Triumph Thruxton-tråden

Jag fattar! :giggle:

Men spännande att höra hur det gick sen. Är den skarpa versionen i PLA eller ABS eller kanske något annat material?

Jag är också spännd på att se vilket resultat locket ger om det blir kännbart med rövdyno men som sagt lär minst ta en månad till om det blir en normal vår.

Den är nya delen är också utskriven i PLA, kompisens skrivare klarar inte ABS. Tycker det borde funka med PLA men jag funderar på att borra ur hålen och svarva till och montra mässingbussningar i hålen så att skruvarna inte kan kompirmera plasten.

Ser att det verkar finnas utskrivna lock i ABS på eBay för en dryg tre hundring, misstänker starkt att det det är locket jag fått utskrivet https://www.ebay.com/itm/166776070883

Blir väl runt en tredje del av priset eller mer mot att köpa aluminium locket från Ultimate Twin Performance https://ultimatetwinperformance.co.uk/product/ttp-breathe-airbox-intake-cover/
 
Är väl knappast kul att leva på en lön och sen har vi flackat runt Norr och Västerbotten nästa varje helg på skyttetävlingar men detta har gjort att jag håller igen ekonomiskt så det blir inte nån Maxxecu till Hondan i vinter men då är det ju bra att passa på att fixa saker som bara tar tid och inte kostar och det finns såna saker att göra med.

Idag tog jag tag och flyttade geldynan på Thruxtonen, den hamnade för lång bak då jag monterade den och hamnade helt fel om jag har på Lindstrands väskan på hojen.

Har lagt i en bit av hårt skum som jag fått av en som håller på med bilsäten till gammelbilar i hålet som blev så det borde funka, har annars en till helt ny sadel som jag köpte billigt då jag gjorde första inlägget av geldynan att använda för kortkörning om sadeln skulle bli jäkligt ful och "sätta sig" efter ett tag . Är röven som jag har problem med vid långkörning på Thruxtonen när man kommer upp i över 50 mil på en dag gillar jag inte sadeln men hoppas att den nu ska bli lite bättre med geldynan på rätt ställe.

Dock är jag jäkligt sugen på att riva av original stoppningen från stommen och sen forma fram en egen sadel med eget överdrag men då jag vill ha kvar knölen bak blir det en dålig sadel att ha geldynan i för den knölen skulle bara vara ivägen för packväskan. I sånt fall skulle det vara att göra en ny sadel och gjuta en egen avtagbar kuts men det blir då inte närmaste åren.

20250329_170940.jpg20250329_175419.jpg
 
Tja, mina två Thruxton 900 har stått några år nu, men med bra insatser från Braigasen och Johans MC är de driftklara. Återstår utmaningen med besiktningar. Dock - största utmaningen lär vara att få tummen ur och börja åka på dem. Ett nytt hinder har dykt upp - grannen har haft någon ljus ide' om bra vägbeläggning och varvid jag fått 100 m makadam som start- o slutsträcka. Alltid är det något som gör en gammal man ännu tröttare... 😂
 
Tja, mina två Thruxton 900 har stått några år nu, men med bra insatser från Braigasen och Johans MC är de driftklara. Återstår utmaningen med besiktningar.
Jag besiktigade både idag och igår. Det gick bra. *avsett att funka som uppmuntran*

Dock - största utmaningen lär vara att få tummen ur och börja åka på dem.
Tänk inte för mycket. Gör. Uppdragstaktik, du vet. :)

Ett nytt hinder har dykt upp - grannen har haft någon ljus ide' om bra vägbeläggning och varvid jag fått 100 m makadam som start- o slutsträcka.
Tänk på fördelarna. Varje gång du byter däck så kan du slita in dem direkt och börja skava bort det yttersta hala lagret. *avsett att funka som uppmuntran*

PS. Kul att se dig här i tråden igen! Får vi kanske skåda den snygga "silverpilen" på vägen i år?
Häng med på Triumphklubbens körningar i väst i sommar. Dels en kvällstur den 4 juni, dels en dagstur i Halland den 28 juni. Sedan har TOMCC ett antal andra övningar man kan hänga på. Nämner detta för att ibland krävs en förevändning för att komma iväg på en tur... Något att skylla på inför sig själv och andra.


Notera att BJNs Mean Yellow Machine är med på ett av fotona.
 
Jag besiktigade både idag och igår. Det gick bra. *avsett att funka som uppmuntran*


Tänk inte för mycket. Gör. Uppdragstaktik, du vet. :)


Tänk på fördelarna. Varje gång du byter däck så kan du slita in dem direkt och börja skava bort det yttersta hala lagret. *avsett att funka som uppmuntran*

PS. Kul att se dig här i tråden igen! Får vi kanske skåda den snygga "silverpilen" på vägen i år?
Häng med på Triumphklubbens körningar i väst i sommar. Dels en kvällstur den 4 juni, dels en dagstur i Halland den 28 juni. Sedan har TOMCC ett antal andra övningar man kan hänga på. Nämner detta för att ibland krävs en förevändning för att komma iväg på en tur... Något att skylla på inför sig själv och andra.


Notera att BJNs Mean Yellow Machine är med på ett av fotona.
Bra tips - särskilt det i sprängstenen T-Max😂 Har allt sett BJN:s hoj. Kul att den rullar - det hade han gillat! Om turerna - I'll be back - som någon vältalig skådis uttryckte det en gång i tiden...
 
Bra tips - särskilt det i sprängstenen T-Max😂 Har allt sett BJN:s hoj. Kul att den rullar - det hade han gillat! Om turerna - I'll be back - som någon vältalig skådis uttryckte det en gång i tiden...
Fast fotot är urgammalt. Från den tiden Björn själv körde den. Statusen för hans hoj idag har ingen koll på, tyvärr. :(
 
Har tagit en premiärtur på ca 11.5 mil idag blev ca fyra mil längre sväng då jag fegade ur att köra isväg, inte pga vikten (2 ton) utan underlaget då det verkade nog så halt med vatten på isen för Michelin Road Classic så här körde runt vilket blir ca fyra mil extra från där jag bor.

Då det gäller det 3D printade lock till luftburken så tror jag faktiskt att det gör skillnad, kändes ut som att hojen var varvvilligare men dock så är röv dynon inte kalibrerar då den senast användes nån gång i oktober ifjol så det kan också vara inbillning att hojen går bättre. Dock så är det ju märkbart större hål i den nya locket och utan att räkna kan jag tänka mig att Ätran på hålet ökar med ca 30%. Geldynan behöver 50 mil till för att visa om den ger bra resultat så utvärderingen av den får bli längre fram på nån lång är sväng på plus 50 mil.
 
Besiktade idag: Underkänt på grund av avståndet mellan mina bakre blinkers. Det här var ju trots allt bara femte gången som jag besiktade med det avståndet. :P Han som besiktade för två år sedan gav mig nästan applåder över hur fin och bekväm hojen var. Nu tycker jag visserligen att det är bra att de som besiktar är frikostiga så länge huvudmålet med trafiksäkert fordon uppfylls, men samtidigt kan man ju reflektera över godtyckligheten i hela förförandet. Nåväl, rådande "status quo" bör vara att föredra (det är ju åtminstone långtifrån lika illa som i vissa av USAs delstater) och jag har ju vetat att de har suttit för tajt. Bara att ågärda och göra en efterkontroll; jag har för mig att BJN råkade ut för samma sak en gång i tiden.
 
Trist. Ibland känns det som att de verkligen anstränger sig för att hitta något att anmärka på.

Minns en besiktning av min gamla Sprint 955 (hos Besikta var det, vill jag minnas.)
”Jag skulle vilja underkänna den p g a högt avgasljud, men jag hittar inte det korrekta db-talet någonstans så jag är tvungen att godkänna den”. Kul attityd, eller hur? 😠

Å andra sidan…. Dekra i Göteborg:
1. ”Din bromsljuskontakt funkar inte som den ska. Funkar oftast men inte varje gång. Har hojen stått mycket i vinter? Det kan bli korrosion pga fukt. Men det brukar lösa sig med lite WD40. Jag ska leta upp en burk”
Några minuter senare efter lite sprayande och 20-30 pumpningar med bromshandtaget:
”Nu funkar kontakten som den den ska. Hojen är godkänd!” 👍

2. “Du har ingen reflex baktill.” (Jäklar, hur kunde jag missa det? Fast hojen var nyligen inköpt, troligen därför.)
”Men”, säger han och visar upp sin mobiltelefon, ”här är en länk till Biltema med billiga godkända reflexer. Jag pausar besiktningen så kan du köra iväg och köpa en sådan så återupptar jag besiktningen när du kommit tillbaks.”
20 minuter senare var hojen godkänd med en ny fin reflex direkt på nummerplåten.

Så hanterar man en kund! 👏👏
 
Last edited:
Det här var Bilprovningen. Bara de som besiktar MC i Falkenberg för närvarande. Men det var visserligen Bilprovningen som jag körde på i Stockholm också (Upplands-Väsby för det låg bäst till från Sollentuna) och då fick jag att jag kunde ta bort reflexen på nummerplåten eftersom jag dessutom hade en på varje ramrörsplupp. Jag lät den reflexen sitta, för det innebar mindre jobb för mig och i Stockhomstrafiken är det bra att synas. :P

Bilarna brukar vi köra hos andra och där har det nästan känts fel åt andra hållet istället. Viktiga fel vill man ju vara säker på att man får hjälp med att hitta. Men det är min känsla bara, bilarna är från 2013 och 2016 så de borde fortfarande vara okej i chassit. Hojen har i all fall jag bättre koll även fast jag i år inte ens ha fått ihop 15 mil (vilket i och för sig går mot oändligheten jämfört med i fjol). Luftade bakbromsen bara häromdagen för att den inte kändes bra till exempel (den blev bättre).

Frugan vill skaffa hoj igen. Hennes blev ju skrot när hon blev påkörd på Danderydsvägen för drygt sex år sedan, en månad innan vi flyttade ner till framsidan. Och om hon skall få körtid så behöver ju även jag få körtid. Och tjejerna blir ju större hela tiden de också. Tyvärr så befinner sig ett hus i konstant förfall. ;P

Aja, jag har beställt förlängare till mina blinkers från ClassicBike Raisch, så det skall lösa sig. Men jag hade förstås hoppats på att han skulle ha släppt mig med bara en varning. 40-årig gubbe med Thruxton liksom. ;)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top