Triumph Thruxton-tråden

hej på er denna pingstdag, helgen har inneburet seriöst grusåka o ödehus letning, mm,mm. var tvungen och ta rätt på skiten efteråt. passade på och kolla min invalidiserade ai och visst fan,s det lite kondens där, typ några droppar (efter 40 mil) men långt ifrån några dricksglas som nämnts på the rat. fick några droppar på garagegolvet, that,s all. ska iaf plocka bort skiten fullständigt efter första servic. kollat upp det där med att kompisen,s hoj gick så dåligt efter mappning med arrow 2-2. berodde på att inget är gjort på insugssidan och dom hade db-killer i. gällde både kompisens scrambler och körkortselevens thruxton ace. lär dröja innan jag får första servic och min mapp, nästa helg är vikt åt hd åka och inget annat så det så :) (bara vädret är med oss) hur som helst min hoj går bra (truxan) som det är just nu och jag har inge bråttom heller.
 
Ja, jag vägrar i princip acceptera att hojen bara fungerar utan wobbel med rätt däck i perfekt skick. I helgen provade jag att justera däcktrycket till tillverkarens rek. (2,6 bak 2,2 fram) och sänkte gafflarna 10mm. Nu är wobblet mindre kännbart och man måste upp över 160 på rak väg för att märka det. Fortfarande orolig i svängar.
Grejen jag funderar på är varför mitt 38 år gamla as till yamaha går tokstabilt med kinaskräpdäck i alla hastigheter när trajan är så skitnödig att den vill kasta av mig bara för att jag monterar ett Avon fram och inte Pirelli eller Michelin?

Lite sent kompletterande svar, Twintorsk, men en gammal mans hjärna är lite långsam, he he..har du kollat styrlagren?? Många i tyska forumet har vid wobbel byt original styrlager(kullager) till rullager och därmed är wobblet borta!!
 
Lite sent kompletterande svar, Twintorsk, men en gammal mans hjärna är lite långsam, he he..har du kollat styrlagren?? Många i tyska forumet har vid wobbel byt original styrlager(kullager) till rullager och därmed är wobblet borta!!
Har bara kollat glapp/spel och inte upptäckt nåt onormalt..
 
Nej ingen annan hoj, Har aldrig varit så nöjd med en hoj som denna... Grymt vacker och efter modifikationerna så går den som en dröm. Tänkte dessvärre lägga hojåkningen på hyllan några år.

Kul att du är nöjd med hojen, :) men tråkigt att du lägger hojåkningen på hyllan.
 
Fixade mina med Autosol och en polersvamp. Rent handarbete, dvs ingen maskin - sluta när du fått upp lagom Alu-finish.
PS. Trots att det är 37år sedan jag flyttade från Falkenberg så sitter i alla fall min halländska kvar? klart han skall polera upp dom om dom blivit keliga!
 
Last edited:
Fixade mina med Autosol och en polersvamp. Rent handarbete, dvs ingen maskin - sluta när du fått upp lagom Alu-finish.
PS. Trots att det är 37år sedan jag flyttade från Falkenberg så sitter i alla fall min halländska kvar�� klart han skall polera upp dom om dom blivit keliga!

Fast har du inte klarlack på dina motorkåpor? Det Var det svåraste att få bort all den tycker jag.
 
Jag förstår utmärkt, jobbar ju på ringhals!

Jag förstod att du förstod; det var för andras skull. ;) Min sambo som är född och uppvuxen i Stockholmsområdet har lärt sig många nya ord och uttryck de senaste åren. :P

- - - Updated - - -

PS. Trots att det är 37år sedan jag flyttade från Falkenberg så sitter i alla fall min halländska kvar�� klart han skall polera upp dom om dom blivit keliga!

En till Falkenbergare, coolt! :D Eller har du nämnt det förr...? *kliar sig i huvudet*

- - - Updated - - -

Fast har du inte klarlack på dina motorkåpor? Det Var det svåraste att få bort all den tycker jag.

Om man polerar bort klarlacken så måste man väl polera regelbundet sedan för att hålla finishen?
 
Jag förstod att du förstod; det var för andras skull. ;) Min sambo som är född och uppvuxen i Stockholmsområdet har lärt sig många nya ord och uttryck de senaste åren.

- - - Updated - - -



En till Falkenbergare, coolt! :D Eller har du nämnt det förr...? *kliar sig i huvudet*

- - - Updated - - -



Om man polerar bort klarlacken så måste man väl polera regelbundet sedan för att hålla finishen?
Det är ju klarlacken som blir kelig..
Tycker t.o.m sliten matt alu är snyggare än alu med en klibbig kelig klarlack på!
 
Falkenbergare, jo jag har nog nämnt det tidigare. Står även i min profil. Har man som grabb en gång hängt i depån på Motorbanan i början av sjuttiotalet under Falkenbergs TT's storhetstid och på kvällen beundrat knuttarnas hojar nere vid Strandbaden eller Antonssons korvkiosk vid torget så sitter formspråket från den tidens hojar kvar på näthinnan för alltid?

Vad gäller polering av kåporna var mina repiga efter att tidigare ägaren tappat hojen. Så det var inte mycket annat att göra, upplever inte att det är något jobb att hålla finishen, lite Autosol på en trasa nån gång om året gör susen.
 
Last edited:
Falkenbergare, jo jag har nog nämnt det tidigare. Står även i min profil. Har man som grabb en gång hängt i depån på Motorbanan i början av sjuttiotalet under Falkenbergs TT's storhetstid och på kvällen beundrat knuttarnas hojar nere vid Strandbaden eller Antonssons korvkiosk vid torget så sitter formspråket från den tidens hojar kvar på näthinnan för alltid��

Vad gäller polering av kåporna var mina repiga efter att tidigare ägaren tappat hojen. Så det var inte mycket annat att göra, upplever inte att det är något jobb att hålla finishen, lite Autosol på en trasa nån gång om året gör susen.

Där ser man. :) Jag blev nog "skadad" (med avseende på formspråket) av att plöja igenom farsans gamla mc-tidningar (från typ 75 till 84) när mitt mc-intresse tog fart strax efter att jag hade börjat köra moppe.

Aha, bara några gånger om året. Det kan jag leva med. På "The Cleveland Moto Podcast" har de pratat om någon metod för att bibehålla finishen på polerad aluminum utan att förstöra det med klarlack, men jag kommer inte ihåg vilken produkt/metod de nämnde. :huvet

Jag antar att de är trevligt att ha motorkåporna bortplockade när man ger sig på dem första gången?

Mina har blivit lite repade också, troligtvis av bootsen (plastlänkage, glidskydd och dylikt). Jag verkar klättra runt ganska mycket emellanåt för när jag tvättade hojen i söndags så upptäckte jag repor på sidokåporna också. :'(
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top