).
När jag gjorde samma operation på min gamla RD så skar jag till två cylinderfotspackningar så att de passade perfekt mot blocket och sedan lade jag dem i botten på cylindrarna, ritsade och portade därefter.

Här syns tydligt skillnaden på oskuren och skuren packning.
Den högra skuren och den vänstra oskuren. Sen klyver jag motor
även för genomgång/renovering.

DSC00971.jpg

DSC00972.jpg
 
Renovering av en standard vev idag. Fick kastet på större höger/vänster inom 0.02mm (tolerans 0.05mm).
Standard stakar dvs 110mm i CC mått.
Lager SKF 6305C3H ETN9... C3 radialglapp i övre sidan av C3 toleransen(24-28um=0.024-0.028mm), större kulor (större kontaktyta mellan kula och kulbana = högre bärighet)och plasthållare som gör att kulan inte har någon annan metall att 'krocka' med vid snabb kulacceleration.

DSC00121.jpg
 
Last edited:
Renovering av vevaxel till RD350LCII (31K) del 1

Borjade satta ihop veven jag tog isar igar:

DSC00983.jpg
Alla grejor rengjorda och upplagda

DSC00984.jpg
Mittenaxeln pressad i ena mitthalvan

DSC00985.jpg
Ramlager uppvarms till ca 90 drader

DSC00987.jpg
Mittenlagren och labyrinttatnigen pa mittenaxeln

DSC00988.jpg
Centrumdelen av vevaxeln klar

Fortsattning foljer....
 
PRessar du ihop och isär vevaxlar för hand eller vad har du för utrustning till det? Nyfiken:)
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top