Triumph Thruxton-tråden.

Snapphanen

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2012
Ort
Trollhättan
Hoj
2012 Triumph Thruxton
Tack för ännu en underbar mc-dag, alltid lika roligt, dock skall det sägas:lämna aldrig en ensam skåning i Gbg, såg Torslanda 2ggr samt Stena Lines Tysklandsfärja 1 en gång innan jag fann Backaplan :rodnar och då missade jag nästa mötet med 20 minuter:huvet men är lika glad för det.

Tack Sixty och Snapphanen (samt gästartisten Jim som körde någon japansk sak med mängder av onödiga cylindrar och slagvolym) för trevligt sällskap idag.

Vi tog oss runt Orust i högervarv och körde massor av slingriga småvägar. Kul blev det!

En tur som enkelt kan göras om för dem som missade dagens övning. Det är ju inte särskilt långt bort för någon av oss som bor väster och navigeringen är heller inte särskilt svår. Det är svårt att köra vilse, det är ju en ö. Visserligen en rätt stor, men ändå en ö...

Malö/Flatön/Bokenäset eller Ljungskile hann vi inte riktigt med. Det sparar vi till en annan gång.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
@Yonsson

Körde min första riktigt repa för säsongen igår med trajan och de nya Bitubo dämparna (farsan har haft den fram tills nu). Vilken enorm skillnad mot mina gamla Hagon dämpare. En helt ny hoj nu! Kan varmt rekommendera dem för de som är sugna att uppdatera sin fjädring!
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Jajemen, den dyrare modellen.
Tänkte försöka ställa in fjädringen nu i veckan då jag inte har hunnit detta ännu.
En sann djungel då dessa dämpare erbjuder sjukt många inställningsmöjligheter.
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Ingen här som är sugen på att köpa lite orginaldelar från min thruxton?
Bakskärm (silver med baklampa och blinkers)
framskärm (silver) och blinkers.
Original triumph off road system
Original stötdämpare
Original backspeglar (mussepigg-öron, inte styrändsbackspeglar)

Skicka pm i så fall. Jag är billig :)
Annars blir det blocket/ebay :glömdet
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Det borde finnas en avdelning köp/sälj under varje märkestråd för att lättare hitta grejer till resp. hoj!!! Något för moderatorn kanske.
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Ett litet paket från Kina anlände idag med nya speglar..riktigt bra utseende, finish o passform.. 70$ med frakt!
Liten update angående styrändspeglarna jag köpte..funkar kanon, stabila, inga vibbar upp till motorvägsfart..därefter blir det som vanligt dvs ingen sikt bakåt att tala om och så fort får man ju inte köra :hihi. För att montera dom på Truxen måste man byta skruven till M5 eller gänga om cliponet till M6, slänga den expanderande grejen och slipa av sista avsatsen på styränden mot cliponet. Svårt att förklara men ni begriper när man har dom i handen. Kan i alla fall med gott samvete rekommendera dom!
 

teargaz

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2007, Triumph Bonneville
yonsson: Den skillnaden som du upplever går att uppleva ett varv till om du byter insatsen i gaffeln :)

Originalgaffeln gör ju ingen skillnad på dämpning vs retur eller snabba stötar. Eller för att citera han som byggde om min gaffel.
"Din originalgaffel består av en fjäder, ett rör och en plastbit"

Jag har ju byggt om rätt mycket på min hoj men det som jag helt klart är mest nöjd med är fjädring och broms :)
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Fan att ni alltid ska köpa det bästa och sedan säga att det är bra grejer! Kan ni inte köpa billiga/bra grejer och säga att det är bra istället? :) Det blir liksom lite billigare även för mig då, eftersom jag inte vill ha sämre grejer :)
Tänkte stiffa till inställningen på framdelen i alla fall. Någon som har manualen i närheten, eller minns om många synliga "ringar" på inställningen fram innebär mjukt, eller om det innebär hårt? Jag undviker gärna att skruva åt fel håll.
Tacksam för svar. -Annars får jag börja rota efter manualen på vinden. Den digitala versionen jag har nämner bara ihopsättning/isärsättning av framgaffeln.
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Fan att ni alltid ska köpa det bästa och sedan säga att det är bra grejer! Kan ni inte köpa billiga/bra grejer och säga att det är bra istället? :) Det blir liksom lite billigare även för mig då, eftersom jag inte vill ha sämre grejer :)
Tänkte stiffa till inställningen på framdelen i alla fall. Någon som har manualen i närheten, eller minns om många synliga "ringar" på inställningen fram innebär mjukt, eller om det innebär hårt? Jag undviker gärna att skruva åt fel håll.
Tacksam för svar. -Annars får jag börja rota efter manualen på vinden. Den digitala versionen jag har nämner bara ihopsättning/isärsättning av framgaffeln.

Ju mindre antal ringar du ser ju styvare blir det... 4 synliga är nog standard. Medsols blir styvare.
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Ju mindre antal ringar du ser ju styvare blir det... 4 synliga är nog standard. Medsols blir styvare.

Underbart, tackar! Det komiska är att jag mindes från manualen att det var tvärt om, men mitt logiska tänkande sade mig att ju längre in pinnen är i gaffelbenen, ju mer tryck och ju styvare. Skruvade ner från 4 till 3 och tyckte det kändes lite styvare. Ska nog gå ner till 2 och testa det också. Tur att logiken oftast vinner över mitt dåliga minne.

Edit: Var även på Johans mc idag och pratade med en väldigt trevlig kille som beställde kuts-dekal till mig (Jonas). Nu gick det helt plötsligt alltså (när jag fick prata med "rätt" person). Han berättade även att han höll på och byggde om en Triumph T600 :va Han kan ha sagt T100... Hur om helst hängde han med ut till hojen och kollade läget och frågade om lite delar. Tipsade om bestforbritts.com (som vanligt). Nu är det bara att hålla tummarna, så beställningen blir rätt.

Edit2: Med framgaffeln inställd på precis två ringar är den väldigt mycket hårdare och bättre. Men då väger jag nästan 100kg :)
 
Last edited:

DavidA

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2012
Ort
Malmö
Hoj
2010, Triumph, Thruxton
nån som ska ut och åka imorgon (söndag)?
Är uppe i Skara nu, och imorgon så ska det ju bli bra väder.
Så om någon har tänkt åka ut i västra götaland eller närheten, så är jag gärna på
 

speedtwin

Min pappa är starkare än din pappa....
Gick med
10 Jun 2009
Ort
frillesås, en bit söder om GBG
Hoj
Triumph thruxton-06 Såld/BMW K1200R -06 Såld/Arctic cat Wildcat
nån som ska ut och åka imorgon (söndag)?
Är uppe i Skara nu, och imorgon så ska det ju bli bra väder.
Så om någon har tänkt åka ut i västra götaland eller närheten, så är jag gärna på

Jag skall ut i mon. Jag skall hem till dina hem trakter(Vellinge) men det blir bil dit och troligtvis hoj hem… jag har ju fyllt "gubbe" så då får man titta på toring hoj av typen BMW K1200R.
Men ni kan vara lugna, jag skall inte sälja thruxen.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top