Triumph Thruxton-tråden

Efter att ha köpt ett däckjärn till på Biltema (ett längre, 53cm) samt en skruvtving till så lyckades jag med ännu lite fler svordomar och svett nå The Point of No Return:
atlast.JPG


Dags att lossa ekrar med andra ord...
 
Snuskigt snygg hoj. Har för mig att den fanns publicerad i MCN eller liknande tidning tidigare i år. Håller med att moppefukko lyktorna förstör helhetsbilden. Ljuddämparna smalnar i mitt tycke av för snävt, men dragningen under häcken är fantastisk.

Linjespelet mellan tank och cuts är sjukt snyggt :)
 
Bild 4 gillas. Som bild, men lamporna är fel fel fel enligt mig.
Bruttans insatts är... bild 4 ok, annars kass.

Jag kanske skulle satsa på två tons lack... ? Snyggt med svart/vit och brunt skinn.
 
Last edited:
Hjullager bak

Hur går det med lagren var hyllsan för lång eller??

Tja, nu funkar det men jag vet inte säkert vad felet var. Ni som inte tänker byta bakhjulslager på en Thruxton kan sluta läsa här för det är bara tråkigt i så fall.

Jag kollade en del på nätet idag och fick fram att Biltemas hjullageravdragare is da shit. Kanske inte just Biltemas, vad vet jag, men den modellen. Kolla här! http://www.youtube.com/watch?v=ArFC3xPHhGA

När jag monterade gjorde jag exakt likadant och det har jag gjort tidigare några gånger utan problem. Nu idag så hittade jag en på nätet som haft samma problem som jag med Thruxton. Hans teori vara att distansen är lite för lång och när man knackar fast andra lagret så låser man fast de inre lagerbanorna/ knackar ut det andra lagret en bit. Ena lagret är låst med en segersäkring på utsidan. Sätter man dit den och knackar det andra lagret så att det bottnar så låser man skiten. Man ska knacka lagren till de bottnar enligt Haynes och allt annat jag läst. Var fan skulle man annars sluta. Och det är lätt att höra på ljudet när de bottnat.

Min första åtgärd var iaf att plocka bort oljetätningen och segersäkringen och knacka det lagret på plats igen. Det räckte för att det skulle snurra lätt. Sen knackade jag tillbaka åt att andra hållet och det satt fast igen. Tillbaka åt "rätt" håll en gång till på med låsring och oljetätning och nu snurrar det lätt. OBS! Jag har en stor hylsa och knackar bara på yttre ringen. Kanske kan vara till hjälp någon gång.
 
Efter att ha köpt ett däckjärn till på Biltema (ett längre, 53cm) samt en skruvtving till så lyckades jag med ännu lite fler svordomar och svett nå The Point of No Return:
atlast.JPG


Dags att lossa ekrar med andra ord...

Du har givetvis helt rätt "beadbreaker" hjälper inte ett skit för att kränga av däcket. Det gör däremot värme och en handduk på motsatta sidan man kränger av. Värm området precis kring däckets kant. Man måste värma rätt mycket har jag hört för att det ska ge någon märkbar effekt. Detta har jag alltså inte provat själv men måste rent fysikaliskt vara rätt. Handduken på andra sidan har jag provar och den hjälper till rätt bra. När man fått loss däcket från "beaden" så tjänar man mycket på att ena däckkanten ligger mitt inne i fälgen där den är som djupast. Därför pressar man in t.ex en handduk där så att kanten kommer in mot mitten. Sen använder man givetvis Biltemas däckpasta. Då går det av och på nolltid. Handduken använde jag även vid montering och det tog nog bara fem minuter ( kanske 15 minuter en kvart som pizzan) att först trycka på ena sidan( max 5 sekunder efter att däcket var smort, sen någon minut att få i slangen och ut ventilen ur hålet + ca 5 min att kränga på sista sidan. Sedan lite tryckluft och upp till 4 bar. Det smäller som fan några gånger men sen sitter det på plats och det är bara att släppa ut till rätt lufttryck.
 
Du har givetvis helt rätt "beadbreaker" hjälper inte ett skit för att kränga av däcket. Det gör däremot värme och en handduk på motsatta sidan man kränger av. Värm området precis kring däckets kant. Man måste värma rätt mycket har jag hört för att det ska ge någon märkbar effekt. Detta har jag alltså inte provat själv men måste rent fysikaliskt vara rätt. Handduken på andra sidan har jag provar och den hjälper till rätt bra. När man fått loss däcket från "beaden" så tjänar man mycket på att ena däckkanten ligger mitt inne i fälgen där den är som djupast. Därför pressar man in t.ex en handduk där så att kanten kommer in mot mitten. Sen använder man givetvis Biltemas däckpasta. Då går det av och på nolltid. Handduken använde jag även vid montering och det tog nog bara fem minuter ( kanske 15 minuter en kvart som pizzan) att först trycka på ena sidan( max 5 sekunder efter att däcket var smort, sen någon minut att få i slangen och ut ventilen ur hålet + ca 5 min att kränga på sista sidan. Sedan lite tryckluft och upp till 4 bar. Det smäller som fan några gånger men sen sitter det på plats och det är bara att släppa ut till rätt lufttryck.


Kanon :tummenupp

Hjulen är nu isärplockade, naven rengjorda, lagda i en låda och skickade till Central Wheel.

Bara att vänta och se vad som kommer tillbaks nu, sen blir det troliget att kränga på Dunlop Roadsmarts.


Behöver ha tag i en lämplig stänkskärm för det mindre framhjulet också. MAS har en men har inte fått något vidare förtroende för leveranssäkerheten där och priset är väl högt.

Sist på önskelistan har jag en fix för utväxlingen till/i hastighetsmätaren. :)
 
Har luskat runt lite och kommit fram till att vad som behövs för att fixa hastighetsmätaren/milräknaren med 17" framhjul är en sån här liten sak:

IMG_2049.jpg


En liten växellåda som växlar ner/upp hastighetsmätaren.
Verkar poppis bland 4x4-entusiaster, särskilt i USA & Australien.

Ska kontakta lite firmor och se om det finns nån som kan tänkas passa våra hojar och sänka mätaren med ~10%.
 
I år kommer tomten från Dunlop. Platt paket, stort paket... undrar vad det kan vara? :)
 

Bifogat

  • julklapp.jpg
    julklapp.jpg
    244.1 KB · Visningar: 82

Helt OK, fast släng gärna upp lite fler bilder på din egen hoj. Den tillhör ju de tuffaste man ser av Thruxton.

Sen hade det ju varit skitkul att se några bilder på Svins hoj. Finns den kvar och är du med oss?

Dessutom gillar jag skarpt TMax hoj. Inga större mods annat än en fin klocka men den får gå utav bara helvete. Å jag gillar ju Thruxton originalutseende så det ser helt OK ut.

God fortsättnig pojkar!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top