Triumph Thruxton-tråden

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Fräsigt!

Men varför tog de Bonnevillen och inte Thruxton?
Ren prestanda/utseende mässigt är de väl ändå mer lika?
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Så här blev det till slut, fattas fotpinnar och speglarna står fel. Lättare att få hojen in o ut!! Åtgärdas när hojen är ute:
002-5.jpg
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Riktigt smutt! :)
Avis på dina fuggar..
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Så ja! Hojarna är vårfixade och solen skiner. Ute och lek med er, som mamma skullle ha sagt! Körde 32 mil i går. Kallt efter ett tag, men obeskrivligt skönt!

Edit: Det blev en liten söndagstur oxå. Total 40 mil i helgen. Känns väldigt skönt att vara igång på riktigt! Lite av en rivstart på säsongen.
 
Last edited:

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Premiären genomförd med bravur!!! Efter lite justering av blandskruven så startade thruxen och en kort tur för att testa att allt fungerade som det ska så måste jag säga, KÖP FCR 39:eek:r, vilken gasrespons och drag!!!
Kändes som 10 pållar extra vilket är lite överdrivet förståss. Nu måste jag fixa till min LC-1 så jag kan göra lite finlir med inställningarna. Går lite knackigt på låga varv medans övre registret verkade hyffsat bra.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Kul att du verkar få ordning på FCR:eek:rna :)

Var ute på en långtur idag med, en riktig skitdag tyvärr.

- Hastighetsmätaren trasig. Testat att dra åt infästningen utan lycka. Någon som vet vad som brukar strula, splinsen?

- Förmodat oljeläckage som visade sig vara slangen från vevhusventen. Motorn spottade duktigt med olja, men detta kan bero på att jag fyllde på ngt för mycket olja sist.

- Galet styrvobbel! Detta inträffar vid kraftigt gaspådrag, samt i hastigheter över 120. Killarna som åkte bakom mig var bombsäkra på att jag skulle dra av vägen 3-4 gånger :( Lyckades dock få hejd vid samtliga tillfällen.

Har kontrollerat styrlager samt hjullager, men ingen av dem glappar. Passade på att ställa in fjädringen fram till max hårdhet, men problemet är kvar likväl. Tycker personligen att fjädringen fram är bedrövligt mjuk, men jag vet inte om detta är en skada efter att ha kört med R1 komponenter på mina hojjar? Framdäck och bakdäck är inte av samma fabrikat, bytt av förra ägaren. Kan detta spela in? Inga vikter tappade till hjulet heller. Testade att släppa styret i under färd, men ingen obalans i framhjulet. Någon som vet vad detta kan bero på?

Tack på förhand
 
Last edited:

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Vobbel har ju diskuterats flitigt i andra forum och man kan nog dra slutsatsen att oftast är det däcken. Hojen verkar vara väldigt känslig för olika däck. Jag hade också vobbel i början men det var mest på gasavslag, försvann efter däckbyte trots att jag har sänkt min fram 25mm vilket igentligen borde göra den mer instabil. Jag satte på P.Sport Demon 110/80 och 140/80 och senaste är D.Road Smart 110/80 resp. 150/70. Fjädringen, om den är original, är ingen höjdare så en moddning är att rekommendera i varje fall om man ska köra lite "sportigare". Kolla om du har rätt mängd olja i gaffeln och att bakdämparna är lika ställda. Resten av dina problem har jag ingen erfarenhet av.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Tack för snabbt svar.

Tror mig ha hittat källan till åtminstone 1 av problemen.

- Hastighetsmätarvajern hade rostat av 1cm från infästningen.. Funderar starkt på att införskaffa en annan modell som är "digital". Tips på vad som kan funka?

Vobbelproblemet:
Fann att framdäcket var pålagt med fel rotationsriktning samt att ringtrycket låg runt 1,2 kg. På tok för lågt?
Lade även märke till att det stod "tubeless" på framdäcket, vet inte om det kan spela roll då ekerfälgarna kräver att det sitter en slang i, som det således gör.

Bak sitter ett par Hagondämpare, hårt spända. Ingen världsklass, men iaf bättre än original. Tror dock att balansen mellan hårda bakdämpare och mjuka framdämpare kan vara en bidragande faktor.
Fram sitter: Maxxis Promaxx Street 18X100, bak sitter Michelin Pilot Activ 140 bredd.
 

Bifogat

  • panzaas_trajja22.JPG
    panzaas_trajja22.JPG
    46.8 KB · Visningar: 74
  • panzaas_trajja23.JPG
    panzaas_trajja23.JPG
    53.1 KB · Visningar: 66
  • panzaas_trajja24.JPG
    panzaas_trajja24.JPG
    79.4 KB · Visningar: 65

speedtwin

Min pappa är starkare än din pappa....
Gick med
10 Jun 2009
Ort
frillesås, en bit söder om GBG
Hoj
Triumph thruxton-06 Såld/BMW K1200R -06 Såld/Arctic cat Wildcat
Faaan vad gött det var att få känna thruxan igen!!! Men tyvär så blev det inte mer än 15mil.. var tvyngen att jobba lite med:(.. men det komer ju fler dagar.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Skönt att köra trots problemen :) 15 mil är ändock hyggligt!

2 bilder från dagens övning. Oljeläcksökning på ena..
 

Bifogat

  • baa_1033.jpg
    baa_1033.jpg
    97.6 KB · Visningar: 104
  • baa_1034.jpg
    baa_1034.jpg
    81.1 KB · Visningar: 89

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Fann att framdäcket var pålagt med fel rotationsriktning samt att ringtrycket låg runt 1,2 kg. På tok för lågt?
Ja, det är alldeles för lite. 2,27 fram/2,27 bak enligt instruktionsboken, med kalla däck och enbart förare.
2,62 fram/2,62 bak med full last.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Tack för tipset!
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Premiären genomförd med bravur!!! Efter lite justering av blandskruven så startade thruxen och en kort tur för att testa att allt fungerade som det ska så måste jag säga, KÖP FCR 39:eek:r, vilken gasrespons och drag!!!
Kändes som 10 pållar extra vilket är lite överdrivet förståss. Nu måste jag fixa till min LC-1 så jag kan göra lite finlir med inställningarna. Går lite knackigt på låga varv medans övre registret verkade hyffsat bra.

Kul att det funkade bra. Det blir en helt annan känsla när man faktiskt själv styr trottelöppningen. Effekten ökar men kanske inte så mycket som man tycker att det verkar. När jag satte på Mikuni RS på min Suzuki GS sa Sangberg Racing att det gav ca 5 hk men att det sänker tiden på stripen så mycket som 1 s.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Tack för snabbt svar.

Vobbelproblemet:
Fann att framdäcket var pålagt med fel rotationsriktning samt att ringtrycket låg runt 1,2 kg. På tok för lågt?
Lade även märke till att det stod "tubeless" på framdäcket, vet inte om det kan spela roll då ekerfälgarna kräver att det sitter en slang i, som det således gör.

.

Oj, där var ju en hel del som kan bidra. Lufttrycket är nog ändå det jag tror bidrar mest samt rotationsriktningen. Att köra med slang i ett slanglöst däck tror jag inte är så stora problem. Jag har själv gjort det då det visade sig att det var porer i aluminiumet där luften pyste ut.

Däcktrycket har du redan fått men i min manual står det annorlunda.

Solo och fullastad fram 2,27 bar
Solo och fullastad bak 2,62 bar
 

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki Z900RS
Oj, där var ju en hel del som kan bidra. Lufttrycket är nog ändå det jag tror bidrar mest samt rotationsriktningen. Att köra med slang i ett slanglöst däck tror jag inte är så stora problem. Jag har själv gjort det då det visade sig att det var porer i aluminiumet där luften pyste ut.

Däcktrycket har du redan fått men i min manual står det annorlunda.

Solo och fullastad fram 2,27 bar
Solo och fullastad bak 2,62 bar

Står samma däckstryck i min manual.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Tack för infon!

Jag fick ju tyvärr varken med manualer eller ngn annan info.
Vore tacksam om någon kunde tipsa vart man kan få tag i detta i digital form?

Annars kanske det är Haynes manual som gäller?

Skall hem och fixa hastighetsmätarvajern idag (om jag får tag i renoveringskit), fylla på lite mer luft och testa detta först.
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top