Triumph Thruxton-tråden

Nu har jag kört sen i våras med Norman Hyde-dämparna och är fortfarande väldigt nöjd.

Det smäller ju en del, och visst kan det låta läckert (ibland), men nu är nästa projekt en AIS-delete. Sen blir det troligtvis en mappning med TuneECU.

En fråga till er som har koll:

Som jag har fattat det så kan man stänga av O2 i TuneECU och då är de kits som säljs för O2-delete egentligen onödiga förutom rent utseendemässigt?

IMG_1737.jpeg

Om jag minns rätt så finns det två rutor man bockar i eller ur för att inaktivera SAI och O2. Där emot måste du ta bort eller plugga SAI om du ska slippa smällarna, jag körde första tiden med en Ikea påsklämma som klämde ihop slangen från luftburken men sen tog jag bort allt och pluggade i toppen och luftburken.

I dag tror jag bara jag hade pluggat slangen vid luftburken och låtit grejerna sitta kvar

Om jag minns rätt så finns det två rutor man bockar i eller ur för att inaktivera SAI och O2. Där emot måste du ta bort eller plugga SAI om du ska slippa smällarna, jag körde första tiden med en Ikea påsklämma som klämde ihop slangen från luftburken men sen tog jag bort allt och pluggade i toppen och luftburken.

I dag tror jag bara jag hade pluggat slangen vid luftburken och låtit grejerna sitta kvar
Fattar! Nu har jag redan köpt kittet och så är det ju kul att skruva lite också. :giggle:

Fattar! Nu har jag redan köpt kittet och så är det ju kul att skruva lite också. :giggle:

Det finns väl en lite fördel stt ha kvar SAI men med pluggad slang och det är ju om man ska ha på original dämparna med katalysatorer vid tex besiktningen sen vet jag inte hur mycket skada katterna tar att köra utan SAI men det är bäl inte bra.

Dock blir ju motorn snyggare och renare utan de extra slangarna i toppen.

Nån som testat bulliga sidokåpor till Thruxton 900? Jag skulle velat montera att USB-uttag i kåpan för att kunna ladda twlwfon eller eb powerban i packväskan. Samt att montera en on-off switch till tidreläet som styr android auto skärmen.

Vill inte borra och förstöra original kåpan så billiga ersättnings kåpor vore kanske ett alternativ, typ dessa https://www.aliexpress.com/item/1005008369131084.html

Nu har jag plockat bort SAI-systemet och mappat hojen. Valde mappen 20232 för "aftermarket silencers and mechanical odometer" i TuneECU. Körde en kort provtur och visst märks det lite skillnad, men framförallt att man slipper smällandet.

Vad kör ni andra för mappar?

IMG_1750.jpeg

Jag kör typ mappen ”Triumph Original för TOR” eller vad den nu kan heta. Inget mer avancerat än så alltså.
Har TOR-dämpare, rensad luftburk och KN-filter, inget mer, och hojen är snabbare nu när den är gammal än vad den var som ny. 🙂

Jag kör typ mappen ”Triumph Original för TOR” eller vad den nu kan heta. Inget mer avancerat än så alltså.
Har TOR-dämpare, rensad luftburk och KN-filter, inget mer, och hojen är snabbare nu när den är gammal än vad den var som ny. 🙂
Ok! Det borde vara motsvarande den jag valde. Har också K&N filter och bortplockad snorkel men har inte rensat luftburken.

Jag kör med Arrow 2-2 mappen för E5 men tankar med 95 vilket väl är E10. Har TOR dämpare, rensad luftburk, 3D printat lock liknande TTP locket till luftburken men original filter, O2 och SAI bortplockat.

Har tänkt testa mappen för aftermarket silencer men det har inte blivit av, är det nån som vet om den mappen är gjord för annat än byte av dämparna till TOR?

Det bästa vore ju att åka och bänka hojen ordentligt och få en mapp exakt efter motorn men för min körning känns det onödigt att lägga pengar på det.

Hittade tillbaka till denna tråd ikväll när jag tittade på bilder på min gamla Triumph, deltog i de tre första "vätternrundorna" 2010, 2011, 2012. Jag var 22 år 2010 och det verkar inte som att dagens 20-åringar intresserar sig för coola retros på samma sätt. Vad jag vet har väl tillverkningen av Thruxton upphört?

Tiden går fort och jag saknar min Bonneville oerhört (såldes 2014). Har idag en R1200GS men det blir inte mycket åka av med en 2-åring hemma och en till på väg.

Visst var det bra mysigt när man mullrade in på torget i Askersund...

DSCN0062.jpg

Hittade tillbaka till denna tråd ikväll när jag tittade på bilder på min gamla Triumph, deltog i de tre första "vätternrundorna" 2010, 2011, 2012. Jag var 22 år 2010 och det verkar inte som att dagens 20-åringar intresserar sig för coola retros på samma sätt. Vad jag vet har väl tillverkningen av Thruxton upphört?

Tiden går fort och jag saknar min Bonneville oerhört (såldes 2014). Har idag en R1200GS men det blir inte mycket åka av med en 2-åring hemma och en till på väg.

Visst var det bra mysigt när man mullrade in på torget i Askersund...

View attachment 525490
En vacker samling! :)
Min Thruxton är kvar. Närmar sig 8000 mil på mätaren och är faktiskt snabbare än 2010-2013!

Erichs trimmade vinröda längst bort är såld och rullar i Bohuslän, om den inte är såld igen? Såg en annons för ett bra tag sedan. BJNs gula är också såld (VIF Björn!). Vilken var din - Bonnien med den tvåfärgade tanken? Minns inte vem som körde vad alla år. Det är lätt att blanda ihop deltagare och hojar efter 10+ Vätternrundor.

Du får väl köpa en ny traja, inte svårare än så. :) Man kan ha flera hojar!

En vacker samling! :)
Min Thruxton är kvar. Närmar sig 8000 mil på mätaren och är faktiskt snabbare än 2010-2013!

Erichs trimmade vinröda längst bort är såld och rullar i Bohuslän, om den inte är såld igen? Såg en annons för ett bra tag sedan. BJNs gula är också såld (VIF Björn!). Vilken var din - Bonnien med den tvåfärgade tanken? Minns inte vem som körde vad alla år. Det är lätt att blanda ihop deltagare och hojar efter 10+ Vätternrundor.

Du får väl köpa en ny traja, inte svårare än så. :) Man kan ha flera hojar!
Yes, jag hade en Bonneville T100 med tvåfärgad tank och kortare bakskärm från Thruxton med Norman Hyde styre och pipor. Så bekväm och härlig på alla sätt. Köpte den ny på Triumph Center Löddeköpinge för 99.0000 kronor 2009 och hade den i 5 år utan ett enda problem.
Nuvarande ägaren bor inte långt bort så jag kanske skulle dit på en fika i sommar...

Jag såg att Björn lämnat oss, en stor sorg och vänligare gubbe är svårt att hitta.

*/ ?>
Nyheter
Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Back