Triumph Thruxton-tråden

Bra tips! Har oxå spanat in de omåttligt dyra specialskruvarna. Flera hundra spänn för ett par skruvar? Skruvat, i min värld! ;-)
Vilka dimensioner passade, dvs vad skall vi fråga efter på Biltema? (längder, gänga osv)

M6, längden kommer jag inte ihåg i skallen - tillräckligt lång :tummenupp

Jag har upptäckt antydan till rost på den nedre gaffelkronan på min Thruxton. Nån som har några bra tips på rostskydd?

Rost?

I min värld var nedre kronan i alu som brukligt, men nu när jag tänker efter kan du mycket väl ha rätt. Om det nu är bonnstål så ta bort kronan, maska invändigt och måla med hammarlack - sprayburk. Har testat detta tidigare med gott resultat. Kruxet är att få tag i produkten.
 
Last edited:
Blev en Bonneville

Blev av med Z:an idag, pengarna Brände i fickan och jag råkade springa på den här.

Triumph Bonneville -08:a
1 ägare, 150 mil, 6 månaders Garanti.

Färdig kittad med luft och buller, annan sadel och bak dämpare.

Hoppas man får hänga i detta forumet, för nu skall det börja byggas om när jag får hojen imorgon.:D
 

Bifogat

  • 0643083534.jpg
    0643083534.jpg
    44.1 KB · Visningar: 96
Blev av med Z:an idag, pengarna Brände i fickan och jag råkade springa på den här.

Triumph Bonneville -08:a
1 ägare, 150 mil, 6 månaders Garanti.

Färdig kittad med luft och buller, annan sadel och bak dämpare.

Hoppas man får hänga i detta forumet, för nu skall det börja byggas om när jag får hojen imorgon.:D

Oj, där har du ett fint utgångsobjekt. Nice! :tummenupp

På facebook finns det ett gäng grupper med Thruxtons och Ton up´s
Tex.

http://www.facebook.com/group.php?g...242361262&aid=-1&id=1264250047&oid=7242361262

Porrvarning men läckert! :)
 
Last edited:
Förgasare förgasare förgasare

Jag måste nog bestycka om mina och kollade efter munstycken på classicbike-raisch.de. De har och hyfsade priser men hittade inga shims till nålen där. På ebay finns Keihinmunstycken till väldigt bra priser, någon som testat, funkar de? Läste någonstans att t.ex. de munstycken som levereras i Dynojetkit inte stämmer i storlek med original Keihin. Vill ju gärna använda de anvisningar som finns att tillgå som en start och de är väl gjorda med Keihin originalmunstycken kan jag tro.

När jag nu ändå kollade så såg jag ju också att det fanns förgasare att köpa. Både CR, lite billigare, och FCR 39. Såg att de hade fått ut 16 hk+ på hjulet med FCR och andra dämpare. Låter inte så dumt. Tillsammans med en portad topp och andra kammar borde det väl kunna bli uppemot 90 häst på bakhjulet.

Classicbike-raisch.de verkar vara en bra firma och frakten var klart överkomlig. Är det någon som vet om man skriva till dem på engelska. Min skoltyska har blivit såå dålig.

Sen är jag tacksam för alla tips om var man köper munstycken, förgasare osv till bra priser samt vad som är vettigt att satsa på.

Har märkt att jag blir glad av att titta på bilder av Triumph Bonneville/Thruxton. I alla olika utföranden dessa finns.
 
Snyggt upprensad bakdel :)
Är det ett hemmasnickrat underrede av alu?

Tackar!:Bugar
Japp det e hem snidat, det är en plast skiva som jag har kapt, borrat och bockat till.

BJN. Blinkers fästerna är med hem snidade... skall nog lacka dom, sen är det perfa:D. Tycker att dom "lyser" lite myket nu..
Lamp och plåt fästet skall med fixas till. det blev lite väl till yxat:gnissla
Men så kan det bli i bland när man har lite för bråttom.

Blev av med Z:an idag, pengarna Brände i fickan och jag råkade springa på den här.

Triumph Bonneville -08:a
1 ägare, 150 mil, 6 månaders Garanti.

Färdig kittad med luft och buller, annan sadel och bak dämpare.

Hoppas man får hänga i detta forumet, för nu skall det börja byggas om när jag får hojen imorgon.:D

Redit nice!:tummenupp
Snyggt med svart o vit.
 
Last edited:
Hej igen!
Det var ett tag sedan jag var här..

Läste om thrux träff..

Jag tänkte själv åka till High chapparall(Till Minne av Swedish Bikemeet ) den 4-6 Juni.
Det hade varit lite ball om det kom lite fler Thruxtrers dit!

Låter ju nice med High Chapparal.. Lite långt att åka men det är ju ingen omöjlighet. :) Ska fundera lite på saken och kolla med åkkompisen om han är sugen.
 
Oj, där har du ett fint utgångsobjekt. Nice! :tummenupp

Blev förälskad direkt och priset vid ren köp var Kanon.
Nu skall här beställas lite Styrkroner, Clip-on m.m. :tummenupp

Tänk på att du måste ha andra lampfästen om du ska ha clip ons. TROR jag. Kanske funkar om man sänker den fram iofs.

Bara en tanke då jag själv kör Bonneville.
 
Jag måste nog bestycka om mina och kollade efter munstycken på classicbike-raisch.de. De har och hyfsade priser men hittade inga shims till nålen där. På ebay finns Keihinmunstycken till väldigt bra priser, någon som testat, funkar de? Läste någonstans att t.ex. de munstycken som levereras i Dynojetkit inte stämmer i storlek med original Keihin. Vill ju gärna använda de anvisningar som finns att tillgå som en start och de är väl gjorda med Keihin originalmunstycken kan jag tro.

När jag nu ändå kollade så såg jag ju också att det fanns förgasare att köpa. Både CR, lite billigare, och FCR 39. Såg att de hade fått ut 16 hk+ på hjulet med FCR och andra dämpare. Låter inte så dumt. Tillsammans med en portad topp och andra kammar borde det väl kunna bli uppemot 90 häst på bakhjulet.

Classicbike-raisch.de verkar vara en bra firma och frakten var klart överkomlig. Är det någon som vet om man skriva till dem på engelska. Min skoltyska har blivit såå dålig.

Sen är jag tacksam för alla tips om var man köper munstycken, förgasare osv till bra priser samt vad som är vettigt att satsa på.

Har märkt att jag blir glad av att titta på bilder av Triumph Bonneville/Thruxton. I alla olika utföranden dessa finns.

Jag har tidigare gjort reklam för classikbike-raisch och jag gör det igen!!
Tror nog du kan skriva ett mail på engelska, han har ju sin son som assistent som borde kunna. Testa.
Effektsiffrorna tror jag är "med moms", alla handlare lägger på vet du väl.
Jag kan också rekommendera denna handlare i UK där jag handlat lite andra grejer, han har FCR till ett bättre pris: http://www.brspecialtuning.co.uk/index.htm
Skicka ett mail och fråga! Han är snabb att svara!!
Shims kan du köpa på en järnhandel, brickor med 3mm hål och 0,5 mm tjocklek. Eventuellt har biltema brickor. Annars har jag nog några liggande som jag kan skicka.
Köp inte Dynojet, flera har haft problem med detta. Munstycken kan du köpa hos alla välsorterade mc-handlare, är ju vanliga till Keihin CV, ta med ett som referens.
 
Jag har tidigare gjort reklam för classikbike-raisch och jag gör det igen!!
Tror nog du kan skriva ett mail på engelska, han har ju sin son som assistent som borde kunna. Testa.
Effektsiffrorna tror jag är "med moms", alla handlare lägger på vet du väl.
Jag kan också rekommendera denna handlare i UK där jag handlat lite andra grejer, han har FCR till ett bättre pris: http://www.brspecialtuning.co.uk/index.htm
Skicka ett mail och fråga! Han är snabb att svara!!
Shims kan du köpa på en järnhandel, brickor med 3mm hål och 0,5 mm tjocklek. Eventuellt har biltema brickor. Annars har jag nog några liggande som jag kan skicka.
Köp inte Dynojet, flera har haft problem med detta. Munstycken kan du köpa hos alla välsorterade mc-handlare, är ju vanliga till Keihin CV, ta med ett som referens.

Tack för svar!
Har du (eller någon annan) dimensionen på skruvarna till flottörhus och förgasarlock.

Nu får det bli ett test med lite ombestyckning men tror inte jag lägger så mycket möda på att rensa mer i insuget då det lockar oerhört att sätta dit ett par FCR 39. Får luftfiltren till dessa plats bakom original sidokåpor? Har du hunnit prova ännu?

Har just nu bara den s k "rövdynon" att tillgå men är sugen på att skaffa någon form av A/F-mätare. Vill ha en som jag kan flytta mellan hojarna och ska börja läsa in mig på vad som kan tänkas fungera.
 
Tack för svar!
Har du (eller någon annan) dimensionen på skruvarna till flottörhus och förgasarlock.

Nu får det bli ett test med lite ombestyckning men tror inte jag lägger så mycket möda på att rensa mer i insuget då det lockar oerhört att sätta dit ett par FCR 39. Får luftfiltren till dessa plats bakom original sidokåpor? Har du hunnit prova ännu?

Har just nu bara den s k "rövdynon" att tillgå men är sugen på att skaffa någon form av A/F-mätare. Vill ha en som jag kan flytta mellan hojarna och ska börja läsa in mig på vad som kan tänkas fungera.

Tror det är M4 men lite osäker , har packat bort mina så jag kan inte mäta.
Går att köpa insex RF på Biltema.
Dom koniska l-filterna får nog plats med lite filande på kåporna men dom större DNA som jag har funkar inte utan större ingrepp eller byte.
Här en länk till; http://www.hqtec.se/
kolla webbshopen.
jag har LC-1 med DB-display men inte testat än, det var därför jag monterat extra eluttag på hojen. Vill inte ha permanent montage.
LM-2 är ju mer avancerad men också dyrare.
Finns andra fabrikat också men denna fungerar bra om jag tolkat andras
inlägg på diverse forum rätt.
Hojen står fortfarande inne i värmen, kanske till helgen men mest troligt åker den ut nästa vecka.
 
Det här blev mitt senaste tillskott i mina modningar. Efter mycket funderande över min drevkåpa så blev det detta resultat. Nu skall den bara blästras och pullverlackas eller tycker ni att ren alu är snyggare?
 

Bifogat

  • DSC00369.jpg
    DSC00369.jpg
    222.2 KB · Visningar: 89
Låter ju nice med High Chapparal.. Lite långt att åka men det är ju ingen omöjlighet. :) Ska fundera lite på saken och kolla med åkkompisen om han är sugen.

Vad e det att fundera på:va. Du har ju en så snygg toring hoj:tuttar
Det är bara att åka, det hade varit förbannat skoj om vi blev ett gäng som kommer på thrux`ters..
 
Tror det är M4 men lite osäker , har packat bort mina så jag kan inte mäta.
Går att köpa insex RF på Biltema.
Dom koniska l-filterna får nog plats med lite filande på kåporna men dom större DNA som jag har funkar inte utan större ingrepp eller byte.
Här en länk till; http://www.hqtec.se/
kolla webbshopen.
jag har LC-1 med DB-display men inte testat än, det var därför jag monterat extra eluttag på hojen. Vill inte ha permanent montage.
LM-2 är ju mer avancerad men också dyrare.
Finns andra fabrikat också men denna fungerar bra om jag tolkat andras
inlägg på diverse forum rätt.
Hojen står fortfarande inne i värmen, kanske till helgen men mest troligt åker den ut nästa vecka.

Jag tror också att det är M4 så det är väl bara att köpa på sig ett gäng av de kortaste som finns.

Nja, ingrepp i kåporna får det ju inte bli. :) Då får det bli andra kåpor fast det ligger ändå lite längre fram.

Betydligt närmare i tiden ligger LC-1 eller LM-2. Får fundera lite och har laddat ner manualerna för att kunna läsa lite noggrannare.

Sen skickade jag ett mail till dekaltrim.nu och frågade om det kunde göra en dekal som liknade det jag photoshopat dit på bakdelen av hojen. Inga problem, 300 inklusive frakt för två dekaler. Ska bli spännande att se!

Det här blev mitt senaste tillskott i mina modningar. Efter mycket funderande över min drevkåpa så blev det detta resultat. Nu skall den bara blästras och pullverlackas eller tycker ni att ren alu är snyggare?

Den var snygg!:tummenupp
Blir nog fint vilket som men om du menar att köra med blästrad aluminium så är det inget för mig. Alldeles för svårt att hålla snyggt. Polerat blir nog bra.
 
Last edited:
Tog premiärturen idag

Fast Thruxton fick inte komma ut. Å det berodde inte på att den har körförbud pga utebliven besiktning i höstas. Den är skattad och försäkrad och man får göra provturer i samband med reparation så det är inget problem. Problemet är ljudet! Jag har originaldämparna på för besiktningens skull. När jag provkörde Bonneville och Thruxton på Johans MC för några år sedan så hade dessa original ljuddämpare. Jag tyckte väl inte att ljudet var någon höjdare men heller inget att skämmas för. Det gör jag dock för ljudet på min hoj nu. Det måste bero på att jag har Raaskrören fram. Det låter mer ur dräneringshålen på dessa än vad det gör ur öppningen på ljuddämparen. De här två ljuden tillsammans bildar den värsta disharmoni jag någonsin hört från en motorcykel. Funderar på hur jag ska ta mig till besiktningen utan att någon ser (hör) mig.:mad:
 
Hämtade hojen idag, 10 mil hittills.
Blev mycket possitivt överraskad, på något sätt känns det som om körglädjen kom tillbaka, körde min Z:a 30 mil i år innan jag sålde den, visst det var skoj och gick fort, men den här hojen tar fram något annat.
Oavsett vad så känns det hur bra som helst, och jag som var fundersam :va
Blir säkert ett 10 tal mil imorgon också.:tummenupp
 
Rost?

I min värld var nedre kronan i alu som brukligt, men nu när jag tänker efter kan du mycket väl ha rätt.

Jo, den är är i stål. Svartmålad.
Får se när det ges tillfälle att lacka om, tillsvidare ska jag försöka hitta något att skydda med, kanske ACF-50.
 
Jo, den är är i stål. Svartmålad.
Får se när det ges tillfälle att lacka om, tillsvidare ska jag försöka hitta något att skydda med, kanske ACF-50.

Gör rent från rost och rostskydda med ny färg. Det räcker länge.
.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top