Tvåtaktaren är död - eller vad var det Valmers sa?

Coolt! Märkligt att det inte skrivits mer om detta, var totala nyheter för mig. Jag har gått och grämt mig för att det aldrig blev nåt av Bimota V-Due och trodde att det var "end of the line" för tvåtaktsutveckligen. Hade varit riktigt kul att se en stor tvåtaktare i en gatmaskin!

Direktinsputning och med dagens "fly-by-wire" system samt tvåtakt kommer nog fungera bra.

Coola Ola skrev:
Coolt! Märkligt att det inte skrivits mer om detta, var totala nyheter för mig. Jag har gått och grämt mig för att det aldrig blev nåt av Bimota V-Due och trodde att det var "end of the line" för tvåtaktsutveckligen. Hade varit riktigt kul att se en stor tvåtaktare i en gatmaskin!

Precis så har jag tänkt. Jag kräver en direktinsprutad V4-tvåtaktare på 650 cc, 1370 mm hjulbas och ett utseende som kan beskivas som RC211V Evolution. Nuuuuuuu!!! (samma tonläge som den galna kärringen som ringer in och klagar på att radion inte fungerar)

Toyota labbade med en stor tvåtaktsmotor med direktinsprutning på 500hk/500Nm för 10-15 år sedan. Det blev inget av det. Betvivlar att det blir något denna gång heller.

Chris Ash skrev:
Det idealiska hade ju varit om tvåtaktaren tog över världen helt.
Då skulle det inte råda brist på fritidssysselsättning iallafall. Biltema och Mekonomen skulle göra miljardvinster.

Det förvånar mig faktiskt att ni inte har kännt till mer om DI tvåtaktare. Detta är ju absolut inga nyheter, utan har använts av t.ex. alla (?) tilverkare av utombordsmotorer i många år. Helt klart är tekniken intressant, och vem vid sina sinnens fulla bruk vill inte ha en motor som är både lätt, stark, ren, och bränslesnål? Där är vi inte riktigt ännu, fast löftena har varit lika fagra som många i flera år nu. Det som får mig att undra lite är, att dessa tillverkare samtidigt tillverkar moderna fyrtaktsmotorer prallellet med tvåtaktarna? Antingen håller man på med Världens Dyraste Marknadsundersökning, eller så är man inte riktigt säkra på tekniken själva ännu? Bollen ligger hos tillverkarna, men tiden håller på att rinna ut....

soppatorsken skrev:
Jojo, det är ju V-duen ett stående bevis för.

Öhh, V-duen är gammal... Och pengarna tog slut för bimota som det har gjort vanligtvis.
Det tog ett tag innan man fick till insprutet på fyrtaktare också, det upplevdes av alla som på gasen som fullt eller inget, eller med fördröjningar.
Sedan fick man till det någorlunda på hojarna ändå, fyrtakt lite enklare eftersom motorerna är lite sävligare ;)

oFFkeFF skrev:
Öhh, V-duen är gammal...

Jo, det är den. Och den var den som fällde Bimota ekonomiskt, mer eller mindre.
Men det roliga är att för att få den att funka alls så moterade de i efterhand förgasare.
Men visst vore det kul om man kunde få tvåtaktaren lika ren och driftsäker som en fyrtaktare fast men bibehållet effekt/viktövertag. Sen är det väl en fråga om man tror att det kommer att hända eller inte.

soppatorsken skrev:
Jo, det är den. Och den var den som fällde Bimota ekonomiskt, mer eller mindre.
Men det roliga är att för att få den att funka alls så moterade de i efterhand förgasare.
Men visst vore det kul om man kunde få tvåtaktaren lika ren och driftsäker som en fyrtaktare fast men bibehållet effekt/viktövertag. Sen är det väl en fråga om man tror att det kommer att hända eller inte.

Vad som fällde Bimota kan nog tvistas om en hel del. Men visst plöjde de ner mycket pengar på Vdue'n, fast problemet var väl att få överhuvudtaget köpte de andra cyklarna från Bimota på grund av att det alltid saknades reservdelar till dem..

Edit: Sen vetifanken om tvåtakt någonsin kommer slå ¨på gatan igen. 200hk tvåtakt på gatan skulle säkerligen lagstiftas bort ganska snabbt.
Och på costum-cyklar är man ju inte intresserad av effekt ändå..

Att direktinsprutning är medicinen för tvåtaktarens risiga bränsleekonomi och höga nivå av avgasemissioner är inte helt nytt men detta innebär knappast att de blir megapoppis igen, för trots deras trevliga karaktär så kvarstår miljöproblemet med (o)ljudet. Soundpollution är ett passande ord i sammanhanget

Nesse skrev:
Att direktinsprutning är medicinen för tvåtaktarens risiga bränsleekonomi och höga nivå av avgasemissioner är inte helt nytt men detta innebär knappast att de blir megapoppis igen, för trots deras trevliga karaktär så kvarstår miljöproblemet med (o)ljudet. Soundpollution är ett passande ord i sammanhanget

Menar du att det inte finns fungerande ljuddämpare till tvåtaktare? En Standard 250 låter ju som en dammsugare......

Chris Ash skrev:
Menar du att det inte finns fungerande ljuddämpare till tvåtaktare? En Standard 250 låter ju som en dammsugare......

En std 250 är kanske inte det mest upphetsande man kan tänka sig.
Lyssnar man på de högpresterande maskinerna så gör det ju ont i öronen.

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back