Triumph Street Triple-tråden

Hade tidigare en Street triple r 2009 som jag älskade men har nu börjat tråna efter triumph igen efter jag kört japanskt!
Någon provat både den äldre och den nya modellen som kan uttala sig om de stora skillnaderna?
Provade mt-09 tidigare i sommras och måste säga vilket as till att gå, men satan vad ryckig och dålig insprutningen verkade vara...
 
Hade en R -10 och har nu en R -14

Körmässigt är det svårt att säga vad som skiljer men min nya drar nästan 2dl mindre / mil
och är lite mjukare i gasresponsen, som bara är skönt vid stadskörning
 
Hade tidigare en Street triple r 2009 som jag älskade men har nu börjat tråna efter triumph igen efter jag kört japanskt!
Någon provat både den äldre och den nya modellen som kan uttala sig om de stora skillnaderna?
Provade mt-09 tidigare i sommras och måste säga vilket as till att gå, men satan vad ryckig och dålig insprutningen verkade vara...

Tycker mig minnas ditt alias från tiden då vi båda hade en Triple R i garaget. Intressant att du också funderar i samma banor, att komma tillbaka till Triple-familjen. :hihi

Nu är det 2 dagar kvar innan de öppnar dörrarna till MC-mässan EICMA i Milano. Vi får se om Triumph släpper några nya Tripplar som det ryktas om. Och tycker man det blir mycket pengar för en ny modell så kommer säkert den äldre 675:an bli ytterligare lite billigare begagnad.

Förra veckan släppte de Speed Triplen:
http://www.triumphmotorcycles.se/motorcycles/Roadsters-and-Supersports/Speed/2016/Speed-Triple
 
Tycker mig minnas ditt alias från tiden då vi båda hade en Triple R i garaget. Intressant att du också funderar i samma banor, att komma tillbaka till Triple-familjen. :hihi

Nu är det 2 dagar kvar innan de öppnar dörrarna till MC-mässan EICMA i Milano. Vi får se om Triumph släpper några nya Tripplar som det ryktas om. Och tycker man det blir mycket pengar för en ny modell så kommer säkert den äldre 675:an bli ytterligare lite billigare begagnad.

Förra veckan släppte de Speed Triplen:
http://www.triumphmotorcycles.se/motorcycles/Roadsters-and-Supersports/Speed/2016/Speed-Triple

Såg kanske inte så mkt av Speed Triplen men det var väl relativt blygsamma designförändringar? Händer det något med motorn?
 
Såg kanske inte så mkt av Speed Triplen men det var väl relativt blygsamma designförändringar? Händer det något med motorn?

Ja det är inga jätteändringar på Speeden. Motorn ska ha ett antal fler hästar, bättre vrid, olika ride modes etc. Detaljerad spec ska släppas på mässan.

Jag är mer intresserad av vad en ny Street Triple kommer ha för motor/spec. :yoparty
 
Hade tidigare en Street triple r 2009 som jag älskade men har nu börjat tråna efter triumph igen efter jag kört japanskt!
Någon provat både den äldre och den nya modellen som kan uttala sig om de stora skillnaderna?
Provade mt-09 tidigare i sommras och måste säga vilket as till att gå, men satan vad ryckig och dålig insprutningen verkade vara...


PM:a om du är sugen på återfall, jag har en grå R-09 till salu :tummenupp
 
Det blev väldigt struligt med A-kortet i somras. Köpte min Street Triple i Maj men kunde inte köra förrän i mitten av Juli. Det blev hur som helst 501 mil mellan Juli och Oktober då åkte omkull lite lätt i en sandig rondell på vägen hem från Lelles MC kl 20.00 med mitt nyköpta mörka visir :hihi

Jag har en liten fråga om servicarna, min hoj har som sagt gått strax över 500 mil. Kommer lämna in den nu i slutet av November på försäkringsjobb men när kommer de "stora" servicarna och vad görs vid dem, är det lager och packningar eller är det annat? Vad kan de eventuellt tänkas kosta, jag har absolut ingen aning. Är bara intresserad av veta vilka slags summor man får punga ut vid vissa mil.

Senaste servicen (inkörning) 99 mil kostade 3400kr. Då bytte de väl olja och eventuellt kollade igenom vätskor, antar att de gör allt väldigt seriöst men man vet ju aldrig... kostar pengar gör det iallafall :tummenupp

Om någon har information så uppskattar jag det så man kan vara lite förberedd, nästa sommar lär ju hojen gått 2000 mil.

EDIT: Förövrigt så gillar jag verkligen motorcykeln, otroligt lätt & skön att köra :kär

Med vänlig hälsning
Aap17KV2.jpg
 
Last edited:
Den "stora" servicen görs vid 2000 & 4000 mil. Då är det ventilspelskontroll, byte av stift & luftfilter + det vanliga vid en "liten" service. Kolla i handboken, där ser du exakt vad som ingår :)

Jag har en liten fråga om servicarna, min hoj har som sagt gått strax över 500 mil. Kommer lämna in den nu i slutet av November på försäkringsjobb men när kommer de "stora" servicarna och vad görs vid dem, är det lager och packningar eller är det annat? Vad kan de eventuellt tänkas kosta, jag har absolut ingen aning. Är bara intresserad av veta vilka slags summor man får punga ut vid vissa mil.

Senaste servicen (inkörning) 99 mil kostade 3400kr. Då bytte de väl olja och eventuellt kollade igenom vätskor, antar att de gör allt väldigt seriöst men man vet ju aldrig... kostar pengar gör det iallafall :tummenupp

Om någon har information så uppskattar jag det så man kan vara lite förberedd, nästa sommar lär ju hojen gått 2000 mil.
 
Den "stora" servicen görs vid 2000 & 4000 mil. Då är det ventilspelskontroll, byte av stift & luftfilter + det vanliga vid en "liten" service. Kolla i handboken, där ser du exakt vad som ingår :)

Tänkte inte på att det kanske står där i! Tack för snabbt svar, ska kika. Sen är det förmodligen vanlig "liten" service vid 1000 & 3000 också men det ser jag när jag öppnar boken :lol Har du någon aning om vad man kan tänkas betala vid 2 och 4-tusen servicen? Lämnar in hojen på Auktoriserad verkstad som har försäljning också. Alltså relativt dyr verkstad :D
 
Har typ bestämt mig att de blir en Street triple igen! :banana
Så om någon har en eller vet någon som har en Street triple R från 2013 och uppåt till försäljning så hör av er :)
Gärna vit
 
Inviger vårens modd med att beställa hem ett par Acerbis Handguards till bågen. Kommer lira fint med den vit/röd/svarta temat jag har på både hoj och gear :)

Skönt vid touring och tidig / sen säsong, går även att montera bort vid behov rätt enkelt med.
s-l1600.jpg
 
Tomten kom med både SC Project slipon och PP Tuning clipon :)
Är det någon som monterat clipon på en 2013?
Hur mycket måste man flytta fram instrument o strålkastare?
 
Om nån av er är sugen på speedster cup så har jag lite användbara prylar till gamla street triplen.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top