Triumph Thruxton-tråden

Om du bara flyttar från över till under behöver du väl inte fixa en distans?
Du byter ju bara plats på clip-onen?

Skall du fixa risersstyre är det ju bara att sänka ned kronan så att gaffelbenen sticker upp en bit.

Jo, det måste dit en distans för att fixera lamphållaren precis som BJN säger. Jag tillverkade mina själv av aluminium. Funkar också med plaströr i rätt dimension!!
 
Om man ska flytta Clipon att sitta ovanpå gaffelkronan behöver man ett par distanser att sätta där clipon sitter nu. 41 mm invändigt och höjd 25 mm. Är det någon som her ett förslag. Tillverka från grunden har jag ingen möjlighet till nu. Kanske ett par clipon som man sågar av styrändarna på? Lite synd att såga i nytt. Ingen som har något gammalt defekt att sälja?

har en uppsättning orginal clip-ons som blivit över , du kan få de för en femhundring..
 
Rätt och riktigt, feltänk av mig.
 
Min bakskärm i aluminium med Lucas lyse finns till salu under "Köp och sälj" för den intresserade.
 
Tänkte dra en tidig intressekoll för en triumph-resa till bergen 2011... Drog på skyddet över pärlan idag och fick lite vinterångest!
 
En liten fråga till er som lyft ur motorn ur ramen.

Vad är enklast?
- Att låta ram+motor stå på lyft och "kränga av ramen".
- Att plocka ned ram+motor på golvet och plocka av ramen?
 
En liten fråga till er som lyft ur motorn ur ramen.

Vad är enklast?
- Att låta ram+motor stå på lyft och "kränga av ramen".
- Att plocka ned ram+motor på golvet och plocka av ramen?

Jag ser i o f s inte riktigt framför mig hur du menar och jag har aldrig lyft ur en motor från en Thruxton men en massa andra.

Då har alltid hojen stått på hjul/centralstöd/sidostöd och jag har lyft motorn ur ramen. Har alltid fungerat bra. Enda problemet är att det är satans tungt eftersom det är svårt att komma åt och få något bra grepp. För att göra det smidigt har jag alltid haft en kompis med både vid urlyft och ilyft samt fäst något rep/rem i motorn som går lätt att lyfta i.
 
Hojen står på en lyft idag (se bild).
Alltid ett helvete med vaggramar.. Denna är ju dock "klyvbar" dvs. man plockar bort rambenen på varsin sida, misstänker dock att de kan bli spännande om den står på lyften.

Motorn väger ju ett halvt ton, likaså ramen. Förundrades faktiskt en hel del igår när jag rev ramen ren. Svingen väger satan! Det finns massvis med vikt att spara om man vill :tummenupp

Så fort jag fått motorn ur ramen skall alla fästen och annat skräp som inte kommer att användas rensas. Varje gram skall bort :)
 

Bifogat

  • fakkup10.JPG
    fakkup10.JPG
    52.8 KB · Visningar: 93
Hojen står på en lyft idag (se bild).
Alltid ett helvete med vaggramar.. Denna är ju dock "klyvbar" dvs. man plockar bort rambenen på varsin sida, misstänker dock att de kan bli spännande om den står på lyften.

Motorn väger ju ett halvt ton, likaså ramen. Förundrades faktiskt en hel del igår när jag rev ramen ren. Svingen väger satan! Det finns massvis med vikt att spara om man vill :tummenupp

Så fort jag fått motorn ur ramen skall alla fästen och annat skräp som inte kommer att användas rensas. Varje gram skall bort :)

Jaha, det var ju något annat. Det är ju lite svårt att säga hur det blir. Jag skulle nog inte prova att göra det ensam i a f. Helst två extra. En som hjälper till att lyfta och en som kan passa ramen.

Jäkligt snyggt blev det med gaffeln i a f. :tummenupp
 
BJN; orginalskruvarna uppifrån är längre än man kan tro. Och när man flyttar instrumentfästet så märker man att deras huvud dessutom är ganska stora och fula.
Det är tveksamt om man kan ha både orginal uppifrån och andra långa skruvar underifrån.

Mitt tips är därför: ta orginalskruvarna underifrån och nya korta uppifrån.
 
BJN; orginalskruvarna uppifrån är längre än man kan tro. Och när man flyttar instrumentfästet så märker man att deras huvud dessutom är ganska stora och fula.
Det är tveksamt om man kan ha både orginal uppifrån och andra långa skruvar underifrån.

Mitt tips är därför: ta orginalskruvarna underifrån och nya korta uppifrån.

Tackar! Då gör jag så!
 
Hojen står på en lyft idag (se bild).
Alltid ett helvete med vaggramar.. Denna är ju dock "klyvbar" dvs. man plockar bort rambenen på varsin sida, misstänker dock att de kan bli spännande om den står på lyften.

Motorn väger ju ett halvt ton, likaså ramen. Förundrades faktiskt en hel del igår när jag rev ramen ren. Svingen väger satan! Det finns massvis med vikt att spara om man vill :tummenupp

Så fort jag fått motorn ur ramen skall alla fästen och annat skräp som inte kommer att användas rensas. Varje gram skall bort :)

Läste lite i Haynes om hur man tar ur motorn och det är som du säger, ta bort rambenen, ha en lyft under motorn eftersom den är tung, stabilisera resten av hojen på nått sätt först, hänga i taket kanske???
 
Tänkte höra om någon av er har erfarenheter om mototwin.co.uk. ??
Någon nämnde att "andra" haft problem med dom, men har ni egna erfarenheter?

Jag beställde lite delar i september, och förra veckan (efter viss klagan från mig) fick jag mail om att dom skulle skicka en del av ordern och återbetala fraktkostnaden. Dock har ingenting hänt sedan dess.
 
Tänkte höra om någon av er har erfarenheter om mototwin.co.uk. ??
Någon nämnde att "andra" haft problem med dom, men har ni egna erfarenheter?

Jag beställde lite delar i september, och förra veckan (efter viss klagan från mig) fick jag mail om att dom skulle skicka en del av ordern och återbetala fraktkostnaden. Dock har ingenting hänt sedan dess.

Jag har ingen erfarenhet av just det företaget men massor av andra. Har handlat allt mellan himmel och jord på nätet de senaste 10 åren och från när och fjärran. Många hundra ställen i hela världen rör det sig om och har ännu inte träffat på något annat än superärliga firmor. Oro har det varit stundtals men det har alltid löst sig till det bästa. Tror och hoppas att det blir samma för dig. När jag såg deras websajt så talar allt för det. Många unga öppnar en webshop. De har inget lager och deras leverantörer strular med leveranser. Då blir det problem ut mot kunderna och de kanske inte kan lösa det snabbt men de vill lösa problemet och gör det om det än kan ta sin tid. Det är min erfarenhet.

Som datoransvarig på en skola och tillika inköpare för datorer/datorprodukter samt mina privata inköp så ligger jag över 2 miljoner i inköpssumma från Internetbutiker nu. Inget har gått fel hittills så jag tror det löser sig för dig också. Hoppas verkligen det!

När jag monterade bort bromsslangarna på Thruxton så blev det lite tidspressat. Jag skrev allt på en lapp lite noteringar men har tappat bort lappen. Anledningen att jag tog bort det var för att kunna mäta CC -avstånd på säkraste sätt. Min leverantör S-Racing hade inga färdiga mått till Thruxton men nu har de. Jag har redan av Thruxtonerich fått klart för mig att slangen med helt raka banjos är till bakbromsen. På frambromsen så siter det en banjo med flack vinkel (nästan rak) och en annan med flack vinkel men den är vinklad åt två håll. Kan någon med grejerna monterade och nära till hojen berätta vilken av anslutningarna som sitter uppe vid handtaget och vilken som sitter nere vid oket. Slarvigt av mig, jag vet och jag kan givetvis prova fram det rätta men om någon vet så....
 
Last edited:
Det löser sig nog till det bästa för dig. Ligg på bara och ge dig inte!

Det blir nog till att lyfta ned ram+motor från lyften för min del. Har tyvärr inga fästen i taket som jag kan hänga ramen i. Jag + donnan var ute och kände på åbäket nu och jag tror att vi kirrar att lyfta av den från lyften. Risken är annars att motorn tippar av lyften och dunsar i golvet. När motorn är loss blir det att placera denna på en pulka och dra den de dryga 400m från garaget till huset, därefter nedför slänten och in i projektrummet :)
 
När jag monterade bort bromsslangarna på Thruxton så blev det lite tidspressat. Jag skrev allt på en lapp lite noteringar men har tappat bort lappen. Anledningen att jag tog bort det var för att kunna mäta CC -avstånd på säkraste sätt. Min leverantör S-Racing hade inga färdiga mått till Thruxton men nuhar de. Jag har redan av Thruxtonerich fått klart för mig att slangen med helt raka banjos är till bakbromsen. På frambromsen så siter det en banjo med flack vinkel (nästan rak) och en annan med flack vinkel men den är vinklad åt två håll. Kan någon med grejerna monterade och nära till hojen berätta vilken av anslutningarna som sitter uppe vid handtaget och vilken som sitter nere vid oket. Slarvigt av nig, jag vet och jag kan givetvis prova fram det rätta men om någon vet så....

den som är nästan rak skall sitta nere vid oket har jag förmig. nu har jag ju inte varit och tittat, men jag tror det är så.

Nu var första julbordet avklarat, så nu är skinnet spänt runt magen:D
 
den som är nästan rak skall sitta nere vid oket har jag förmig. nu har jag ju inte varit och tittat, men jag tror det är så.

Nu var första julbordet avklarat, så nu är skinnet spänt runt magen:D

Tror också så och om ingen säger annat så är det vad jag provar först.

Var och hämtade nya bromsslangar idag. Blå banjo och röd skruv. Precis som jag vill ha det. Som grädde på moset fick jag med mig röda klammer och blå skruv att fästa eländet med. Kan bli snyggt enligt min smak. Sen är det på väg hit distanser i aluminium för att kunna placera clipon ovanpå gaffelkronan.

Nya snygga skruv att sätta i hålen när jag placerar mätartavlan under kronan ( the yonson mod) har jag också skaffat.

Munstycken, brickor till nålen och nytt Pipercross luftfilter finns också på plats för att montera bort restriktorplattan i luftfilterboxen och ombestyckning. Även insex till flottörhus och trottellock på förgasarna.

Nya oljeslangar från Norman Hyde har legat här länge.

Bakhjulet är i UK för bredare fälg samt pulverlackering av navet.

Bakre bromsskivan är hos en kompis för glasblästring, (Vill ha bort missfärgningen sen i somras).

Tja, nya stift och tändkablar ligger här också samt nytt oljefilter och olja.

Hoppas att ventilspelet är OK för jag har ingen lust att plocka av kammarna denna vinter.

Ser fram emot ett kul jullov.

Sen ska jag ha på klockan på styrkronan och köpa Jofama packväskor lika som Tmax.

Å sen är det bara att invänta våren å köra utav bara fan.

Bergen? När och hur många dagar tänker du?
 
Last edited:
Framtida funderingar

Eventuellt säljer jag min SV 1000 och då är det absolut trimning som gäller. Även om jag inte säljer så kan det bli aktuellt med trimning.

Helst vill jag ha en annan motor att trimma och bara kunna skifta över under ett lov. Den som Zard tipsade om på Bike Trollhättan var tyvärr såld men om någon ser en Thruxtonmotor till salu så är jag intresserad.

Jag siktar i så fall på Wiseco Big Bore/högkomp, andra kammar, portad topp och FCR 39:or. Bör klara sig med ca 40000 kr för detta.

Visst finns det twinnar med mer hk att köpa för billigare än vad det kostar att trimma men inga Thruxton.

Det må finnas avgas med bättre möjligheter än mitt men jag ska bara ha Raasks grova rör och Norman Hydes Togas. Så ska mitt avgas se ut och låta. Där är jag klar!

Sen får jag väl spetsa min kontakt med Öhlins så att jag får deras dämpare bak.

Tja annan gaffel + bättre broms lär ju också dyka upp på listan men där passar jag just nu.
 
Tack för de uppmuntrande orden! Än så länge är det ju ingen brådis med tanke på vädret, men det är ändå störande att vänta.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top