Triumph Street Triple-tråden

sneJe

Medlem
Gick med
28 Apr 2015
Ort
Norrköping
Hoj
Cyklar för tillfället.
Tack för svaren, men fortfarande inte någon som kan svara på hur viktiga chassimodifikationerna på 2013 är? Steget från en 2012R till en 2013R är ju typ 30 000:-!
Därav frågan om det är bättre att gå på det äldre chassit med med R-utrustning, eller om det nya chassi är så pass bra att det väger över R-utrustningen på det äldre chassit? ABS är inget måste, dock praktiskt, men pröjsar inte 30000:- för det som det blir i det här fallet :tungan

Hade man möjligheten att välja hade jag också tagit en 2014 STR, men med alldeles för många intressen blir det lite mycket flis.
 

Dunkaa

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Triple R -14
Halloj! Jag har en ST3 R -13 och börjar fundera på det här med däck o däckslitage. Hur länge räcker bakdäcket för er? 500, 800 eller 1000 mil? Har för mig jag läst nåt om ett genomsnitt på 800.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Halloj! Jag har en ST3 R -13 och börjar fundera på det här med däck o däckslitage. Hur länge räcker bakdäcket för er? 500, 800 eller 1000 mil? Har för mig jag läst nåt om ett genomsnitt på 800.

Beror på däck och hur du kör! :D

Vi är ena snåla dj...lar som även använder sidorna på däcket så de håller längre då. På landsväg duger Z6 och Z8 gott. Klara bankörning också om man inte satsar på varvrekord eller kör yxigt.

Mjukare däck blir platta fortare om man inte använder sidorna också. Stadskörning, bakhjulsåka och motorvägskörning undviks i familjen men så bor vi också trevligt nära skogen. :tummenupp

1 000 mil bak och 1 500 mil fram räknar vi gott med...
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Tack för svaren, men fortfarande inte någon som kan svara på hur viktiga chassimodifikationerna på 2013 är? Steget från en 2012R till en 2013R är ju typ 30 000:-!
Därav frågan om det är bättre att gå på det äldre chassit med med R-utrustning, eller om det nya chassi är så pass bra att det väger över R-utrustningen på det äldre chassit? ABS är inget måste, dock praktiskt, men pröjsar inte 30000:- för det som det blir i det här fallet :tungan

Hade man möjligheten att välja hade jag också tagit en 2014 STR, men med alldeles för många intressen blir det lite mycket flis.

Nu var det några år sedan jag jämförde men för mig så var det R som gällde. Det gick bra att köra lugnt utan inställningsmöjligheter på gaffeln men buckliga vägar var inte kul utan R. Samma ram på båda så det var fjädringen som skiljde. Men om du inte kör på de smala, gropiga småvägar och inte vill köra hårt på bana eller har lust att ställa in hojen å den passar dig så behövs inte R.
Mina erfarenheter men det kan ha ändrats på senare årsmodeller...
 

Dunkaa

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Triple R -14
Beror på däck och hur du kör! :D

Vi är ena snåla dj...lar som även använder sidorna på däcket så de håller längre då. På landsväg duger Z6 och Z8 gott. Klara bankörning också om man inte satsar på varvrekord eller kör yxigt.

Mjukare däck blir platta fortare om man inte använder sidorna också. Stadskörning, bakhjulsåka och motorvägskörning undviks i familjen men så bor vi också trevligt nära skogen. :tummenupp

1 000 mil bak och 1 500 mil fram räknar vi gott med...



Hehe, inga brinnuter här i alla fall :) Har kört 560 mil på mina original Pirelli Diablo Rosso Corsa, med 4mm kvar i mittremsa. Till saken gäller att jag ska köra kanske 350 mil ner över Europa och tänker att en ska vara lite förberedd med nytt fräscht däck. MEN, de säljer väl däck nere i Europa också :hihi

Då blir nästa fråga - Pirelli eller nåt annat?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Z6 eller Z8 är lysande ner i Ojråpa. Klarar Autobahn med god fart utan att fort bli platt. Och risken att du skulle få släpp på krokiga småvägar är mindre än att du torskar för fortkörning. Men bombar du satan så är det bara en tidsfråga innan du kommer till en kurva som nyper mer än du tror och då hjälper inte ens värsta sportdäck. Man får köra 100 i Dyskland på vägar som är 70 här så med lite "bonus" har du kul ändå med däck som har grepp även i väta och kyla. :tummenupp
 

Ballistic

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Thrux R
Jag har en -09:a så jag undrar om nån har testat Oxford på den äldre versionen av Street?
Får prylarna och elkopplingar plats så man kan göra en hyfsat snygg installation?

Jag monterade Oxfords på min 09:a idag och om man bortser från att man måste riva bort både tank och luftfilterbox för att göra en vettig installation så var det inte några större problem. Det kan dock hjälpa om man slipar bort flärparna på gasrullen eftersom värmegreppet ändå limmas fast.

Genomföringen på vänstersidan in under tanken där alla andra kablar från blinkers etc. går var lite trång så jag valde att dra in kablarna för värmehandtagen genom motsvarande plastbit på högersidan istället. Där blev det lite sågande för att få upp ett hål för kablarna men bortsett från det så var det plättlätt, bara att koppla in värmehandtagen direkt på batteriet då de stänger av sig själva om spänningen blir för låg.

I samma veva passade jag även på att byta ut gasrullen mot en motsvarande dito från en Speed Triple (Triumph artnr T2040331). Bolt-on, och ger mycket rappare gasrespons då man inte behöver vrida den lika långt som originalet för att nå fullgas. Helt klart värt de 150 spänn den kostade. :D
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Hehe, inga brinnuter här i alla fall :) Har kört 560 mil på mina original Pirelli Diablo Rosso Corsa, med 4mm kvar i mittremsa. Till saken gäller att jag ska köra kanske 350 mil ner över Europa och tänker att en ska vara lite förberedd med nytt fräscht däck. MEN, de säljer väl däck nere i Europa också :hihi

Då blir nästa fråga - Pirelli eller nåt annat?

Min erfarenhet av original-Pirellisarna var att det gick jääävligt fort när det väl började ta slut. Tänk på det innan du börjar nöta autobahn. :)
 

Ugg1an

Ny medlem
Gick med
16 May 2015
Ort
Göteborg
Hoj
STR -15
Hejhej!

Ny medlem och några månader ny ägare till en Street R här. :) Är det någon som vet om det finns andra kåpor till radiatorn? Tycker att dom blanksvarta som sitter på från fabrik är väldigt stora och sticker ut från en annars matt hoj. Har sett att till dom äldre modellerna finns det mindre kåpor att dra på, men passar dom på 13 och upp tro?
 

Triumph Int

Medlem
Gick med
19 Oct 2008
Ort
Täby
Hoj
Snart
Hehe, inga brinnuter här i alla fall :) Har kört 560 mil på mina original Pirelli Diablo Rosso Corsa, med 4mm kvar i mittremsa. Till saken gäller att jag ska köra kanske 350 mil ner över Europa och tänker att en ska vara lite förberedd med nytt fräscht däck. MEN, de säljer väl däck nere i Europa också :hihi

Då blir nästa fråga - Pirelli eller nåt annat?

Har du ett spår i mitten?

Mina är släta och har lite mönster på sidan
 

Biber

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2013
Ort
Linköping
Hoj
Street Triple R -13
Halloj! Jag har en ST3 R -13 och börjar fundera på det här med däck o däckslitage. Hur länge räcker bakdäcket för er? 500, 800 eller 1000 mil? Har för mig jag läst nåt om ett genomsnitt på 800.

Mina bakdäcks orginalare var dags att byta nu efter 550mil. Nu åker ett Michelie Pilot Road 4 på :tummenupp
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Var köper man custom-grejjer till sin ST då. förutom ebay (svårt att sortera)?
Funderar på fälg stripes i orange bl.a. Hade varit kul att modda hojen lite lätt.
 

sneJe

Medlem
Gick med
28 Apr 2015
Ort
Norrköping
Hoj
Cyklar för tillfället.
Nu var det några år sedan jag jämförde men för mig så var det R som gällde. Det gick bra att köra lugnt utan inställningsmöjligheter på gaffeln men buckliga vägar var inte kul utan R. Samma ram på båda så det var fjädringen som skiljde.... Kan ha ändrats på senare årsmodeller...

Och vilka årsmodeller var det du provkörde? Vilken var R och vilken var Standard så att säga....
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Och vilka årsmodeller var det du provkörde? Vilken var R och vilken var Standard så att säga....

2007 års båda Street och Babytona. 2009 års R körde jag för några veckor sedan... :)

Det har klagats på andra forum att det hänt för lite samtidigt som de fortfarande är bra hojar. Därför tror jag inte att det ändrats nämnvärt utan R har bättre fjädring som är dyrare och utan R får du en billigare hoj med billigare fjädring som duger om du inte har för stora krav.
 

Dunkaa

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Triple R -14
Har du ett spår i mitten?

Mina är släta och har lite mönster på sidan

Nae, kan inte direkt påstå att jag har ett spår i mitten, lite mönster kvar där samt mönster på sidorna. Kommer göra så att ´jag kör ett tag till o byter bakdäck nere på kontinenten. För övrigt ska det bli grymt skönt att slippa detta pissiga väder!
 

Dunkaa

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Triple R -14
Mina bakdäcks orginalare var dags att byta nu efter 550mil. Nu åker ett Michelie Pilot Road 4 på :tummenupp

I see, då kanske det snart är läge för mig också. Frågade hos handlaren vilka däck de lagerför, o istället för Pirelli kör de med Michelin Pilot Power 3. För min del blir det antingen nämnd fransos eller tysken Sportec M7 RR. Vad fick dig att gå på Road 4?
 

E1M7

Medlem
Gick med
28 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Street Triple R '14
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top