Triumph Thruxton-tråden

Ringde igen för att berätta att jag kunde beställa däcket online och då sa de att de visst kunde beställa det. Jag hade tydligen pratat med fel gubbe. :tummenupp
Jaja, hoppas de är billiga och att de löser det smidigt. Vore ju jäkligt gött att ha en däckfirma så nära.

Edit: Gick inte alls att få tag på. :D Det fick bli ett Bridgestone BT45 istället. Säkert skitbra.
Sålänge du inte köper ett Avon... :D
Edit: var det samma däck du fick punka på i kungälv?
 
hej på er från ett regnigt sandviken, har lite funderingar ang den berömda 20 minuter,s tomgång återställning återanpassning för efi cyklar. sett på the rat att en del gör det för varje liten grej dom gjort, typ open intake, ai bort, o2-bort, annat filter, byte ljuddämpare. kollat lite vad pålästa killar som tex forchetto, britfan mm kunnigt folk skrivet och dom har inte protesterat när folk gör anpassning bara dom bytt till open intake tex. har inga problem med att låta hojen stå och dunka tomgång 20 minuter om det är det rätta, men som jag har förstått behövs det inte föränn man mappar om, tex när jag går för ttp-låt i höst-vinter. hur har ni andra efi-killar gjort ? när ni moddat, anpassning för varje grej lr först när ni rörde bränslekartan ?
 
Sålänge du inte köper ett Avon... :D
Edit: var det samma däck du fick punka på i kungälv?
Jepp, samma däck sitter på än. Framdäcket är i princip OS-litet, men har ett "jack" i sig. Brukar besktningen gnälla på sådant?

- - - Updated - - -

hej på er från ett regnigt sandviken, har lite funderingar ang den berömda 20 minuter,s tomgång återställning återanpassning för efi cyklar. sett på the rat att en del gör det för varje liten grej dom gjort, typ open intake, ai bort, o2-bort, annat filter, byte ljuddämpare. kollat lite vad pålästa killar som tex forchetto, britfan mm kunnigt folk skrivet och dom har inte protesterat när folk gör anpassning bara dom bytt till open intake tex. har inga problem med att låta hojen stå och dunka tomgång 20 minuter om det är det rätta, men som jag har förstått behövs det inte föränn man mappar om, tex när jag går för ttp-låt i höst-vinter. hur har ni andra efi-killar gjort ? när ni moddat, anpassning för varje grej lr först när ni rörde bränslekartan ?

Jag har alltid trott att det är en myt. Varför skulle hojen ens känna av att den gått på tomgång i 20min?
 
hej på er från ett regnigt sandviken, har lite funderingar ang den berömda 20 minuter,s tomgång återställning återanpassning för efi cyklar. sett på the rat att en del gör det för varje liten grej dom gjort, typ open intake, ai bort, o2-bort, annat filter, byte ljuddämpare. kollat lite vad pålästa killar som tex forchetto, britfan mm kunnigt folk skrivet och dom har inte protesterat när folk gör anpassning bara dom bytt till open intake tex. har inga problem med att låta hojen stå och dunka tomgång 20 minuter om det är det rätta, men som jag har förstått behövs det inte föränn man mappar om, tex när jag går för ttp-låt i höst-vinter. hur har ni andra efi-killar gjort ? när ni moddat, anpassning för varje grej lr först när ni rörde bränslekartan ?
Har för mig Alikzus sa för några sidor sen att detta sprutet inte alls fungerar så.
Dessutom låter det ju lite flängt. Hur ska insprutet, förutsatt att det ens är adaptivt kunna få några vettiga värden att justera enbart på tomgång? Hela registret bör ju läsas av med belastning om sensorerna ska få nåt input?
Nu är jag rätt värdelös på insprutning men..
 
Har för mig Alikzus sa för några sidor sen att detta sprutet inte alls fungerar så.
Dessutom låter det ju lite flängt. Hur ska insprutet, förutsatt att det ens är adaptivt kunna få några vettiga värden att justera enbart på tomgång? Hela registret bör ju läsas av med belastning om sensorerna ska få nåt input?
Nu är jag rätt värdelös på insprutning men..

jadu twintorsk inte vet jag :( , fullt klart verkar iaf vara att både om du byter karta hos återförsäljaren lr laddar en ny mapp från tune ecu lr ttp ska cyckeln ha sin anpassning på tomgång. gör du det hos återförsäljaren går det betydligt fortare med deras verktyg än om du gör den så kallade anpassningen på egen hand. en påläst kille som forchetto har flera inlägg om anpassning efter kartbyte på the rat och den första som hade en lång artikel om detta när det blev känt. sen att han är med i trådar när folk endast bytt till ttp,s open intake och kör anpassning efter det och inte kommenterar detta gör mig lite förbryllad. själv har jag invalidserat ai, snorkel bort, kn-filter samt nu senast avgassystemet. plockar o2 och gör fullständig ai bort efter att jag fått min arrowmapp vid första servic (efter det servar jag själv) luftbaffel bort och ladda i lämplig mapp från ttp (troligen 4:an) tänkte jag göra efter säsongen. riktigt luddigt det här när anpassning behövs lr inte tycker jag, så här långt är det då ingen skillnad i gången på min hoj iaf, stabil och jämn tomgång samt svarar fint och utan ryckningar på gasen upp till dom väldigt korta stunder jag går upp mot 5000 varv (snart 40 mil på mätaren)
 
yonsson: Den skulle ju kunna ha en räknare eller så är det en viss motortemperatur som man vill uppnå medelst tomgång eller så är det helt enkelt så att man har kommit fram till en tid för de som saknar en annan indikator. Jag skulle dock våga påstå att det är en myt att man kan ersätta en ommappning men den där övningen.

Twintorsk: Jag har för mig att syftet men den övningen skall vara att den anpassar sig till det rådande atmosfäriska trycket. Det kan också vara så att den funderar över TPSen. Att den sätter en baseline så att säga. Våra EFI må vara oadaptiva, men de har åtminstone lite mer "intelligens" än en förgasare. ;)

swingmaster: Jag har gjort den där anpassningen indirekt i samband med ommappning eftersom man då rekommenderas att återställa TPSen och sedan så skall den stå på tomgång tills en indikator blir grön i TuneECU och det kan ta sin lilla stund. Jag är inte så bekväm med att ha en luftkyld motor ståendes på tomgång i onödan så kan jag undvika det så gör jag det.
 
yonsson: Den skulle ju kunna ha en räknare eller så är det en viss motortemperatur som man vill uppnå medelst tomgång eller så är det helt enkelt så att man har kommit fram till en tid för de som saknar en annan indikator. Jag skulle dock våga påstå att det är en myt att man kan ersätta en ommappning men den där övningen.

Twintorsk: Jag har för mig att syftet men den övningen skall vara att den anpassar sig till det rådande atmosfäriska trycket. Det kan också vara så att den funderar över TPSen. Att den sätter en baseline så att säga. Våra EFI må vara oadaptiva, men de har åtminstone lite mer "intelligens" än en förgasare. ;)

swingmaster: Jag har gjort den där anpassningen indirekt i samband med ommappning eftersom man då rekommenderas att återställa TPSen och sedan så skall den stå på tomgång tills en indikator blir grön i TuneECU och det kan ta sin lilla stund. Jag är inte så bekväm med att ha en luftkyld motor ståendes på tomgång i onödan så kan jag undvika det så gör jag det.
gillar inte och skriva på telefon, men håller med dig ang att plåga hojen varje gång du gjort någon liten grej verkar korkat. väntar nog med det jag tills jag laddat ny ttp låt (karta) om den fortfarande går bra tills dess. blir en anpassning hos återförsäljaren när dom laddar på arrowmappen. fattar fortfarande inte vitsen med dom som gör anpassning i tid och otid ???
 
yonsson: Den skulle ju kunna ha en räknare eller så är det en viss motortemperatur som man vill uppnå medelst tomgång eller så är det helt enkelt så att man har kommit fram till en tid för de som saknar en annan indikator. Jag skulle dock våga påstå att det är en myt att man kan ersätta en ommappning men den där övningen.

Twintorsk: Jag har för mig att syftet men den övningen skall vara att den anpassar sig till det rådande atmosfäriska trycket. Det kan också vara så att den funderar över TPSen. Att den sätter en baseline så att säga. Våra EFI må vara oadaptiva, men de har åtminstone lite mer "intelligens" än en förgasare. ;)

swingmaster: Jag har gjort den där anpassningen indirekt i samband med ommappning eftersom man då rekommenderas att återställa TPSen och sedan så skall den stå på tomgång tills en indikator blir grön i TuneECU och det kan ta sin lilla stund. Jag är inte så bekväm med att ha en luftkyld motor ståendes på tomgång i onödan så kan jag undvika det så gör jag det.
Näe.. förgasare är helt beroende av injusterarens intelligens!
Det är nog det som gör dom så himla tjuriga ibland..
Som tur är är dessa cvhistorier ganska enkla när man lärt sig dom.
Har bara ett litet område runt 2-3000 varv som är lite oroligt, men det ska gå att få till med labbande runt insugens längd och utformning.
Har stött på en idé om att kombinera podfilter och velocity stacks som verkar intressant!
 
Näe.. förgasare är helt beroende av injusterarens intelligens!

Har stött på en idé om att kombinera podfilter och velocity stacks som verkar intressant!

Funderade jag väldigt länge på eftersom jag körde 70mm vs på mina FCR39:or..insuget blir dock väldigt långt och får inte riktigt plats..slutade med att jag trädde på skumfilter över vs:arna och det funkade bra!
 
Hej på er! Är helkass på allt som rör el så hoppas nån här kan hjälpa mig i en förhoppningsvis lättare fråga än vad jag tror.. Vred om tändningen nu i eftermiddags och inget hände förutom framlyktan som tändes. Mätarna brukar ju vanligtvis gå upp i topp och tillbaka, men inget alls hände på instrumenten, inga lampor, inget. Startknappen var helt död. Blinkers, bromsljus mm funkade och batteriet är fulladdat. Har kollat att alla sladdar verkar vara på plats och hojen funkade i morse som vanligt.
Några idéer någon?
//Ville inte vänta till verkstan öppnar imorn :)
 
Hej på er! Är helkass på allt som rör el så hoppas nån här kan hjälpa mig i en förhoppningsvis lättare fråga än vad jag tror.. Vred om tändningen nu i eftermiddags och inget hände förutom framlyktan som tändes. Mätarna brukar ju vanligtvis gå upp i topp och tillbaka, men inget alls hände på instrumenten, inga lampor, inget. Startknappen var helt död. Blinkers, bromsljus mm funkade och batteriet är fulladdat. Har kollat att alla sladdar verkar vara på plats och hojen funkade i morse som vanligt.
Några idéer någon?
//Ville inte vänta till verkstan öppnar imorn :)

Du har inte kommit åt motorstoppsknappen, den röda ovan startknappen. Den bryter allt utom strömmen till belysningen. Lätt hänt om man inte har för vana att använda den.
 
Du har inte kommit åt motorstoppsknappen, den röda ovan startknappen. Den bryter allt utom strömmen till belysningen. Lätt hänt om man inte har för vana att använda den.

Tänkte också på den men den var i rätt läge. Även om nån pillat på den fram och tillbaka räcker det väl ändå att den är i rätt läge, eller behöver man återställa på nåt sätt..? Hittar inget om nåt liknande i handboken. Tutan funkade f.ö. om det skulle vara nån ledtråd - dvs allt på vänster handtag funkar, men höger handtag samt mätare och lampor på mätarna är döda...
 
Tänkte också på den men den var i rätt läge. Även om nån pillat på den fram och tillbaka räcker det väl ändå att den är i rätt läge, eller behöver man återställa på nåt sätt..? Hittar inget om nåt liknande i handboken. Tutan funkade f.ö. om det skulle vara nån ledtråd - dvs allt på vänster handtag funkar, men höger handtag samt mätare och lampor på mätarna är döda...

Normalt kanske man börjar med att kolla säkringarna men jag tror inte att det är någon mening i det här fallet. Även om du känner dig osäker på el så är det lätt att kollat rutan för säkringarna 1-11 och se om dina fel stämmer överens med någon säkring.

Annars skulle jag börjat med att kolla tändningslåset. Ett antal här i tråden har haft problem med detta och utan att fundera i detalj så låter det ändå som att felet kan ligga där. I de fall detta har orsakat problemet har det inte varit svårt att konstatera. Direkt man lossat låset och tittat där kablarna går in så har det synts ärg och man har fattat att detta inte är OK.
 

Bifogat

  • Triumph-Bonneville-T100-Thruxton-Scrambler-Wiring-Diagram.jpg
    Triumph-Bonneville-T100-Thruxton-Scrambler-Wiring-Diagram.jpg
    1.2 MB · Visningar: 45
Jag skall ut och köra imorgon. Clutch-out runt lunch kanske, för jag är ganska förkyld och lär nog sova länge. Sedan så behöver jag vara hemma till halv fem, fem. Den som vill haka på skriver här och hör av sig via PM. Jag håller mig på norra sidan av Stockholm om ingen drar mig åt något annat håll (mindre söder-slödder där ;)).
 
Back
Top