Triumph Thruxton-tråden

ja öl går det i otal när man väl är igång! och gammeldansk! :)
kedjeskydd måste man väl ha på besiktningen bara tror jag, det är samma regler som blinkers, backspegel, tuta, hastighetsmätare, skyltbelysning mm.
har klarat mig fint utan ett bra tag nu :)
låter som en bra lista om man ska ha org-look fast snyggare.
byta skruvar kan man göra mycket när man väl börjar, har gjort lite själv men det finns många jag hade velat bli av med men har lagt krutet på annat, lite annan inriktning än förfinad org-look på min hoj.
se till att börja i tid med inköp och arbete (hoppas få ut min hoj på gatan nästa vecka= för sent!) men du verkar ju ha rutin, och bättre planering och framförhållning än en annan :)
 
Nya rören

Jag monterade rören från Raasks idag. Jag är nöjd både med utseendet på 2" rören och med passformen. Nu återstår att se om de blir blå eller ej. Sen hade de inte något anslutningsrör mellan sig som det satt original. Återstår att se vad det har för betydelse eller är det någon som vet?
 

Bifogat

  • DSC_0068.jpg
    DSC_0068.jpg
    244.7 KB · Visningar: 184
Tjabba, håller på å mekar med de ett gäng nyinköpta ledblinkers och det vill bara krångla. Har läst igenom de klistrade trådarna för led installation och diverse trådar utöver dem. Hittar inget som belyser mitt problem iaf, kanske är thruxton relaterat :)
Fick medskickat ett relä som ska fixa biffen med timingen i blinkandet (ist för motstånd på varje).

Hur som helst, kopplar jag allt enligt konstens regler så ska prylarna iaf blinka, om än alldeles för fort, med originalrelät. Nu gör det givetvis inte detta. Får ingen fart på det överhuvudtaget... stendött

Har mätt upp varenda anslutning och har power i kablarna fram tills jag ska skarva på leden. Det blinkar dock om jag bryggar ihop en anslutning av de fyra, alltså jag har 3 blinkers inkopplade och innan den fjärde tar jag en kort kabel och bryggar i sockerbiten så jag "går" förbi den sista inkopplade blinkersen.

Så rörigt , är alldeles färdig i kolan. Om ni mot förmodan förstår mitt yrande så kanske ni har något tips. Nu är det säkert någon simpel miss jag gjort som för er är självklar, hoppas jag iaf hehe.
 
-Nytt drivpaket och det blir en gul kedja. Samma drevning som original. Plockar förmodligen av kedjeskyddet. Får man köra utan kedjeskydd? Finns det något litet smutt i polerad aluminium, rostfritt eller kromat?

http://shop.textalk.se/se/article.php?id=4830&art=1720329
http://shop.textalk.se/se/article.php?id=4830&art=1720331

Tror att några detaljer från MAS skulle göra sig fint på din hoj! Gillar den gula färgen med racingrutorna! Oh yes!

Edit:

Om du vill ha polerad aluminium och inte svart så är det tydligen dessa länkar du ska följa... men det kanske du redan listat ut. :tungan
http://shop.textalk.se/se/article.php?id=4830&art=1720328
http://shop.textalk.se/se/article.php?id=4830&art=1720330
 
Last edited:
Tjabba, håller på å mekar med de ett gäng nyinköpta ledblinkers och det vill bara krångla. Har läst igenom de klistrade trådarna för led installation och diverse trådar utöver dem. Hittar inget som belyser mitt problem iaf, kanske är thruxton relaterat :)
Fick medskickat ett relä som ska fixa biffen med timingen i blinkandet (ist för motstånd på varje).

Hur som helst, kopplar jag allt enligt konstens regler så ska prylarna iaf blinka, om än alldeles för fort, med originalrelät. Nu gör det givetvis inte detta. Får ingen fart på det överhuvudtaget... stendött

Har mätt upp varenda anslutning och har power i kablarna fram tills jag ska skarva på leden. Det blinkar dock om jag bryggar ihop en anslutning av de fyra, alltså jag har 3 blinkers inkopplade och innan den fjärde tar jag en kort kabel och bryggar i sockerbiten så jag "går" förbi den sista inkopplade blinkersen.

Så rörigt , är alldeles färdig i kolan. Om ni mot förmodan förstår mitt yrande så kanske ni har något tips. Nu är det säkert någon simpel miss jag gjort som för er är självklar, hoppas jag iaf hehe.


har du motorn igång när du provar? LED kräver en mer exakt ström för att fungera korrekt , det räcker inte att bara ha tändningen på..
 
http://shop.textalk.se/se/article.php?id=4830&art=1720329
http://shop.textalk.se/se/article.php?id=4830&art=1720331

Tror att några detaljer från MAS skulle göra sig fint på din hoj! Gillar den gula färgen med racingrutorna! Oh yes!

Edit:

Om du vill ha polerad aluminium och inte svart så är det tydligen dessa länkar du ska följa... men det kanske du redan listat ut. :tungan
http://shop.textalk.se/se/article.php?id=4830&art=1720328
http://shop.textalk.se/se/article.php?id=4830&art=1720330

Tackar! Det polerade med hål i blev en klar favorit. Ett sådant blir det så småningom.
 
Jepp, provat med motorn igång förresten. Donar som en tok i garaget med alla möjliga lösningar, men får det fortfarande inte att ens blinka. bleh
 
Håller med.. Funderar på att köpa ett själv.

Ska ju ha ett nytt drivpaket med gul kedja. Brukar köpa hos S-Racing för han har bra drivpaket till oslagbara priser. Kedjan är inget problem för det ska vara en 525 med 104 länkar men hur är det med dreven. JT listar drev till Thruxton 07-08 endast. 18 fram och 43 bak. Det är vad det ska vara på 05 också men är det något annat som skiljer eller passar dessa drev på en 05? Jag har svårt att tro att de inte gör det men frågar för säkerhets skull innan jag beställer.
 
Tack för tipsen! Rören beställde jag idag. Tycker att 2400 kr inklusive frakt är ett helt OK pris. Hade nog väntat mig högre pris.

Kåporna får jag fundera på. Tittade i ditt garage och det såg ju väldigt snyggt ut. Hade nog tänkt mig metall men det går ju att tänka om. Var kan man få saker pulverlackerade? Känner inte till någon i trakterna kring Uddevalla där jag bor som gör sånt.

Finns en firma i Frändefors som reparerar fälgar, dom lackar, har tyvärr inte namnet eller numret men dom har annonserat en hel del i motortidningar.

Annars är mitt tips coating, klarar värmen bättre, tänker själv skicka ett system till den behandlingen, priserna var relativt låga.
http://www.weirdperformance.se
 
Last edited:
Finns en firma i Frändefors som reparerar fälgar, dom lackar, har tyvärr inte namnet eller numret men dom har annonserat en hel del i motortidningar.

Annars är mitt tips coating, klarar värmen bättre, tänker själv skicka ett system till den behandlingen, priserna var relativt låga.
http://www.weirdperformance.se

Det var en bra länk! Nu tror jag inte att det blir något just med motorkåporna men kanske andra detaljer. Å de gör ju pulverlackeringar också.

Mina motorkåpor inkluderat ventilkåpan kommer jag först att ta bort lacken på med Bums eller annat färgborttagningmedel. Sen kollar jag skicket under. Ser det OK ut så lägger jag nog på ny klarlack. Det finns att köpa riktig klarlack på riktig sprayburk hos lokala lackfirman. Inte att jämföra med de sprayburkar man annars kan köpa. Om inte fint så blir det några nätters jobb med slippapper och lumptrissa.

Det är nog svårt för många av er att förstå men jag gillar att det ser ut som när det kom nytt från fabriken. Därför helst ny klarlack. När jag för många år sedan helrenoverade en Honda CB 750 1971 års modell så tittade de storögt på mig när jag undrade om de hade den där plåtskylten och nitar som sitter på styrhuvudet. Fast de hade den i lager (till deras stora förvåning) på dåvarande Lelles MC-Center i Håby. Sån ä ja! :)
 
Mjaha ja.. Skräprelä, nu e det löst.

Nu går det att köra på den igen. Saknas bara nya sidokåpor med dödsrejsar dekaler och sen ett par gaffelbälgar



tt.jpg
 
Det var en bra länk! Nu tror jag inte att det blir något just med motorkåporna men kanske andra detaljer. Å de gör ju pulverlackeringar också.

Mina motorkåpor inkluderat ventilkåpan kommer jag först att ta bort lacken på med Bums eller annat färgborttagningmedel. Sen kollar jag skicket under. Ser det OK ut så lägger jag nog på ny klarlack. Det finns att köpa riktig klarlack på riktig sprayburk hos lokala lackfirman. Inte att jämföra med de sprayburkar man annars kan köpa. Om inte fint så blir det några nätters jobb med slippapper och lumptrissa.

Vi kanske ska sammordna försändelsen till coatning, såg att du bor i närheten, och misstänker att det var din hoj Anders på S-racing visade en bild på för någon dag sedan när jag var där.

Delar din uppfattning om puts är extremt pedant själv.
Skippa klarlacken efter du tagit bort den och polerat, senare årsmodeller inkl min egen har ingen klarlack just för att den släpper, bara att vaxa då och då.
 
Läser om klarlack, puts och pulverlack i inläggen ovan. Törs knappt berätta att jag körde fler kilometer regnblöt grusväg med Truxan idag! :-)
 
Vi kanske ska sammordna försändelsen till coatning, såg att du bor i närheten, och misstänker att det var din hoj Anders på S-racing visade en bild på för någon dag sedan när jag var där.

Delar din uppfattning om puts är extremt pedant själv.
Skippa klarlacken efter du tagit bort den och polerat, senare årsmodeller inkl min egen har ingen klarlack just för att den släpper, bara att vaxa då och då.
OK! Det kanske får bli utan klarlack då. Har gjort det på hojar förr och det är ju inget jättejobb att hålla det snyggt. Det blir ju dessutom snyggare med högglanspolerat.

Aha då var det dig jag pratade några ord med vid Anders tält på träffen i Vänersborg. Du körde en otroligt snygg 675 då men sa att du också hade en Thruxton.

Får fundera på det där med pulver/coating men det blir inte förrän vintern i a f.

Läser om klarlack, puts och pulverlack i inläggen ovan. Törs knappt berätta att jag körde fler kilometer regnblöt grusväg med Truxan idag! :-)

Jodå, det är det som är vitsen med hög finish tycker jag. Har man riktigt bra finish så tål det att smutsas ner och blir lika fint igen efter tvätt. Grejerna ska ju användas!:yoparty
 
Last edited:
Aha då var det dig jag pratade några ord med vid Anders tält på träffen i Vänersborg. Du körde en otroligt snygg 675 då men sa att du också hade en Thruxton.
Stämmer bra det, den härhttp://sporthoj.com/galleri/?do=visabild&id=93855

Mjaha ja.. Skräprelä, nu e det löst.

Nu går det att köra på den igen. Saknas bara nya sidokåpor med dödsrejsar dekaler och sen ett par gaffelbälgar



tt.jpg

Den cutsen och sadeln gick inte av för hackor:tummenupp, tyvärr måste jag ha kvar passagerar sadeln så jag har offrat helgen till att rensa upp baken.

Är det MAS cuts-sadel?, fick grejer från dem nyligen, otroligt hög kvalitet.
 
Last edited:
ska fixa till det sista (förhoppningsvis) på hojen i morgon. måste framförallt få till inställningen på blandskruvarna på dom nya FCR 39orna.
är det nån som kör med dom som kan ge mig en aning om var jag ska börja testa nånstans?
blir säkert endel exprimenterande ändå och zard-systemet gör att det är lätt att bränna sig ordentligt om man försöker justera medans det är varmt, så om jag kan få det rätt bra från början kan jag mäta avgaserna med co-mätarn och sen kanske bara behöva justera lite ett par gånger iallafall!
har inte lyckats få nått tips nånstans hittills så det blir väl att chansa.
dom stod 1.5 varv ut när dom lev. från N.B. men det kändes alldeles för magert när jag provstartade den.
är kanske ingen mer som har en 1100 thrux, men FCR 39or borde väl finnas där ute eller iallafall nån som vet nått!
väldigt tacksam för nått tips i alla fall. annars är nog planen att börja på 2,5 varv, varmköra, mäta, vänta, justera, börja om.
blir rätt tidsödande om jag är helt fel ute med gissningen på 2,5v.
ett annat problem när ni nu alla ska försöka hjälpa mig är :) att jag antecknade storleken på lågf.munstycket men har inte lappen här :(
men somsagt även ett väldigt o-precist tips kan va av värde!
tack!
 
Den cutsen och sadeln gick inte av för hackor:tummenupp, tyvärr måste jag ha kvar passagerar sadeln så jag har offrat helgen till att rensa upp baken.

Är det MAS cuts-sadel?, fick grejer från dem nyligen, otroligt hög kvalitet.

Det har jag glömt, plocka bort fotpinnarna i bak..

Japp från MAS. Kvalitet å kvalitet, handgjort är det iaf och det märks inte minst på passformen. Fick fila och dona rätt så bra för att få grejjerna "raka". Det var iofs sadeln och cutsen. Skylthållaren kändes mycket gedigen.

Själva cutsen var antingen polerad eller anodiserad aluminium men jag beställde den obehandlad och lämnade in den på lack, blev bra. Mattsvart anodiserat i bak hade nog inte blivit lika bra.

Nästa köp blir 2st obehandlade sidokåpor och flyscreen (numberplate) eller vad den kallas. Fina prylar där på sidan, ha-begäret är större än plånboken. Men ska det beställas från MAS så bör man ha mycket tid på sig, det var ganska mycket trubbel.

Vad köpte du för prylar och genom vilken återförsäljare?
 
Jag kan nog inte hjälpa dig med inställningarna men ta kontakt med Carlos på triumphperformance.com. Han har nog mest info att ge dig. Han jobbar med FCR 39 dagligen så han borde kunna.
Jag är också på gång att skaffa FCR39 men av olika omständigheter har det inte blivit av. Har också försökt få info av olika personer på internet angående inställningar men mest har dom gett mig "standard nål" och 150 munstycke. Inte mycket att gå på när man har en uppsjö av "grejer som ska lira".
Till luft o bränsleskruvarna finns det nån typ av "fjärrstyrning" som du kan köpa. Är väl nån "förlängning" som är böjbar tror jag.
Har du en O2 sensor borde det inte bli så krångligt, då ser du ju direkt var du ligger. Lycka till och rapportera gärna mer sen.
Erich
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top