Triumph Thruxton-tråden

Lycka till med nya hojen..håll lite koll på bromsen..tyska triumphforumet har upptäckt att vid inspirerad körning med upprepad hård bromsning förskjuter sig tryckpunkten i handtaget..kan bli fatalt på banan och krokiga vägar! Problemet är tidigare känt från några Ducatimodeller med Brembobromsar.
http://www.thruxton-forum.de/forum/viewtopic.php?f=6&t=24868
 
Last edited:
God middag gentlemen i äran och hjältars skara.

Ett litet spörsmål ang. bromsar på thruxen. Det är ju ingen hemlighet att Christer Glenning skulle definiera Thruxtonens bromsar som "mindre bra". Årets moddning (förutom patchtrimmat skinnpajen) så har jag satt i en powercommander V vilket har givit rätt bra pulver och gjort hojen riktigt rapp. Nu blir det ännu mer påtagligt att bromsarna inte riktigt hänger med.
Någon av er som uppgraderat hejdarna på er thrux och kan rekommendera/tipsa på vad göra.

Tack på förhand
 
God middag gentlemen i äran och hjältars skara.

Ett litet spörsmål ang. bromsar på thruxen. Det är ju ingen hemlighet att Christer Glenning skulle definiera Thruxtonens bromsar som "mindre bra". Årets moddning (förutom patchtrimmat skinnpajen) så har jag satt i en powercommander V vilket har givit rätt bra pulver och gjort hojen riktigt rapp. Nu blir det ännu mer påtagligt att bromsarna inte riktigt hänger med.
Någon av er som uppgraderat hejdarna på er thrux och kan rekommendera/tipsa på vad göra.

Tack på förhand

Bäst är nog ISR bromsar..jag hade Beringer skiva + 4-kolvsok på min gamla thrux..bättre än original men ISR är nog ett strå vassare och lite dyrare förstås.
 
Lycka till med nya hojen..håll lite koll på bromsen..tyska triumphforumet har upptäckt att vid inspirerad körning med upprepad hård bromsning förskjuter sig tryckpunkten i handtaget..kan bli fatalt på banan och krokiga vägar! Problemet är tidigare känt från några Ducatimodeller med Brembobromsar.
http://www.thruxton-forum.de/forum/viewtopic.php?f=6&t=24868
Mm, nu har jag de första sju milen under västen och är rätt så imponerad! Fjädringen levereras tämligen spot on för glatt asfaltkarvande och är väl avstämd, för bana torde den möjligen behöva stramas till med lite mer förspänning och dämpning. Bromsarna biter bra men jag var tvungen att flytta ut handtaget rejält för att knogarna skulle gå fria. Som vanligt behöver jag vinkla ned handtagen något för att slippa lyfta fingrarna vid inbromsning/nedväxling.

Urstark motor med tillräckligt mycket umph i hela registret, själv skulle jag gärna ta lite till spets på topp. Det lär väl ordnas med racekit antar jag.

Fading av bromsar hade jag både på Daytonan och i högre grad på Suzukin, tycker faktiskt att Triumph kunde ha kostat på sig stålomspunnet när övriga komponenter är av så hög klass. På lördag och söndag kör vi avrostning, då lär jag veta lite mer om bromsarna. Vad jag märkt hittills har de ett rejält grepp och är enkla att dosera. En detalj är att speglarna funkar förträffligt, mycket bättre än vad jag vågat hoppas på!

Bifogar bild av det brittiska stålet, än så länge i standardutförande. Nu blir det till att ta krokvägarna hem, nästa fredag är det bokat åttiomilaservice :)

Thruxton 1200R.jpg
 
Last edited:
Kul med ny hoj..du beställde väl trimningkitet också, 12 hk extra!?
Själv har jag bestämt mig för att inte byta hoj..behåller min Striple eftersom jag trivs väldigt bra på den. Det har varit en svår kamp mellan hjärtat o hjärnan och där hjärnan till slut segrade.

Vad består det trim kittet av?
Och hur blir karaktären på motorn - dvs blir den toppigare, eller är det jämnt med extra puff hela vägen?

Funderar på att trada in min sportster mot en Thruxton R. Men, måste ha nya fönster på huset i år, så får bli om jag till hösten hittar en beg eller ny nästa vår. Men man kan ju drömma om lite trim och moddar under tiden. :)

:hej
 
Vad består det trim kittet av?
Och hur blir karaktären på motorn - dvs blir den toppigare, eller är det jämnt med extra puff hela vägen?

Funderar på att trada in min sportster mot en Thruxton R. Men, måste ha nya fönster på huset i år, så får bli om jag till hösten hittar en beg eller ny nästa vår. Men man kan ju drömma om lite trim och moddar under tiden. :)

:hej

Du behöver kammar, öppet avgassystem, annan luftbox, ny mappning..kan ha glömt nått. Triump tillhandahåller det som behövs..tillsammans blir det ungefär + 12 hk..till nästa år finns nog grejer från andra leverantörer. Hur motorn blir vet nog ingen än men troligtvis lite toppigare.
 
Du behöver kammar, öppet avgassystem, annan luftbox, ny mappning..kan ha glömt nått. Triump tillhandahåller det som behövs..tillsammans blir det ungefär + 12 hk..till nästa år finns nog grejer från andra leverantörer. Hur motorn blir vet nog ingen än men troligtvis lite toppigare.
Mjo, det går ju tyvärr inte att trolla fram hästkrafter, det Du vinner på topp lär Du förlora på botten. Med detta filosofiska sagt, reglagen injusterade och en laxmacka, Höga Kusten och Tomatin innanför västen filosoferar jag lite över vad denna hojs karaktär påminner mig om. Yamaha MT-01 - kommer någon ihåg den sjukt underskattade hojen?

MT-01 var en duktigt fet hoj med ett fint och rätt aggressivt måttsatt chassi, hyggliga chassikomponenter och en 1 700 cc twin som den bland annat delade med Warrior powercruiser från samma tillverkare.

En ung kamrat, som för övrigt modererar på detta forum, är nu inne på sin andra MT, jag hade förmånen att låna hans hoj under en utfärd och hade inte några problem att haka på ett par andra rävar på sina sporthojar med mycket guldfärgade chassikomponenter på en sämre, tjälskadad och kurvig norrlandsväg.

Lite så upplever jag Thruxton R - bara att den är sportigare i såväl look som design, har betydligt bättre fjädring och är ca 50 kg lättare. Jämfört med en sporthoj levererar motorn så mycket kraft på de lägre varvtalen med ger inte den där extra knuffen de sista 2-3k RPM. Den knuffen tror jag kommer med trimkitet, till priset av lågvarvsegenskaperna.

Jag är mest imponerad av chassits förmåga att absorbera vägskador - "bump absorption". En kompis som jobbar med fjädring är besjälad av att söka dessa egenskaper hos moderna sporthojar. Här har Triumph/Öhlins gjort ett suveränt jobb med shimsning/förspänning, jag har flera gånger under hemvägen från jobbet och längs kända vägar kommit på mig själv med att tvivla på att fjädringsvägen endast är 120 mm F/B - våra lokala kurviga vägavsnitt är verkligen inte i gott skick...

Så upp till 130-140 km/h är Thruxton R hur trevlig som helst, sedan väljer nog jag att tagga ner något bara för att det börjar blåsa och att fartkänslan räcker till. Precis de egenskaper jag söker hos en sportig hoj för landsväg. Den lär inte alls göra bort sig på bana heller men det vet jag mer om inom ett par veckor...

Men nu är laxmackan slut, glaset tomt och bastun varm - trevlig helg på Er, kamrater! :)
 
Last edited:
Tjena!

Kommer hänga i denna tråden mycket framöver:-)

I måndags bokade jag sista exet av Thruxton R hos min handlare. En Silver Ice blev det:-)) Efter 3 Japsare tyckte jag att tiden var mogen för något med lite mer själ och ffa något vackert retro. Och vad kan då vara mer passande än en thrux?

Var jäkligt sugen på en thruxton ace förra året men det var ju tur att man väntade hehe. En halvtimmes provkörning sen var jag helt hooked! Blir en rolig sommar detta:-)

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
 
Jag trycker mig in här mellan alla r inlägg (jag velar men är nöjd med den jag har)
Och jag har lite funderingar på däck, är inte helt nöjd med de original som sitter på.
Så det jag tittat på är Pirelli Sport Demon eller Michelin Pilot Active. Någon som har erfarenheter av dessa?
Utbudet är ju inte jättestort till Thruxtonen. Eller har ni andra bra tips?
 
Sätt på 110/80 och 150/70. Funkar bra med originalfälgar och ingen risk att det tar i någonstans. Då har du t.ex Dunlop Roadsmart och Michelin Pilot Road att välja på. Däck som flera här kör på, inklusive mig själv, och som jag uppfattat det är alla nöjda. Båda finns nu upp till version 4, och varje ny generation har fått bättre betyg än föregående. Dessutom så tycker jag att den blir snyggare med lite fetare däck. Lite mindre Old school dock, om det är vad man eftersträvar.
 
En smula OT, men... KUL med alla nya skribenter i tråden. Välkomna!

//TMax (Just nu i en bar i Slovakien. Med en långresesmutsig Sprint 955 parkerad utanför.)


Sent from my smartphone using Tapatalk
 
Last edited:
Verkar vara en fin gemenskap i denna tråden:-) Brukar ni ha hojträffar eller liknande?

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
 
Verkar vara en fin gemenskap i denna tråden:-) Brukar ni ha hojträffar eller liknande?

Ja, vi kör på kurviga vägar runt Vättern en helg varje sommar; försöker att träffas på mc-mässan samt har lite lokala turer på de orterna där vi finns några stycken. Den här tråden och folket i den är ett stort skäl att skaffa en Thruxton. ;)
 
Mesigt

Så här patetisk ser man ut bara för att få ett papper i handen som är värt mindre än trycksvärtan vid en senare ev. poliskontroll. Dock - inga anmärkningar... :rolleyes:
 

Bifogat

  • P5060166.jpg
    P5060166.jpg
    1.9 MB · Visningar: 92
Hela maj är jag på raffet i lysekil och kostar pengar, så kika förbi efter det så sätter jag på en kanna! Ta med mattelärarn också vetja!
 
Thruxton R Clip-ons eller ej?

Vet att det finns en uppsjö trådar och sidor om detta men tänkte høra med er som fått era eller provsuttit.
Jag får min R i slutet av maj men kommer inte hinna vare sig provsitta eller provköra...
Däremot tänkte jag få ett cafe racer kit monterat av handlaren innan leverans och har svårt att bestämma om han ska få montera på clip-onsen... Utseendemässigt är det väl mest riktigt men oroar mig lite för körställningen.

Sen kan dom inte göra tankpadsen med magnetbaksida? vet inte om jag är sugen på att besudla lacken med massa klister...
 
Hinner du varken sitta på den eller tjöra den är det väl en fin prydnad? Då ska du absolut ha clipons, det ser fräckt ut!
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top