Triumph Street Triple-tråden

Någon är som vet om avgas smällar är farliga för hojen?!?!??!
Dvs om motorn tar skada?!?!?!
Vissa säger att de e farligt o vissa säger att de är ofarligt..
Så vad stämmer ?!?!?!
Det pangar o smattrar rätt duktigt för mig vid gas avslag
Jag lyfter frågan om avgassmatter ifall nån är intresserad.

Talade med lokala Triumphmeken förra veckan och beskrev att jag ibland tyckte hojen gick hårt och brötigt med dåligt gensvar i mellanregistret. Dessutom så smattrade den rätt rejält vid avslag.
Låter som du behöver justera sprutet sa han och förklarade att de är ibland lite slarviga på fabriken och är nöjda bara värdena är inom toleransen. Om sen ett värde är nära övre toleransen och ett annat nära nedre så ligger de ändå ganska långt ifrån varandra.

Sagt och gjort. Jag lämnade in hojen igår, tisdag, på justering. De har justerat "synkningen" samt uppdaterat programvara och mappning till senaste versioner (jag har en -09'a).

Jag är 1600:- fattigare men hojen går nu lent som silke och svarar rappt vid alla varvtal. Avgassmällarna är i princip borta så när som lite bludder vid avslag och genomsnittlig bränsleförbrukning har fallit från 0.7 L/mil till 0.62 och det verkar som det kan sjunka lite till.

Kan kanske vara värt även för er andra att fundera på om ni har mycket avgassmällar och hojen känns lite trög i mellanregistret.
 
Last edited:
Tja!

Fundera starkt på att skaffa en street triple men funderar lite över det här med service.
Hojjen har ju 1000-mils intervall eller en gång/år. Stora servicar vid 2000, 4000 osv.

Med andra ord kan det ju bli så att du enligt boken "ska" göra en 2000-mila fast hojjen kanske bara gått säg 1000mil, om du ränkar åren, eller?
Det årliga service gör iallafall jag alltid på våren oavsett bok osv.

Kanske är spånig fråga men nån som fattar vad jag menad, hur gör ni?
 
Tja!

Fundera starkt på att skaffa en street triple men funderar lite över det här med service.
Hojjen har ju 1000-mils intervall eller en gång/år. Stora servicar vid 2000, 4000 osv.

Med andra ord kan det ju bli så att du enligt boken "ska" göra en 2000-mila fast hojjen kanske bara gått säg 1000mil, om du ränkar åren, eller?
Det årliga service gör iallafall jag alltid på våren oavsett bok osv.

Kanske är spånig fråga men nån som fattar vad jag menad, hur gör ni?

Årlig service gör du varje år.. Byta olja, filter osv. Tusen mila service gör du när hojen har gått omkring 1000 mil.. Vet inte riktigt hur du tänker?

Byta olja och filter gör jag varje säsong oavsätt hur långt det har gått, bromsvätska om det behövs. Hade en street förut, då stog det års service i boken, sen stog distans servicen någon sida efter.. Dvs 1000,2000 osv..
 
Årlig service gör du varje år.. Byta olja, filter osv. Tusen mila service gör du när hojen har gått omkring 1000 mil.. Vet inte riktigt hur du tänker?

Byta olja och filter gör jag varje säsong oavsätt hur långt det har gått, bromsvätska om det behövs. Hade en street förut, då stog det års service i boken, sen stog distans servicen någon sida efter.. Dvs 1000,2000 osv..


Är precis så jag tänker, och misstänkte att det var.

Anledningnen till min fundering är att i den bok jag kikat stod allt på samma sida och slängde då ut frågan här, med risk för att bli dumförklarad...:)

Tack för svaret!
 
Hallåj på allihopa Nybliven triple ägare här!
Måste säga att den levde upp till alla mina höga förväntningar, läste en hel del här på forumet innan det blev köp:tummenupp. Gick o funderade på en z750 först men känns som jag tog rätt beslut:yoparty
 
Hallåj på allihopa Nybliven triple ägare här!
Måste säga att den levde upp till alla mina höga förväntningar, läste en hel del här på forumet innan det blev köp:tummenupp. Gick o funderade på en z750 först men känns som jag tog rätt beslut:yoparty
Välkommen i familjen :D
 
Någon som har tips på bar-end speglar till -10 R?
Triumphs egna passar ju inte..
Och så behöver jag en skruv till bromsvätskebehållaren.. Märkliga gängor..

:7peta

Jag kör original bar end mirrors. Bara att fila lite. Satte i styrändspluggen i en skruvdragare och körde mot en fil en liten stund. Har för mig att r33z borrade upp gängorna i styret. Same result, different means :thumbup:

Skruven fick jag gratis när jag handlade speglarna.
 
Last edited:
Ännu en nybliven Street Triple ägare, och en jättenöjd sådan dessutom. Jädrar vilken härlig hojj å köra! :banana Grymt impad!
 
Får man fråga vart du handlat?

Direkt från tillverkaren, mest för att de inte fanns i sverige än. Vart inte så mycket billigare.

Monterade dem häromdan, tanksidorna gick på jättebra. Däremot "tank-paden" i mitten veckade sig gärna på sidorna... svårt med ett platt klistermärke på en krökt/rund yta. Kanske får ta bort den och skära lite skåror i sidorna.
 
Direkt från tillverkaren, mest för att de inte fanns i sverige än. Vart inte så mycket billigare.

Monterade dem häromdan, tanksidorna gick på jättebra. Däremot "tank-paden" i mitten veckade sig gärna på sidorna... svårt med ett platt klistermärke på en krökt/rund yta. Kanske får ta bort den och skära lite skåror i sidorna.

Okej, vilken tankpad valde du?
 
Låter den högt utan DB-killer?Jag väntar nämligen på ett Leo Vince system.
Är väldigt nyfiken på Arrow också.
Säljaren sa att Arrow systemet inte hade db-killer :va
Man vill ju att det ska låta lite:brynad
 
Låter den högt utan DB-killer?Jag väntar nämligen på ett Leo Vince system.
Är väldigt nyfiken på Arrow också.
Säljaren sa att Arrow systemet inte hade db-killer :va
Man vill ju att det ska låta lite:brynad

Arrows helsystem har inte avtagbar db-killer. Vet inte hur det är med deras slipon..
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top