Triumph Thruxton-tråden

Tack för ännu en underbar mc-dag, alltid lika roligt, dock skall det sägas:lämna aldrig en ensam skåning i Gbg, såg Torslanda 2ggr samt Stena Lines Tysklandsfärja 1 en gång innan jag fann Backaplan :rodnar och då missade jag nästa mötet med 20 minuter:huvet men är lika glad för det.

Tack Sixty och Snapphanen (samt gästartisten Jim som körde någon japansk sak med mängder av onödiga cylindrar och slagvolym) för trevligt sällskap idag.

Vi tog oss runt Orust i högervarv och körde massor av slingriga småvägar. Kul blev det!

En tur som enkelt kan göras om för dem som missade dagens övning. Det är ju inte särskilt långt bort för någon av oss som bor väster och navigeringen är heller inte särskilt svår. Det är svårt att köra vilse, det är ju en ö. Visserligen en rätt stor, men ändå en ö...

Malö/Flatön/Bokenäset eller Ljungskile hann vi inte riktigt med. Det sparar vi till en annan gång.
 
@Yonsson

Körde min första riktigt repa för säsongen igår med trajan och de nya Bitubo dämparna (farsan har haft den fram tills nu). Vilken enorm skillnad mot mina gamla Hagon dämpare. En helt ny hoj nu! Kan varmt rekommendera dem för de som är sugna att uppdatera sin fjädring!
 
Jajemen, den dyrare modellen.
Tänkte försöka ställa in fjädringen nu i veckan då jag inte har hunnit detta ännu.
En sann djungel då dessa dämpare erbjuder sjukt många inställningsmöjligheter.
 
Ingen här som är sugen på att köpa lite orginaldelar från min thruxton?
Bakskärm (silver med baklampa och blinkers)
framskärm (silver) och blinkers.
Original triumph off road system
Original stötdämpare
Original backspeglar (mussepigg-öron, inte styrändsbackspeglar)

Skicka pm i så fall. Jag är billig :)
Annars blir det blocket/ebay :glömdet
 
Det borde finnas en avdelning köp/sälj under varje märkestråd för att lättare hitta grejer till resp. hoj!!! Något för moderatorn kanske.
 
Ett litet paket från Kina anlände idag med nya speglar..riktigt bra utseende, finish o passform.. 70$ med frakt!
Liten update angående styrändspeglarna jag köpte..funkar kanon, stabila, inga vibbar upp till motorvägsfart..därefter blir det som vanligt dvs ingen sikt bakåt att tala om och så fort får man ju inte köra :hihi. För att montera dom på Truxen måste man byta skruven till M5 eller gänga om cliponet till M6, slänga den expanderande grejen och slipa av sista avsatsen på styränden mot cliponet. Svårt att förklara men ni begriper när man har dom i handen. Kan i alla fall med gott samvete rekommendera dom!
 
yonsson: Den skillnaden som du upplever går att uppleva ett varv till om du byter insatsen i gaffeln :)

Originalgaffeln gör ju ingen skillnad på dämpning vs retur eller snabba stötar. Eller för att citera han som byggde om min gaffel.
"Din originalgaffel består av en fjäder, ett rör och en plastbit"

Jag har ju byggt om rätt mycket på min hoj men det som jag helt klart är mest nöjd med är fjädring och broms :)
 
Fan att ni alltid ska köpa det bästa och sedan säga att det är bra grejer! Kan ni inte köpa billiga/bra grejer och säga att det är bra istället? :) Det blir liksom lite billigare även för mig då, eftersom jag inte vill ha sämre grejer :)
Tänkte stiffa till inställningen på framdelen i alla fall. Någon som har manualen i närheten, eller minns om många synliga "ringar" på inställningen fram innebär mjukt, eller om det innebär hårt? Jag undviker gärna att skruva åt fel håll.
Tacksam för svar. -Annars får jag börja rota efter manualen på vinden. Den digitala versionen jag har nämner bara ihopsättning/isärsättning av framgaffeln.
 
Fan att ni alltid ska köpa det bästa och sedan säga att det är bra grejer! Kan ni inte köpa billiga/bra grejer och säga att det är bra istället? :) Det blir liksom lite billigare även för mig då, eftersom jag inte vill ha sämre grejer :)
Tänkte stiffa till inställningen på framdelen i alla fall. Någon som har manualen i närheten, eller minns om många synliga "ringar" på inställningen fram innebär mjukt, eller om det innebär hårt? Jag undviker gärna att skruva åt fel håll.
Tacksam för svar. -Annars får jag börja rota efter manualen på vinden. Den digitala versionen jag har nämner bara ihopsättning/isärsättning av framgaffeln.

Ju mindre antal ringar du ser ju styvare blir det... 4 synliga är nog standard. Medsols blir styvare.
 
Ju mindre antal ringar du ser ju styvare blir det... 4 synliga är nog standard. Medsols blir styvare.

Underbart, tackar! Det komiska är att jag mindes från manualen att det var tvärt om, men mitt logiska tänkande sade mig att ju längre in pinnen är i gaffelbenen, ju mer tryck och ju styvare. Skruvade ner från 4 till 3 och tyckte det kändes lite styvare. Ska nog gå ner till 2 och testa det också. Tur att logiken oftast vinner över mitt dåliga minne.

Edit: Var även på Johans mc idag och pratade med en väldigt trevlig kille som beställde kuts-dekal till mig (Jonas). Nu gick det helt plötsligt alltså (när jag fick prata med "rätt" person). Han berättade även att han höll på och byggde om en Triumph T600 :va Han kan ha sagt T100... Hur om helst hängde han med ut till hojen och kollade läget och frågade om lite delar. Tipsade om bestforbritts.com (som vanligt). Nu är det bara att hålla tummarna, så beställningen blir rätt.

Edit2: Med framgaffeln inställd på precis två ringar är den väldigt mycket hårdare och bättre. Men då väger jag nästan 100kg :)
 
Last edited:
nån som ska ut och åka imorgon (söndag)?
Är uppe i Skara nu, och imorgon så ska det ju bli bra väder.
Så om någon har tänkt åka ut i västra götaland eller närheten, så är jag gärna på
 
nån som ska ut och åka imorgon (söndag)?
Är uppe i Skara nu, och imorgon så ska det ju bli bra väder.
Så om någon har tänkt åka ut i västra götaland eller närheten, så är jag gärna på

Jag skall ut i mon. Jag skall hem till dina hem trakter(Vellinge) men det blir bil dit och troligtvis hoj hem… jag har ju fyllt "gubbe" så då får man titta på toring hoj av typen BMW K1200R.
Men ni kan vara lugna, jag skall inte sälja thruxen.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top