Triumph Street Triple-tråden

Tack för svaren, men fortfarande inte någon som kan svara på hur viktiga chassimodifikationerna på 2013 är? Steget från en 2012R till en 2013R är ju typ 30 000:-!
Därav frågan om det är bättre att gå på det äldre chassit med med R-utrustning, eller om det nya chassi är så pass bra att det väger över R-utrustningen på det äldre chassit? ABS är inget måste, dock praktiskt, men pröjsar inte 30000:- för det som det blir i det här fallet :tungan

Hade man möjligheten att välja hade jag också tagit en 2014 STR, men med alldeles för många intressen blir det lite mycket flis.

Nu var det några år sedan jag jämförde men för mig så var det R som gällde. Det gick bra att köra lugnt utan inställningsmöjligheter på gaffeln men buckliga vägar var inte kul utan R. Samma ram på båda så det var fjädringen som skiljde. Men om du inte kör på de smala, gropiga småvägar och inte vill köra hårt på bana eller har lust att ställa in hojen å den passar dig så behövs inte R.
Mina erfarenheter men det kan ha ändrats på senare årsmodeller...
 
Beror på däck och hur du kör! :D

Vi är ena snåla dj...lar som även använder sidorna på däcket så de håller längre då. På landsväg duger Z6 och Z8 gott. Klara bankörning också om man inte satsar på varvrekord eller kör yxigt.

Mjukare däck blir platta fortare om man inte använder sidorna också. Stadskörning, bakhjulsåka och motorvägskörning undviks i familjen men så bor vi också trevligt nära skogen. :tummenupp

1 000 mil bak och 1 500 mil fram räknar vi gott med...



Hehe, inga brinnuter här i alla fall :-) Har kört 560 mil på mina original Pirelli Diablo Rosso Corsa, med 4mm kvar i mittremsa. Till saken gäller att jag ska köra kanske 350 mil ner över Europa och tänker att en ska vara lite förberedd med nytt fräscht däck. MEN, de säljer väl däck nere i Europa också :hihi

Då blir nästa fråga - Pirelli eller nåt annat?
 
Z6 eller Z8 är lysande ner i Ojråpa. Klarar Autobahn med god fart utan att fort bli platt. Och risken att du skulle få släpp på krokiga småvägar är mindre än att du torskar för fortkörning. Men bombar du satan så är det bara en tidsfråga innan du kommer till en kurva som nyper mer än du tror och då hjälper inte ens värsta sportdäck. Man får köra 100 i Dyskland på vägar som är 70 här så med lite "bonus" har du kul ändå med däck som har grepp även i väta och kyla. :tummenupp
 
Jag har en -09:a så jag undrar om nån har testat Oxford på den äldre versionen av Street?
Får prylarna och elkopplingar plats så man kan göra en hyfsat snygg installation?

Jag monterade Oxfords på min 09:a idag och om man bortser från att man måste riva bort både tank och luftfilterbox för att göra en vettig installation så var det inte några större problem. Det kan dock hjälpa om man slipar bort flärparna på gasrullen eftersom värmegreppet ändå limmas fast.

Genomföringen på vänstersidan in under tanken där alla andra kablar från blinkers etc. går var lite trång så jag valde att dra in kablarna för värmehandtagen genom motsvarande plastbit på högersidan istället. Där blev det lite sågande för att få upp ett hål för kablarna men bortsett från det så var det plättlätt, bara att koppla in värmehandtagen direkt på batteriet då de stänger av sig själva om spänningen blir för låg.

I samma veva passade jag även på att byta ut gasrullen mot en motsvarande dito från en Speed Triple (Triumph artnr T2040331). Bolt-on, och ger mycket rappare gasrespons då man inte behöver vrida den lika långt som originalet för att nå fullgas. Helt klart värt de 150 spänn den kostade. :D
 
Hehe, inga brinnuter här i alla fall :-) Har kört 560 mil på mina original Pirelli Diablo Rosso Corsa, med 4mm kvar i mittremsa. Till saken gäller att jag ska köra kanske 350 mil ner över Europa och tänker att en ska vara lite förberedd med nytt fräscht däck. MEN, de säljer väl däck nere i Europa också :hihi

Då blir nästa fråga - Pirelli eller nåt annat?

Min erfarenhet av original-Pirellisarna var att det gick jääävligt fort när det väl började ta slut. Tänk på det innan du börjar nöta autobahn. :)
 
Hejhej!

Ny medlem och några månader ny ägare till en Street R här. :) Är det någon som vet om det finns andra kåpor till radiatorn? Tycker att dom blanksvarta som sitter på från fabrik är väldigt stora och sticker ut från en annars matt hoj. Har sett att till dom äldre modellerna finns det mindre kåpor att dra på, men passar dom på 13 och upp tro?
 
Hehe, inga brinnuter här i alla fall :-) Har kört 560 mil på mina original Pirelli Diablo Rosso Corsa, med 4mm kvar i mittremsa. Till saken gäller att jag ska köra kanske 350 mil ner över Europa och tänker att en ska vara lite förberedd med nytt fräscht däck. MEN, de säljer väl däck nere i Europa också :hihi

Då blir nästa fråga - Pirelli eller nåt annat?

Har du ett spår i mitten?

Mina är släta och har lite mönster på sidan
 
Halloj! Jag har en ST3 R -13 och börjar fundera på det här med däck o däckslitage. Hur länge räcker bakdäcket för er? 500, 800 eller 1000 mil? Har för mig jag läst nåt om ett genomsnitt på 800.

Mina bakdäcks orginalare var dags att byta nu efter 550mil. Nu åker ett Michelie Pilot Road 4 på :tummenupp
 
Var köper man custom-grejjer till sin ST då. förutom ebay (svårt att sortera)?
Funderar på fälg stripes i orange bl.a. Hade varit kul att modda hojen lite lätt.
 
Nu var det några år sedan jag jämförde men för mig så var det R som gällde. Det gick bra att köra lugnt utan inställningsmöjligheter på gaffeln men buckliga vägar var inte kul utan R. Samma ram på båda så det var fjädringen som skiljde.... Kan ha ändrats på senare årsmodeller...

Och vilka årsmodeller var det du provkörde? Vilken var R och vilken var Standard så att säga....
 
Och vilka årsmodeller var det du provkörde? Vilken var R och vilken var Standard så att säga....

2007 års båda Street och Babytona. 2009 års R körde jag för några veckor sedan... :)

Det har klagats på andra forum att det hänt för lite samtidigt som de fortfarande är bra hojar. Därför tror jag inte att det ändrats nämnvärt utan R har bättre fjädring som är dyrare och utan R får du en billigare hoj med billigare fjädring som duger om du inte har för stora krav.
 
Har du ett spår i mitten?

Mina är släta och har lite mönster på sidan

Nae, kan inte direkt påstå att jag har ett spår i mitten, lite mönster kvar där samt mönster på sidorna. Kommer göra så att ´jag kör ett tag till o byter bakdäck nere på kontinenten. För övrigt ska det bli grymt skönt att slippa detta pissiga väder!
 
Mina bakdäcks orginalare var dags att byta nu efter 550mil. Nu åker ett Michelie Pilot Road 4 på :tummenupp

I see, då kanske det snart är läge för mig också. Frågade hos handlaren vilka däck de lagerför, o istället för Pirelli kör de med Michelin Pilot Power 3. För min del blir det antingen nämnd fransos eller tysken Sportec M7 RR. Vad fick dig att gå på Road 4?
 
För er i Göteborgstrakten kan jag erbjuda gatgodkända Michelin CUP (och några andra) som är som nya på mitten, men det gottigaste längst ut på kanterna har jag kört slut. Billigt fingrepp för gatbusen. PM:a om intresse.

Och för mig räcker däcken 15 till i bästa fall 50 mil :crash
 
Aha, my bad - ser nu att mina kommentarer ser lite underliga ut :). Det jag syftade på är att mitt minsta mönsterdjup (mot mitten) är 4mm.

Vid 0 mil hade jag 5 mm bak och efter 120 mil 4,5 mm

Jag mätte i vinkeln där mönstret var djupast

Att bli av med 0,5 mm vid inkörningen känns lite oroväckande
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top