Triumph Thruxton-tråden

Känns i min värld som en mininmal "uppoffring" ;)
Finns ett Helibar styre för Thruxton på blocket såg jag nyss.
 
Raask laverdastyre är inte helt fel, ställbart dessutom. Här på Raask senaste skapelse som jag tog en bild av igår:
 

Bifogat

  • Bild0027.jpg
    Bild0027.jpg
    256.1 KB · Visningar: 125
OK!
Skall bli kul att höra hur hojjen går.

Fick mitt Widebandcommander kit igår. Funderar på att göra en sniffer till lambdasonden och klämma denna i bakkant av systemet. Allt för att det skall vara lätt att flytta paketet mellan olika hojjar. Någon av er som använder er av lambdor som gjort ngt liknande?
 
Svetsmutter med plugg i utjämningsröret är nog det vanligaste på originalsystemet. Mitt sitter strax nedanför där rören går ihop till ett. Lite gömt. Är inte så krångligt att demontera.
 
Klockrent!

Har du ngn bild på exakt vart du satte den?

Luften på rätt nivå i däcken igen, detta hade dock ingen som helt betydelse för styrvobblet. Ngt bättre kanske det blev, men vid kraftig gas, eller gas+sväng så börjar framänden dansa okontrollerbart :(

När jag körde in hojjen i garaget fick jag följande spännande överraskning.
Luftfiltret med tillhörande plastbalja var dränkt i olja. Nivån ligger nu rätt, men den fortsätter att pissa olja ifrån vevhuset ut i slangen som ansluter i luftboxen.

Vad fan kan detta vara?
 

Bifogat

  • panzaas_trajja31.JPG
    panzaas_trajja31.JPG
    53.3 KB · Visningar: 80
  • panzaas_trajja32.JPG
    panzaas_trajja32.JPG
    40.4 KB · Visningar: 77
  • panzaas_trajja33.JPG
    panzaas_trajja33.JPG
    25.2 KB · Visningar: 82
Last edited:
Nu får det vara klart

I a f med det yttre. Bättre eller sämre, tja se bilderna före efter och döm själva. Jag är i af rätt nöjd och originaldelarna har jag ju kvar.:D

Kollade vad det satt för munstycken monterade idag. Trots att läsglasögonen var med så var det svårt att se. Såg ut som 116 men det var väl 115. Hade tänkt testa med 125 plus en bricka på nålen. I de anvisningar jag sett så är väl det det vanligaste med öppet avgas och snorkeln borta. Fast det kanske blir för fett. Hojen går bra och tändstiften ser ut som ett exempel på det perfekta stiftet från kartan ni alla sett. Någon som har en åsikt? Fast det är ju bara att prova med rövdynon och tändstiftsfärgen tills jag skaffar A/F-mätare. Fast det måste funka att sätta sonden bak i ljuddämparen annars får det vara.
 

Bifogat

  • DSC_0050.jpg
    DSC_0050.jpg
    255 KB · Visningar: 82
  • DSC_0025cut.jpg
    DSC_0025cut.jpg
    258 KB · Visningar: 96
I a f med det yttre. Bättre eller sämre, tja se bilderna före efter och döm själva. Jag är i af rätt nöjd och originaldelarna har jag ju kvar.:D

Kollade vad det satt för munstycken monterade idag. Trots att läsglasögonen var med så var det svårt att se. Såg ut som 116 men det var väl 115. Hade tänkt testa med 125 plus en bricka på nålen. I de anvisningar jag sett så är väl det det vanligaste med öppet avgas och snorkeln borta. Fast det kanske blir för fett. Hojen går bra och tändstiften ser ut som ett exempel på det perfekta stiftet från kartan ni alla sett. Någon som har en åsikt? Fast det är ju bara att prova med rövdynon och tändstiftsfärgen tills jag skaffar A/F-mätare. Fast det måste funka att sätta sonden bak i ljuddämparen annars får det vara.

Ser riktigt bra ut :tummenupp
 
Klockrent!

Har du ngn bild på exakt vart du satte den?

Luften på rätt nivå i däcken igen, detta hade dock ingen som helt betydelse för styrvobblet. Ngt bättre kanske det blev, men vid kraftig gas, eller gas+sväng så börjar framänden dansa okontrollerbart :(

När jag körde in hojjen i garaget fick jag följande spännande överraskning.
Luftfiltret med tillhörande plastbalja var dränkt i olja. Nivån ligger nu rätt, men den fortsätter att pissa olja ifrån vevhuset ut i slangen som ansluter i luftboxen.

Vad fan kan detta vara?

Satte lika som du kan läsa här:
http://www.triumphrat.net/twins-technical-talk/88056-f-gauge-install.html
och här:
http://www.triumphrat.net/twins-technical-talk/137572-innovate-f-gauge.html
Ska finnas några bilder från utjämningsröret nånstans men hittar inte just nu. Jo här:
http://www.triumphrat.net/twins-technical-talk/83790-installed-f-ratio-gauge.html
Ska också finnas några trådar angående olja i luftburken men det får du leta själv. Är för lat idag.

I a f med det yttre. Bättre eller sämre, tja se bilderna före efter och döm själva. Jag är i af rätt nöjd och originaldelarna har jag ju kvar.:D

Kollade vad det satt för munstycken monterade idag. Trots att läsglasögonen var med så var det svårt att se. Såg ut som 116 men det var väl 115. Hade tänkt testa med 125 plus en bricka på nålen. I de anvisningar jag sett så är väl det det vanligaste med öppet avgas och snorkeln borta. Fast det kanske blir för fett. Hojen går bra och tändstiften ser ut som ett exempel på det perfekta stiftet från kartan ni alla sett. Någon som har en åsikt? Fast det är ju bara att prova med rövdynon och tändstiftsfärgen tills jag skaffar A/F-mätare. Fast det måste funka att sätta sonden bak i ljuddämparen annars får det vara.

Har du inte öppnat upp l-burken alls? Sitter både snorkel och en platta som du kan ta bort för bättre flöde. Behåller du l-burken original behöver du nog inte bestycka om, ev bara lyfta nålen med bricka eller bara ett nr större h-munstycke, inte båda.
 
Last edited:
Har du inte öppnat upp l-burken alls? Sitter både snorkel och en platta som du kan ta bort för bättre flöde. Behåller du l-burken original behöver du nog inte bestycka om, ev bara lyfta nålen med bricka eller bara ett nr större h-munstycke, inte båda.

Snorkeln är borta och jag har funderat på att ta bort plattan samt sätta på en "bellmouth" eller vad det heter. Men så är jag så himla sugen på att sätta på FCR 39:or och då känns det inte meningsfullt att vela med detta. Om jag tar beslutet att inte byta förgasare i år i alla fall så mofifierar jag nog insugsboxen lite mer.
 
Snorkeln är borta och jag har funderat på att ta bort plattan samt sätta på en "bellmouth" eller vad det heter. Men så är jag så himla sugen på att sätta på FCR 39:or och då känns det inte meningsfullt att vela med detta. Om jag tar beslutet att inte byta förgasare i år i alla fall så mofifierar jag nog insugsboxen lite mer.

Bellmouth är bortkastade pengar tror jag. Spara dom till FÖRGASARE!!!!
Plocka bara ut plattan och bort med snorkeln, kör och handla nästa säsong.
 
Bellmouth är bortkastade pengar tror jag. Spara dom till FÖRGASARE!!!!
Plocka bara ut plattan och bort med snorkeln, kör och handla nästa säsong.

Tack för svar!
Med all respekt för ditt kunnande Thruxtonerich så tror jag faktiskt inte att bellmouth är fel. Jag har tillsammans med en kompis från SV1000-tråden läst rätt mycket om om lufttillförsel. Två riktigt seriösa rapporter som är rätt tunga att tränga igenom. Båda kommer fram till att just en sådan öppning av insuget är optimal. Kompisen som är lite mer energisk än jag har byggt upp sin egen bellmouth på SV:n.

Fast jag tror ändå att jag gör som du föreslår.:)
 
Råkade klåpa mig och lägga manualen på en dator som jag inte har tillgång till idag.
Vilken viskositet på oljan skall det vara i framgaffeln?
Mängd?

Vart köpte ni era progressiva fjädrar?

Tack på förhand
 
Råkade klåpa mig och lägga manualen på en dator som jag inte har tillgång till idag.
Vilken viskositet på oljan skall det vara i framgaffeln?
Mängd?

Vart köpte ni era progressiva fjädrar?

Tack på förhand

När det gäller oljans viskositet. Haynes säger 10W (Kayaba G10)

Hur har det gått med oljan i luftfilterboxen? Kommit på något?

Letade lite och hittade detta. Lite olika tänkbara möjligheter å så längst ner i tråden kommer en som vet. Fast den prylen han pratar om hittar inte jag i sprägskisserna till Thruxton. Fast du kanske redan sett detta. http://www.motorcyclenews.com/MCN/community/Forums/Categories/Topic/?topic-id=359220
 
OK! Säger den ngt om mängden?
Måste beställa en Haynes manual, har fasiken inte hunnit med tanke på allt jobb med båda mina hojjar..

Har inte hunnit skruva trajja idag då jag bygger avgassystem till racehojjen.

Är det detta du syftar på?


May 09

Posts: 1

Legionnaire says:
Triumph Trait

:ph43r:

Meister! All the above explanations are good and valid but i believe The problem you have is a seized Rotary/Centrufugal valve. Its located between the motor on the nearside of the engine to the airbox. When seized at revs above approx 5000 ish it allows oil to shoot into the airbox. You need to change this valve dont try to dismantal it change 4 new, its about 22 squid. If you dont change it your new airbox will fill up again. Its a common fault on Triumphs fitted with this device its a pain. Ive got a Daytona 1200 SE and have changed 2 of them. There is a cheaper alternative for you though. Bimble around at 30 MPH and low Revs and problem solved. OooAaarrrgh! The Meister!
 
OK! Säger den ngt om mängden?
Måste beställa en Haynes manual, har fasiken inte hunnit med tanke på allt jobb med båda mina hojjar..

Har inte hunnit skruva trajja idag då jag bygger avgassystem till racehojjen.

Är det detta du syftar på?


May 09

Posts: 1

Legionnaire says:
Triumph Trait

:ph43r:

Meister! All the above explanations are good and valid but i believe The problem you have is a seized Rotary/Centrufugal valve. Its located between the motor on the nearside of the engine to the airbox. When seized at revs above approx 5000 ish it allows oil to shoot into the airbox. You need to change this valve dont try to dismantal it change 4 new, its about 22 squid. If you dont change it your new airbox will fill up again. Its a common fault on Triumphs fitted with this device its a pain. Ive got a Daytona 1200 SE and have changed 2 of them. There is a cheaper alternative for you though. Bimble around at 30 MPH and low Revs and problem solved. OooAaarrrgh! The Meister!

Ja, det var det jag syftade på.

Volymen är 466 cc för Thruxton och nivån ska vara 143 mm mätt från ovankant med fjädern ur och och benet full komprimerat.
 
Tack :)

Förstår inte riktigt heller vad han syftar på?

Det kan inte vara denna bussning som läcker då?
Vid luftningsledningen?
 

Bifogat

  • panzaa_thruxie2.JPG
    panzaa_thruxie2.JPG
    67.9 KB · Visningar: 76
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top