Triumph Thruxton-tråden

En egenskap alltså? :näsblod

Får dubbelkolla det där med lagren, det kändes faktiskt rätt obehagligt...
 
En egenskap alltså? :näsblod

Får dubbelkolla det där med lagren, det kändes faktiskt rätt obehagligt...

Nja, jag har inte upplevt något wobbel på min och då är min ändå höjd i häcken nu. Om jag försöker att forcera fram det så stabiliserar cykeln sig så snart jag slutar att "rycka" i styret.

Då och då dyker det upp någon enstaka som får problem, både här och på RAT-forumet, men jag tror aldrig att jag har sett att någon kommit fram till en "root cause".
 
Tack för krogtipsen...

Tack för krogtipsen, även fast inga utav de föll regeringen i smaken. Jag och sambon gjorde Liseberg tillsammans med mina syskon i fredags (Helix och Mechanica var grymma) och tillbringade torsdagsnatten på Lisses hotell; vi provade restaurangen där vilket kan benämnas som ok. :P Vi tog oss dock varsin öl i solen på "The Flying Scotsman". :)
 
Stockholmstur till helgen (v. 21)?

Än så länge så ser det ju faktiskt ut att bli relativt trevligt väder i slutet av veckan; vilka har tid att köra en sväng på lördag och/eller söndag?

Edit: Skriv här OCH skicka mig ett PM så att vi kan utbyta telefonnummer.
 
Angående wobbling:

Igår körde jag kompisens Thruxton några mil efter att ha servat den. Inget upptäckt glapp i styr- och svinglager men när jag i ca 80 knyck testade en snabb sida-sida-rörelse för att känna reaktionerna så hamnade cykeln NÄSTAN i självsvängning. Vad fasen kan det bero på? Halvslitna Michelin Pilot Activ sitter på och trots att de inte SER platta ut är det en tydlig tröskel den välter över vid kurvtagning.

Ni som kan era hojar, är detta en egenskap som finns eller bör man (som jag tycker då) gå till botten med det och eliminera FELET?

Nä, inte på alla hojar men några exemplar har fått den egenskapen "på köpet"..jag hade en "kompis" på tyska thruxtonforumet som kvaddade sin hoj pga wobbel..hojen skrot fast killen klarade sig med lite skrapsår som tur var. Oftast beror detta på för dålig originalfjädring och byte till bättre löser problemet. Styvare front och bättre bakdämpare! Hojarna är också extremt känsliga för olika däck. Ett wobbelstag kan vara bra och styrdämpare likaså men det löser inte problematiken. Ha rätt fjäder för din vikt och ställ in rätt sag.
Min thruxton var aldrig känslig, varken original eller efter ombyggnad.
 
Jag gillar att trådäldsten ger mig briljanta ursäkter till att kosta på min lilla pärla :)
Och kanske lära mig nåt på köpet.. har ett vagt minne av att jag blandade upp gaffeloljan från 10 till 15 nånting i viskositet, det i kombination med dom sladdriga originalfjädrarna skulle ju kunna vara en orsak annat än "fel" gummi.
Fast säger Hr. Erich att Avondäcket ska väck så ska det! Blir en kik på däckonline när jag har en lugn stund..
Det handlar ju om trafiksäkerhet!
 
Jag gillar att trådäldsten ger mig briljanta ursäkter till att kosta på min lilla pärla :)
Och kanske lära mig nåt på köpet.. har ett vagt minne av att jag blandade upp gaffeloljan från 10 till 15 nånting i viskositet, det i kombination med dom sladdriga originalfjädrarna skulle ju kunna vara en orsak annat än "fel" gummi.
Fast säger Hr. Erich att Avondäcket ska väck så ska det! Blir en kik på däckonline när jag har en lugn stund..
Det handlar ju om trafiksäkerhet!

Såå jävla gammal är jag inte, he he!!
jo, lite tjockare olja och kanske laborera med oljemängden kan göra gaffeln bättre men emulatorer (racetech) gör den ännu bättre. Kan köpas hos Kumlins Motor. Nästa o bästa steg är cartridge. Och visst handlar det om trafiksäkerhet.."panikbromsa" med en dåligt fungerande gaffel kan vara dödligt.
 
Jag gillar att trådäldsten ger mig briljanta ursäkter till att kosta på min lilla pärla :)
Och kanske lära mig nåt på köpet.. har ett vagt minne av att jag blandade upp gaffeloljan från 10 till 15 nånting i viskositet, det i kombination med dom sladdriga originalfjädrarna skulle ju kunna vara en orsak annat än "fel" gummi.
Fast säger Hr. Erich att Avondäcket ska väck så ska det! Blir en kik på däckonline när jag har en lugn stund..
Det handlar ju om trafiksäkerhet!

Ett förslag:

Panzaa hade ju (tidigare i tråden) problem med wobbel. Han och Charlie C bytte för några timmar bakhjul och wobblet försvann för Panzaa. Så skulle ju du också kunna göra. Gör upp med någon Thruxtonägare som inte har problem med wobbel att ni tar en dag och växlar lite prylar för några provkörningar. Framhjul, bakhjul, gaffelben och stötdämpare är ju inte speciellt mycket skruvande för att bli mer säker på var man ska lägga pengarna. Provkör man båda hojarna så bör man få någorlunda säkra resultat.

Hittar du ingen mer nästgårds så ställer gärna jag upp så fort racet med nationella prov i matematik är över.
 
Ett förslag:

Panzaa hade ju (tidigare i tråden) problem med wobbel. Han och Charlie C bytte för några timmar bakhjul och wobblet försvann för Panzaa. Så skulle ju du också kunna göra. Gör upp med någon Thruxtonägare som inte har problem med wobbel att ni tar en dag och växlar lite prylar för några provkörningar. Framhjul, bakhjul, gaffelben och stötdämpare är ju inte speciellt mycket skruvande för att bli mer säker på var man ska lägga pengarna. Provkör man båda hojarna så bör man få någorlunda säkra resultat.

Hittar du ingen mer nästgårds så ställer gärna jag upp så fort racet med nationella prov i matematik är över.
Du som är mattelärare borde väl kunna använda deduktiv logik för att röna ut orsaken till problemet?
Mina uppställningar blir lite röriga..
Typ såhär:
Thruxton + hemekrat bakhjul = inget vobbel.
Thruxton + hemekrat bakhjul + Hemmablandad gaffelolja + avondäck med vinterluft = mycket vobbel
Thruxton + hemmablandad gaffelolja + avondäck med 2,2bar vårluft - 1/2 grad försprång = mindre vobbel.
Tror jag ska fortsätta med experimenten, tills jag hittar lösningen.
Kan ju lika gärna vara ett halvkass hjullager..
 
såja:banana , nu har även åke fått lite ljud på sin triumph. skred till verket igår i regnvädret rustad till tänderna efter allt som skrivets på the rat om krångel med emgo,s/megaton avgassystem och montering av dessa. kan lugnt konstatera att jag aldrig monterat ihop enklare system (jo jag har monterat en del genom åren) 100% tätt inte minsta gnutta monteringspasta. helnöjd med ljudet och hojen går hur bra som helst utan någon mappning (ska få arrow 2-2 av återförsäljaren sen) ska bli kul och se vad som händer då, blev ju inte helt lyckat för dom två med 2015 hojar som testade, hojarna gick rent ut sagt skit men bra igen med orginalmapp ???Screenshot_2015-05-18-15-50-38a.jpgScreenshot_2015-05-18-15-51-55b.jpgScreenshot_2015-05-18-15-54-04c.jpg
 
såja:banana , nu har även åke fått lite ljud på sin triumph. skred till verket igår i regnvädret rustad till tänderna efter allt som skrivets på the rat om krångel med emgo,s/megaton avgassystem och montering av dessa. kan lugnt konstatera att jag aldrig monterat ihop enklare system (jo jag har monterat en del genom åren) 100% tätt inte minsta gnutta monteringspasta. helnöjd med ljudet och hojen går hur bra som helst utan någon mappning (ska få arrow 2-2 av återförsäljaren sen) ska bli kul och se vad som händer då, blev ju inte helt lyckat för dom två med 2015 hojar som testade, hojarna gick rent ut sagt skit men bra igen med orginalmapp ???View attachment 419931View attachment 419932View attachment 419933
Skitsnyggt, intressant att passningen var så bra. Vilken adapter och dämpare hamnade på hojen? De från NCCR eller Megaton? Hur många shims i anslutningen mellan adapter och dämpare (eller passade dom utan shims?) Jag kör nu med mina EMGO och TTP tune4 - går fantastiskt fint! Skall fixa till ny packning av dämparna i helgen med Acousta-fil.
 
Du som är mattelärare borde väl kunna använda deduktiv logik för att röna ut orsaken till problemet?
Mina uppställningar blir lite röriga..
Typ såhär:
Thruxton + hemekrat bakhjul = inget vobbel.
Thruxton + hemekrat bakhjul + Hemmablandad gaffelolja + avondäck med vinterluft = mycket vobbel
Thruxton + hemmablandad gaffelolja + avondäck med 2,2bar vårluft - 1/2 grad försprång = mindre vobbel.
Tror jag ska fortsätta med experimenten, tills jag hittar lösningen.
Kan ju lika gärna vara ett halvkass hjullager..

Fast det är ju det som är så bra med mitt förslag, man testar så mycket åt gången. Blir det skillnad om man byter hjulet så har man ju begränsat felsökningen. Ingen skillnad då är det bara att gå vidare och leta på annat ställe.

Vårluften kan jag förstå men lite svårare är det att förstå att minskat försprång skulle minska wobbel.

Fast jag tror inte att vi alla här som använder ordet wobbel menar samma sak. Wobbel för mig är det man avsåg när man skrev mycket om fenomenet i MC-press i början av 80-talet. Detta är ett resonansfenomen. Någon svängning i hojen börjar svänga i samma frekvens som ramens eget svängningstal. Då uppstår självsvängning i ramen som kan kännas precis som att det sitter ett stort gångjärn på mitten.
 
Och precis den känslan uppstod igår... Min gamla BMW med en ram som gett den smeknamnet "gummikuh" känns som en atlantångare i jämförelse. Därför undrade jag ju om det verkligen kunde stå rätt till.
 
Fast det är ju det som är så bra med mitt förslag, man testar så mycket åt gången. Blir det skillnad om man byter hjulet så har man ju begränsat felsökningen. Ingen skillnad då är det bara att gå vidare och leta på annat ställe.

Vårluften kan jag förstå men lite svårare är det att förstå att minskat försprång skulle minska wobbel.

Fast jag tror inte att vi alla här som använder ordet wobbel menar samma sak. Wobbel för mig är det man avsåg när man skrev mycket om fenomenet i MC-press i början av 80-talet. Detta är ett resonansfenomen. Någon svängning i hojen börjar svänga i samma frekvens som ramens eget svängningstal. Då uppstår självsvängning i ramen som kan kännas precis som att det sitter ett stort gångjärn på mitten.

Ja, det är ju inte 80talsvobblet i egentlig mening, då detta är isolerat till framgaffeln exklusivt.. kan man kalla det styrwobbel?
Edit: nä nu drar jag ut o pruttar runt i halland på min blytunga 70talshoj, den vobblar tammefan inte iallefall! :D
 
Last edited:
Skitsnyggt, intressant att passningen var så bra. Vilken adapter och dämpare hamnade på hojen? De från NCCR eller Megaton? Hur många shims i anslutningen mellan adapter och dämpare (eller passade dom utan shims?) Jag kör nu med mina EMGO och TTP tune4 - går fantastiskt fint! Skall fixa till ny packning av dämparna i helgen med Acousta-fil.

megaton och adapter från squaredeals=mer up-sweep. dom två största hylserna (skimsen) i dämparen enligt mike på bellacourse. adaptern direkt på grenröret.
 
megaton och adapter från squaredeals=mer up-sweep. dom två största hylserna (skimsen) i dämparen enligt mike på bellacourse. adaptern direkt på grenröret.

känner att ett förtydligande är på sin plats, alltså köpt extra adaptrar från squaredeals som ger mer up-sweep än dom som följde med.
 
känner att ett förtydligande är på sin plats, alltså köpt extra adaptrar från squaredeals som ger mer up-sweep än dom som följde med.
Kanske blir till att beställa hem dessa från Squaredeals som alternativ. Visserligen har jag fått till det med EMGO adaptrarna till slut men riktigt nöjd är jag inte.
 
Kanske blir till att beställa hem dessa från Squaredeals som alternativ. Visserligen har jag fått till det med EMGO adaptrarna till slut men riktigt nöjd är jag inte.

petolle där :) , ser väl jättebra ut enligt dina bilder. sen om man vill ha mer up-sweep så visst, men tänk på att om du ska skjutsa blir det tajt med fossingarna för passageraren. fast jag gillar det på min hoj och kör solo.
 
Okej gubbs,

Jag behöver byta bakdäck. Tidigare har jag kört nästan hela vägen till Borås, men nu har jag hittat en däckverkstad precis vid Frölunda torg (nära hem) och tänkte testa den.

Problemet är dock att de inte kan plocka hem ett Pirelli Sport Demon, vilket är vad som sitter på nu. Originaldimensioner ska jag köra på (har alltid gjort det och upplever att det funkar bra).
Så... Vad gör man? Har ni några andra sporttouringdäck att rekommendera? Detta bakdäcket har hållit VÄLDIGT länge och aldrig strulat.
 
Ringde igen för att berätta att jag kunde beställa däcket online och då sa de att de visst kunde beställa det. Jag hade tydligen pratat med fel gubbe. :tummenupp
Jaja, hoppas de är billiga och att de löser det smidigt. Vore ju jäkligt gött att ha en däckfirma så nära.

Edit: Gick inte alls att få tag på. :D Det fick bli ett Bridgestone BT45 istället. Säkert skitbra.
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top