Triumph Thruxton-tråden

En tur efter jobbet i onsdags, en dagstur i torsdags och i lördags samt en kortare tur och tvätt i söndags. Det gäller att passa på. =D Men med ungefär 105 mil till på odometern så märks det ju till och med i plånboken. :gnissla Och den kostsamma tvåtusenmilaservicen närmare sig... Dessutom behöver jag ett nytt bakdäck. Kostsam hobby, men helt klart värt det. :rock
 
Thruxton R Clip-ons eller ej?

Vet att det finns en uppsjö trådar och sidor om detta men tänkte høra med er som fått era eller provsuttit.

...Däremot tänkte jag få ett cafe racer kit monterat av handlaren innan leverans och har svårt att bestämma om han ska få montera på clip-onsen... Utseendemässigt är det väl mest riktigt men oroar mig lite för körställningen...
Hej :)

Har nu 70 mil på mätaren sedan i onsdags, har bland annat kört avrostning 2 dagar med FMCK/SMC i helgen och börjar lära känna hojen så smått.

Clip-on - Ptjaa, vad ska Du använda maskinen till? Redan originalclip-on monterat ovanför styrkronan ger en hyfsat framåtlutad sittställning, och med tanke på att fotpinnarna inte sitter lika långt bak som på en modern sporthoj lär körställningen med clip-on runt gaffelbenen ge en rätt framåtlutad och hopkrupen position. För turer under 10 mil eller enbart banhoj - Fine. Men för heldagsturer på landsväg skulle jag nog i vart fall börja med originalstyrning och utvärdera den innan jag byter.

Annars finns det några saker jag lärt mig:

1 - Fading av bromsar: Har inte sett några sådana tendenser, vare sig i samband med bromsprover eller körning i banslinga typ "Knix" och ganska hårda inbromsningar. Noterar även att det faktiskt sitter stålomspunna slangar på R vilket vi tackar för! Så just nu funderar jag på vad det kan vara för fel på de tyska maskiner som drabbats av förflyttning av bromspunkten? Tvärt om tycker jag att Thruxton har ett fantastiskt ABS-system, kanske det mest linjära och mest lättdoserade jag provat.

2 - Som den svänger! Chassit är ju jättefint och helt neutralstyrt in i sväng. Visst, det finns mer lättsvängda maskiner. Men den inger förtroende. Det går dessutom att hålla jämna steg med en GS med en duktig förare på en lika krokig som notoriskt usel (tjälskadad) norrbottenvägsträcka - bara en sån sak? 5 feta plus för det.

3 - Frågan inför framtiden blir mer - kåpa eller inte kåpa? Risken är väl att man tappar den sköna luftkudden mot överkroppen och därför börjar gå för fort om den monteras. Men sjukt snygg är den, finns en bild i senaste Classic bike med rensad bakdel och kåpan som är så vacker att det tåras i ögonen...

Bifogar en bild från helgens äventyr som fotograf Michael Törnkvist plåtade igår:
Heden 160508.jpg
 
Last edited:
Tummen upp på den. Dessutom såg du ut att ha skitkul på den, lätt värt mest i mina ögon.

/gubbepårödbmw


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tummen upp på den. Dessutom såg du ut att ha skitkul på den, lätt värt mest i mina ögon.

/gubbepårödbmw...
Tack - och då var vi ju två farbröder som hade rätt skoj bland ungtupparna:) Förstod jag det rätt så blev det en HD som skulle bytas in mot en R och ytterligare en som skulle försöka få första tjing på den svarta demohoj som Lindroths skulle få hem som ersättning för den jag norpade. Så visst våras det kanske för Triumphs klassiker, fanns ju också en snygg svart Street Twin bland deltagarna.

Och kul - javisst. Det är liksom bara att kliva upp på hojen och köra den.

Nästa projekt blir att forska lite i fjädringen. BPF-gaffeln är ju känd för att ha lite hög inre friktion vilket låter sig märkas i att mindre ojämnheter i vägbanan fortplantar sig upp i styret. Under full inbromsning har jag kanske 10 mm fjädringsväg kvar men full broms + gupp innebär att hydraulstoppet kan ta i. Så jag ska försöka mäta in hänget under denna vecka men fortfarande behålla fokus på landsväg, sedan öka kompressionsdämpningen något för att få gaffeln något styvare i övergången mellan gas och broms. Det borde kunna göra den än bättre för aktiv körning utan att göra avkall på den fina komforten.
 
Mjo, det går ju tyvärr inte att trolla fram hästkrafter, det Du vinner på topp lär Du förlora på botten. Med detta filosofiska sagt, reglagen injusterade och en laxmacka, Höga Kusten och Tomatin innanför västen filosoferar jag lite över vad denna hojs karaktär påminner mig om. Yamaha MT-01 - kommer någon ihåg den sjukt underskattade hojen?

MT-01 var en duktigt fet hoj med ett fint och rätt aggressivt måttsatt chassi, hyggliga chassikomponenter och en 1 700 cc twin som den bland annat delade med Warrior powercruiser från samma tillverkare.

En ung kamrat, som för övrigt modererar på detta forum, är nu inne på sin andra MT, jag hade förmånen att låna hans hoj under en utfärd och hade inte några problem att haka på ett par andra rävar på sina sporthojar med mycket guldfärgade chassikomponenter på en sämre, tjälskadad och kurvig norrlandsväg.

Lite så upplever jag Thruxton R - bara att den är sportigare i såväl look som design, har betydligt bättre fjädring och är ca 50 kg lättare. Jämfört med en sporthoj levererar motorn så mycket kraft på de lägre varvtalen med ger inte den där extra knuffen de sista 2-3k RPM. Den knuffen tror jag kommer med trimkitet, till priset av lågvarvsegenskaperna.

Jag är mest imponerad av chassits förmåga att absorbera vägskador - "bump absorption". En kompis som jobbar med fjädring är besjälad av att söka dessa egenskaper hos moderna sporthojar. Här har Triumph/Öhlins gjort ett suveränt jobb med shimsning/förspänning, jag har flera gånger under hemvägen från jobbet och längs kända vägar kommit på mig själv med att tvivla på att fjädringsvägen endast är 120 mm F/B - våra lokala kurviga vägavsnitt är verkligen inte i gott skick...

Så upp till 130-140 km/h är Thruxton R hur trevlig som helst, sedan väljer nog jag att tagga ner något bara för att det börjar blåsa och att fartkänslan räcker till. Precis de egenskaper jag söker hos en sportig hoj för landsväg. Den lär inte alls göra bort sig på bana heller men det vet jag mer om inom ett par veckor...

Men nu är laxmackan slut, glaset tomt och bastun varm - trevlig helg på Er, kamrater! :)

Tackar för utförligt svar. :)
Var lite som jag förväntade mig, så om (när... :) ) jag köper en Thruxton R, så blir det nog otrimmat (förutom slip-on) i alla fall första året.
Det jag gillar mest med Tillern är ju att på vissa favis vägar kan man lägga i trean och ligga kvar i den resten av dagen och bara "köra på vridet". :)
130-140 räcker gott, det var ju därför jag skaffade en HD, så jag kunde få ett spännande liv under 100... :crash
Men, jag vill tillbaka till framåtlutad sittställning. Fötterna framför knäna är onaturligt! :D

Ah, just det. Glömde nästan Är Triumph metric numera eller ska jag behålla mina "HD-tum" verktyg?


:hej
 
Last edited:
...Glömde nästan Är Triumph metric numera eller ska jag behålla mina "HD-tum" verktyg?...
Haha, tack för det! Metric för hela slanten, i vart fall årsmodell 2016. Men röstar de ut sig ur EU så vete väl tusan om de inte går tillbaka till de gamla viktorianska imperiets enheter... :yoparty:)

Edit - just inkommen från garaget, ännu mer imponerad av skrället efter att ha justerat häng. Min matchvikt är ca 95 kg (med ständig målvikt 85 pannor) och hänget med standardinställningarna var 46 mm fram och 41 mm bak, fjädringsväg 120 mm i bägge ändar. Jag gillar mina hojar rätt snabbstyrda och erfarenhetsmässigt brukar ca 30% av fjädringsvägen vara ett bra riktmärke för förarhäng. Så - efter att ha dragit på 4 varv på förspänning fram och flyttat förspänningen från läge 1 till läge 2 bak (försök klura ut den justeringen ur handboken den som kan:3freak ) landar jag på 41 mm fram och 35 mm bak vilket borde vara tämligen spot on för inspirerad landsvägsåkning. Avslutade med att addera 0.5 varvs kompressionsdämpning fram, om än erfarenheten säger att Showas BPF reagerar först inom 1 varv ut från botten.

Men en gammal sanning är att endast ändra en sak i taget. Och det är bara att lyfta på hatten för teamet som justerat in chassit på denna maskin, jag har i alla fall inte upplevt maken till balans direkt från fabrik!

Over and out.
 
Last edited:
När jag besiktade tidigare i år fick jag påpekande om att blinkersen satt för tätt fram. 25mm fattades. Turligt nog räckte gängan att sätta en 13 mm distans på varje sida så nu har jag marginal. :)

Under besiktningen upptäckte vi också att framhjulet rullade väldigt trögt men bromsen ligger inte på. Ska ta isär och undersöka idag eller i morgon. Tips om vad det kan vara om inte lager? Det låter inget och det gjorde det inte heller när han spann upp hjulet i fart men det stannade väldigt snabbt. Stjäl säkert någon hk och någonstans blir det väl varmt.

Ska också försöka lufta bromsen ordentligt. Efter att ha letat runt lite så har jag fått klart för mig att ISR's sexkolvsok är väldigt svåra att lufta men har lyckats en gång så det går ju. Metoden jag använde då och nu kommer från Acke Rising själv. Ta loss oket och vänd upp och ned så att luftnipplarna kommer uppåt. Sätt på två slangar och dra upp ovanför bromspumpen. Öppna bromsvätskebehållaren och nipplarna. Fyll på vid behov och vänta. Kan vara att jag inte väntat tillräckligt men fick tipset att knacka på oket också. Fler tips?
 
När jag besiktade tidigare i år fick jag påpekande om att blinkersen satt för tätt fram. 25mm fattades. Turligt nog räckte gängan att sätta en 13 mm distans på varje sida så nu har jag marginal. :)

Under besiktningen upptäckte vi också att framhjulet rullade väldigt trögt men bromsen ligger inte på. Ska ta isär och undersöka idag eller i morgon. Tips om vad det kan vara om inte lager? Det låter inget och det gjorde det inte heller när han spann upp hjulet i fart men det stannade väldigt snabbt. Stjäl säkert någon hk och någonstans blir det väl varmt.

Ska också försöka lufta bromsen ordentligt. Efter att ha letat runt lite så har jag fått klart för mig att ISR's sexkolvsok är väldigt svåra att lufta men har lyckats en gång så det går ju. Metoden jag använde då och nu kommer från Acke Rising själv. Ta loss oket och vänd upp och ned så att luftnipplarna kommer uppåt. Sätt på två slangar och dra upp ovanför bromspumpen. Öppna bromsvätskebehållaren och nipplarna. Fyll på vid behov och vänta. Kan vara att jag inte väntat tillräckligt men fick tipset att knacka på oket också. Fler tips?
Låter som att det kan vara bra att kolla lagren.. framhjulslåsning kan ju bli riktigt jobbigt!
Jag har aldrig bytt mina, vissa byter ju typ varje gång dom byter däck eftersom det är så billigt. Har nog aldrig ens packat om fettet och våra är väl ungefär lika gamla?
Snål bohusläning som jag är brukar jag ju köra på "service when noisy"..
 
Nu är allt OK! Den gule går som den ska. Hjulet snurrar som det ska och bromsen tar som jag vill. Har vi bestämt när vi ska köra runt Vättern? Nu är ja mä tror ja.

Hälsar du på oss i år också Erich och hur många av de nye kommer med? Skulle vara kul om några nya 1200 kommer med.

Hur ser det ut?

M v h
BJN
 
Hmmm, tack för utförligt svar. Alltid bra med lite hands on info om sin framtida bekantskap.

Jo har ju hört det där om körställning så e lite fundersam. 180cm verkar ju knappt räcka för å nå fram te styret :-D

Hur sitter clip-onsen....måste man plocka ut hela gaffelbenet för att byta?


Hej :)

Har nu 70 mil på mätaren sedan i onsdags, har bland annat kört avrostning 2 dagar med FMCK/SMC i helgen och börjar lära känna hojen så smått.

Clip-on - Ptjaa, vad ska Du använda maskinen till? Redan originalclip-on monterat ovanför styrkronan ger en hyfsat framåtlutad sittställning, och med tanke på att fotpinnarna inte sitter lika långt bak som på en modern sporthoj lär körställningen med clip-on runt gaffelbenen ge en rätt framåtlutad och hopkrupen position. För turer under 10 mil eller enbart banhoj - Fine. Men för heldagsturer på landsväg skulle jag nog i vart fall börja med originalstyrning och utvärdera den innan jag byter.

Annars finns det några saker jag lärt mig:

1 - Fading av bromsar: Har inte sett några sådana tendenser, vare sig i samband med bromsprover eller körning i banslinga typ "Knix" och ganska hårda inbromsningar. Noterar även att det faktiskt sitter stålomspunna slangar på R vilket vi tackar för! Så just nu funderar jag på vad det kan vara för fel på de tyska maskiner som drabbats av förflyttning av bromspunkten? Tvärt om tycker jag att Thruxton har ett fantastiskt ABS-system, kanske det mest linjära och mest lättdoserade jag provat.

2 - Som den svänger! Chassit är ju jättefint och helt neutralstyrt in i sväng. Visst, det finns mer lättsvängda maskiner. Men den inger förtroende. Det går dessutom att hålla jämna steg med en GS med en duktig förare på en lika krokig som notoriskt usel (tjälskadad) norrbottenvägsträcka - bara en sån sak? 5 feta plus för det.

3 - Frågan inför framtiden blir mer - kåpa eller inte kåpa? Risken är väl att man tappar den sköna luftkudden mot överkroppen och därför börjar gå för fort om den monteras. Men sjukt snygg är den, finns en bild i senaste Classic bike med rensad bakdel och kåpan som är så vacker att det tåras i ögonen...

Bifogar en bild från helgens äventyr som fotograf Michael Törnkvist plåtade igår:
View attachment 430177
 
Låter som att det kan vara bra att kolla lagren.. framhjulslåsning kan ju bli riktigt jobbigt!
Jag har aldrig bytt mina, vissa byter ju typ varje gång dom byter däck eftersom det är så billigt. Har nog aldrig ens packat om fettet och våra är väl ungefär lika gamla?
Snål bohusläning som jag är brukar jag ju köra på "service when noisy"..

Ja, varför byter man inte hjullager lite då och då. Kostar ju väldigt lite och är lätt att göra när hjulet är av. Skall beställa en sats till varje hjul och byta nästa gång jag byter däck. Tack för tipset!
 
Nu är allt OK! Den gule går som den ska. Hjulet snurrar som det ska och bromsen tar som jag vill. Har vi bestämt när vi ska köra runt Vättern? Nu är ja mä tror ja.

Hälsar du på oss i år också Erich och hur många av de nye kommer med? Skulle vara kul om några nya 1200 kommer med.

Hur ser det ut?

M v h
BJN

Det är möjligt att jag dyker upp och hälsar på om ni tar stoppet i Gränna..hör av mig på telefon när det börjar närma sig.
 
Jo har ju hört det där om körställning så e lite fundersam. 180cm verkar ju knappt räcka för å nå fram te styret :-D

Det är en vilje och vanesak också. Jag har clip-ons på min 900:a. Idagsläget med 1,5"-risers (om jag inte minns fel), men ursprungligen så hade jag dem under styrkronan. Jag kunde köra dagsturer på det viset och rekordet var 14 h (inklusive diverse stopp). Jag är dessutom bara runt 170 cm lång. För närvarande så tycker jag nog att benvinkeln är ett större problem.
 
Jo har ju hört det där om körställning så e lite fundersam. 180cm verkar ju knappt räcka för å nå fram te styret :-D
Tillhör inte heller övre percentilen vad det gäller längd, ca 172,2 cm. Men jag tycker jag satt mindre framåtlutad, hängande på armarna, på nya Thruxton r än vad jag gör på min gamla med clubmanstyre på. Bättre grepp om tanken också var min upplevelse. Kort tur förvisso, och mycket nytt som skulle tas in.
 
En fråga till Roffe..Du som har instruktionsboken på 1200:an...Vad rekommenderar dom för motorolja till den? Jag har nämligen 3 liter 15w-50 helsyntet på hyllan hemma. Funkar det?
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top