Triumph Daytona T595 turboprojekt

Va fan är den inte i ännu. Varit långhelg ju jalla jalla !��
 
Va fan är den inte i ännu. Varit långhelg ju jalla jalla !��

Njaee... inte än. Det är ju lite dåligt faktiskt :D
Har haft lite annat jag varit tvungen att göra.
Till helgen blir det maiden på Ullevi, där på är det midsommar. Då tyckte tjejen att det skulle åkas åt nå't håll... men sen! Då va det väl faan...
 
Såå.... Nu i kväll har jag i alla fall få ur motorn ur ramen...

IMG_20160720_191043.jpg

Är ju lite mer grejer att pyssla med på sommaren...
Har lite, säsongsmässigt sett, obalanserat med intressen :)

Ska se om jag kanske hinner få i den nya motorn i morrn...
 
Såå.... Nu i kväll har jag i alla fall få ur motorn ur ramen...

View attachment 432240

Är ju lite mer grejer att pyssla med på sommaren...
Har lite, säsongsmässigt sett, obalanserat med intressen :)

Ska se om jag kanske hinner få i den nya motorn i morrn...
Vet hur det känns och glad att jag bara har lite stoichiometriska bekymmer på alla fronter. Fått nån klarhet i vad som rasat?
 
Känns lite läskigt att bara hänga i nya motorn om man inte vet vad som kroknade i den gamla?
 
Känns lite läskigt att bara hänga i nya motorn om man inte vet vad som kroknade i den gamla?

Jag ska sätta i den nya motorn och köra den i originalutförande... För att se hur den går osv...
Det blir turbo senare, ska kolla först vad som hände med den gamla motorn innan det blir trimning av den nya...
 
Tjoho! :banana
Nu har jag provstartat den nya motorn, den verkar funka...
Ska meka ihop resten så att hojen går att provköra.
 
Köpte mig en Haynes rep.-handbok för Triumphs 3-cylindriga motorer.
Det står en hel del matnyttigt i dom böckerna.

Hittade intressanta uppgifter kring veven och vevstakarna...

Det är så att den motor jag köpt och ska bygga vidare på, är från en Speed Triple -04:a (den tillhör generationen som kom 2002 och sträcker sig till 2004).
Vevaxeln har vevtappar som är 41 mm i diameter, "ramlagertapparna" är 38 mm.
Vevstakarna har en lillända som en 19 mm kolvbult ska passa i.

Medans Daytonamotorns vevaxel i samma generation har klenare vevtappar, 36 mm i diameter.
Vevstakarna har ett hål för en 17 mm kolvbult.

Där har jag faktiskt lite tur att jag köpte den motorn jag gjorde :)
Lär ju vara lämpligare med Speed Triple'ns biffigare vev vid turboladdning.

Den äldre motorgenerationen (1997 tom 2001) har samma dimensioner på vevtappar och kolvbultar, 41mm och 19mm, på alla modeller.
 
Nu har jag fått klart motorbytet... Äntligen!
Ska besiktigas nu och sen får det bli "uppgradering" under vintern.
Trägen vinner... Hoppas jag :Rockbanan
IMG_20160830_183436.jpg
 
Kan du inte dissekera den trasiga motorn, jag är så himla nyfiken på vad som kroknade.. :banana
 
Fint funkade att smärtfritt??
 
Igår körde jag ca 12 mil med den nya motorn.
Det gick helt utan missöden. Så jag känner att motorn fungerar bra och jag kan gå vidare med "uppgraderingarna".... När tid finnes då... :va

För övrigt så känns en förvånansvärt stor skillnad mellan denna, 955 cc motor av 2004 års modell, och motorn i min Speed Triple av 2010 års modell (1050 cc).
1050-motorn är så mycket rappare från botten och drar bara hårdare och hårdare ju mer varv den får...
Det är väldigt lätt att dra den rakt in i varvstoppet, finns liksom ingen "effektdaling" som gör att man känner att det är dags att växla... :yoparty

Turbo-konverteringen på Daytonan's 955-motor kan kanske få den att kännas lite piggare... :D
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top