Triumph Thruxton-tråden

Efter dagens 50 milakörning med touringmaskinen var av minst 30 mil i ordentlig motvind så funderar jag allvarligt på att överväga att köpa denna ruta om den skulle styra bort vind från kroppen, 505 kr ink frakt.

Hojen är ju redan nu förfulad med en SW Motec luftdyna vilken visat sig vara riktigt bra så jag känner knappt av att jag kört 50 mil idag.

Är nog värt att förfula hojen med en "air hawk" dyna och ruta om det förbättrar komforten vid långkörningar, för normal körninga på hemma plan upp till ca 40-50 mil på en dag funkar ju hojen utan luftdynan och en eventuell ruta.

Andra alternativ som är lockande är ju att plasta fram en egen glasfiber kåpa och lacka den i samma gröna färg som hojen. Problemet är ju att få till en ruta för jag vet inte hur man lyckas forma klar plast utan att ha en ugn. Har köpt material till att göra en rallykåpa i glasfiber till KLR:en och jag har nog både plast och väv till ett flertal kåpor.

Tänker att en glasfiberkåpa kan man kapa och plasta om om man behöver ändra nåt om man skulle få turbulens, dock tror jag inte att en kåpa helt i glasfiber utan ruta inte skulle passa så bra på Trajan.

Du skall se att du till slut hamnar på en GS (eller motsvarande, kanske en Daytona 955) för dina långturer. Eller varför inte Yamahas fina Super Tenere som är både lågprisad och komfortabel. Fjädring för norrländska ”vägar” och funkis på gruset.

Bra att dynan löste problemet. Btw var jag i Holm så sent som i onsdags. :)

Kör snyggt!

Du skall se att du till slut hamnar på en GS (eller motsvarande, kanske en Daytona 955) för dina långturer. Eller varför inte Yamahas fina Super Tenere som är både lågprisad och komfortabel. Fjädring för norrländska ”vägar” och funkis på gruset.

Bra att dynan löste problemet. Btw var jag i Holm så sent som i onsdags. :)

Kör snyggt!

Se där, synd att jag inte visste att du var i krokarna för då hade jag bjudit på kaffe i Hällingen.

Lite roligt med Thruxtonen är att folk reagerar på att jag kört långt, började i Tänaby med en kvinnan som är typ hotellföreståndare som säger snygg hoj, reagerar inte så mycket utan säger typ jo den är ju snygg. Men sen säger hon Thruxtonen är fin "hon vet alltså vad det är för hoj"😎 sen säger hon att hennes man hade haft en men inte lika snygg då den inte var grön. Morgon där på träffar jag en karl utanför hotellet som säger att hojen är snygg, en Thruxton och det visar dig att han varit på väg att köpa en scrambler men "är gift" var på jag säger jag är också gift och får till svar att han är avundsjuk 😉 Sen har det fortsatt så då folk ser hojen.

Dynan gjorde enorm skillnad på Thruxton sadeln, jag gillar ju Thruxtonen och dess körställning och är nu i Saxnäs med värkfri i nacke, höger axel och höger hand har inte längre domningar, samt att röven även nu mår bra efter 50 mil.

Sen är det ju faktiskt så att en GS, Tenere 700 eller likande är bättre i de 90% av min körning än både Thruxtonen och KLR:en. Daytona är jag lite tveksam till med tretaktsmotorn🤔🤣

Screenshot_20260811_202700_Samsung Browser.jpg

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...