Triumph Thruxton-tråden

Efter dagens 50 milakörning med touringmaskinen var av minst 30 mil i ordentlig motvind så funderar jag allvarligt på att överväga att köpa denna ruta om den skulle styra bort vind från kroppen, 505 kr ink frakt.

Hojen är ju redan nu förfulad med en SW Motec luftdyna vilken visat sig vara riktigt bra så jag känner knappt av att jag kört 50 mil idag.

Är nog värt att förfula hojen med en "air hawk" dyna och ruta om det förbättrar komforten vid långkörningar, för normal körninga på hemma plan upp till ca 40-50 mil på en dag funkar ju hojen utan luftdynan och en eventuell ruta.

Andra alternativ som är lockande är ju att plasta fram en egen glasfiber kåpa och lacka den i samma gröna färg som hojen. Problemet är ju att få till en ruta för jag vet inte hur man lyckas forma klar plast utan att ha en ugn. Har köpt material till att göra en rallykåpa i glasfiber till KLR:en och jag har nog både plast och väv till ett flertal kåpor.

Tänker att en glasfiberkåpa kan man kapa och plasta om om man behöver ändra nåt om man skulle få turbulens, dock tror jag inte att en kåpa helt i glasfiber utan ruta inte skulle passa så bra på Trajan.

Du skall se att du till slut hamnar på en GS (eller motsvarande, kanske en Daytona 955) för dina långturer. Eller varför inte Yamahas fina Super Tenere som är både lågprisad och komfortabel. Fjädring för norrländska ”vägar” och funkis på gruset.

Bra att dynan löste problemet. Btw var jag i Holm så sent som i onsdags. :)

Kör snyggt!

Du skall se att du till slut hamnar på en GS (eller motsvarande, kanske en Daytona 955) för dina långturer. Eller varför inte Yamahas fina Super Tenere som är både lågprisad och komfortabel. Fjädring för norrländska ”vägar” och funkis på gruset.

Bra att dynan löste problemet. Btw var jag i Holm så sent som i onsdags. :)

Kör snyggt!

Se där, synd att jag inte visste att du var i krokarna för då hade jag bjudit på kaffe i Hällingen.

Lite roligt med Thruxtonen är att folk reagerar på att jag kört långt, började i Tänaby med en kvinnan som är typ hotellföreståndare som säger snygg hoj, reagerar inte så mycket utan säger typ jo den är ju snygg. Men sen säger hon Thruxtonen är fin "hon vet alltså vad det är för hoj"😎 sen säger hon att hennes man hade haft en men inte lika snygg då den inte var grön. Morgon där på träffar jag en karl utanför hotellet som säger att hojen är snygg, en Thruxton och det visar dig att han varit på väg att köpa en scrambler men "är gift" var på jag säger jag är också gift och får till svar att han är avundsjuk 😉 Sen har det fortsatt så då folk ser hojen.

Dynan gjorde enorm skillnad på Thruxton sadeln, jag gillar ju Thruxtonen och dess körställning och är nu i Saxnäs med värkfri i nacke, höger axel och höger hand har inte längre domningar, samt att röven även nu mår bra efter 50 mil.

Sen är det ju faktiskt så att en GS, Tenere 700 eller likande är bättre i de 90% av min körning än både Thruxtonen och KLR:en. Daytona är jag lite tveksam till med tretaktsmotorn🤔🤣

Screenshot_20260811_202700_Samsung Browser.jpg

Tenere 700 är inte en hoj för dig, det är en hoj för nybörjare (fördom såklart, men rätt kul)!

Kör snyggt!

Vad har ni alla för åsikter om den nya "lill Thruxton". Jag blev helt såld på stuket. Ja, jag vet att det är en super klen liten hoj. Men att ha massor med hkr har helt gått över för mig. Jag prioriterar körbarhet och ett lätt fint chassie.

Satte mig på en hos Johans MC och blev riktigt sugen. Känns som en moped i lättheten. Någon som har kört en?

Johans MC hade ingen som demo. Hade varit intressant att köra en för att se om komponenterna känns ok. Eller om den känns som en billig hoj körmässig med fjädring och bromsar. Inget justerbart och kan nog ana redan när man sitter på den att fjädringen ev kan vara lite mjuk? Men svårt att säga iom att den är så lätt.

https://www.bikewale.com/triumph-bikes/thruxton-400/

Nu jäklar är det på gång att bli en supertourer av denna hoj. Mina kåpfunderingar resulterade i en massa googlande men alla kåpor jag hiittade verkar vara för 7" strålkastare, hittade dock att vissa monterat kåpan framför strålkastaren och det såg väl ut hyfsat bra. Funderade dock vidare och drog iväg ett mail till Grandell om en kåpa som likande BMW R90S men för 8" strålkastare. Resultatet blev en kåpa till GSX1400 vilken ser ut att kunna blir helt okej.

Lär bli en del modifieringar av ställningen i kåpan men det ska nog gå att få till hyfsat lätt för att sen fästa ställningen i strålkastarfästensas fyra skruvar, det fina med den infästningen är ju att kåpan snabbt och enkelt kan tas loss utan att framlyktans inställning ändras. Tändlåset måste flyttas för det kommer att hamna bakom kåpan så man inte kan dra ut nyckeln. Har över färg sen jag gjorde bakskärmen så den kommer att lackas grön men detta får nog bli ett vinterprojekt med att anpassa GSX kåpan till Thruxtonen.

Har så trångt i garaget så den biir svår att fotografera då jag får stå så nära hojen men man få ett hum om hur det kommer att bli.

20260824_160902.jpg20260824_160922.jpg

Denna kåpa är betydligt snyggare än denna kåpan som jag kom på att jag hade i mina gömmor, fick den av en jobbarkompis och jag förstår varför han gav bort den

20260818_215001.jpg

Började idag så smått att göra en ny kåpställning, trodde att jag hyfsat enkelt skulle kunna modda ställningen som satt i kåpan men jag insåg ganska snabbt att det inte skulle gå.

Detta med att göra en ny kåpställning var inte så bara, började med att bocka två bockar men då tog ställningen i lampan då jag trodde den skulle hamna längre ner, gjorde en bock på mitten men då smalnade den av ca 2 cm men verkade gå att få dit. Punktade dit medre fästen att kåpan men då kom ställningen längte bak än jag tänkt så då tog den i lyktfästena, lyckades räta ut bockarna för att få ut bredden och sen bocka en till bock.

Är väl inte helt hundra nöjd med bockningarna men jag får väl anse dom okej om än lite osymetriska fast man lär iu knappas kunna se detta bakom kåpan. Tog kväll då jag nästa sak blir att ta loss övre fästena från den gamla ställningen och sen bocka och passa in rören till övre fästena.

Detta är i alla fall en början
20260909_185739.jpg

Detta med kåpmonteringen var inte så bara att få till kåpställningen att passa på hojen och kåpan då jag inte vågat eller förmodligen inte heller kommit åt att punkta ihop ställningen på hojen. Nu har jag I alla fall fått till en som passar nog bra så att den förmodligen ska gå att finjustera med att bryta i ställningen då den är svetsad. Ska in med ett till stag bakåt till lampfästena och sen måste ju fästen för blinkers dit alternativ så funderade jag på att flytta ner blinkersarna som jag nu har på så dom hamnar under kåpan för att slippa koppa om blinkers om man vill ha på eller av kåpan för i sånt fall skulle det räcka med att lossa fyra muttrar för att ta av eller på kåpan.

Har flyttat tändlåset till mätarpanelen då det annars varit omöjligt att få ut nyckeln. Köpte en billig panel så jag fick göra egna distanser men det är ju inga problem med svarv och fräs. Gängade distanserna med M5 gänga och lyxade till med 10 mm nyckelgrepp så man skruvar fast tändlåstet från undersidan och sen distanserna i panelen feån ovansidan. Funderar dock på om jag skulle fräsa fram en adapterplatta med vriden hålbild till tändlåset så man skulle kunna snurra tändlåset så nyckeln hamnar i linje på hojen med tändningen på, nu är den ju vriden även med tändningen av.

Målet är att hinna testköra i höst för att veta hur denna kåpa beter sig turbulensmässigt så man inte får turbulens runt huvudet.

Nåt sånt här blir det, lite svårt att få propositionerna då jag fotat på nära håll så kåpan upplevs större på bilderna.

20260914_130017.jpg20260914_135127.jpg
20260915_182834.jpg
20260915_182457.jpg20260915_182446.jpg

Jag får väl säga som Sven Billred sa i nån video när han byggde den där bilen med aluminium kaross med en rak 12:a bestående av två Cheva 6:or att ser det ut bra så är det bra.

Kåpställningen är allt annat än symmetrisk men så har jag nog ganska höga krav på det jag gör men den får duga då man inte kommer att se detta kåpan är monterad på hojen. Jag skulle nog kunna göra en ny ställning då jag nu har en mall att gå efter men det känns ganska onödigt om det bara är jag som vet att den inte är symmetrisk bakom kåpan.

Nu måste jag klura på blinkers, hade ju varit väldigt smidigt om man inte hade behövt bry sig om dessa beroende på om man vill ha kåpan eller vara utan. Ska man ha rvå uppsättningar en på kåpan och en då man är utan så lutar det åt en Amp Super Seal kontakt till blinkers för att enkelt kunna byta utan att behöva öppna lyktan och koppla om blinkers där.

Med lite svart färg på kåpställningen och Brooklands Green färg på kåpan så tror jag det kan bli bra och förhoppningsvis så förbättras touring egenskaperna på denna hoj då kåpan bör styra bort lite vind.

Fortsättningen, nu är kåpställningen helsvetsad och har behållit formen så det som återstår att kapa till de övre rörändarna mot fästjärnet samt slipa lite på ena svetsen för att original brickan på övre vänstra skruven ska få plats på väster sida och sen lackering. Funderar på Jotun "skopfärg" den är stadig och torkar snabbt men jag får se.

Då denna kåpa är tänkt till touring så funderar jag på om jag inte ska passa på att göra ett fäste för ett USB-uttag på kåpställningen på vänster sida så man enkelt kan ladda telefon eller annat. Nu har jag ett USB-uttag bakom höger sidolåpa men jag funderar även om man skulle köpa nån billig sidolåpa och montera uttaget i att använda vid touring, det är ju smidigt att ha ett uttag bak för att kunna ladda Gopron eller powerbankar.

Blinkers problemet är nog också löst, jag vände på fästet och då kom det lägre ner så blinkersarna hamnade under kåpan. Man hade kanske kunna nöja sig med dom så men det kändes som att man ändå vill ha dom längre ut. Kompromissen blev att flytta ut blinkersarna 30 mm på varje sida med egentillverkade förlängare i aluminium. Blir inte lika diskret som tidigare då blinkersarna haft minimimåttet 240 mm men 300 mm är acceptabelt. Det är nu man skulle haft ett eloxeringsbad men det får bli etsande grundfärg och svart sprayfärg.

Det kan nog rent av gå vägen med en testkörning av kåpan i höst.

Innan jag flyttade ut blinkers, hade nog funkat. Dom lyser jäkligt bra dessa små blinkers.
20260916_132120.jpg

Den förlängda blinkersen, med lite svart färg på den blir det nog bra.
20260916_152041.jpg

Med utflyttade blinkers så blir det nog bättre, sticker ut lite utan kåpan men det ser ändå ut okej.
20260916_151507.jpg20260916_151747.jpg

Nu är det hela klart för att kunna provköra, blinkers är lackade och monterade och kåpan på plats för en första test om det inte är svinkallt och regn imorgon. Blir testkörningen lyckad utan en massa turbulens kring skallen så återstår montering av USB-uttag och lack av kåpan och kåpställningen.

20260917_212100.jpg

Nu är det hela klart för att kunna provköra, blinkers är lackade och monterade och kåpan på plats för en första test om det inte är svinkallt och regn imorgon. Blir testkörningen lyckad utan en massa turbulens kring skallen så återstår montering av USB-uttag och lack av kåpan och kåpställningen.

View attachment 533007
Ser bra ut! Blir kul att höra hur det funkar!

Skrev om mitt senaste batteriproblem i en annan tråd och det har nu hänt 3 gånger på ~500 mil att den inte startar. Första gången köpte jag ett nytt batteri, då jag var osäker på hur gammalt det som satt i var.

Men nu har det hänt två gånger till, och varje gång har det varit när jag kört en kortare sträcka. Nu senast hade jag åkt ca: 3 mil och parkerat i garaget. Sen åkte jag 6 km till jobbet och när jag skulle åka från jobbet startade den inte. Det känns inte rimligt.

Nu har jag ett Biltema 80-266, så jag skulle ju kunna köpa ett kvalitetsbatteri, men efter lite Googlande tänker jag att det bästa är att byta till litium som jag förstår håller spänningen nästan konstant. Och jag slipper en hel del vikt.

Någon som har några erfarenheter eller rekommendationer?

- Står hojen/batteriet overksamma längre perioder?

- Underhållsladdar du, eller tillåter du spänningen att sjunka farligt lågt? (för låg spänning="batteridödare")

- Biltemabatterier har varierande "betyg" från hojåkare, vissa funkar bra, andra har problem. Jag frågade vid ett tillfälle en batterihandlare om orsaken och fick svaret att det bl a handlar om nivån på kvalitetskontrollen. Rensar man ut dåliga exemplar i produktionen blir priset per fungerande batteri högre p g a hög grad av kassation. Är man inte så noga med kvalitetskontroll så blir priset lägre p g a flertalet batterier kommer ut på marknaden och säljs.
Korrekt eller partsinlaga? Vet ej. Men detta var den förklaring jag fick, alltså större risk med Biltema eller andra lågprisbatterier. Det kan gå bra, men kanske gör det inte det. (Mina Yuasa har brukat fungera c:a 5-6 år per batteri.)

- Själv bytte jag till lithium senast. Minns inte när, men flera år sedan (3-4-5 år?). Det håller spänningen hela vinterförvaringen, utan att ens demontera det från hojen. Varje gång jag trycker på kontrollknappen har jag fått ett ok - hittills i alla fall. :) Tror att det är Shido, men minns inte. Kan gå ut och kolla om du vill. Min Thruxton står då i uppvärmt garage (inte varmt, inte kallt, c:a +12 grader) från oktober till april.

- Står hojen/batteriet overksamma längre perioder?

- Underhållsladdar du, eller tillåter du spänningen att sjunka farligt lågt? (för låg spänning="batteridödare")

- Biltemabatterier har varierande "betyg" från hojåkare, vissa funkar bra, andra har problem. Jag frågade vid ett tillfälle en batterihandlare om orsaken och fick svaret att det bl a handlar om nivån på kvalitetskontrollen. Rensar man ut dåliga exemplar i produktionen blir priset per fungerande batteri högre p g a hög grad av kassation. Är man inte så noga med kvalitetskontroll så blir priset lägre p g a flertalet batterier kommer ut på marknaden och säljs.
Korrekt eller partsinlaga? Vet ej. Men detta var den förklaring jag fick, alltså större risk med Biltema eller andra lågprisbatterier. Det kan gå bra, men kanske gör det inte det. (Mina Yuasa har brukat fungera c:a 5-6 år per batteri.)

- Själv bytte jag till lithium senast. Minns inte när, men flera år sedan (3-4-5 år?). Det håller spänningen hela vinterförvaringen, utan att ens demontera det från hojen. Varje gång jag trycker på kontrollknappen har jag fått ett ok - hittills i alla fall. :) Tror att det är Shido, men minns inte. Kan gå ut och kolla om du vill. Min Thruxton står då i uppvärmt garage (inte varmt, inte kallt, c:a +12 grader) från oktober till april.
Nej den står inte still länge. Eller det beror väl på vad/vem man jämför med. 🙂 Pendlar inte så det kan gå ett tag mellan turerna, men det är inte månader. Nu hade den stått en och en halv vecka sen den 3 mils-turen.

Har en plats i ett varmgarage och vanligtvis underhållsladdar jag inte under säsongen men kanske borde börja göra det för att vara säker.

Annars verkar litiumbatteri vara toppen (du behöver inte gå ut och kolla 😊). Det och ett par nya däck får det bli nästa säsong!

Skrev om mitt senaste batteriproblem i en annan tråd och det har nu hänt 3 gånger på ~500 mil att den inte startar. Första gången köpte jag ett nytt batteri, då jag var osäker på hur gammalt det som satt i var.

Men nu har det hänt två gånger till, och varje gång har det varit när jag kört en kortare sträcka. Nu senast hade jag åkt ca: 3 mil och parkerat i garaget. Sen åkte jag 6 km till jobbet och när jag skulle åka från jobbet startade den inte. Det känns inte rimligt.

Nu har jag ett Biltema 80-266, så jag skulle ju kunna köpa ett kvalitetsbatteri, men efter lite Googlande tänker jag att det bästa är att byta till litium som jag förstår håller spänningen nästan konstant. Och jag slipper en hel del vikt.

Någon som har några erfarenheter eller rekommendationer?
Kolla regulatorn så den laddar ordentligt.

Hur är det med EFI-modellen av Thruxton, "tjuvar den ström"? Jag tycker mig uppleva att den ligger och tar tjuvström då den inte används och att man får underhållsladda ofta under den Norrbottniska vintern. Har köpte i vår ett Motobatt batteri så får se om det håller bättre om det varit batterierna från Biltema och Snell. Har ett Motobatt i KLR:en som förra ägaren satte i 2019 ocj funkar bra,i GSX:en har jag också ett Motobatt som är nåt år som jag även använder till fyrhjulingen samt Motobatt Thruxtonen sen i vår.

Jag har inga problem med Thruxtonen så länge jag kör med hojen under säsong utan batterierna har laddat ur då den står längre, tror den stått i en månad nu men startade utan problem idag på morgonen då jag tog den till jobbet.

En första utvärdering av kåpan, den verkar göra skillnad. Nu har jag inte kört Thruxtonen på en månad men som jag minns det så var det betydligt blåsigare utan kåpa i de farter jag nu testade att köra i. Vi behöver inte nämna i vilken hastighet den är testad men jag testade en bit över min "normala hastighet" och i den farten så hade det nog varit ordentligt blåsigt utan kåpan. Verkar som att turbulensen från kåpan hamnar under hjälmen för lägger man sig ner på tanken (så gått det nu går då man är för kort för sin vikt) så upplevs det mer turbulent luft.

Jag tror att jag kan nöja mig med detta test och nu fokusera på att fixa till det sista detaljerna på kåpställningen och sen försöka få färg på ställningen och kåpan.

Så här ser det hela ut på lite håll så man får vettigare propositioner på bilderna.

20260918_155012.jpg20260918_155004.jpg

Hur är det med EFI-modellen av Thruxton, "tjuvar den ström"? Jag tycker mig uppleva att den ligger och tar tjuvström då den inte används och att man får underhållsladda ofta under den Norrbottniska vintern.
Enligt mig, så nej. På "den gamla tiden" (med Yuasa) fick jag ibland dåligt samvete för att hojen kunde få stå en månad i stöten utan underhållsladdning (p g a glömska och slarv från min sida).
Men bara några minuter efter jag kopplat in min Ctek så signalerade laddaren att batteriet var fullladdat. Så, trots lite misshandel så höll batteriet spänningen väl.

Har du några tillbehör monterade som drar krypström? Min gamla Sprint 955 drog krypström på ett irriterande sätt. Till slut tyckte jag mig hitta felet, min fast monterade TomTom hade lite, lite ärg på kontaktstiften. Så lite att jag knappt reflekterade över det. Men när jag gjorde rent ordentligt och tog bort ärgen upplevde jag att problemet med krypström försvann. Antingen var det ärgningen som var problem, eller så hade jag tur så att hojen lagade sig själv! :) *)

*) Jag är inge' bra på fordons-el. Hade visserligen femma i fysik, men det var på högstadiet. :D

Nyheter
Márquez obeveklig i Misano

Misano gav Márquez hans fem...

Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!