Triumph Thruxton-tråden.

Svin

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2009
Ort
göteborg
Hoj
-06/07, triumph, thruxton 00RR
Kanske dags för en Thruxton tur i Göteborg snart nu när det har kommit ett par till?

ja det kanske det kan bli! hoppas att jag får igång min hoj i veckan och hinner köra in den lite och känna på bestyckningen innan den fjärde, då det är streetrace i vårgårda som tomcc har en lite intern-uppgörelse i.
en annan grej som hade vart kul är om det är några fler här som tänkt sig till brittaniarallyt i år. då kan man ju snacka lite truxton dricka öl och kolla på alla roliga moddningar folk klurat ut! :fyllisar
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Kanske dags för en Thruxton tur i Göteborg snart nu när det har kommit ett par till?

Kul grej! En enstaka Thruxton väcker ju uppmärksamhet, hur blir det då inte med 3-4-5 stycken? Nästan så att man inte får vara i fred!
Vem har en bra idé om juli eller augusti-tur? Stad (fika/posera :) eller land (krokväg/småorter)?
 
Last edited:

ollewiktorsson

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2009
Ort
Lund
Hoj
1999 Triumph 900 TT
triumph legend

Hej. Vet du någon som är en fena på elekronik? Min legend tt misständer fruktansvärt och på triumph center kan de inte hitta felet. Har du nåt tips?
 

Montana

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
RasRas
Olle: Skicka PM så får du ett nummer till en som kan Triumph.

Säg bara en dag så åker vi, jag kan i pricip närsom helst.
Brittaniarallyt har jag funderat på,vilka datum är det?
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Googlade och fann denna länk http://www.tomccsweden.se/wp-content/uploads/2009/02/britanniarallyt2009.pdf

Betr. Thruxtontur: Början av juli kan det vara läge för en tur på krokiga vägar till "tassemarkerna" nå'nstans. Får väl kolla vädret löpande och därefter vara beredda att ta ett snabbt beslut. Vädret är viktigt, det tar ju tid att tvätta en nedsmutsad Thruxton... (jag vet, gjorde ju nyss en Norgetur, med några timmar i regn)
 

Montana

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
RasRas
Jag är alltid berädd,har hojen i 2 meters radie =) Skriv dagen före om du vill åka så hänger jag på
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Ny Thruxtonägare

Hej!
Vill bara säga hej med mitt första inlägg här som mycket lycklig nybliven ägare till en av de vackraste motorcyklar som någonsin tillverkats.

Har funderat på att köpa sedan den kom men bortskämd med otrolig effekt i japanska radfyror så tyckte jag först att den var för slö när jag provkörde. Förra sommaren bytte jag min trimmade XJR 1300 mot en SV 1000 S och kom i a f in på twin igen. SVn har jag kvar för det är också en härlig hoj med ett enormt vrid och klipp men nu tycker jag inte alls att Thruxton är slö. Tvärtom så pinnar den på utav bara h-e och är väldans kul att köra i kurvor. Ofattbart bra med tanke på hur däckprofilen ser ut. Ingenting på hojen har skrapat i men utsidan på min stora (47) stövel har nosat på asfalten ett par gånger.

I nuläget så är det inget jag tänker bygga om eftersom jag gillar originalstuket. Till vintern blir det väl lite fix. Byte av drivpaket behövs och då blir det nog en gul kedja. Sen har klarlacken på motorkåporna fått lite märken. Kanske tar bort lacken och högglanspolerar fast klarlack gör det lättskött. Någon som har annat förslag?

Å så en fråga då. Jag är gammal Triumphdåre och har älskat märket sedan 40 år. Dock har jag aldrig lärt mig att älska blåa avgasrör. Finns det rör som är av samma typ som japsen använder så att rören behåller kromglansen?
 

thruxtonerich

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Hej!
Vill bara säga hej med mitt första inlägg här som mycket lycklig nybliven ägare till en av de vackraste motorcyklar som någonsin tillverkats.

Har funderat på att köpa sedan den kom men bortskämd med otrolig effekt i japanska radfyror så tyckte jag först att den var för slö när jag provkörde. Förra sommaren bytte jag min trimmade XJR 1300 mot en SV 1000 S och kom i a f in på twin igen. SVn har jag kvar för det är också en härlig hoj med ett enormt vrid och klipp men nu tycker jag inte alls att Thruxton är slö. Tvärtom så pinnar den på utav bara h-e och är väldans kul att köra i kurvor. Ofattbart bra med tanke på hur däckprofilen ser ut. Ingenting på hojen har skrapat i men utsidan på min stora (47) stövel har nosat på asfalten ett par gånger.

I nuläget så är det inget jag tänker bygga om eftersom jag gillar originalstuket. Till vintern blir det väl lite fix. Byte av drivpaket behövs och då blir det nog en gul kedja. Sen har klarlacken på motorkåporna fått lite märken. Kanske tar bort lacken och högglanspolerar fast klarlack gör det lättskött. Någon som har annat förslag?

Å så en fråga då. Jag är gammal Triumphdåre och har älskat märket sedan 40 år. Dock har jag aldrig lärt mig att älska blåa avgasrör. Finns det rör som är av samma typ som japsen använder så att rören behåller kromglansen?

Grattis till en fin hoj!
Raask säljer dubbelväggiga rör till thruxen om du vill behålla kromglansen.
Klarlacken på motorkåporna var dålig kvalle på min hoj också så jag blästrade bort allt och pulverlackade i mattsvart.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Grattis till en fin hoj!
Raask säljer dubbelväggiga rör till thruxen om du vill behålla kromglansen.
Klarlacken på motorkåporna var dålig kvalle på min hoj också så jag blästrade bort allt och pulverlackade i mattsvart.

Tack för tipsen! Rören beställde jag idag. Tycker att 2400 kr inklusive frakt är ett helt OK pris. Hade nog väntat mig högre pris.

Kåporna får jag fundera på. Tittade i ditt garage och det såg ju väldigt snyggt ut. Hade nog tänkt mig metall men det går ju att tänka om. Var kan man få saker pulverlackerade? Känner inte till någon i trakterna kring Uddevalla där jag bor som gör sånt.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Frågor

Tjoho Triumphvänner är ni vakna? Tja inte vid den här tiden på dygnet men det verkar som aktiviteten i tråden är lite låg.

Frågorna då!

I instruktionsboken står det att man ska stänga av kranen så fort man stänger av motorn. Gör ni det? Jag har inte gjort det på någon hoj sedan jag sålde min Bonneville-68 1981.

Hur tusan lyfter nu upp bakpartiet om ni inte satt på centralstöd? Jag har både ett ett abbastand UK och ett vanlig baklyft/depåstöd. Thruxton har inte en sådan svinginfästning att det finns kit till abbastand, den har inte någon inbyggd möjlighet att montera rullar för depåstödet. Det verkar också svårt att komma åt att lyfta om jag sätter på grejerna för att lyfta under svingen. Har inte provat men det ser tight ut framförallt på vänster sida där bromsen sitter. Hur gör ni?

Är det stålomspunna slangar med plastöverdrag som sitter som bromsslangar original? Mina är i a f lika tunna som stålomspunna. Fast fästklammorna är Biltema original så jag undrar lite om Triumph använder detta som sin originalmontering.

Ska ju byta avgas men blir inte riktigt klok på infästningen mot topplocket. Har beställt verkstadshandbok så det klarnar väl. Dock tycker jag att det ser illa ut med pinnbultens nakna gängor så där kommer jag att montera de distanser som behöv och en kupolmutter längst ut för att skydda gängorna.

Jag har läst igenom inläggen i den här tråden och den är riktigt bra. Fullständigt befriad från de där barnsliga inläggen från sådana som förmodligen aldrig kört en hoj. Det är vanligt i andra trådar här på sporthoj. Så vakna nu och kom ut och skriv lite alla ni som är med. Vi nykomlingar behöver det.
 

thruxtonerich

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Gomorron!
Några har haft problem med otät bensinkran som läckte ner bensin till vevhuset, ofta efter vinterförvaring, själv stänger jag efter "resans slut".
Bromsslangar är stålomspunna. Fästena är billiga org. Till depåstöd behöver du ett par plattor, undvik centralstöd eftersom vissa avgassystem inte fungerar ihop med det. Jag har en riktig lyft, typ biltema.
Förstår inte vad du menar med infästningen, är ju bara 2 muttrar på varje rör?? Lite trångt men inga problem med rätt verktyg.
Klokt att skaffa en vhb. har själv en Haynes, bra investering.
För att bli lite inspirerad kan du titta på många bilder på triumphratnet eller photobucket och en hel del video på youtube.
 

Svin

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2009
Ort
göteborg
Hoj
-06/07, triumph, thruxton 00RR
ja, ta för vana att alltid stänga kranen, så lär man sig även att alltid sätta på den, ...tillslut.
på vintern tömmer jag alltid tanken och lägger den i högen med dom andra delarna, så finns det ingen risk att man fyller motorn med bensin, och luftburken (om man fortfarande har nån)
har startat min hoj nu. mycket spännande!
har lite småfix kvar, men provkörde ändå några vändor på gatan.
har nya hjul nu där omkretsen på bakhjulet är lite mindre så den gick lätt upp på bakhjulet på ettan. har beställt 19t framdrev för att komma tillbaka till org utväxling men det är 5-7v lev tid, suck!
men då spar jag ju lite på framdäcket :yoparty
ska försöka fixa lite bilder på hojen när den e klar.
 

thruxtonerich

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
ja, ta för vana att alltid stänga kranen, så lär man sig även att alltid sätta på den, ...tillslut.
på vintern tömmer jag alltid tanken och lägger den i högen med dom andra delarna, så finns det ingen risk att man fyller motorn med bensin, och luftburken (om man fortfarande har nån)
har startat min hoj nu. mycket spännande!
har lite småfix kvar, men provkörde ändå några vändor på gatan.
har nya hjul nu där omkretsen på bakhjulet är lite mindre så den gick lätt upp på bakhjulet på ettan. har beställt 19t framdrev för att komma tillbaka till org utväxling men det är 5-7v lev tid, suck!
men då spar jag ju lite på framdäcket :yoparty
ska försöka fixa lite bilder på hojen när den e klar.

Menar du att du har bytt till mindre fälgdiameter??
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Gomorron!
Några har haft problem med otät bensinkran som läckte ner bensin till vevhuset, ofta efter vinterförvaring, själv stänger jag efter "resans slut".
Bromsslangar är stålomspunna. Fästena är billiga org. Till depåstöd behöver du ett par plattor, undvik centralstöd eftersom vissa avgassystem inte fungerar ihop med det. Jag har en riktig lyft, typ biltema.
Förstår inte vad du menar med infästningen, är ju bara 2 muttrar på varje rör?? Lite trångt men inga problem med rätt verktyg.
Klokt att skaffa en vhb. har själv en Haynes, bra investering.
För att bli lite inspirerad kan du titta på många bilder på triumphratnet eller photobucket och en hel del video på youtube.

Tacka för svar!

Jag har plattor till mitt depåstöd så jag ska kolla om det fungerar.

Infästningen ja , visst bara två muttrar på varje rör fast utanför mutter finns massor av nakna gängor som kan rosta och bli grova. Där tänker jag sätta en kupolmutter och det antal brickor som behövs fört att täcka gängan när jag byter system.

När det gäller verkstadshandböcker så har jag haft en till alla mina fordon. Bättre mekaniker är jag inte.:) Gillar Haynes mer än Clymer så det blev en Haynes.

Kul att några är igång i den här tråden!
 

Svin

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2009
Ort
göteborg
Hoj
-06/07, triumph, thruxton 00RR
Menar du att du har bytt till mindre fälgdiameter??

nej! bak har jag numera 17x4.25" med 150/60-17 däck, den låga profilen ger en lite kortare omkrets på däcket. fram sitter 110/70-17.
är som sagt inte färdig med vinterns alla moddar än, det är därför jag e lite hemlig, men nu är det inte så mycket kvar (som kan gå fel...hoppas jag)
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
ja, ta för vana att alltid stänga kranen, så lär man sig även att alltid sätta på den, ...tillslut.

Tja det ligger ju någon form av logik i det du säger!:) Tillbaka till forntiden alltså!
 

Svin

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2009
Ort
göteborg
Hoj
-06/07, triumph, thruxton 00RR
Tja det ligger ju någon form av logik i det du säger!:) Tillbaka till forntiden alltså!

så kan man uttrycka sig :hihi men det är ju därför du gillar den! för att det är en riktig hoj och inte nån plastraket! :D
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
så kan man uttrycka sig :hihi men det är ju därför du gillar den! för att det är en riktig hoj och inte nån plastraket! :D

Tja, det är väl så det är. Sorry men sant!

Det funkade bra att lyfta med plattorna monterade på mitt depåstöd så nu är det problemet ur välden. Tack thruxtoneric!

Idag har jag bestämt "to do list"
Det är ingen lång lista för som det nu är så vill jag behålla så mycket av originalutseendet som möjligt. Det kan ändra sig senare men då är då.

-Nya avgasrör. Var och hämtade idag. Ser jättefina ut och lite mulligare med 2".

-Ny klarlack alternativt högglanspolera alla kåpor på motorn.

-Nya bromsbelägg. Inget kul men ett måste.

-Nytt drivpaket och det blir en gul kedja. Samma drevning som original. Plockar förmodligen av kedjeskyddet. Får man köra utan kedjeskydd? Finns det något litet smutt i polerad aluminium, rostfritt eller kromat?

-Rostfria insexskruvar till alla motorkåpor. Vet inte säkert varför men det är något jag satt på alla mina hojar.

-Tokrengöra och polera allt som går. Det är något som jag är bra på. Fast det går några nätter och ett helt gäng med bärs. Ska även förnya finishen på topplockets aluminiumkanter m h a ett 2000-papper eller vad det nu blir.

-Kanske plockar av kåpan fram. Det har jag inte bestämt ännu. Har aldrig önskat mig en sån kåpa men när den nu sitter där så ogillar jag den egentligen inte. Måste i a f ta bort den för att ta loss och polera eller lackera stagen.

Tja mer än så här kommer jag inte att göra denna gång men målet är att hojen ska se fabriksny ut. Kanske måste byta lite diverse skruv och mutter som har lite taskig kvailtet oxå för att uppnå detta. Fast det kommer att lyckas.

Jo, så måste jag ju sätta på mitt kännemärke också. Några Joe Bar Team dekaler. Fast då ser den ju inte fabriksny ut längre. Fast det tar jag! :)
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top