Triumph Thruxton-tråden

Tack :)

Förstår inte riktigt heller vad han syftar på?

Det kan inte vara denna bussning som läcker då?
Vid luftningsledningen?

Nu gissar jag men jag finner det inte otroligt. Jag menar där skulle ju olja från transmissionskåpan läcka in och följa med vevhusventilationen ut. Det är väl dessutom något som du haft isär och som kan ha kommit tillbaka fel alt. torkat.

Se bifogad bild och detalj nummer 6. Det är en oljetätning och den kostar 35,5 dollar. Fast det kan inte gärna vara den han menar och kallar "Rotary/centrifugal valve"
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2010-04-18 kl. 14.37.18.jpg
    Skärmavbild 2010-04-18 kl. 14.37.18.jpg
    56.7 KB · Visningar: 83
OK! Säger den ngt om mängden?
Måste beställa en Haynes manual, har fasiken inte hunnit med tanke på allt jobb med båda mina hojjar..

Har inte hunnit skruva trajja idag då jag bygger avgassystem till racehojjen.

Är det detta du syftar på?


May 09

Posts: 1

Legionnaire says:
Triumph Trait

:ph43r:

Meister! All the above explanations are good and valid but i believe The problem you have is a seized Rotary/Centrufugal valve. Its located between the motor on the nearside of the engine to the airbox. When seized at revs above approx 5000 ish it allows oil to shoot into the airbox. You need to change this valve dont try to dismantal it change 4 new, its about 22 squid. If you dont change it your new airbox will fill up again. Its a common fault on Triumphs fitted with this device its a pain. Ive got a Daytona 1200 SE and have changed 2 of them. There is a cheaper alternative for you though. Bimble around at 30 MPH and low Revs and problem solved. OooAaarrrgh! The Meister!

Hittade denna diskussion på annat forum.
http://forums.delphiforums.com/New_Bonneville/messages/?start=Start+Reading+>>
 
Misstänker att det är just den tätningen som kan vara strulet.
Tömde luftboxen idag från olja och tog den på en kort-tur (4 mil).
När jag kom tillbaka och kollade var det ny olja i luftboxen, dock betydligt mindre än igår.
Skall tilläggas att jag tömde ut ca 1dl från bottenpluggen för att vara säker så att jag inte kör med för mkt olja.

Tack för tipsen grabbar!
Jag gör ett nytt försök imorgon och ser om det fortsätter komma mer olja.
 
Hej grabbar!
Jag har en liten fråga kring fälgar. Jag har suttit och letat efter bredare bak fälg till min hoj, men det vekar bara finnas 36 håls. men navet bak har ju 40 hål. finns det någon som vet var man kan hitta Exel fälgar med 40 hål så att man kan behålla navet.?
 
Nu har jag rensat baken på min. Tycker det blev helt ok. Förhoppningsvis så kommer sadelkåpan imorn. När jag hade meckat klart så tog jag en provtur och då gick hastighetsmätarvajern av!? Nån som vet vad en sån kan kosta?
 

Bifogat

  • Ny sadel gammal skärm.jpg
    Ny sadel gammal skärm.jpg
    231 KB · Visningar: 88
  • Klart.jpg
    Klart.jpg
    230.5 KB · Visningar: 97
  • Klart2.jpg
    Klart2.jpg
    234.5 KB · Visningar: 85
Nu har jag rensat baken på min. Tycker det blev helt ok. Förhoppningsvis så kommer sadelkåpan imorn. När jag hade meckat klart så tog jag en provtur och då gick hastighetsmätarvajern av!? Nån som vet vad en sån kan kosta?

Är det en Biltema lyft du har ?
 
Och den fungerar bra ? , vill inte sätta på centralstöd på min och Depåstöden fungerar inte då ljuddämparna är ivägen.

Ja den funkar kanoners. Skönt att få upp hojjen en bit när man jobbar med den. Dehär är dock den gamla lyften. Finns en nyare också som är lite fler features
 
Och den fungerar bra ? , vill inte sätta på centralstöd på min och Depåstöden fungerar inte då ljuddämparna är ivägen.

Jag har depåstöd till min. det e ett biltema stöd med lyftplator.
Det e lite trångt men det funkar ganska OK. Och det är lite billigare:D
 
Nu har jag rensat baken på min. Tycker det blev helt ok. Förhoppningsvis så kommer sadelkåpan imorn. När jag hade meckat klart så tog jag en provtur och då gick hastighetsmätarvajern av!? Nån som vet vad en sån kan kosta?

Blev ju sketasnygg :)

Vajern kostar 360 som trajja original, min jävla skitvajer gick av den med i förra veckan. Köp inte renoveringskit, de funkar inte med trajjan.

Lite mindre olja i burken idag, men fortfarande "mycket" i min värld.
 

Bifogat

  • panzaas_trajja34.JPG
    panzaas_trajja34.JPG
    25.5 KB · Visningar: 80
Nu har jag rensat baken på min. Tycker det blev helt ok. Förhoppningsvis så kommer sadelkåpan imorn. När jag hade meckat klart så tog jag en provtur och då gick hastighetsmätarvajern av!? Nån som vet vad en sån kan kosta?
Snyggt!:tummenupp

Måste tyvärr byta pipor då, blir lite billigare med en lyft.

Jag har visserligen ett depåstöd som fungerar att lyfta med men det är lite krångligt. Eftersom jag är rädd om hojen vill jag gärna att någon håller den så att jag kan passa i plattorna i lugn och ro innan jag lyfter.

Därför har jag funderat på den här från Biltema som verkar mycket smdig
http://www3.biltema.se/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/Stod-custom/

Jag hade inte kollat men när jag besiktigade i tisdags så lyfte de hojen enligt samma princip. Någon som har provat Biltemas?
 

Bifogat

  • 82-185_m.jpg
    82-185_m.jpg
    7.2 KB · Visningar: 64
Last edited:
Det jag gillar med mitt stöd är:

* Inga som helst problem att lyfta hojen när man är själv. Jag ställer den bara på stödet, trär in gaffeln från andra hållet (precis bakom fjädern till stödet vänster om oljefiltret). Tar tag i höger styrhandtag och vinklar upp hojen i takt med att jag pumpar. Sen gör jag bara tvärt om när jag tar ner den. OBS Fäll aldrig in stödet när hojen är upplyft så slipper man glömma fälla ut det när den ska ner sen:huvet

* Bra arbetshöjd när man jobbar.

* Jävligt skönt att kunna rotera/vända in hojen i bättre ljus.

* Skönt att få upp båda hjulen i luften när man tvättar fälgarna
 
Det jag gillar med mitt stöd är:

* Inga som helst problem att lyfta hojen när man är själv. Jag ställer den bara på stödet, trär in gaffeln från andra hållet (precis bakom fjädern till stödet vänster om oljefiltret). Tar tag i höger styrhandtag och vinklar upp hojen i takt med att jag pumpar. Sen gör jag bara tvärt om när jag tar ner den. OBS Fäll aldrig in stödet när hojen är upplyft så slipper man glömma fälla ut det när den ska ner sen:huvet

* Bra arbetshöjd när man jobbar.

* Jävligt skönt att kunna rotera/vända in hojen i bättre ljus.

* Skönt att få upp båda hjulen i luften när man tvättar fälgarna

Jo, jag inser alla dessa fördelar men jag måste flytta prylar en bra bit varje gång jag ska tvätt/meka och då ser den lite tung ut. Som det nu är skulle jag knappt ens få plats att förvara den i förrådet. Skulle alltså gärna köpa en sådan om läget vore annorlunda men nu får jag klarar mig med något mindre. Kanske den enkla grejen från Biltema jag länkade till.
 
Feltemas centralstöd funkar alledels utmärkt.
Har 2 st som jag använder till mina hojjar om jag inte använder min lyft.

Bara å handla ;)
 
Hej grabbar!
Jag har en liten fråga kring fälgar. Jag har suttit och letat efter bredare bak fälg till min hoj, men det vekar bara finnas 36 håls. men navet bak har ju 40 hål. finns det någon som vet var man kan hitta Exel fälgar med 40 hål så att man kan behålla navet.?

Men e det ingen som har lite koll på fälgar?:va
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top