Triumph Thruxton-tråden

Önskar alla Trajaägare ( å andra med som läser den här tråden) ett gott slut och ett Gott Nytt År!
 
Dom har en massa mönster så det går att hitta på en del kul om man vill. om jag väljer att göra detta så kommer jag att lägga ett mönster så att det ser ut som borstad alu.:)
Länk om ni vill titta... http://designchrome.se/index.php

Men kåporna är väl i alu? Är det inte lättare att bara borta? :confused:

BJN: Jag är mest impad av att ni orkar ta bort och mecka med det själva. Jag har varken kunnandet eller orken till det.
 
Men kåporna är väl i alu? Är det inte lättare att bara borta? :confused:

BJN: Jag är mest impad av att ni orkar ta bort och mecka med det själva. Jag har varken kunnandet eller orken till det.

Ja dem är i alu. Men det går inte att klarlacka när det är borstat eller polerat, Det spriker eller gulnar beroende på om det är pullver eller vanlig klarlack.
Men med den behandlingen som jag hade tänk mig så lägger dem en etsande grundlack och sedan "trycket" och där efter ett par lager klarlack.

God fortsättning alla!
 
Men varför vill du så gärna ha klarlack? Hela vitsen med alu är väl att det inte rostar utan att det bara (efter lång tid) bildas ett ytlager som man kan borsta bort?
 
På mes lite kungsvatten & saltsyra så blir det finfin patina, lack är mesigt.
Var liksom tvungen att säga nåt...
 
Men varför vill du så gärna ha klarlack? Hela vitsen med alu är väl att det inte rostar utan att det bara (efter lång tid) bildas ett ytlager som man kan borsta bort?

Det är liksom lättare att hålla rent o snyggt. och det håller länge utan att man behöver jobba ihjäl sig, sådan är jag...
 
God fotsättning på er :)

Nyss hemkommen från London, tyvärr inte gjort mycket i Thruxton-väg men jag tittade in hos Urban Riders och köpt ett par kängor och (ytterligare) ett par kevlarförstärkta jeans. Mycket trevlig butik iaf, med en Bonnie i fönstret...

Har kromade motorkåpor på min hoj, men tycker nog att helsvart motor är snyggast.

Vet ni vem som har hyggliga priser på MAS? NCCR tycker jag är något dyra. Behöver ha tag i en framskärm för 17" hjul.
 
God fotsättning på er :)

Nyss hemkommen från London, tyvärr inte gjort mycket i Thruxton-väg men jag tittade in hos Urban Riders och köpt ett par kängor och (ytterligare) ett par kevlarförstärkta jeans. Mycket trevlig butik iaf, med en Bonnie i fönstret...

Har kromade motorkåpor på min hoj, men tycker nog att helsvart motor är snyggast.

Vet ni vem som har hyggliga priser på MAS? NCCR tycker jag är något dyra. Behöver ha tag i en framskärm för 17" hjul.

Jag köpte min från classicbike-raisch. Lite dyr kanske, men det kostar att ligga på topp:näsblod
Det var snabb lev. det tog bara 1 Vecka.
 

Bifogat

  • Frontfender-17.jpg
    Frontfender-17.jpg
    6.8 KB · Visningar: 656
Jag köpte min från classicbike-raisch. Lite dyr kanske, men det kostar att ligga på topp:näsblod
Det var snabb lev. det tog bara 1 Vecka.

http://bestforbritts.com/
Jag har bara beställt en sak därifrån och det var mas avgassystemet, som dom skickade 2 dagar efter beställning via ups med tracking nr.

Jag köpte min från classicbike-raisch. Lite dyr kanske, men det kostar att ligga på topp:näsblod
Det var snabb lev. det tog bara 1 Vecka.

Men du har ju redan en aluframskärm! Klart du inte ska ha svarta motorkåpor då, utan något som matchar den. :tummenupp

Jag kan även meddela att jag kom hem från Berlin precis och där har dom en cool triumph i skyltfönstret på huvudshoppinggatan. Dock en gammal, som jag var för yr för att komma ihåg att ta kort på.
 
Last edited:
http://bestforbritts.com/
Jag har bara beställt en sak därifrån och det var mas avgassystemet, som dom skickade 2 dagar efter beställning via ups med tracking nr.


Tack för tipset, ska kolla upp :tummenupp

Fick beslutsångest angående stänkskärmen så jag tog o beställde en uppsättning Michelin Pilot Road 3 till de nya fälgarna istället.
Hade tänkt köra på Dunlop Roadsmart som jag tyckte funkade kanon till min Speed Triple, men chansar på färskt franskt gummi denna gång.

Har då ett Pirelli Sport Demon framdäck i orginaldimension i hyggligt skick till salu om nån är intresserad. Även ett bak men det är nog inte mer än 3-400 mil kvar på.
 
Last edited:
Mer vinterpyssel...

Jag är inte den som i normala fall bryr mig så mycket om tvätt och puts, men då min Thruxton ändå har kromade motorkåpor, polerad alu-stänkskärm etc så funderag jag på att ta tag i att polera gaffelbenen.
Den svarta färgen har ändå släppt lite på sina ställen pga stenskott.

Nån här som gjort detta?

CIMG1076.jpg
 
Har gjort det på mina förra hojar och kommer nog polera dem på Thruxtonen också, blir snyggt tror jag.
 

Bifogat

  • C 034.jpg
    C 034.jpg
    63.8 KB · Visningar: 82
  • C 036.jpg
    C 036.jpg
    72.6 KB · Visningar: 104
Har gjort det på mina förra hojar och kommer nog polera dem på Thruxtonen också, blir snyggt tror jag.

Grymt.
Några tips?

Färgbortagningsmedel eller bara börja slipa/polera bort den svarta färgen?
Blästring är nog inget alternativ för min del.

Om jag inte vill montera isär gafflarna, vad är då en bra metod för att skydda packboxarna? Fetta in dem/maskera?
 
När jag polerade på Daytonan var det lätt att slipa då de var vanlig lack tror det är samma med Thruxtonen. Var värre med Suzukin (bilderna) där var det en hård anodisering som var svår att slipa bort innan polering. Har knegat som slipare/polerare av metall för ett antal år sedan, ett riktig slitgöra att stå och knöka mot slip och polerskivor.Men våra gaffelben går nog fint slipa med vattenslip-papper och gnida med autosol efter. Och det är nog inga problem att maskera packboxarna.
 
Last edited:
Jag är inte den som i normala fall bryr mig så mycket om tvätt och puts, men då min Thruxton ändå har kromade motorkåpor, polerad alu-stänkskärm etc så funderag jag på att ta tag i att polera gaffelbenen.
Den svarta färgen har ändå släppt lite på sina ställen pga stenskott.

Nån här som gjort detta?

Jag har gjort det några gånger på lite olika sätt.

Första gången kan jag inte minnas att det var någon klarlack på fast det kanske det var. Lämnade i a f in på glasblästring och gick därefter på med lumpskiva och två sorters wax. Lumpskiva på en fast bänkslipmaskin. Resultatet blev helt enastående.

Andra gången tog jag bort klarlacken med färgborttagning och gick därefter direkt på med lumpskivor och wax. Hade då bara min egen borrmaskin fastsatt i stativ och ett polerset från Clas Ohlsson. Resultatet bra men inte riktigt lika bra som förra gången. Se bilder Suzuki! Har ingen närbild på gaffeln men den var som kanten på "brytarkåpan" . Inte som mitten på kopplingskåpan. Lättare att på ett gaffelben bra än en större plattare yta.

Nu senast när jag polerade kåporna på Thruxton så körde jag alla stegen som föreskrivs men resultatet blev inte 100%. Lackborttagning, slipning med våtslip alla stegen från 240 till 2000, därefter Abralon (3000) och sen wax i två steg.

Därför vet jag inte riktigt hur jag ska göra nästa gång när jag tar gaffelbenen på Thruxton. är nog mest inne på att försöka glasblästra bort färgen och sen prova direkt med lumptrissa. Blir inte det bra så är det bara att bita i det sura äpplet och ta alla stegen med slippapper.

Berätta gärna om hur du gör och resultatet!
 

Bifogat

  • IMG_0837.jpg
    IMG_0837.jpg
    251.7 KB · Visningar: 105
  • IMG_0816.jpg
    IMG_0816.jpg
    256.8 KB · Visningar: 96
  • DSC_0032.jpg
    DSC_0032.jpg
    171.7 KB · Visningar: 115
Jag brukar glasblästra sen gå & låna en riktig polermaskin på fot med lumpskiva & köra med 2 olika vaxer, de få gånger jag polerar nåt. Går mycket snabbare än å köra för hand så det kan vara värt å kolla om man kan hyra in sig nånstans men på med overall & mask det blir skitigt som faaan.
 
Tack för alla tips :tummenupp

Tror jag kör med färgborttagning under plastfolie ett par timmar/över natten o sen mekaniskt. Våtslippapper, borrmaskin + polerkit från Clasan.
Funkat för cykelramar...
 
Har 2 fästen över (extra uppsättningar) av fäste för flytt av laddningsregulator samt tuta för den intresserade. Laserskruren 4mm riktigt fin alu. Se bilder i byggtråden.
Skönt att få bort den sjukt malplacerade laddningsregulatororn från undre kronan :)
 
Har 2 fästen över (extra uppsättningar) av fäste för flytt av laddningsregulator samt tuta för den intresserade. Laserskruren 4mm riktigt fin alu. Se bilder i byggtråden.
Skönt att få bort den sjukt malplacerade laddningsregulatororn från undre kronan :)
Pris?
 
Ge mig ett skapligt bud, ligger en hel del arbete bakom dem även om konstruktionen i sig är enkel..
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top