Triumph Daytona T595 turboprojekt

Beror på längden om han har, de kortaste han tillverkar är till Hayabusa, var i kontakt med honom för några år sedan.

Kollade upp slaglängden på hayabusa'n kontra Triumph's 955-motor. Båda har 65 mm i slag.
Det behöver ju inte vara samma längd för det, men chansen finns ju...
 
Crower tillverkar ju även måttbeställda vevstakar om man så vill, för i princip samma pris som de modellspecifika. Kan det vara ett alternativ? Maila dem och fråga.
 
IMG_20170307_164757.jpg IMG_20170307_170723.jpg
Nu är kylsystemet klart, gött!

IMG_20170314_165746.jpg
Ska tillverka ett mindre drev för att växla upp varvtalet på oljepumpen.
För att få upp flödet lite...
 
Har knåpat ihop ett drev med 19 kuggar istället för ett med 25 som sitter där original.

IMG_20170316_175232.jpg

Det ger ett varvtal på oljepumpen som vid Speed Triple-motorns varvstopp på 9700 rpm motsvarar den hos Daytona-motorns varvstopp på 11500 rpm, plus 10%.

Båda motorerna har nämligen samma oljepump och drevning till denna, vilken gör att jag kallt räknar med att den klarar av att gå på samma varvtal som den gör i Daytona-motorn.
Och att det finns lite marginal på detta också... Därav dom ytterligare 10 procenten.

Borde ge ett flöde som klarar av turbons oljekapacitet.

Kedjan är av den nättare varianten... 1/4" cc på rullarna och 1/8" invändig bredd :D
 
Svarvade till en 19-kuggs "drevdummy" för att kolla hur kedjans väg runt det nya arrangemanget blir inklusive ett kugghjul(här en vanlig bricka) som ska ta upp slacket det mindre drevet ger...

IMG_20170317_183511.jpg IMG_20170314_165746.jpg
Den nya drevningen.........................och original.
 
Jag är ju lite känd för att överarbeta saker...
Hur som, cad'at upp lite mer oljepumpsdrev.

Nedan är originalutförandet.
Den tunna linjen motsvarar centrumet på kedjans rullar.
IMG_20170322_192229.jpg

Har här placerat in ett löphjul med 17 kuggar så att den tunna linjen(kedjan) hålls sträckt. Längd på kedjan är 52 länkar, som i originalutförandet.
IMG_20170322_192246.jpg

Det borde funka bra så här...
 
Går det att korta kedjan?
Blir lite passningsräknande, men det skulle ju vara kanon om bara det räckte. Får man inte till det helt, så kan man ha en glidskena för att ta det lilla slack som blir. Troligen en lite enklare design än den med löphjul.
 
Går det att korta kedjan?
Blir lite passningsräknande, men det skulle ju vara kanon om bara det räckte. Får man inte till det helt, så kan man ha en glidskena för att ta det lilla slack som blir. Troligen en lite enklare design än den med löphjul.

Det skulle väl vara det bästa att korta kedjan.
Men den är nitad och jag vill inte riskera att det blir nåt skit med att länken öppnar sig, om jag nitar om kedjan.
Nya lås, nitlås eller öppningsbart, vete fan vart man skulle få fatt på...
 
Efter flertalet försök med "klipp-å-klistra-metoden" så har jag hittat rätt position på skruvarna som håller oljepumpen.
Ska använda dom att skruva fast löphjulets fäste med.

IMG_20170329_185421.jpg
 
Min oiltransfer-pump har äntligen kommit :banana
Behöver "bara" tillverka ett hus till motorn, den är ganska öppen i bakkant...
IMG_20170330_172707.jpg

Sen hittade jag en nyckelring som jag bara va' tvungen att köpa till hojen :tummenupp
IMG_20170330_172746.jpg
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top