Triumph Thruxton-tråden

Ett par cl olja idag igen efter ytterligare en tur på ett par mil..
Tyckte mig även se små små metallpartiklar, svårt att avgöra om detta sitter i skallen eller är ett verkligt problem.

Jag börjar tröttna på denna jävla misskötta hoj.
Fukkon som ägt denna hoj tidigare.

Blir väl till att göra ett kompprov för att utesluta "blow by"
 
Ett par cl olja idag igen efter ytterligare en tur på ett par mil..
Tyckte mig även se små små metallpartiklar, svårt att avgöra om detta sitter i skallen eller är ett verkligt problem.

Jag börjar tröttna på denna jävla misskötta hoj.
Fukkon som ägt denna hoj tidigare.

Blir väl till att göra ett kompprov för att utesluta "blow by"

Jag har läst lite i min Haynes och har väl inte hittat något som direkt hjälper dig men det sitter 2 st oljepumpar bakom kopplingen (som måste demonteras för att få tillgång till pumparna) och ett plastdrev som driver dessa. Sitter också ett oljerör med oringstätning där. Kan det vara defekt måntro??
 
Inte omöjligt!

Det jag blir orolig över är de finfina metalpartilklarna jag hittade.
Kanske sitter i skallen som sagt, lite metalflisor blir det ju alltid..
Tror du inte att det är den tätningen som jag visade som sitter vid oljeröret?
 
Inte omöjligt!

Det jag blir orolig över är de finfina metalpartilklarna jag hittade.
Kanske sitter i skallen som sagt, lite metalflisor blir det ju alltid..
Tror du inte att det är den tätningen som jag visade som sitter vid oljeröret?

Jo, du ska naturligtvis byta tätningen i "luftningen" när du tar isär men kolla så allt verkar ok vid drivningen, som jag tror att du kommer åt med fingrarna utan att riva kopplingen, och även att det lilla oljeröret sitter fast ordentligt.
Jag har också varit i kontakt med ett par tyskar med liknande problem och det löstes med byte av oringen som blivit skadad vid tidigare demontage eller helt enkelt "givit upp" ändå. Triumph har eller har haft vissa problem med undermåliga gummidetaljer.
 
Inte omöjligt!

Det jag blir orolig över är de finfina metalpartilklarna jag hittade.
Kanske sitter i skallen som sagt, lite metalflisor blir det ju alltid..
Tror du inte att det är den tätningen som jag visade som sitter vid oljeröret?

Jag svarar inte för att jag kan det här men kanske du ska kunna få någon liten idé att själv komma vidare.

Jag hade först kopplat loss slangen för vevhusventilation från anslutningen in i transmissionen. Med motorn igång bör man kunna märka om det då är ett högt tryck eller ej.

Vid högt tryck hade jag gjort ett kompprov eller kanske ännu hellre ett "leak down test"

Om det inte verkar vara högt tryck hade jag nog provat att rycka loss transmissionskåpan och byta oljetätningen där du ringade in på en bild.

Har du ställt frågan till Jörgen Karlsson? Om någon ska kunna ge ett bra svar så är det nog han.

Lycka till i alla fall!
 
Tack för tipsen boys! Uppskattar att ni svarar :)
Skall försöka låna ett kompressions instrument, i annat fall blir det att inhandla feltemas.
Kan vara bra att ha ändå.

Beställer en ny o-ring imorn för säkerhetsskull.
 
Thruxification complete!

Igår fick jag på kåpan. Här kommer lite suddiga bilder på min Thruxville! Får man vara med i gänget nu;-)

På Fredag slänger jag på fetare däck. 3'e maj ska jag bänka och jetta om fuggarna, sen är det bara en liten liten modd kvar men den återkommer jag till. När det är klart så ska jag berätta varför jag gjorde allt dehär med min Bonneville.
 

Bifogat

  • Sudd.jpg
    Sudd.jpg
    23.5 KB · Visningar: 104
  • Suddig.jpg
    Suddig.jpg
    39.8 KB · Visningar: 108
  • IMG_0600.jpg
    IMG_0600.jpg
    32.2 KB · Visningar: 93
Thruxification complete!

Igår fick jag på kåpan. Här kommer lite suddiga bilder på min Thruxville! Får man vara med i gänget nu;-)

På Fredag slänger jag på fetare däck. 3'e maj ska jag bänka och jetta om fuggarna, sen är det bara en liten liten modd kvar men den återkommer jag till. När det är klart så ska jag berätta varför jag gjorde allt dehär med min Bonneville.

Blev skitsnyggt! Gillar ditt baklyse! Vore kul att se hojen live ngn gång. Vi får ta en tur vid tillfälle!
 
Lambdasond

Idag fick jag äntligen "tummen ur" och lödde o fixade ihop min LC-1 med cigg-uttaget och displayen för att lätt kunna montera o demontera hela rasket. En snabb test visade ljus i displayen så jag har i varje fall en fungerande strömkrets. Återstår att "rigga" grejerna med tejp o buntband på hojen. Får vi bara ett par dagar skapligt väder nu så blir det förgasartest för hela slanten.
001-8.jpg
 
Idag fick jag äntligen "tummen ur" och lödde o fixade ihop min LC-1 med cigg-uttaget och displayen för att lätt kunna montera o demontera hela rasket. En snabb test visade ljus i displayen så jag har i varje fall en fungerande strömkrets. Återstår att "rigga" grejerna med tejp o buntband på hojen. Får vi bara ett par dagar skapligt väder nu så blir det förgasartest för hela slanten.
001-8.jpg

Coolers!

Jag beställde svetsmutterilainen igår, hoppas på att få det innan fredag.
Även hämtat ut hastighetsmätarvajer idag. Det rör på sig.

Btw såg idag i trajja butiken att TPS sensorn på en av hojjarna som stod därinne var monterat 180 grader åt motsatt håll som min.
Har hela tiden misstänkt att den sitter åt "fel håll". Vad styr för övrigt denna på en förgasarhoj? Tändkurvan?
 
Thruxification complete!

Igår fick jag på kåpan. Här kommer lite suddiga bilder på min Thruxville! Får man vara med i gänget nu;-)

På Fredag slänger jag på fetare däck. 3'e maj ska jag bänka och jetta om fuggarna, sen är det bara en liten liten modd kvar men den återkommer jag till. När det är klart så ska jag berätta varför jag gjorde allt dehär med min Bonneville.

Ser bra ut!
Inser direkt att jag bör göra något liknande med röven på min.
 
Thruxification complete!

Igår fick jag på kåpan. Här kommer lite suddiga bilder på min Thruxville! Får man vara med i gänget nu;-)

På Fredag slänger jag på fetare däck. 3'e maj ska jag bänka och jetta om fuggarna, sen är det bara en liten liten modd kvar men den återkommer jag till. När det är klart så ska jag berätta varför jag gjorde allt dehär med min Bonneville.

Skitsnyggt! Ska bli kul att höra motiveringen. :)

Idag fick jag äntligen "tummen ur" och lödde o fixade ihop min LC-1 med cigg-uttaget och displayen för att lätt kunna montera o demontera hela rasket. En snabb test visade ljus i displayen så jag har i varje fall en fungerande strömkrets. Återstår att "rigga" grejerna med tejp o buntband på hojen. Får vi bara ett par dagar skapligt väder nu så blir det förgasartest för hela slanten.

Det är bra! Testa på och rapportera.!:)

Det finns ju att köpa anordning så att man kan sätta sonden bak i ljuddämparen. Därför borde det ju funka där också. Kanske inte optimalt men..... Vet du något om detta?
 
Last edited:
Hej alla, bra fart i tråden nu! Intressant att läsa allt som händer, även om man stönar inombords över Panzaas problem...

Känner att jag inte har så mycket att tillföra, eftersom jag är en så'n där original-putte. Men snart är det resdax för Thrux'an igen och jag hoppas tillföra tråden (eller sänka nivån?:)) några bilder på en landsvägsdammig Thruxton med packväskor. I norsk snö i värsta fall, i norskt solsken i bästa fall!
 
Skitsnyggt! Ska bli kul att höra motiveringen. :)



Det är bra! Testa på och rapportera.!:)

Det finns ju att köpa anordning så att man kan sätta sonden bak i ljuddämparen. Därför borde det ju funka där också. Kanske inte optimalt men..... Vet du något om detta?

Nej, det vet jag inget om. Denna sensorn kan man inte sätta i baken. Måste ju skickas ganska långt in och då smälter nog kablarna. Dessutom räcker inte kablaget till för att sätta där. Är faktiskt enklare att svetsa dit en svetsmutter som jag har gjort, och som andra med thruxar/bonneville också har gjort. Kommer inte att synas alls om man inte kryper in under hojen. Med hjälp av lite tejp o buntband fäster man allt under testperioden. Tar inte mer än 10 min. att montera/demontera och efteråt pluggar man bara svetsmuttern.
 
Coolers!

Jag beställde svetsmutterilainen igår, hoppas på att få det innan fredag.
Även hämtat ut hastighetsmätarvajer idag. Det rör på sig.

Btw såg idag i trajja butiken att TPS sensorn på en av hojjarna som stod därinne var monterat 180 grader åt motsatt håll som min.
Har hela tiden misstänkt att den sitter åt "fel håll". Vad styr för övrigt denna på en förgasarhoj? Tändkurvan?

Om TPS:en varit bortmonterad från dina förgasare måste du mäta om du får rätt värden. Annars går det alldeles utmärkt att koppla ur tps:en vid kontakten längre bak, följ kabeln bakåt så hittar du den. Jag har kört med tps:en urkopplad en säsong utan några problem alls, ecun går över automatiskt på "100% kurvan". Jag har visserligen en moddad ecu men original går nog också bra efter vad jag har läst.
 
Blev skitsnyggt! Gillar ditt baklyse! Vore kul att se hojen live ngn gång. Vi får ta en tur vid tillfälle!
Thx!
Ja vi får väl åka och fika nån dag när solen lyser bättre.

Gissar att du är ute efter att få till den som en efi-thruxton fast med förgasare.
Am I right?

Hehe. Ja jo.. Resultatet blir väl kanske åt det hållet men det är inte det som är historian bakom.

Ser bra ut!
Inser direkt att jag bör göra något liknande med röven på min.

Just do it:)

Imorn lägger jag om till fetare däck och igår fick jag mail att de sista två pinalerna till modden har skickats från Norman Hyde. BY AIR MAIL... Vi får väl se när det kommer fram. När det sista är på plats så kommer det skarpare bilder på en nytvättat hoj samt en liten historia som handlar om Ha-begär
 
Hum.. det fick vara med bredare fälgar i år:död det blev lite för dyrt. men det blev ett lite bredare däck iaf. det skall bli lite sönt att åka på något som inte är platt..
Är det någon som skall till Storaholm i Götet i helgen? det är ju stor prova på där i dagarna 3:yoparty. McLive hette det nog..
 
Hej alla, bra fart i tråden nu! Intressant att läsa allt som händer, även om man stönar inombords över Panzaas problem...

Känner att jag inte har så mycket att tillföra, eftersom jag är en så'n där original-putte. Men snart är det resdax för Thrux'an igen och jag hoppas tillföra tråden (eller sänka nivån?:)) några bilder på en landsvägsdammig Thruxton med packväskor. I norsk snö i värsta fall, i norskt solsken i bästa fall!

Ja du är ju en sån där förstörare som kör hojen. :) Å i alla väder och alla väglag dessutom. Fast du kan ju vara glad att alla bygger om, då får ju du en originell hoj utan att behöva göra ett dugg. :yoparty

Fast jag har faktiskt fått ihop 50 mil. Å den går som en dröm! Jag tycker allt funkar perfekt och den är skitkul att köra. Man får dock inte vara blyg när man kör Thruxton. Var man än stannar är folk framme och tittar och frågar. Värst (eller bäst) var det på besiktningen och det det var ju bara en formsak att en sådan kelgris gick igenom med blankt papper.:D

Hum.. det fick vara med bredare fälgar i år:död det blev lite för dyrt. men det blev ett lite bredare däck iaf. det skall bli lite sönt att åka på något som inte är platt..
Är det någon som skall till Storaholm i Götet i helgen? det är ju stor prova på där i dagarna 3:yoparty. McLive hette det nog..

Jag ska inte dit men kompisen åker ner imorn.

Vad blev det för däck?
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top