Triumph Thruxton-tråden

Tjena alla truxare,
Nyss hemkommen från min andra Norgeresa med ”café-tourern” :-) har jag ett par funderingar.

* Utväxlingen: jag kommer på mig själv med att försöka peta in en 6:e växel gång på gång på gång. Och den växeln finns ju förstås inte. Gjorde säkert det 20 gånger bara under den gångna helgen. Varvtalet kring 100-120-130 km/t är ju 4000-5000, inte märkvärdigt högt, men det känns som Thruxton skulle klara av en högre utväxling. Någon som har testat att dreva upp den en smula? Konsekvenser? (t ex vid krypkörning/rondeller, blir ettan för hög osv?)

* Däckval: hade några mindre släpp på bakhjulet i regniga kurvor. Det beror självfallet på hur man kör, men resekompisarna var på mig och förordade bredare bakdäck än original för bättre sidgrepp. Vad har ni för erfarenheter av att sätta på bredare bakdäck? Fördelar? Nackdelar?

* Mera om däck: originaldäcket fram (Metzeler) är bra slitet efter knappt 700 mil. Bakdäcket är helt ok. Borde den verkligen käka mer framdäck än bakdäck? Gasar jag för lite och bromsar för mycket? *ler* Motorbroms och tvära svängar kanske..? Framtung pga körställningen? Nå’n som känner igen det?
 

Bifogat

  • Truxan på fjället.jpg
    Truxan på fjället.jpg
    237.5 KB · Visningar: 191
Last edited:
Har inte ändrat utväxling själv, men det finns 17,18 och 19 drev att köpa och det är väl smaksak vad man vill ha och hur man kör. 18 fram är org. och kör man mycket landsväg är nog 19 lite lugnare. Finns även mindre för bak att få tag i.
Däck är ju också lite upp till var och en vad man litar på men org. är inget bra däck. Jag har provat P. sport demon 140/80 bak o 110/80 fram och dom är bättre. Lite mindre mil dock. Nu kör jag D.road smart 150/70 bak o 110/80 fram och dom känns riktigt bra faktiskt men det blir nog ännu mindre mil på dom tror jag. Riktigt bra grepp.
Ditt däckslitage blir jag inte riktigt klok på. Det brukar vara 2 bak på ett fram?
Jag byter alltid runt om, gillar fräscha däck.
 
Ditt däckslitage blir jag inte riktigt klok på. Det brukar vara 2 bak på ett fram? Jag byter alltid runt om, gillar fräscha däck.

Ja visst är det mysko? Johans Mc trodde att det hade varit dåligt lufttryck, men det tror inte jag riktigt. Har haft någorlunda koll på det.

Men tycker du att du vinner någon på att ha bredare däck än original? Annat än ett fetare utseende, alltså?
 
javisst , ge mig ett skambud på ljuset så.. är inte 100%igt nöjd med placeringen av Mad Doctors , kan bero en del på att arrangemanget får en del stryk av bakhjulet - så det ser helt smashat ut , men nu ska nya IKON på och de är två cm längre (=Thruxton orginal) än de Bonnevilledämpare som sitter på nu så då kanske det klarar sig..
bilder kommer..

Har du blinkers också som du vill bli av med eller?
 
Ja visst är det mysko? Johans Mc trodde att det hade varit dåligt lufttryck, men det tror inte jag riktigt. Har haft någorlunda koll på det.

Men tycker du att du vinner någon på att ha bredare däck än original? Annat än ett fetare utseende, alltså?

Vill du ha däck med org. dim. finns inte så mycke att välja på och jag tycker jag förlorar inget på större dim. Bättre grepp och känsla och jag tycker faktiskt att dom styr in i kurvorna bättre också.
P.sport demon finns nog i org. dim. tror jag.
 
Jag provar ett 19 drev nu, och tycker den går mjukt och fint på landsväg och sen är det bara att pinna ner om man vill varva...
Min utvärdering är inte klar men absolut skönare på landsväg.

Vet någon förresten om det är okay att plocka bort luft-in-puffnings-prylarna och skruva i skruvar mm. som finns att köpa, även om det är insprutning??
Gillar inte blåa rör...
 
Jag provar ett 19 drev nu, och tycker den går mjukt och fint på landsväg och sen är det bara att pinna ner om man vill varva...
Min utvärdering är inte klar men absolut skönare på landsväg.

Vet någon förresten om det är okay att plocka bort luft-in-puffnings-prylarna och skruva i skruvar mm. som finns att köpa, även om det är insprutning??
Gillar inte blåa rör...

Du ska nog vara lite försiktig och undersöka lite närmare innan du plockar bort det. Du har en O2 sensor i avgaset som läser av och kanske får du fel värden?? Det finns disskusioner på triumphratnet om detta.
 
Du ska nog vara lite försiktig och undersöka lite närmare innan du plockar bort det. Du har en O2 sensor i avgaset som läser av och kanske får du fel värden?? Det finns disskusioner på triumphratnet om detta.

Läst endel nu. Det verkar inte helt färdig-provat... Jag har ingen lust att vara försökskanin med nya cykeln...
Det får sitta ett tag till.

Tack för upplysningen :Bugar
 
Hej på er alla thruxters... suttit en stund nu å läst tråden:crash. en del bra tipps o tankar... återkommer snart med bild på min...
 
Läst endel nu. Det verkar inte helt färdig-provat... Jag har ingen lust att vara försökskanin med nya cykeln...
Det får sitta ett tag till.

Tack för upplysningen :Bugar

Finns en Powercommander att köpa till hojen om du vill byta avgas mm.
 
Finns en Powercommander att köpa till hojen om du vill byta avgas mm.

Har en PC som dock ej är monterad... ska göras snart... (pinsamt)
Fick hojen ommappad vid leverans, då rör och filter monterades men en PC gör ju att man kan ändra själv sen när luftburken modifieras mm.

Men jag vet inte om det funkar att ta bott AI-skiten ändå, även med PC?

Appropå ingenting så knåpade jag ihop en ny liten kåpa för framdrevet...
En lite tjockare alu.plåt, och nya lagom långa rostfria bultar och distanser av plaströr bakom plåten. Ser betydligt mer "light" ut.
Ska borra lite hål i den och polera den lite och sen försöka ordna en bild. (cliff hanger :tummenupp )
 
Last edited:
hej alla. har suttit och läst igenom tråden och upptäckt att det ändå finns några mer än jag som är thruxton-bitna, och som jag, åxå gillar att ändra lite på sin hoj.
är inte nån van användare av kommunikation över nätet (frugan skaffade dator och uppkoppling för några månader sen, innan dess har jag suttit ensam i garaget utan någon som förstår mig :)
köpte min traja -06 lätt begagnad, sen har den utvecklats lite efterhand enda sen dess. i höstas började dock en lite större förändring som började med byte av ram och reg.nr, och den är fortfarande inte färdig för sässongen :(
en del grejer har dratt ut på tiden (som det lätt gör) och familjen ser till att jag inte spenderar tillräckligt med tid i garaget.
sen gör jag även mitt bästa själv för att INTE få hojen klar: upptäckte i tisdags att jag missat montera olje-återledningsrör från vevhusventilationen inne i motorn!
åtgärdades igår (lyfte ur, delade blocket, och tillbaka på 3,5 tim, fast då hade jag ju inte så mycket mer än ett rullande chassi med motor i så det var inte en massa krafs ivägen :)
ska inte skriva så långa personliga utlägg i fortsättningen, lovar!
 
i höstas började dock en lite större förändring som började med byte av ram och reg.nr, och den är fortfarande inte färdig för sässongen :(

Förlåt min okunskap, jag begriper uppenbarligen inte det här, men... varför byter man ram & reg.nr.? Krockad? Stulen? ;-)
 
nej. jag köpte ny hoj bara och sålde den gamla, fast behöll min gamla motor och alla gobitar jag byggt om och köpt till.
så i princip är det samma hoj fast inte ram och papper.
 
Mera om däck: Avon Storm, någon som har testat dem?

De har fått mycket bra kritik i tester, men det behöver kanske inte betyda att de är optimala även till Thruxton...? De verkar ligga ungefär i samma division som Dunlop Roadsmart ("testvinnare"), som du kör på Erich.

Kontrollmätte i går och har c:a 1 mm mönster kvar fram, så jag får nog tag tag i det här på allvar... ;-)
 
Mera om däck: Avon Storm, någon som har testat dem?

De har fått mycket bra kritik i tester, men det behöver kanske inte betyda att de är optimala även till Thruxton...? De verkar ligga ungefär i samma division som Dunlop Roadsmart ("testvinnare"), som du kör på Erich.

Kontrollmätte i går och har c:a 1 mm mönster kvar fram, så jag får nog tag tag i det här på allvar... ;-)

Svårt att ha en uppfattning om Avon Storm men jag tror ändå att det är ett bättre däck än orginal. Nackdelen, som jag ser det, är den större dim fram som ger lite trögare styrning men jag har sänkt min hoj 25mm fram och får därmed en kvickare styrning samt att profilen på dom nya däcken är lite spetsigare så sammantaget så "vinner" dom nya däcken. Jag upplever också högfartsegenskaperna som bättre, stadigare vid toppfart.
Det vore kul om du provar Avon S. och lämnar en liten rapport här.
Erich
 
jag tror i princip att är det ett bra däck så är det bra till thruxton åxå. sen kan det ju variera lite hur bra det funkar, och det är nog olika för oss alla, ingen av oss verkar ju ha samma dämp-fjädring längre (inte bak iallafall) och vi väger säkert inte lika mycket, kör kanske inte helt lika heller (vissa kör med jätte packning till norge andra på bana) osv... och det är ju som sagt knappast sämre än MeZ2 :banana (lazer-tech däcket tycker iallafall jag är helt ok!)
sen vill jag inte vara nån ifrågasättande surgubbe, men jag har lite svårt att tro (har ju faktiskt inte testat själv) att det skulle vara bättre med bredare däck (på org.fälg) även om det funkar! Bredden och profilen är ju ändå anpassat för en viss fälg-bredd.
är det inte bara så att det inte verkar finnas så mycket bra däck under 150-bredd bak? (och att det kanske ser lite svulstigare ut? :)
 
...sen vill jag inte vara nån ifrågasättande surgubbe, men jag har lite svårt att tro (har ju faktiskt inte testat själv) att det skulle vara bättre med bredare däck (på org.fälg) även om det funkar! Bredden och profilen är ju ändå anpassat för en viss fälg-bredd.
är det inte bara så att det inte verkar finnas så mycket bra däck under 150-bredd bak? (och att det kanske ser lite svulstigare ut? :)

Jo, har själv funderat i de banorna. Har inte blivit helt klar över om det blir bättre sidgrepp - med större anläggningsyta - eller ej. Folk säger olika saker. Och utbudet verkar som sagts ovan vara begränsat. Det är nog en viktig bakgrund till byte av dimension.

Fetare däck: "ännu fräckare caféstil". Smalare däck: mera retro-caféstil. Sen får man välja själv! :-)

Att jag tvekar kring däcksval är dels att Lazertech fram tagit slut så fort. Dels att ett antal på forumen dissar däcket och har bytt ut det. De behöver ju inte ha rätt... ibland uppstår ju en sorts "klaga-sjuka" där det blir poppis att klaga på en viss sak. Och min egen erfarenhet är för liten, egentligen, för att ha en säker uppfattning själv.

MEZ2 bak däremot känner jag mig mera tydligt tveksam till. Som jag skrev ovan så fick jag några släpp i regnet häromveckan. Släpp i farter där övriga i sällskapet inte fick släpp. (För bra vrid i maskinen? :-) Har även tidigare fått oväntade släpp i regnhalka och fått hjärtat i halsgropen en gång för mycket. Det är ju en 70-hästare vi talar om, ingen racer, däcket borde kunna hålla greppet bak _lite_ bättre tycker jag...

Så det lutar åt Avon Storm eller Dunlop Roadsmart! Engelsk hoj, engelskt däckmärke. (Fånigt, va? :-)
 
jag tror i princip att är det ett bra däck så är det bra till thruxton åxå. sen kan det ju variera lite hur bra det funkar, och det är nog olika för oss alla, ingen av oss verkar ju ha samma dämp-fjädring längre (inte bak iallafall) och vi väger säkert inte lika mycket, kör kanske inte helt lika heller (vissa kör med jätte packning till norge andra på bana) osv... och det är ju som sagt knappast sämre än MeZ2 :banana (lazer-tech däcket tycker iallafall jag är helt ok!)
sen vill jag inte vara nån ifrågasättande surgubbe, men jag har lite svårt att tro (har ju faktiskt inte testat själv) att det skulle vara bättre med bredare däck (på org.fälg) även om det funkar! Bredden och profilen är ju ändå anpassat för en viss fälg-bredd.
är det inte bara så att det inte verkar finnas så mycket bra däck under 150-bredd bak? (och att det kanske ser lite svulstigare ut? :)

Helt rätt resonerat, Svin, på en org.hoj blir det kanske inte bättre, men med betydligt bättre dämpare bak, ombyggd o sänkt framgaffel och diverse andra moddar har jag en bättre anpassad hoj, för mig, vilket inte betyder att det passar andra.
 
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top