Triumph Thruxton-tråden

Fräsigt!

Men varför tog de Bonnevillen och inte Thruxton?
Ren prestanda/utseende mässigt är de väl ändå mer lika?
 
Så här blev det till slut, fattas fotpinnar och speglarna står fel. Lättare att få hojen in o ut!! Åtgärdas när hojen är ute:
002-5.jpg
 
Riktigt smutt! :)
Avis på dina fuggar..
 
Så ja! Hojarna är vårfixade och solen skiner. Ute och lek med er, som mamma skullle ha sagt! Körde 32 mil i går. Kallt efter ett tag, men obeskrivligt skönt!

Edit: Det blev en liten söndagstur oxå. Total 40 mil i helgen. Känns väldigt skönt att vara igång på riktigt! Lite av en rivstart på säsongen.
 
Last edited:
Premiären genomförd med bravur!!! Efter lite justering av blandskruven så startade thruxen och en kort tur för att testa att allt fungerade som det ska så måste jag säga, KÖP FCR 39:or, vilken gasrespons och drag!!!
Kändes som 10 pållar extra vilket är lite överdrivet förståss. Nu måste jag fixa till min LC-1 så jag kan göra lite finlir med inställningarna. Går lite knackigt på låga varv medans övre registret verkade hyffsat bra.
 
Kul att du verkar få ordning på FCR:orna :)

Var ute på en långtur idag med, en riktig skitdag tyvärr.

- Hastighetsmätaren trasig. Testat att dra åt infästningen utan lycka. Någon som vet vad som brukar strula, splinsen?

- Förmodat oljeläckage som visade sig vara slangen från vevhusventen. Motorn spottade duktigt med olja, men detta kan bero på att jag fyllde på ngt för mycket olja sist.

- Galet styrvobbel! Detta inträffar vid kraftigt gaspådrag, samt i hastigheter över 120. Killarna som åkte bakom mig var bombsäkra på att jag skulle dra av vägen 3-4 gånger :( Lyckades dock få hejd vid samtliga tillfällen.

Har kontrollerat styrlager samt hjullager, men ingen av dem glappar. Passade på att ställa in fjädringen fram till max hårdhet, men problemet är kvar likväl. Tycker personligen att fjädringen fram är bedrövligt mjuk, men jag vet inte om detta är en skada efter att ha kört med R1 komponenter på mina hojjar? Framdäck och bakdäck är inte av samma fabrikat, bytt av förra ägaren. Kan detta spela in? Inga vikter tappade till hjulet heller. Testade att släppa styret i under färd, men ingen obalans i framhjulet. Någon som vet vad detta kan bero på?

Tack på förhand
 
Last edited:
Vobbel har ju diskuterats flitigt i andra forum och man kan nog dra slutsatsen att oftast är det däcken. Hojen verkar vara väldigt känslig för olika däck. Jag hade också vobbel i början men det var mest på gasavslag, försvann efter däckbyte trots att jag har sänkt min fram 25mm vilket igentligen borde göra den mer instabil. Jag satte på P.Sport Demon 110/80 och 140/80 och senaste är D.Road Smart 110/80 resp. 150/70. Fjädringen, om den är original, är ingen höjdare så en moddning är att rekommendera i varje fall om man ska köra lite "sportigare". Kolla om du har rätt mängd olja i gaffeln och att bakdämparna är lika ställda. Resten av dina problem har jag ingen erfarenhet av.
 
Tack för snabbt svar.

Tror mig ha hittat källan till åtminstone 1 av problemen.

- Hastighetsmätarvajern hade rostat av 1cm från infästningen.. Funderar starkt på att införskaffa en annan modell som är "digital". Tips på vad som kan funka?

Vobbelproblemet:
Fann att framdäcket var pålagt med fel rotationsriktning samt att ringtrycket låg runt 1,2 kg. På tok för lågt?
Lade även märke till att det stod "tubeless" på framdäcket, vet inte om det kan spela roll då ekerfälgarna kräver att det sitter en slang i, som det således gör.

Bak sitter ett par Hagondämpare, hårt spända. Ingen världsklass, men iaf bättre än original. Tror dock att balansen mellan hårda bakdämpare och mjuka framdämpare kan vara en bidragande faktor.
Fram sitter: Maxxis Promaxx Street 18X100, bak sitter Michelin Pilot Activ 140 bredd.
 

Bifogat

  • panzaas_trajja22.JPG
    panzaas_trajja22.JPG
    46.8 KB · Visningar: 74
  • panzaas_trajja23.JPG
    panzaas_trajja23.JPG
    53.1 KB · Visningar: 66
  • panzaas_trajja24.JPG
    panzaas_trajja24.JPG
    79.4 KB · Visningar: 65
Faaan vad gött det var att få känna thruxan igen!!! Men tyvär så blev det inte mer än 15mil.. var tvyngen att jobba lite med:(.. men det komer ju fler dagar.
 
Skönt att köra trots problemen :) 15 mil är ändock hyggligt!

2 bilder från dagens övning. Oljeläcksökning på ena..
 

Bifogat

  • baa_1033.jpg
    baa_1033.jpg
    97.6 KB · Visningar: 104
  • baa_1034.jpg
    baa_1034.jpg
    81.1 KB · Visningar: 89
Fann att framdäcket var pålagt med fel rotationsriktning samt att ringtrycket låg runt 1,2 kg. På tok för lågt?
Ja, det är alldeles för lite. 2,27 fram/2,27 bak enligt instruktionsboken, med kalla däck och enbart förare.
2,62 fram/2,62 bak med full last.
 
Tack för tipset!
 
Premiären genomförd med bravur!!! Efter lite justering av blandskruven så startade thruxen och en kort tur för att testa att allt fungerade som det ska så måste jag säga, KÖP FCR 39:or, vilken gasrespons och drag!!!
Kändes som 10 pållar extra vilket är lite överdrivet förståss. Nu måste jag fixa till min LC-1 så jag kan göra lite finlir med inställningarna. Går lite knackigt på låga varv medans övre registret verkade hyffsat bra.

Kul att det funkade bra. Det blir en helt annan känsla när man faktiskt själv styr trottelöppningen. Effekten ökar men kanske inte så mycket som man tycker att det verkar. När jag satte på Mikuni RS på min Suzuki GS sa Sangberg Racing att det gav ca 5 hk men att det sänker tiden på stripen så mycket som 1 s.
 
Tack för snabbt svar.

Vobbelproblemet:
Fann att framdäcket var pålagt med fel rotationsriktning samt att ringtrycket låg runt 1,2 kg. På tok för lågt?
Lade även märke till att det stod "tubeless" på framdäcket, vet inte om det kan spela roll då ekerfälgarna kräver att det sitter en slang i, som det således gör.

.

Oj, där var ju en hel del som kan bidra. Lufttrycket är nog ändå det jag tror bidrar mest samt rotationsriktningen. Att köra med slang i ett slanglöst däck tror jag inte är så stora problem. Jag har själv gjort det då det visade sig att det var porer i aluminiumet där luften pyste ut.

Däcktrycket har du redan fått men i min manual står det annorlunda.

Solo och fullastad fram 2,27 bar
Solo och fullastad bak 2,62 bar
 
Oj, där var ju en hel del som kan bidra. Lufttrycket är nog ändå det jag tror bidrar mest samt rotationsriktningen. Att köra med slang i ett slanglöst däck tror jag inte är så stora problem. Jag har själv gjort det då det visade sig att det var porer i aluminiumet där luften pyste ut.

Däcktrycket har du redan fått men i min manual står det annorlunda.

Solo och fullastad fram 2,27 bar
Solo och fullastad bak 2,62 bar

Står samma däckstryck i min manual.
 
Tack för infon!

Jag fick ju tyvärr varken med manualer eller ngn annan info.
Vore tacksam om någon kunde tipsa vart man kan få tag i detta i digital form?

Annars kanske det är Haynes manual som gäller?

Skall hem och fixa hastighetsmätarvajern idag (om jag får tag i renoveringskit), fylla på lite mer luft och testa detta först.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top