Triumph Street Triple-tråden

Biber

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2013
Ort
Linköping
Hoj
Street Triple R -13
Där var handguardsen moterade, mycket nöjd :)
Blir skönt nu under vårsäsongen att undvika istappar till fingrar efter pendlandet till jobbet.

Enda jag behövde komplettera med var att köpa 1x M6-70mm skruv och 1x M6-80mm skruv för att även få plats med speglarna.

Har hörd rykte om att de ska skilja ca 10 grader i yttertemperatur genom att undvika fartvinden (Oklar källa).


DSC_1949.JPGDSC_1951.JPGDSC_1953.JPG
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Konkurrenter smörjer inte styrlager vid 4 000 mil! :fakta
Är styrlager så nödvändigt att smörja egentligen? Min mek säger att dom i regel inte gör det och gjorde det inte heller på min vid 2000 mil när det skulle göras enligt boken. Garantin är visserligen över på min, kanske har med saken att göra med iofs..
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Är styrlager så nödvändigt att smörja egentligen? Min mek säger att dom i regel inte gör det och gjorde det inte heller på min vid 2000 mil när det skulle göras enligt boken. Garantin är visserligen över på min, kanske har med saken att göra med iofs..

Det är nästan lika mycket jobb att byta som att smörja styrlager. De flesta föredrar därför att byta styrlager efter 6 -8 tusen mil eftersom totalkostnaden blir lägre än att smörja var 2 000:e mil.

Dessutom är det sällan förste ägaren som är ägare efter 6 000 mil! :D
MEN serviceboken har alla stämplar eftersom den varit servad på verkstad... :fakta

Jag brukar inte smörja enligt boken utan när det är oljebyte i framgaffeln. Då är det inte mycket extrajobb att smörja styrlager. Men jag gör jobbet själv och använder "boken" mer som riktlinje som tillsammans med erfarenhet bestämmer vad och hur jag gör med hojen...
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Det är nästan lika mycket jobb att byta som att smörja styrlager. De flesta föredrar därför att byta styrlager efter 6 -8 tusen mil eftersom totalkostnaden blir lägre än att smörja var 2 000:e mil.

Dessutom är det sällan förste ägaren som är ägare efter 6 000 mil! :D
MEN serviceboken har alla stämplar eftersom den varit servad på verkstad... :fakta

Jag brukar inte smörja enligt boken utan när det är oljebyte i framgaffeln. Då är det inte mycket extrajobb att smörja styrlager. Men jag gör jobbet själv och använder "boken" mer som riktlinje som tillsammans med erfarenhet bestämmer vad och hur jag gör med hojen...
Tänkte väl det var nåt sånt. Min förra hoj stod det öht inget om att smörja det
 

oskiP

Medlem
Gick med
29 May 2015
Ort
Malmö
Hoj
2015, Triumph Street Triple Rx
Dags för årets första tvätt efter årets första tur på nya pärlan!

DSC_0090-2.JPG
 

Teppas

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Aug 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
MT-10 2022 & Street 765 RS
Dags för årets första tvätt efter årets första tur på nya pärlan!
.......................................................................................................

Härligt! Tidig start på säsongen...
Själv väntar jag nog till grus-soparbilen varit framme!
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Någon som vet om min street triple r går igenom bes med ett arrow 3-1 lowboy? Eller måste jag knåpa ihop en dbkiller?

Jag rullade in min 2010'a på första-bes 2014.
Kommentaren från besiktningskillen var "fan va gött den lät!".
Tror mer det handlar om vem som utför besiktningen, i mitt fall en yngre snubbe.
 

Mizuno

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2012
Ort
-
Hoj
-
Nä, på Yamaha MT-09 ska man smörja var 2000 mil, precis som på Street Triple men det görs normalt inte. :fakta

Om man ska agera besserwisser så bör man komma med fakta.

Man ska smörja båda vid 20000 km. Sedan om man är ett stolpskott och inte gör det, det är något helt annat.

Saxat från ägarhandboken till Yamaha MT-09 2016.

"Styrlager: Smörj med ett litiumbaserat fett var 20000 km"

Saxat från ägarhandboken till Triumph Street Triple 2016.

"Headstock bearings - lubricate: Every 12,000 (20,000 km)"

Såatte... slutdiskuterat.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Om man ska agera besserwisser så bör man komma med fakta.

Man ska smörja båda vid 20000 km. Sedan om man är ett stolpskott och inte gör det, det är något helt annat.

Saxat från ägarhandboken till Yamaha MT-09 2016.



Saxat från ägarhandboken till Triumph Street Triple 2016.



Såatte... slutdiskuterat.

Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man är bäst! :tummenupp
Jag ber om ursäkt om du låtit verkstaden smörja styrlager, jag använder vanligtvis inte verkstaden så jag har troligen fel. Jag skulle inte kalla någon för stolpskott som inte betalar för att smörja styrlager utan väntar tills de behöver bytas. Jag gör det inte, som sagt, var 2 000:e mil utan när jag byter olja i framgaffeln men vi är alla olika :)

Men min erfarenhet är just min erfarenhet... :krama
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Hämtar min triple imorgon!!!!
a5c819fd6658797badf18d3a88c0b293.jpg
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Konkurrenter smörjer inte styrlager vid 4 000 mil! :fakta

Visst kan man läsa detta som ska smörja istället för smörjer inte. Underförstått att Triumph inte heller säger att man ska göra det. Tyvärr är jag inte så bra på att uttrycka mig exakt rätt. :rodnar

Däremot har jag aldrig behövt byta styrlager för att det varit osmort... :)

Du hade fel i det du skrev (om när man ska och inte ska smörja) och jag rättade dig. Punkt slut.

Kan jag glädja dig med att ha fel så var det inte helt fel att ha fel! :tummenupp
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top