Triumph Thruxton-tråden

Ni som beställt däck på dackonline.
Det finns två varianter av Dunlop Sportmax Roadsmart...
150/70 R17 TL 69V M/C, Bakhjul 1380kr
150/70 ZR17 TL 69 (W) Bakhjul, M/C 1408kr

Vet ni vad skillnaden är?
Förutom några få kronor...
 
Ni som beställt däck på dackonline.
Det finns två varianter av Dunlop Sportmax Roadsmart...
150/70 R17 TL 69V M/C, Bakhjul 1380kr
150/70 ZR17 TL 69 (W) Bakhjul, M/C 1408kr

Vet ni vad skillnaden är?
Förutom några få kronor...

R står väl för radial och Z är väl hastighetsindex för godkänd över 270 km/h. Har för mig det men man har ju haft fel förr :huvet
 
Ni som beställt däck på dackonline.
Det finns två varianter av Dunlop Sportmax Roadsmart...
150/70 R17 TL 69V M/C, Bakhjul 1380kr
150/70 ZR17 TL 69 (W) Bakhjul, M/C 1408kr

Vet ni vad skillnaden är?
Förutom några få kronor...

ZR har högre "fartklassning" än R... som hs01jowe säger. Googla lite så hittar du nog farten för respektive.
 
Kör så sällan över 270 så... ;)
Men är det ända skillnaden så varför inte... kan ju vara medvind och nedförsbacke någon gång.

Tack för hjälpen :tummenupp
 
Kör så sällan över 270 så... ;)
Men är det ända skillnaden så varför inte... kan ju vara medvind och nedförsbacke någon gång.

Tack för hjälpen :tummenupp

http://www.mynetmoto.com/ finns det förklaringar till vilka hastigheter bokstäverna avser.
______________________________________________________________

Någon som sett eller hört Mas engineerings avgassystem???
Jag har googlat och youtubat, men hittar inget ljud och inte så många bilder. Tänkte beställa om några dagar. Jag har TOR nu och det ser ju för jävligt ut.

Jag tar gärna emot smaktycke också!!!
 

Bifogat

  • thruxton 20101206 070.jpg
    thruxton 20101206 070.jpg
    186.4 KB · Visningar: 90
  • thruxton 20101206 091.jpg
    thruxton 20101206 091.jpg
    24.8 KB · Visningar: 97
Nu kom min jul klapp:)
God fortsättning och GOTT NYTT ÅR.

Yes! Dom kommer att sitta som en smäck. Om jag inte varit så barnsligt förtjust i Toga så hade det nog blivit ett par sådana.

Jag har läst en beskrivning på Triumphrat net om hur man tar ur restrictorplattan lättast.
Lossa allt som sitter på höger sida av luftburken.
Lossa höger stötdämpare!
Lossa skruvarna och ta loss höger sida på luftburken.....
Sen har jag läst att man kan lossa fyra skruvar och dra luftburken bakåt för att lättare komma åt de två skruvarna som sitter lite oåtkåmligt innanför ramröret.
Någon som har något att tillägga?

På original Clipon sitter ju en liten skruv som är skruvad upp i gaffelkronan så att det inte kan vrida sig. Om man byter till annat clipon/flyttar det ovanpå kronan så går ju den skruven inte att använda men det kan väl inte vara några problem med det? De som sätter på clipon själva har väl alltid bara förlitat sig till klämskruven/skruvarna.

Thruxtonerich, har du någon bra bild hur det ser ut från sidan sedan du flyttade upp clipon ovanför gaffelkronan? Jag gjorde "the Yonsson mod" igår och funderar lite på hur det kommer att se ut om man lyfter upp clipon när man sänkt mätartavlan och lyktan.
 
Nja, har bara bilderna i mina länkar längre ner, du får kolla där. Jag har satt ett egettillverkat stag mellan öronen mest för att jag inte ville kapa bort dom, men det är kanske dags att skippa staget och öronen nu. Jag tror inte dom behövs faktiskt.
Jag vet en kille som borrade och gängade underifrån rakt igenom det befintliga hålet för örat i kronan och tillverkade en distans som passade mellan örat och kronan.
 
http://www.mynetmoto.com/ finns det förklaringar till vilka hastigheter bokstäverna avser.
______________________________________________________________

Någon som sett eller hört Mas engineerings avgassystem???
Jag har googlat och youtubat, men hittar inget ljud och inte så många bilder. Tänkte beställa om några dagar. Jag har TOR nu och det ser ju för jävligt ut.

Jag tar gärna emot smaktycke också!!!

Jag har beställt en laddning MAS prylar genom NCCR i Delsbo och det kommer inget. Dom jobbar som fan på att få besked från någon Roberto hos MAS om vad som händer. Nu har dom skickat brev genom trumpetverket för att se om det ger resultat.
Hör med Delsbo pojkarna innan du beställer tycker jag. Annars kan det vara värt att fundera på några andra "dämpare".
Funkar det tror jag stenhårt på dom.
 
Thruxtonerich, har du någon bra bild hur det ser ut från sidan sedan du flyttade upp clipon ovanför gaffelkronan? Jag gjorde "the Yonsson mod" igår och funderar lite på hur det kommer att se ut om man lyfter upp clipon när man sänkt mätartavlan och lyktan.

:tummenupp

Jag kunde inte hålla mig; Jag köpte avgassystemet. 2400kr inkl frakt. Känns helt ok. :D Jag tycker det är snyggt som fan. Synd bara att jag inte får höra hur det låter innan det kommer.
 
Last edited:
vart beställde du?

Tack för tipset! Jag beställde dock från en annan sida (bestforbritts.com) och det står att dom har 3 exemplar hemma enligt sidan, vilket borde innebära att det går fort att få dom. Tyvärr är det versionen utan db-killers.
Betalade även med paypal, vilket känns tryggt.
 
Jag har läst en beskrivning på Triumphrat net om hur man tar ur restrictorplattan lättast.
Lossa allt som sitter på höger sida av luftburken.
Lossa höger stötdämpare!
Lossa skruvarna och ta loss höger sida på luftburken.....
Sen har jag läst att man kan lossa fyra skruvar och dra luftburken bakåt för att lättare komma åt de två skruvarna som sitter lite oåtkåmligt innanför ramröret.
Någon som har något att tillägga?

Har gjort den lilla proceduren, men lossade inte på stötdämparen...Känns lite over kill men det var iofs lite krångligt att komma åt alla skruvar så det kanske är enklare att göra så? Ngn annan?

Jag har beställt en laddning MAS prylar genom NCCR i Delsbo och det kommer inget. Dom jobbar som fan på att få besked från någon Roberto hos MAS om vad som händer. Nu har dom skickat brev genom trumpetverket för att se om det ger resultat.
Hör med Delsbo pojkarna innan du beställer tycker jag. Annars kan det vara värt att fundera på några andra "dämpare".
Funkar det tror jag stenhårt på dom.

Samma Roberto som inte kunde leverera mitt kedjeskydd och drevskydd för att han hade "lekt" med fräsen och haft roligare med annat.. (enligt nccr). När grejerna väl kom några månader senare så skickade nccr kedjeskyddet till mig och avin till BJN i Uddevalla (som hade beställt likadant) så jag fick vänta ytterliggare ett par veckor innan jag visste att jag kunde hämta på posten.. suck. Men det löste sig ju tillslut iaf! :)

Tack för tipset! Jag beställde dock från en annan sida (bestforbritts.com) och det står att dom har 3 exemplar hemma enligt sidan, vilket borde innebära att det går fort att få dom. Tyvärr är det versionen utan db-killers.
Betalade även med paypal, vilket känns tryggt.

Hoppas du får dem snart då! De ser jäkligt coola och slimmade ut de dämparna.. Hoppas vi kan dra ihop ett gäng på en tur i vår så man får höra lite nytt skönt ljud från era (du och speedtwin) strutar!
 
Last edited:
Nja, har bara bilderna i mina länkar längre ner, du får kolla där. Jag har satt ett egettillverkat stag mellan öronen mest för att jag inte ville kapa bort dom, men det är kanske dags att skippa staget och öronen nu. Jag tror inte dom behövs faktiskt.
Jag vet en kille som borrade och gängade underifrån rakt igenom det befintliga hålet för örat i kronan och tillverkade en distans som passade mellan örat och kronan.

Nu kommer jag ihåg staget som sitter på din hoj. Det är klart att det går att borra genom gaffelkronan också fast jag tror knappt att det behövs.
jag hittade bilder på din hoj men ingen där jag riktigt kunde se det jag ville. En bild från högersidan lite lagom långt ifrån så att man ser stuket. Fast du har väl en hel del bilder på Triumphrat också. Får försöka leta där.

Tycker om stuket på min nu med sänkt mätartavla och lykta samt clipon rätt lågt. Gaffelbenen sticker upp 13 mm ovanför kronorna och hojen är bra att köra och körställningen funkade fint för de ca 40 milen som Speedtwin, TMax500 och jag avverkade på sensommaren.

Hade tänkt flytta upp nu men avvaktar nog tills jag börjar köra så att jag kan känna skillnaden.
 
Har gjort den lilla proceduren, men lossade inte på stötdämparen...Känns lite over kill men det var iofs lite krångligt att komma åt alla skruvar så det kanske är enklare att göra så? Ngn annan?

Hoppas du får dem snart då! De ser jäkligt coola och slimmade ut de dämparna.. Hoppas vi kan dra ihop ett gäng på en tur i vår så man får höra lite nytt skönt ljud från era (du och speedtwin) strutar!

När jag kollade på det som hastigast igår så fattade jag inte riktigt vad man skulle vinna på att ta bort stötdämparen. Nu är det ju inget stort jobb så det är ju lätt att rycka bort den om man under jobbets gång kommer på att det är en fördel.

Har läst runt lite om bestyckning och de flesta tipsen för öppna dämpare och restriktorplatta samt snorkel borta hamnar på ett clips på nålen och 130-135 som huvudmunstycke. Kanske bäst att börja med 135? Sen sätter jag ju i ett s k öppnare filter också fast det har jag aldrig sett någonstans att man behöver öka bestyckningen för. ( Utav sådana som verkligen kollat i bänk eller med A/F monterad på hojen alltså.)

Jag hoppas ju att det kan bli en tur till sommaren ( kring Vättern) med folk både från öst och väst. Måste i så fall skaffa en kamera så att man kan filma. Att se dessa vackra hojar på en rad på en krokig 70-väg och höra det samlade ljudet från de olika stämmorna när twinnarna får dra ut ur kurvorna är en sann skönhetsupplevelse som borde förevigas. Tänk att kunna plocka fram och titta och lyssna nu.
 
Jag hoppas ju att det kan bli en tur till sommaren ( kring Vättern) med folk både från öst och väst. Måste i så fall skaffa en kamera så att man kan filma. Att se dessa vackra hojar på en rad på en krokig 70-väg och höra det samlade ljudet från de olika stämmorna när twinnarna får dra ut ur kurvorna är en sann skönhetsupplevelse som borde förevigas. Tänk att kunna plocka fram och titta och lyssna nu.
Det vore en god gärning att filma en rad Thrux'or på en krokig väg! Blir lite fuktig i ögonvrån bara av att tänka tanken... :)
 
Kan man använda original innerslang när man byter till 150 däck bak:va

Jag fick detta svar när jag frågade.

Det går alldeles utmärkt men om den gått ett antal mil så är det ändå skäl att byta. Bak sitter ju redan som original ett radialdäck och dessa sliter lite på slangen vilket man kunde se i form av ränder på slangen.

Min slang hade då varit med 1500 mil (tror jag). Därför köpte jag ny slang och valde då en som skulle passa till 150-däck. Vilket nog även originalslangen gör.

Inget riktigt bra svar så jag hoppas att någon har ett bättre svar. Jag menar en som använt originalslangen och VET att det funkar.
 
Inget riktigt bra svar så jag hoppas att någon har ett bättre svar. Jag menar en som använt originalslangen och VET att det funkar.
När jag bytte däck senast (vid 1000 mil) så behöll jag originalslangen på inrådan av däcksverkstaden. Han tyckte den så fin ut och såg inget skäl att byta, då.

När jag nu byter i januari (vid 2000 mil) så blir det kanske annorlunda? Får höra med "sakkunskapen" som skiftar julklappsdäcket åt mig.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top