Triumph Thruxton-tråden

Tack för infon!

Jag fick ju tyvärr varken med manualer eller ngn annan info.
Vore tacksam om någon kunde tipsa vart man kan få tag i detta i digital form?

Annars kanske det är Haynes manual som gäller?

Skall hem och fixa hastighetsmätarvajern idag (om jag får tag i renoveringskit), fylla på lite mer luft och testa detta först.

Jag har inte sett någopn manual för nedladdning men ville ändå ha en Hynes i pappersformat. Köpte på eBay till ungefär halva kostnaden mot här. Här finns en begagnad som ju kan vara ett bra köp om det går att ordna frakten tll en vettig kostnad.

http://cgi.ebay.co.uk/TRIUMPH-BONNE...es_Manuals_Litterature_ET?hash=item1e5b5ccc41
 
Lufttryck

Märkligt. Sitter just nu och läser innantill. Har Triumph ändrat sig mellan årsmodellerna? Min är ju en -08:a. Eller är det ett tryckfel i manualen? Kollade även en manual i pdf-format, och den säger samma sak, 2,27 ensam och 2,62 med full last. Samma tryck fram och bak.

Noterar också att andra modeller (Bonnie, Scrambler) har ett lägre tryck fram och ett högre bak, dvs inkonsekvent jämfört med Thruxton. En skillnad skulle kanske kunna vara att Thrux'en har en mera framåtlutad körställning och att det är därför man kan ha lägre lufttryck bak än på modellerna där man sitter mer upprätt.

- Svin, du jobbar ju på Johans MC. Har du koll, eller kontakt med "Triumph Support" och kan fråga dem?

Annars så finns mycket know-how på RAT-forumet.

- Panzaa, pm:a din mailadress så kan jag skicka över manualen (på svenska). Minns inte var jag har fått den ifrån :-) - Triumphs svenska sajt troligen.
 
Last edited:
Blev en riktig premiärtur igår, med böna på pallen. :)
Först om Tjolöholms slott där en anna Thruxton stod parkerad (svart med rutor, någon härifrån?).

Sen ett par mil inom Lyngern och ett stopp till i Fjärås innan passageraren blev lätt illamående av kurvor och tjälskador :D

Nya YSS stötdämpare är på väg i posten och Ricor Intiminators ligger hemma på köksbordet i väntan på installation...
 
Både original o Haynes säger 2,27 fram och 2,62 bak. Jag brukar köra lite mindre 2,1 resp. 2,5. Slang i slanglöst däck är inget problem, förutom den högre vikten.
 
Blev en riktig premiärtur igår, med böna på pallen. :)
Först om Tjolöholms slott där en anna Thruxton stod parkerad (svart med rutor, någon härifrån?).

Sen ett par mil inom Lyngern och ett stopp till i Fjärås innan passageraren blev lätt illamående av kurvor och tjälskador :D

Nya YSS stötdämpare är på väg i posten och Ricor Intiminators ligger hemma på köksbordet i väntan på installation...

Var köpte du dina dämpare ?
 
Ang. däcktryck måste det vara den brittiske tryckfels nisse som klottrat i ägarhandboken, för överallt annars står det 2,3 fram 2,6 bak oavsett last.
 
Vill du ha dubbla skivor så blir det till att införskaffa en annan gaffel.
Jag har ju en R1 gaffel med tillhörande bromsok+cylinder hemma som ligger och skräpar.
Vore ju trevlig att kunna använda denna :)

Då blir det dock till att snida till övre+undre krona med lager och styrpinne.

När jag plockade bort framskärmen igår märkte jag att staget emellan benen vägde apa.
Har detta ngn "stabiliserande" funktion? Stål i både övre krona + skärmstag känns annars väldigt 60-tal.
 
Ang. däcktryck måste det vara den brittiske tryckfels nisse som klottrat i ägarhandboken, för överallt annars står det 2,3 fram 2,6 bak oavsett last.
Då ger vi tryckfelsnisse smisk på fingrarna! :-( För både den tryckta och den nedladdade ägarhandboken har samma fel. Den svenska upplagan alltså, det är den som jag har.
 
Last edited:
Vill du ha dubbla skivor så blir det till att införskaffa en annan gaffel.
Jag har ju en R1 gaffel med tillhörande bromsok+cylinder hemma som ligger och skräpar.
Vore ju trevlig att kunna använda denna :)

Då blir det dock till att snida till övre+undre krona med lager och styrpinne.

När jag plockade bort framskärmen igår märkte jag att staget emellan benen vägde apa.
Har detta ngn "stabiliserande" funktion? Stål i både övre krona + skärmstag känns annars väldigt 60-tal.

ja det har tydligen en stabiliserande funktion , när jag tänkte ta bort den på min fick jag aja-baja av nån som visste att så går inte att göra , förmodligen därav att marknaden för Norman Hyde stag existerar..
 
Efter några justeringar på FCR-förgasarna går det riktigt skapligt och jag känner mig riktigt nöjd. Efter att ha skruvat lite med dom förlängda blandskruvarna så börjar jag gilla dom faktiskt. Finliret får bli när jag monterat LC-1 med O2 sensorn. Lite eljobb som jag inte är säker på så en bekant ska hjälpa mig.
På onsdag är det Triumph Roadshow i Anderstorp hos Stigefelt, jag kommer att vara där. Bor nån i närheten och ska dit så kanske vi ses?
 
Hoppas du får ordning på dem :)
Själv skall jag införskaffa en Dynojet Wideband Commander senare i veckan.
Får lämna rescention när jag har allt monterat.

Köpte även ett hastighetsmätar renoveringskit idag. Var bombsäker på att det skulle funka tills jag skruvade isär infästningen till framhjulet och insåg att det var en helt annan infästning än vanligt. Var en 4-kantig variant med ett jack i, till skillnad från den vanliga med 4-kant i båda ändar.. SUCK! Är detta ett originaltillbehör? Alltså själva vajern?
 
Ja den var bra. Hade vart kul att hitta info från nån som har lyckats langa på dubbla skivbromsar. Hojta gärna till om ni hittar en sån länk nånstans.
Men var det inte så att SVIN hade moterat två vänster ben på sin hoj.?
Men det är nog inte så lätt det heller:gnissla
 
Sitter inte infästningen för oken ngt ofset i förhållande till centrum på benet?
Kan missta mig.
 
Det jag skrev innan edit tog skruv:tummenupp

Sitter inte infästningen för oken ngt ofset i förhållande till centrum på benet?
Kan missta mig.

Jo jag tycker det jag också. Sen sitter ju infästningen till skärmen åt fel håll.

Krux nr nästa blir ju att hitta ett nav som gillar en skiva på varsinn sida.
 
Last edited:
Men var det inte så att SVIN hade moterat två vänster ben på sin hoj.?
Men det är nog inte så lätt det heller:gnissla

Sitter inte infästningen för oken ngt ofset i förhållande till centrum på benet?
Kan missta mig.

Det jag skrev innan edit tog skruv:tummenupp



Jo jag tycker det jag också. Sen sitter ju infästningen till skärmen åt fel håll.

Krux nr nästa blir ju att hitta ett nav som gillar en skiva på varsinn sida.

Allt går... Men inte lätt! :D
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top