TZ250/RD 350 stroke och big bore

Ja visst fan!
Då lär du slippa de problemen jag hade med originalramen :)
 
Ser ju fint ut. :tummenupp Vilken färg använder du? Det blir aktuellt för mig själv att måla motorblock ganska snart. :)
Edit: Det är är pulverlack va?
 
Last edited:
Ser ju fint ut. :tummenupp Vilken färg använder du? Det blir aktuellt för mig själv att måla motorblock ganska snart. :)
Edit: Det är är pulverlack va?
Tackar så mycket :)
Inte pulverlack men 2 komponent dock. Men det klart pulverlack på cylinder och topplock e nog hållbarare men detta funkar oxå.
Grundfärgen är Lesonal 1K Etch Primer RTS
Uppe på detta Akzo Nobel 1/2 Matt Svart 40/60 (som mest lika Yamahas orginalfärg).
 
Idag bara lite städning efter lackeringen. Det blir en vända till att lacka i veckan som kommer.
Väntan på förzinkningen så satte jag ihop 2 st vattenpumpar med nya tätningar/lager/packningar och skruv. Blev bra.

Allt upplaggd före:

DSC01010.jpg

Och när de var klart:

DSC01011.jpg
 
Blir riktigt tjusigt det där, bra jobbat (tumme upp )
 
Gjorde klart nya bussningar till YPVSerna och satte i nya oringar + torntätningar .:)
Sen gjordes det adaptrar till insugen för att få fast förgasarna + att få vinkeln ok på dem.
Detta är den lilla motorn (358an) som nu börjar ta form...:D
Jo, luftfilterna som aldrig är använda är minst sagt 'väderbitna' ändå:rofl

DSC01017.jpg
 
Last edited:
Härligt att se alla framsteg! Jag ska nog ha en RD igen någon gång. Synd bara att min vobblade så frenetiskt (trots nya sving och styrlager) så jag ledsnade på den. Men motorn var kul!

Min 350LC vobblade också aslätt, har fått en del riktigt överjävliga vobbel på den hojen. Men, sen jag monterade en styrdämpare så har jag inte fått ett endaste vobbel. :)

OnT: Snyggt jobbat ramram! :tummenupp
 
Justerat vänstercylinders YPVS lagring axiellt lite idag. Sen gjorde jag klart insugsadaptrarna.
Kunde inte hålla mej så satte ihop 'líllspisen' lite. Sitter dock ingen koppling i än.
Ska mäta porttider igen och lamellerna (nya) är i oljebad några dagar...
Sen ska ju klämspalten mätas och justera ....

DSC01018.jpg
 
Iom att grejorna kom från förzinkningen och jag hann göra iordning hållaren till bakbromsen kunda jag plocka ihop den lilla TZ lite...:)
Blev iallafall nästan en 'halv' cykel...:D
Det var korta svingar på den tiden (70-talet) :hihi

DSC01019.jpg
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top