Triumph Daytona T595 turboprojekt

Obduktion...

Nu har jag plockat isär gamla motorn...

Vad jag kan se så är inte någon vevstake krökt.
Det är vevlagret på mittencylindern som gett upp. Om det sen beror på att staken flexat och snedbelastat lagret vet jag inte.

Silen i oljepickupen har flyttat på sig såg jag. Finns flagor på fel sida av nätet.
Det kan ju vara så att det har varit orsaken till lagerhaveriet...

Tänker om det funnits partiklar i motorn som då sugits in i pumpen och tryckts vidare.
Fast å andra sidan så lär ju oljan passera genom oljefiltret först innan oljan ger sig ut på tur i motorn...

Det är så att mitten på veven ligger först i oljekanalen.
Från oljepumpen så går kanalen rakt fram till mitten av veven och en kanal åt var sitt håll åt höger och vänster som förser 1:ans respektive 3:ans ram- och vevlager.

Kan ju också bara ha varit ett dåligt lager...

Oljepumpen lär iaf inte vara hundra i skick längre heller...

IMG_20161022_151607.jpg
Tror babbitsen försvunnit... :hihi

IMG_20161022_152551.jpg
Lite grejer här som man inte vill se i ett oljetråg.

Förvånansvärt slät yta på vevtappen med tanke på lagrets skick...
IMG_20161022_151558.jpg IMG_20161022_151738.jpg
 
Last edited:
Bilderna verkar inte riktigt fungera, känns viktigt att lista ut vad som gjort vad iaf så inte nästa motor säger upp sig omedelbart också.
 
Om man spekulerar lite fritt.. så är väl en modifikation på oljesidan trycksmörjning av turbon? Kan det ha nåt med raset att göra, att oljetrycket ballat ur av nån anledning?
 
Om man spekulerar lite fritt.. så är väl en modifikation på oljesidan trycksmörjning av turbon? Kan det ha nåt med raset att göra, att oljetrycket ballat ur av nån anledning?

Det är ju inte omöjligt.

Har funderingar på att dreva om oljepumpen på den nya motorn, få upp varvet lite till på den.
Jag har tänkt sätta dit munstycken som sprejar olja på undersidan av kolvarna.
Det lär ju ge ytterligare större behov av oljevolym ur pumpen.
 
Det är ju inte omöjligt.

Har funderingar på att dreva om oljepumpen på den nya motorn, få upp varvet lite till på den.
Jag har tänkt sätta dit munstycken som sprejar olja på undersidan av kolvarna.
Det lär ju ge ytterligare större behov av oljevolym ur pumpen.
Som jag nämnde tidigare i tråden så brukade gamla trajumf trimmare borra små små hål i stakarna som sprejade cylinderlopp och kolvbotten med olja. En tradition att återuppta kanske? :)
 
Som jag nämnde tidigare i tråden så brukade gamla trajumf trimmare borra små små hål i stakarna som sprejade cylinderlopp och kolvbotten med olja. En tradition att återuppta kanske? :)

Tror att det är det på den motorn jag köpte och monterade i Daytona'n (konstaterade jag när jag har kollat på lite bilder och sprängskisser).
Då är det ju redan ordnat :banana
Ska kolla upp om det även är det på den gamla motorn.
Bara för att veta...
 
Last edited:
Tjo på er!
Jag har konstaterat att även den gamla motorn har hål i vevstakarna för kylning/smörjning av undersidan av kolvarna/cylinderväggar och lillända på vevstakarna.
Så då vet jag det iaf...
 
Koll på oljetrycket

För att få bättre koll på oljetrycket så har jag köpt mig en mätare och en givare med två funktioner i. Den ena är en slutande krets, som en vanlig oljetryckskontakt, den sluter kretsen vid 0,5 +-0,15 bar.

Den andra är analog, varierande impedans beroende på tryck, som kan återges i en mätare.

IMG_20161111_211613.jpg
Överst i bild, egentillverkad adapter med oljertycksgivaren.
Nederst i bild, original oljetryckskontakt.
 
IMG_20161127_150651.jpg
Lite skarpt ljus i laddtrycksmätaren, fast inte riktigt så illa som bilden ger intryck av... Kanske kan dämpa det lite på nåt sätt. Får kolla på det.

IMG_20161127_151049.jpg
En kul grej... Garagekompisen besiktigade sin Rocket 3:a med kompressorn på... Den är ju inte direkt osynlig!
Det enda besiktingsgubben undrade på va om det var original-ljuddämparna som satt på, tyckte den va lite högljudd. Men den gick igenom... :va
 
Är så smått igång med att anpassa turbogrejerna till den nya motorn.
Det krävs en del mecklande med att få det att passa på vissa håll...

Som grenröret, där är det väl bara c-c mellan cylindrarna som är lika som på den gamla motorn.
Nya motorns grenrör närmast i bilden.

IMG_20161212_190337.jpg

Men det ska väl ordna sig...
 
Kylning

IMG_20161225_130637.jpg

Den nedre kylaren i bilden är originalet till Speed Triple-motorn som sitter i Daytonan nu.
Den övre är från Daytonans originalmotor.
Det skiljer ca 7 cm i bredd på dom, höjden är ungefär lika, även tjockleken. Det blir väl några procent större area på den "gamla", så jag sätter i den istället sen.
 
View attachment 434776

Den nedre kylaren i bilden är originalet till Speed Triple-motorn som sitter i Daytonan nu.
Den övre är från Daytonans originalmotor.
Det skiljer ca 7 cm i bredd på dom, höjden är ungefär lika, även tjockleken. Det blir väl några procent större area på den "gamla", så jag sätter i den istället sen.

Och den "gamla" ger för dålig kylning med kåpa runt om man inte kör lugnt på landsväg...

Får vi se en större specialtillverkad? :D
 
Jag har egentligen bara kört merparten med den lilla kylaren i verkligheten...
Där har jag väl inte haft några stora bekymmer med värmen. Vid stadskörning så klev tempen upp och kylfläkten startade men den orkade pressa ner värmen, så det funkade så sett iaf.

Vill egentligen bara byta till den större för att den passar bättre mot kåporna på insidan. Blir ingen luft som kan smita förbi vid gavlarna med den.
 
Last edited:
IMG_20161225_131822.jpg
Här va det skitigt.... :jisses
Har inte haft bort avgasröret på denna motor innan.

IMG_20170102_204818.jpg
Gjorde mig ett kvällspass på jobbet igår så nu är anslutningar mot topplocket på nya motorn halvvägs klara iaf...
Lite fräsning från andra hållet, så är dom bara att svetsas ihop med grenröret.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top