Triumph Thruxton-tråden

Annars kan man ju alltid trösta sig med en :D
Även om dom inte kommer passa helt tror jag du kommer kunna peta dit dom om du mobiliserar lite tålamod bara!

:)

Satt i 2 timmar igår och tog även hjälp av damens flinka fingrar, tyvärr så verkade det lönlöst då gummit hela tiden veckade sig :död

Skall göra ett tappert försök ikväll igen.

Har dock inte lyckats lista ut hur jag skall lösa effektsvackan vid 3500-4500 varv. Känns som en duktig dipp. Går fortfarande i tankarna att köra trajjan på strippen i sommar då mitt dragbyggge inte kommer att kunna köras i Streetbike p.g.a. mina fotreglage. Twinbike är ju tyvärr borttaget denna sässong.
 
:)

Satt i 2 timmar igår och tog även hjälp av damens flinka fingrar, tyvärr så verkade det lönlöst då gummit hela tiden veckade sig :död

Skall göra ett tappert försök ikväll igen.

Det är lite pyssel att få dit dom och kräver ett stort antal fula ord och stort tålamod. :D Försök att värma dom lite med en hårfön eller liknande.
Det är också viktigt att membranet får rätt "böj" mot trotteln. Hoppas du förstår hur jag menar. :confused:
Kolla också att "plastspindeln" inte täcker vakumhålet i trotteln!!
 
Måste införskaffa en servicemanual till trajjan. Finns det inga digitala att tanka?
Var hos lokala hojfirman precis och rådfrågade. Ett tips var tydligen att ta lite packningsmassa och låta den bli lite klibbig, därefter försiktigt lägga dit membranet.
Svårt att se om membranet får rätt "böj" då man inte kan titta in när locket är på?
Eller tänker jag galet?

Plastspindeln kan väl bara sitta på ett sätt? Eller?

Tack för tipsen!
 
Har funderat lite kring konstruktion av en egen batteribox. Kan inte vara alltför knepigt att snida ihop en egen lösning i aluminium. Saknar tyvärr TIG-svets, endast MIG i garaget. Hur som haver så går ju alltid alubitarna att popnita ihop delarna.
Hur har ni andra gjort som har rivit bort det förbaskade aset till luftbox?
 
Plastspindelns ena ben kan komma så det täcker vakumhålet, jag har råkat ut för det och det tog lång tid att reda ut vad det var för fel. Hojen gick ju men väldigt dåligt o ojämt. Bara vrida så den inte täcker hålet.
 
Har funderat lite kring konstruktion av en egen batteribox. Kan inte vara alltför knepigt att snida ihop en egen lösning i aluminium. Saknar tyvärr TIG-svets, endast MIG i garaget. Hur som haver så går ju alltid alubitarna att popnita ihop delarna.
Hur har ni andra gjort som har rivit bort det förbaskade aset till luftbox?

jag köpte ett airbox removalkit , batterilåda, stag för förgasarna (eftersom de inte längre hänger i luftburken) , 2 st koniska luftfilter och högfartsmunstycken. Blev jättebra! Gick på drygt 3000 pix
 
Plastspindelns ena ben kan komma så det täcker vakumhålet, jag har råkat ut för det och det tog lång tid att reda ut vad det var för fel. Hojen gick ju men väldigt dåligt o ojämt. Bara vrida så den inte täcker hålet.

OK!

Får kika ikväll hur det ser ut i fuggarna.

jag köpte ett airbox removalkit , batterilåda, stag för förgasarna (eftersom de inte längre hänger i luftburken) , 2 st koniska luftfilter och högfartsmunstycken. Blev jättebra! Gick på drygt 3000 pix

Låter enkelt och smäckert, jag är snål och en envis jävel när det gäller att snida ihop egna lösningar :banana

Jag skall ändock bestycka om fuggarna då jag misstänker att de är helt felinställda idag. Blir nog en hemmasnickrad lösning. Jag kanske kan delge mig av mallarna till prylarna sen när jag e klar :)
 
Last edited:
OK!

Jag skall ändock bestycka om fuggarna då jag misstänker att de är helt felinställda idag. Blir nog en hemmasnickrad lösning. Jag kanske kan delge mig av mallarna till prylarna sen när jag e klar :)

Jaa det tycker jag absolut att du ska göra.:tummenupp

Sen får du gärna berätta vidare hur det avlöper med membranen. Jag har aldrig tagit isär och satt ihop någon Keihin CV men väl ett antal Mikuni av liknande typ. Såååå svårt har det inte varit att få ihop så jag är ju rädd att något är fel med dina membran. Minns faktiskt inte att det var svårt alls, bara oroligt för man ser ju inte riktigt vad som händer när man satt på locket. Eller är Keihin mycket besvärligare än Mikuni?

Så snart jag har besiktigat och satt på de riktiga ljuddämparna ska jag ge mig på mina förgasare för att kolla bestyckning och ev. bestycka om men blir ju lite lätt orolig nu.
 
Satt och funderade på det där med en thrux-träff som vi var inne lite på tidigare här på forumet. För att få en bild av hur de mest frekventa inläggsförfattarna med en alldeles egen Thruxton förhåller sig till varandra rent geografikst gjorde jag följande...

Har ni några förslag? :banana

Hej igen!
Det var ett tag sedan jag var här..

Läste om thrux träff..

Jag tänkte själv åka till High chapparall(Till Minne av Swedish Bikemeet ) den 4-6 Juni.
Det hade varit lite ball om det kom lite fler Thruxtrers dit!
 
Läste om thrux träff..
Jag tänkte själv åka till High chapparall(Till Minne av Swedish Bikemeet ) den 4-6 Juni. Det hade varit lite ball om det kom lite fler Thruxtrers dit!

Jag för min del är bortrest den helgen. Är i södra Norge och smutsar ned Thrux'an i fjällövergångar och längs fjordar. I strålande försommarsol (eller i norskt hällregn?). Lär bli 170-200 mil gissar jag. Vi sticker kvällen 2 juni och är åter kvällen 6 juni. Skall bli gott!!
 

Bifogat

  • Norge 057.jpg
    Norge 057.jpg
    241 KB · Visningar: 88
  • Dag 2 snö även på nästa fjäll.jpg
    Dag 2 snö även på nästa fjäll.jpg
    240.1 KB · Visningar: 101
Last edited:
Fick ihop hojjen igår!

Provstartade och till en början gick den som skit. Insåg att jag hade glömt dra 2 småskruvar till luftboxen, vips så går den bättre än någonsin
- Lättstartad
- Mycket jämnare tomgång trots kall motor

Lät membranet vila över natten + förvärmde det inne i huset innan.
Blir nog ett par längre turer i helgen för att prova ut sittställning med nya styret + testa om förgasarrengöringen löste problemet med effektsvackan.

Dagens trajjatips:
Passade även på att byta ut de korta insexskruvarna under sadeln mot 2 längre varianter, kompletterade med 2 muttrar som låser varandra + en fjäderbricka. Skippa att köpa svindyra "skruvsatser", utan köp ett ett kit på Feltema istället :)
Bytte även ut så många bultar och muttrar som möjligt mot RF-dito.
Rostande bultar/skruvar är det värsta jag vet. Nästa mini-mod blir att byta ut alla sexkantsbultar i motorkåporna mot insex-dito.
 

Bifogat

  • panzaas_trajja23.JPG
    panzaas_trajja23.JPG
    33.5 KB · Visningar: 77
  • panzaas_trajja24.JPG
    panzaas_trajja24.JPG
    14.9 KB · Visningar: 91
  • panzaas_trajja22.JPG
    panzaas_trajja22.JPG
    22.1 KB · Visningar: 85
Passade även på att byta ut de korta insexskruvarna under sadeln mot 2 längre varianter, kompletterade med 2 muttrar som låser varandra + en fjäderbricka. Skippa att köpa svindyra "skruvsatser", utan köp ett ett kit på Feltema istället :)

Bra tips! Har oxå spanat in de omåttligt dyra specialskruvarna. Flera hundra spänn för ett par skruvar? Skruvat, i min värld! ;-)
Vilka dimensioner passade, dvs vad skall vi fråga efter på Biltema? (längder, gänga osv)
 
Fick ihop hojjen igår!

Provstartade och till en början gick den som skit. Insåg att jag hade glömt dra 2 småskruvar till luftboxen, vips så går den bättre än någonsin
- Lättstartad
- Mycket jämnare tomgång trots kall motor

Lät membranet vila över natten + förvärmde det inne i huset innan.
Blir nog ett par längre turer i helgen för att prova ut sittställning med nya styret + testa om förgasarrengöringen löste problemet med effektsvackan.

Dagens trajjatips:
Passade även på att byta ut de korta insexskruvarna under sadeln mot 2 längre varianter, kompletterade med 2 muttrar som låser varandra + en fjäderbricka. Skippa att köpa svindyra "skruvsatser", utan köp ett ett kit på Feltema istället :)
Bytte även ut så många bultar och muttrar som möjligt mot RF-dito.
Rostande bultar/skruvar är det värsta jag vet. Nästa mini-mod blir att byta ut alla sexkantsbultar i motorkåporna mot insex-dito.

Skönt att höra att du fick till det och det trajatipset köper jag direkt. :tummenupp Hade just tänkt beställa skruvar till sadeln men de är ju faktiskt rätt dyra.
 
Jag har upptäckt antydan till rost på den nedre gaffelkronan på min Thruxton. Nån som har några bra tips på rostskydd?
 
Jag för min del är bortrest den helgen. Är i södra Norge och smutsar ned Thrux'an i fjällövergångar och längs fjordar. I strålande försommarsol (eller i norskt hällregn?). Lär bli 170-200 mil gissar jag. Vi sticker kvällen 2 juni och är åter kvällen 6 juni. Skall bli gott!!

Det låter som en ball liten resa.
Själv så skall jag i väg med ett gäng ner till Brono i tjekien och kolla moto GP i Augusti den 15e tror jag det var.

Men det kanske finns någon annan som e lite sugen på High chapparall?
 
Snyggt upprensad bakdel :)
Är det ett hemmasnickrat underrede av alu?
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top