Tvättning/putsning av hojen för en som är SLÖ?

Nilsson_

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Letar sjysst R6, Aprilia Rs125 02:a, Pb900 05:a och en Suzuki RM50 79:a
Har börjat "försöka" putsa upp hojjen så att den ska vara fin till premiär turen i vår men jag har ett stort problem. Jag är jätte slö! Har idag putsat till fälgarna och det tog mig 4h, fick väl till en okej finish men jag misstänker att det går att få det bättre. Men det är ju så in i helvete trångt med skivorna och drev (kanske helt enkelt måste ta av hjulen). Sen har jag ju resten av hojen kvar. Men jag kom och tänka på en sak. Finns det ingen firma som man kan lämna den till så dom får putsa den? Vem i så fall? Hur mycket skulle detta kosta?

Vet inte om MR. Cap eller Ditec kanske lackbehandlar hojar också?! Det gör dom säkert. Men det lär kosta...

Jag tycker det är skoj att putsa på grejerna!

Gör som jag, spola av fanskapet med varmt vatten å låt torka in bara!

Det regnar garanterat ändå den gången du plockar ut den och befinner dig mer än 5 km hemifrån!! :mad:

Mig veterligen finns det ingen firma som är specad på hojjar, så det lär nog bli du som får göra det.

Inte sugen på att låta någon, som aldrig ens suttit på en hojj, montera av/på hjul och kåpor...

Maveriq skrev:
Har börjat "försöka" putsa upp hojjen så att den ska vara fin till premiär turen i vår men jag har ett stort problem. Jag är jätte slö! Har idag putsat till fälgarna och det tog mig 4h, fick väl till en okej finish men jag misstänker att det går att få det bättre. Men det är ju så in i helvete trångt med skivorna och drev (kanske helt enkelt måste ta av hjulen). Sen har jag ju resten av hojen kvar. Men jag kom och tänka på en sak. Finns det ingen firma som man kan lämna den till så dom får putsa den? Vem i så fall? Hur mycket skulle detta kosta?

Låt bli, helt enkelt.

Maveriq skrev:
Har börjat "försöka" putsa upp hojjen så att den ska vara fin till premiär turen i vår men jag har ett stort problem. Jag är jätte slö! Har idag putsat till fälgarna och det tog mig 4h,

Har du inte hört talas om fälgrengörning?
Spraya på, vänta 5 min. Sen spola av så blir det hur rent som helst.

Tyrgash skrev:
Håller med Gusten, skit i att tvätta det gör jag. Ska göra rattbike av min 97. :tummenupp
Jag tycker fan med det suger... Hade lätt betalt för att få det gjort...

Så länge man inte kör i salt och grus så spelar det ju ingen större roll för hållbarheten, tror jag.

Min sukka var äkligt skitig när jag sålde den. Myggor och repor sen början av juni...

Ska nog sköta den nya mycket bättre.

Jag brukar plocka av kåpor fälgar och sving för "höst-putsen". Det är det snabbaste sättet att få hojen fin tycker jag.
Om den sen blir lite skitig under sommaren så spelar inte det så stor roll. Men en ordentlig rengöring per år tycker jag min hoj förtjänar. Tack vare en ordentlig rengöring per år så håller jag cykeln i "nyskick" vilket jag tycker är det skick den alltid ska vara i.

Om man inte plockar bort svingen går det inte att göra rent bakdämparen, avgasrör, mm ordentligt.

Självklart kan man göra på andra sätt men så här gör jag.
Bifogar en bild på min TRX 850, när bilden togs hade den gått över 2000 mil och var 6 år gammal.

Bifogat

• rw_trx.jpg
    rw_trx.jpg
    67.9 KB · Visningar: 333
När vi nu är inne på putsning.
Vad för rengöringsmedel rekommenderar ni? Framför allt till grenrören och annat som är kromat. Kör en del med autosol, men jag får inte riktigt upp den finishen det var på den när den stod hos handlaren.

Andra tips annars på bra o ha kemikalier till bågen???

Jo förresten, om du känner dig rik och lat så kan jag självklart pusta ordning din hoj också.
Pris - beror på hoj och hur ren du vill ha din hoj men 1000 kr och uppåt. Men då får du hojen i toppskick (bättre än Mr Cap och liknande, jag har tidigare jobbat som "biltvättare" och vet hur man gör).
PM'a vid intresse. Jag har mitt garage i Linköping....

Rickard skrev:
Bifogar en bild på min TRX 850, när bilden togs hade den gått över 2000 mil och var 6 år gammal.

Imponerande bild... Sa du 2000 mil? På släp? ;)

Henkmaster skrev:
Imponerande bild... Sa du 2000 mil? På släp? ;)

Gått som vanligt i regn och rusk. Hojen brukar vara småskitig under hela sommaren då jag tycker det är roligare att köra än att putsa. Men sen gör jag alltid rent hojen på hösten (samtidigt som den får en ordentlig service).

Rickard skrev:
Jag brukar plocka av kåpor fälgar och sving för "höst-putsen". Det är det snabbaste sättet att få hojen fin tycker jag.
Om den sen blir lite skitig under sommaren så spelar inte det så stor roll. Men en ordentlig rengöring per år tycker jag min hoj förtjänar. Tack vare en ordentlig rengöring per år så håller jag cykeln i "nyskick" vilket jag tycker är det skick den alltid ska vara i.

Om man inte plockar bort svingen går det inte att göra rent bakdämparen, avgasrör, mm ordentligt.

Hördudu Rickard, kan du inte dela med dig av din kunskap.
Att du kan putsa hoj är det ju inget snack om.
Vad använder du för rengöringsmedel förutom vatten?
Torkar/skrubbar du bara av skiten eller använder du även tryckluft?

Berätta för oss - jag vill också ha min hoj lika snygg som din :)

Rickard skrev:

...shit impressive ! Hade en sån kompis &så, ...han tvättade sina ekerfälgar i dest.vatten (med tandborste) för att inte få kalkfläckar.

Last edited:
Zoidberg skrev:
...shit impressive ! Hade en sån kompis &så, ...han tvättade sina ekerfälgar i dest.vatten (& tandborste) för att inte få kalkfläckar.

Hahaha... ja vissa saknar spärrar :)
Min kusin har tillgång till 40°C dest.vatten på sitt jobb. Han tycker det är bra att tvätta bilen i :hoppa

pidda skrev:
Hördudu Rickard, kan du inte dela med dig av din kunskap.
Att du kan putsa hoj är det ju inget snack om.
Vad använder du för rengöringsmedel förutom vatten?
Torkar/skrubbar du bara av skiten eller använder du även tryckluft?

Berätta för oss - jag vill också ha min hoj lika snygg som din :)

1.Grovrengöring med svamp+schampo+mycket vatten. Viktigt att alltid ha mycket vatten i svampen för att inte repa hojen. Inget speciellt schampo.
(eventuellt behövs lite avfettning på fälgarna om jag åkt mycket regn)

2. Torkar av med sämskskinn, sen en kortare åktur. Torkar av det sista med tryckluft. (eventuellt lite autosol på avgasrören om jag kört mycket regn / nyasfalterat)

Detta är allt jag gör under säsong.

Dessutom blir det en ordentlig höstrengöring med vaxning (utan slipmedel!).
För att få rent ordenligt monterar jag av framhjul, bakhjul och sving för att kunna putsa upp allt ordentligt (bakstötdämparen är "omöjlig" att göra ren med svingen kvar på hojen).

(brukar ej polera då det sliter på lacken och vanligtvis inte behövs. Är din hoj dålig i lacken behövs handpolering också. Jag kör aldrig med maskin på mc.)

Klart.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...