Triumph Street Triple-tråden

Är styrlager så nödvändigt att smörja egentligen? Min mek säger att dom i regel inte gör det och gjorde det inte heller på min vid 2000 mil när det skulle göras enligt boken. Garantin är visserligen över på min, kanske har med saken att göra med iofs..

Det är nästan lika mycket jobb att byta som att smörja styrlager. De flesta föredrar därför att byta styrlager efter 6 -8 tusen mil eftersom totalkostnaden blir lägre än att smörja var 2 000:e mil.

Dessutom är det sällan förste ägaren som är ägare efter 6 000 mil! :D
MEN serviceboken har alla stämplar eftersom den varit servad på verkstad... :fakta

Jag brukar inte smörja enligt boken utan när det är oljebyte i framgaffeln. Då är det inte mycket extrajobb att smörja styrlager. Men jag gör jobbet själv och använder "boken" mer som riktlinje som tillsammans med erfarenhet bestämmer vad och hur jag gör med hojen...
 
Det är nästan lika mycket jobb att byta som att smörja styrlager. De flesta föredrar därför att byta styrlager efter 6 -8 tusen mil eftersom totalkostnaden blir lägre än att smörja var 2 000:e mil.

Dessutom är det sällan förste ägaren som är ägare efter 6 000 mil! :D
MEN serviceboken har alla stämplar eftersom den varit servad på verkstad... :fakta

Jag brukar inte smörja enligt boken utan när det är oljebyte i framgaffeln. Då är det inte mycket extrajobb att smörja styrlager. Men jag gör jobbet själv och använder "boken" mer som riktlinje som tillsammans med erfarenhet bestämmer vad och hur jag gör med hojen...
Tänkte väl det var nåt sånt. Min förra hoj stod det öht inget om att smörja det
 
Dags för årets första tvätt efter årets första tur på nya pärlan!

DSC_0090-2.JPG
 
Dags för årets första tvätt efter årets första tur på nya pärlan!
.......................................................................................................

Härligt! Tidig start på säsongen...
Själv väntar jag nog till grus-soparbilen varit framme!
 
Någon som vet om min street triple r går igenom bes med ett arrow 3-1 lowboy? Eller måste jag knåpa ihop en dbkiller?

Jag rullade in min 2010'a på första-bes 2014.
Kommentaren från besiktningskillen var "fan va gött den lät!".
Tror mer det handlar om vem som utför besiktningen, i mitt fall en yngre snubbe.
 
Nä, på Yamaha MT-09 ska man smörja var 2000 mil, precis som på Street Triple men det görs normalt inte. :fakta

Om man ska agera besserwisser så bör man komma med fakta.

Man ska smörja båda vid 20000 km. Sedan om man är ett stolpskott och inte gör det, det är något helt annat.

Saxat från ägarhandboken till Yamaha MT-09 2016.

"Styrlager: Smörj med ett litiumbaserat fett var 20000 km"

Saxat från ägarhandboken till Triumph Street Triple 2016.

"Headstock bearings - lubricate: Every 12,000 (20,000 km)"

Såatte... slutdiskuterat.
 
Om man ska agera besserwisser så bör man komma med fakta.

Man ska smörja båda vid 20000 km. Sedan om man är ett stolpskott och inte gör det, det är något helt annat.

Saxat från ägarhandboken till Yamaha MT-09 2016.



Saxat från ägarhandboken till Triumph Street Triple 2016.



Såatte... slutdiskuterat.

Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man är bäst! :tummenupp
Jag ber om ursäkt om du låtit verkstaden smörja styrlager, jag använder vanligtvis inte verkstaden så jag har troligen fel. Jag skulle inte kalla någon för stolpskott som inte betalar för att smörja styrlager utan väntar tills de behöver bytas. Jag gör det inte, som sagt, var 2 000:e mil utan när jag byter olja i framgaffeln men vi är alla olika :)

Men min erfarenhet är just min erfarenhet... :krama
 
Hämtar min triple imorgon!!!!
a5c819fd6658797badf18d3a88c0b293.jpg
 
Konkurrenter smörjer inte styrlager vid 4 000 mil! :fakta

Visst kan man läsa detta som ska smörja istället för smörjer inte. Underförstått att Triumph inte heller säger att man ska göra det. Tyvärr är jag inte så bra på att uttrycka mig exakt rätt. :rodnar

Däremot har jag aldrig behövt byta styrlager för att det varit osmort... :)

Du hade fel i det du skrev (om när man ska och inte ska smörja) och jag rättade dig. Punkt slut.

Kan jag glädja dig med att ha fel så var det inte helt fel att ha fel! :tummenupp
 
Första turen är gjord!
Quickshifter är ju sjukt skoj, ett måste tycker jag nu!

Bytat ut gasrullen mot en från 1050 så jag fått kortare slag, gjorde detta även på min gamla street :).
Fick också hem depåstöds spools idag.

Bjuder på en bild från turen. 2016-02-12 15.13.18.jpg
 
Efter ett par säsonger med triple inser jag att nåt är fel på mig. Ett obestämbart gnagande. Det känns inte helt hundra.

Så jag hade snacket.
-Det är inte du, det är jag. Vi kan inte fortsätta såhär. Jag känner en för stor attraktion gentemot en annan för att vi ska vara tillsammans. Jag vet att jag sårar dig men jag måste vara ärlig mot oss båda.

Så nu hoppas jag att en ny matte eller husse vill göra henne rättvisa. För jag räcker inte till.
http://www.sporthoj.com/annonser/id/3002
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top