Triumph Thruxton-tråden

.....Skulle Stenungsund vara ett möjligt ställe att haka på?
Låter väl alldeles utmärkt! Kl 12? På Statoil vid Tjörnbron? Det är visserligen bara 5 mil mellan Göteborg och Stenungsund, men vi tänkte nog inte köra närmaste vägen...
 
Efter en låååång frånvaro är jag tillbaka igen.
Ett riktigt uselt crossköp har satt sommarens åkning lite ur spel. Totalrenovering av hela motorn m.m. har käkat upp all tid.

Har nu äntligen tagit mig an trajan igen. Monterade min lambdamätare idag för att bekräfta mina misstankar kring bestyckningen av mina nya FCR 39:or. Hojen gick på tok för fett genom hela mellanregistret och speciellt på högfart. Sänkte nålen ett clip till 5:e från botten istället för 4:e.
Lågfart: 55
Högfart: 40

Hade ett lambavärde på varierat mellan 12-10 på halvgas till fullgas.

Vad hade du för bestyckning Erich?
 
Framförhållning gubbar! Framförhållning! -Annars hade jag gärna hängt på. Körde på Orust för några helger sedan. Henån-Slussen-Asmunderöd om jag inte minns fel. Riktigt goa vägar och de har tydligen en loppis med mc-delar (enligt en skylt vid vägen). Säkert bara lite skit, men i teorin lät det roligt. Se upp för poliser dock, då jag sett några varje gång jag kört hoj på Orust.
 
En liten utvikning, halvt OT.... :-)
Yonsson (m fl), beklagar den dassiga framförhållningen. Men tanken dök upp först torsdag. Jag talade med Sixty (vi bor ju väldigt nära varandra) onsdag kväll om att köra en tur på lördag, i någon form. Men vi bestämde ingen rutt utan skulle fundera lite.

Idén kom inte förrän på torsdagen när jag tog ett par timmar ledigt och for runt lite planlöst i södra Bohuslän och insåg att man kunde göra en bra halvdagstripp av något som enkelt och nära som Orust. Så efter en snabbkoll med Sixty beslöt vi att publicera "vår" tur i tråden, i fall någon mer ville hänga på.

Men ön ligger där den ligger och kan besökas vilken söndag som helst (Gbg-Varekil är 6-7 mil). M a o så kan vi göra om trippen senare!
 
Last edited:
Det är lugnt. Min framförhållning var "nu går jag upp på vinden och hämtar kläderna" förra gången :crash
Jag tycker det är roligt att folk hör av sig över huvud taget istället för bara kör ut själva och det uppskattas mycket. Jag är mest grinig för att jag inte blir iväg-släppt hemifrån med kort varsel. Med det vädret som är nu är det ju i princip omöjligt att ha framförhållning dessutom. Kick ass!
 
Efter en låååång frånvaro är jag tillbaka igen.
Ett riktigt uselt crossköp har satt sommarens åkning lite ur spel. Totalrenovering av hela motorn m.m. har käkat upp all tid.

Har nu äntligen tagit mig an trajan igen. Monterade min lambdamätare idag för att bekräfta mina misstankar kring bestyckningen av mina nya FCR 39:or. Hojen gick på tok för fett genom hela mellanregistret och speciellt på högfart. Sänkte nålen ett clip till 5:e från botten istället för 4:e.
Lågfart: 55
Högfart: 40

Hade ett lambavärde på varierat mellan 12-10 på halvgas till fullgas.

Vad hade du för bestyckning Erich?
Du anger 40 högfart??? Menar väl 140?? Vilken nål har du??
Nu är det inte riktigt så enkelt att bara byta h-munstycke..du har ju luftmunstycken o nålen också..Blandningsskruven ställer du 1 - 1,5 varv ut...luftskruven 1 - 1,2 varv ut. Nål har jag FKR. Hm 145 5:te hacket från topp, lågf. 52, det stora fasta luftmunstycket 200 (ska inte bytas). Du behöver så stort hm som möjligt annars tappar du effekt så ställ in det först, sen tar du dom andra undan för undan. Ställ gärna lite fett på lågfart (blandningskruv alt. luftskruv) så startar den alltid direkt. Har du fortfarande problem med fet blandning på högvarv efter alla tester byt nål i första hand. Det är mycket testande innan man får till det.
EDIT: du kan också plocka bort det fasta luftmunstycket(200) och köra utan eller att borra upp det till 300 eller större. Emulsionsröret vill ha mycket luft för att funka maximalt. Skärmklipp.jpg
 
Last edited:
140 självklart Erich :D
Missade en 1:a.

Kommer inte ihåg i skallen vilken nål jag hade, glömde notera det igår. Var ovan nämnda bestyckning till ditt big bore kit nu, eller innan? Skall tilläggas att jag inte har bytt avgassystem till mitt Zard ännu, saknar lambdamutter på det. Vet inte om det kan spela in att den går för fett. Vart får du tag i nålar någonstans?

Skall försöka leta upp bruksanvisningen på nätet till mina fuggar, har sumpat originalen :3freak
 
Det är bestyckningen jag har nu..fick "gå ner" med hm och lfm eftersom det blev alldeles för fett. Jag tror du ligger bra med hm, 140 -145 ligger dom flesta på, lite fett på lfm, 50 - 52 bör räcka. Avgassystemet har jättestor betydelse så sätt på det först och mät. Testa att skruva lite på luftskruven för lågfarten. Nålar beställer jag i Tyskland men det tar ganska lång tid för leverans. Har inte hittat nån i Svedala som kan leverera direkt. Kolla lite i den här tråden: http://www.triumphrat.net/twins-technical-talk/151355-post-your-fcr-settings-here.html
http://www.triumphrat.net/twins-technical-talk/112887-fcr-tuning.html
 
Last edited:
Tack för tipsen Erich. Kruxet är att jag inte kan mäta med det på då jag inte har ngn svetsad lambdamutter i det.
Min gamla esabsvets hatar av ngn anledning RF-tråd, fastnar i matningen hela tiden så jag kan inte svetsa dit ngn.
Testar med att byta lfm till 52, slänger sedan på nya avknaset och fixar en svetsmutter i vinter till zard systemet :)
 
Teflonledare och håll paketet rakt dvs inga böjar så funkar det nog.
 
Blir nog till att köpa ny tråd. Om jag minns det rätt gick den förra splen med tråd åt helvete. Tog bort tejpen som höll spolen samman och skulle stoppa in den i svetsen när hela skiten flög upp och såg ut som en nykräkt spya från en katt. Det var lite hårdare än jag trodde!
 
Låter väl alldeles utmärkt! Kl 12? På Statoil vid Tjörnbron? Det är visserligen bara 5 mil mellan Göteborg och Stenungsund, men vi tänkte nog inte köra närmaste vägen...

Hade du sagt Söndag så hade jag varit på.
Ska nämligen upp och hälsa på mina föräldrar i Vargön (utanför Vänersborg) i helgen.
Men jag ska oxå ut på lite kalas ikväll, Så jag kommer nog inte att kunna vara i göteborg så tidigt :(
 
Bomkörning som väntat.. besökte 2 hojaffärer utan lycka i min munstycks/nåljakt.
Ingen har!
Vart fick du tag i ovanstående Erich?
 
Fattar nada, vem skulle köra en så'n? :D
En engelsk maskin som dessutom bara har två cylindrar? Obegripligt! :)
 
Last edited:
Tack Sixty och Snapphanen (samt gästartisten Jim som körde någon japansk sak med mängder av onödiga cylindrar och slagvolym) för trevligt sällskap idag.

Vi tog oss runt Orust i högervarv och körde massor av slingriga småvägar. Kul blev det!

En tur som enkelt kan göras om för dem som missade dagens övning. Det är ju inte särskilt långt bort för någon av oss som bor väster och navigeringen är heller inte särskilt svår. Det är svårt att köra vilse, det är ju en ö. Visserligen en rätt stor, men ändå en ö...

Malö/Flatön/Bokenäset eller Ljungskile hann vi inte riktigt med. Det sparar vi till en annan gång.
 
Last edited:
bitubo fjädring test

Körde "Härryda-rundan" idag (Eskilsby-Hällingsjö-Kungsbacka) för att testa den nya fjädringen. Testade lite olika inställningar av rebound (vad det nu heter på svenska). 3 av 5 verkar vara det bästa. Det är lite jobbigt att erkänna, men det är faktiskt ganska stor skillnad mot originalfjädringen. Jag önskar dock att jag hade kört en runda med originalen precis innan jag bytte för bättre referens.

Hojen följer asfalten bättre nu, vilket gör att all åkning känns mjukare, utan att bli svampig. Både på bra och dålig asfalt alltså. Jag var lite rädd för att dämpningen skulle bli för hård, som om den var inställd för bana, men så är det inte alls. När det kommer mindre gupp, märker jag knappt av de, till skillnad mot innan bytet och vid medelstora gupp behöver jag inte längre stålsätta mig. Stora gupp kan däremot fortfarande ge studs, men inte alls som innan. I kurvorna har gungfaktorn helt försvunnit. Innan kändes det som att hela hojen trycktes ihop mitt i kurvan. Jag tycker även framgaffeln känns bättre och jag inbillar mig i alla fall att hojen nu niger mindre när jag bromsar, men det kan vara inbillning. Det märks dock att bakfjädringen är bättre än framgaffeln, som ibland kan få lite svårt att hänga med.

Kontentan: Det var helt klart värt de 3400kr jag la på fjädringen och de ger en klar uppgradering av känslan för hela hojen. Jag ser ingen anledning att köpa dyrare versioner, men är nöjd att jag inte snålade allt för mycket. Jag är även glad att jag körde 900mil med originalfjädringen innan jag bytte, så jag uppskattar skillnaden. Bitubopaketet till framgaffeln kostar 4000kr :rolleyes: Det skulle eventuellt kunna bli ett sånt kit någon gång i framtiden misstänker jag. Gaffeloljan ska väl bytas vid 3000mil enligt boken tror jag.

När jag innan en kurva skulle växla ner, hände ingenting. :va Efter kurvan kollade jag ner, för att märka att jag inte längre hade någon växelpedal. WTF! Jag var mitt ute i skogen på en kurvig väg och att börja leta efter pedalen och muttrar var inget jag såg fram emot. Som tur var, körde jag inte så fort, så det var inte risk för någon avåkning. Jag stannade efter nästa kurva och märkte att länken mellan växellådan och pedalen hade skruvat loss sig själv. Som tur var, var det bara att skruva dit den igen och inga muttrar hade ramlat av. Hett tips: Kolla så eran "länkarm" sitter som den ska.

Tog lite bilder också.
 

Bifogat

  • DSC_0009_058.jpg
    DSC_0009_058.jpg
    266 KB · Visningar: 70
  • DSC_0001.JPG
    DSC_0001.JPG
    136.5 KB · Visningar: 70
  • DSC_0004_055.jpg
    DSC_0004_055.jpg
    262 KB · Visningar: 79
  • DSC_0006_056.jpg
    DSC_0006_056.jpg
    263.6 KB · Visningar: 67
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top