Triumph Thruxton-tråden

Tackar.
Jag har köpt bakfälgen och nipplarna av central wheel. Bak blev det 5" och jag behöll org. ekrar. Fram hjul blir 3,5"x17 men den köpte jag av en här på SH den hade suttit på en KTM.
Men jag vet inte om jag kan rekomendera att köpa från CW. då jag fortfarande inte fått rätt ekrar till mitt framhjul. Det har tagit mer än 3 mån nu.:huvet
Men det blir nog bra när det är färdigt.

Har själv funderat på en 17" fram, men har inte hittat nån bra lösning med hastighetsmätaren som ju kommer att visa fel hastighet med ett mindre framhjul!!!! Har du funderat ut nått??
 
Har själv funderat på en 17" fram, men har inte hittat nån bra lösning med hastighetsmätaren som ju kommer att visa fel hastighet med ett mindre framhjul!!!! Har du funderat ut nått??

Jag har tänkt på det med. men jag har inte någon bra lösning än.
Kanske en elektronisk på tändningen. men det håller inte min budget för:rolleyes:
Men det kanske kan finnas någon här som har en bra lösning?
Snygg o billig!!

Å nej, säg inte så. Mitt baknav är hos dem nu. Tja, det är bara att hålla tummarna.

Det går säkert bra när det är en verkstad som skall ta hand om det.
Det är nog värre med kunskapen hos säljarna som jag bråkar med.
 
Last edited:
Jag har tänkt på det med. men jag har inte någon bra lösning än.
Kanske en elektronisk på tändningen. men det håller inte min budget för:rolleyes:
Men det kanske kan finnas någon här som har en bra lösning?
Snygg o billig!!

Det går säkert bra när det är en verkstad som skall ta hand om det.
Det är nog värre med kunskapen hos säljarna som jag bråkar med.

Billig i a f, 195 kr. Monterad på toppmuttern på styrkronan stör den väl inte mer än den klocka jag kommer att montera där.
Jag läste igår en artikel i Bike om far och son som körde var sin avklädd Hayabusa. De hade ett problem med sina cykeldatorer, de visade inte farter över 278 km/h. Fast det lär väl inte skapa så mycket problem på en Thrux.:D

Ang. CW fick jag ändå rätt bra förtroende när jag fick tag på rätt person. Sen gjorde jag en tilläggsbeställning via mail så det återstår att se hur det fungerar. Såg att färgen släppt på några ställen på navet så jag bad dem pulverlackera det. De demonterar/monterar själva hjullagren, blästrar och pulverlackerar för 40 pund. Å när det gick bra att skicka med mina egna ekrar som faktiskt såg helt nya ut så blir totalpriset ungefär det samma som jag först räknat med för fälg, ekrar och arbete. Fast lite spännande kommer det att vara tills att jag har hjulet tillbaka monterat och klart.

EDIT: Fast du ska så klart välja en modell som visar mer än 50!:tummenupp
 

Bifogat

  • 860724_BB_00_FB.EPS.jpg
    860724_BB_00_FB.EPS.jpg
    23.9 KB · Visningar: 68
Billig i a f, 195 kr. Monterad på toppmuttern på styrkronan stör den väl inte mer än den klocka jag kommer att montera där.
Jag läste igår en artikel i Bike om far och son som körde var sin avklädd Hayabusa. De hade ett problem med sina cykeldatorer, de visade inte farter över 278 km/h. Fast det lär väl inte skapa så mycket problem på en Thrux.:D
EDIT: Fast du ska så klart välja en modell som visar mer än 50!:tummenupp

Mmmm, skulle kanske vara ett alternativ, passar i formen......jag är inte så jätteintresserad att montera allt "för moderna" grejer på hojen, den ska ju, i varje fall i första ögonblicket, se "gammal" ut. Å andra sidan får det inte kosta "skjortan" heller.
Den avbildade c-datorn går upp till 199,9 km/t. Räcker knappt till när jag har trimmat färdigt, he, he!!!!
 
Det där med cykeldator är ingen snygg lösning.
Ingen mekanikgeni som kan göra en liten växellåda? ;)
 
Mmmm, skulle kanske vara ett alternativ, passar i formen......jag är inte så jätteintresserad att montera allt "för moderna" grejer på hojen, den ska ju, i varje fall i första ögonblicket, se "gammal" ut. Å andra sidan får det inte kosta "skjortan" heller.
Den avbildade c-datorn går upp till 199,9 km/t. Räcker knappt till när jag har trimmat färdigt, he, he!!!!

Detta kanske kan vara något..

den vita.

Moto-detail Elektronisk hastighetsmätare
I senaste tekniska utformningen, endast 48mm i diameter.
Med funktioner såsom hastighetmätare, genomsnittlig hastighet, klocka m.m på LCD-displayen.
Komplett med kablar och LED-belysning. Fäste måste beställas se "Fäste till styre" art. 10034877

Pris/st: Vit, 220km/h Art.nr. 10034797 2 930,00 kr

Den svarta.

Moto-Detail Hastighetsmätare
• CNC-fräst Aluminium-kåpa.
• Cool design med LED-belysning på displayen för helljus, tomgång,
olja & blinkers.
• Svart display med vita siffror.
• Blå LED-belysning.
• Displayen visar upp till 260 km/h.
• Diam. (Kåpa)=ca 55 mm.
• Levereras inkl. batteri.

Pris: Art.nr. 10034891 1 020,00 kr
 

Bifogat

  • hastighets m..jpg
    hastighets m..jpg
    7.4 KB · Visningar: 292
  • hastighets m. svart.jpg
    hastighets m. svart.jpg
    39.2 KB · Visningar: 297
Vid närmare eftertanke:
Är det inte möjligt att ta delar från ny Bonnevillen, med 17" framhjul från fabrik, för att driva hastighetsmätaren?
 
Köp ingen digital hastighetsmätare, vad du än gör. Det sabbar ju hela triumphlooken
 
Köp ingen digital hastighetsmätare, vad du än gör. Det sabbar ju hela triumphlooken

Det känns ju väldigt avhängt på vad personen ifråga avser att göra med hojen..
 
Vid närmare eftertanke:
Är det inte möjligt att ta delar från ny Bonnevillen, med 17" framhjul från fabrik, för att driva hastighetsmätaren?

Nu har jag kollat upp det.
Det går nog inte så bra för den "snäckan" är monterad på höger sidan av hjulet, så om jag inte är helt fel ute så kommer den att rotera åt fel håll om man skulle motera den på vänster sida.(men dom ser ganska lika ut).
Den var inte så billig, så det känns lite dumt at köpa för att prova..
 
Nu har jag kollat upp det.
Det går nog inte så bra för den "snäckan" är monterad på höger sidan av hjulet, så om jag inte är helt fel ute så kommer den att rotera åt fel håll om man skulle motera den på vänster sida.(men dom ser ganska lika ut).
Den var inte så billig, så det känns lite dumt at köpa för att prova..

Attans :gnissla

Att kunna använda orginalinstrumenten känns som en dealbreaker för mig om jag skall ge mig in på hjulbyte.
 
Vad är syftet med mindre framfälg?Att kunna ha bredare däck eller skillnad i utseende, eller vad? Bifoga gärna någon bild om ni har.
 
Attans :gnissla

Att kunna använda orginalinstrumenten känns som en dealbreaker för mig om jag skall ge mig in på hjulbyte.

Fast vad är problemet egentligen? Det bör väl (med mätarens inbyggda felvisning på lite drygt + 5%) bli att dra av lite drygt 10 % av visad mätarfart för att få den verkliga. Huvudräkning med 10% lär man sig snabbt!:)

Jo det egentliga problemet är ju att vägmätaren kommer också att visa lite för mycket fast bara dryga 5% då. Så som jag har fått det förklarat för mig hur tillverkarna gör.

Jag kör ju Speedohealer på min SV pga drevning och har kollat både mot fasttejpad GPS och kompisars mätare och mitt resonemang stämmer i a f där. Fabrikanterna gör en hastighetsmätare som visar ca 5% för hög fart och en vägmätare som visar korrekt körsträcka. I mitt fall så skruvar jag ner hastighetsmätaren 16,5 % men vägmätaren också. Kompensationen för drevningen blir rätt för båda men i och med att hastighetsmätare visade för mycket redan från början och vägmätaren korrekt så blir vägmätaren fel och visar nu för lite.
 
Vad är syftet med mindre framfälg?Att kunna ha bredare däck eller skillnad i utseende, eller vad? Bifoga gärna någon bild om ni har.

Lite snabbare och kvickare i kurvtagning. Och sen finns det ju lite större utbud av däck.

Fast vad är problemet egentligen? Det bör väl (med mätarens inbyggda felvisning på lite drygt + 5%) bli att dra av lite drygt 10 % av visad mätarfart för att få den verkliga. Huvudräkning med 10% lär man sig snabbt!:)

Jo det egentliga problemet är ju att vägmätaren kommer också att visa lite för mycket fast bara dryga 5% då. Så som jag har fått det förklarat för mig hur tillverkarna gör.

Jag kör ju Speedohealer på min SV pga drevning och har kollat både mot fasttejpad GPS och kompisars mätare och mitt resonemang stämmer i a f där. Fabrikanterna gör en hastighetsmätare som visar ca 5% för hög fart och en vägmätare som visar korrekt körsträcka. I mitt fall så skruvar jag ner hastighetsmätaren 16,5 % men vägmätaren också. Kompensationen för drevningen blir rätt för båda men i och med att hastighetsmätare visade för mycket redan från början och vägmätaren korrekt så blir vägmätaren fel och visar nu för lite.

Jag har fått ett annat tips, och det är att skala om den befintliga tavlan.
Genom att beställa en klister dekal och tejpa över.
Det är bara ut och köra med GPS och skriva upp vilken hartighet man har på mätarn och GPSen. Gör en skis med specefika mått för dem olika hastigheterna.
Ja jag vet att tripp mätaren kommer rulla för fort, men det blir bara
60mil/1000mil det tycker jag är försumbart.
 
Last edited:
Kom även på att jag har ett KN-filter för originalboxen till salu om någon är sugen?
Lägger till den i annonsen här på SH med Thruxtondelar.
 
Men va fan grabbar!

Hastighetsmätaren är väl inget ni följer ändå...

Man hamnar alltid bakom någon som drar ner hastigheten ändå ;)
 
Förvisso!

Min nya instrumentering blir ju överväldigande varvräknare.
Skall se vad jag kan snida till för gött till min nya gaffel..
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top