Triumph Daytona T595 turboprojekt

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Va fan är den inte i ännu. Varit långhelg ju jalla jalla !��
 

Triumph-Jocke

Medlem
Gick med
6 Feb 2014
Ort
Hagfors
Hoj
2010, Triumph Speed Triple
Va fan är den inte i ännu. Varit långhelg ju jalla jalla !��

Njaee... inte än. Det är ju lite dåligt faktiskt :D
Har haft lite annat jag varit tvungen att göra.
Till helgen blir det maiden på Ullevi, där på är det midsommar. Då tyckte tjejen att det skulle åkas åt nå't håll... men sen! Då va det väl faan...
 

Triumph-Jocke

Medlem
Gick med
6 Feb 2014
Ort
Hagfors
Hoj
2010, Triumph Speed Triple
Såå.... Nu i kväll har jag i alla fall få ur motorn ur ramen...

IMG_20160720_191043.jpg

Är ju lite mer grejer att pyssla med på sommaren...
Har lite, säsongsmässigt sett, obalanserat med intressen :)

Ska se om jag kanske hinner få i den nya motorn i morrn...
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Såå.... Nu i kväll har jag i alla fall få ur motorn ur ramen...

View attachment 432240

Är ju lite mer grejer att pyssla med på sommaren...
Har lite, säsongsmässigt sett, obalanserat med intressen :)

Ska se om jag kanske hinner få i den nya motorn i morrn...
Vet hur det känns och glad att jag bara har lite stoichiometriska bekymmer på alla fronter. Fått nån klarhet i vad som rasat?
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Känns lite läskigt att bara hänga i nya motorn om man inte vet vad som kroknade i den gamla?
 

Triumph-Jocke

Medlem
Gick med
6 Feb 2014
Ort
Hagfors
Hoj
2010, Triumph Speed Triple
Känns lite läskigt att bara hänga i nya motorn om man inte vet vad som kroknade i den gamla?

Jag ska sätta i den nya motorn och köra den i originalutförande... För att se hur den går osv...
Det blir turbo senare, ska kolla först vad som hände med den gamla motorn innan det blir trimning av den nya...
 

Triumph-Jocke

Medlem
Gick med
6 Feb 2014
Ort
Hagfors
Hoj
2010, Triumph Speed Triple
Tjoho! :banana
Nu har jag provstartat den nya motorn, den verkar funka...
Ska meka ihop resten så att hojen går att provköra.
 

Triumph-Jocke

Medlem
Gick med
6 Feb 2014
Ort
Hagfors
Hoj
2010, Triumph Speed Triple
Köpte mig en Haynes rep.-handbok för Triumphs 3-cylindriga motorer.
Det står en hel del matnyttigt i dom böckerna.

Hittade intressanta uppgifter kring veven och vevstakarna...

Det är så att den motor jag köpt och ska bygga vidare på, är från en Speed Triple -04:a (den tillhör generationen som kom 2002 och sträcker sig till 2004).
Vevaxeln har vevtappar som är 41 mm i diameter, "ramlagertapparna" är 38 mm.
Vevstakarna har en lillända som en 19 mm kolvbult ska passa i.

Medans Daytonamotorns vevaxel i samma generation har klenare vevtappar, 36 mm i diameter.
Vevstakarna har ett hål för en 17 mm kolvbult.

Där har jag faktiskt lite tur att jag köpte den motorn jag gjorde :)
Lär ju vara lämpligare med Speed Triple'ns biffigare vev vid turboladdning.

Den äldre motorgenerationen (1997 tom 2001) har samma dimensioner på vevtappar och kolvbultar, 41mm och 19mm, på alla modeller.
 

Triumph-Jocke

Medlem
Gick med
6 Feb 2014
Ort
Hagfors
Hoj
2010, Triumph Speed Triple
Nu har jag fått klart motorbytet... Äntligen!
Ska besiktigas nu och sen får det bli "uppgradering" under vintern.
Trägen vinner... Hoppas jag :Rockbanan
IMG_20160830_183436.jpg
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Kan du inte dissekera den trasiga motorn, jag är så himla nyfiken på vad som kroknade.. :banana
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Fint funkade att smärtfritt??
 

Triumph-Jocke

Medlem
Gick med
6 Feb 2014
Ort
Hagfors
Hoj
2010, Triumph Speed Triple
Igår körde jag ca 12 mil med den nya motorn.
Det gick helt utan missöden. Så jag känner att motorn fungerar bra och jag kan gå vidare med "uppgraderingarna".... När tid finnes då... :va

För övrigt så känns en förvånansvärt stor skillnad mellan denna, 955 cc motor av 2004 års modell, och motorn i min Speed Triple av 2010 års modell (1050 cc).
1050-motorn är så mycket rappare från botten och drar bara hårdare och hårdare ju mer varv den får...
Det är väldigt lätt att dra den rakt in i varvstoppet, finns liksom ingen "effektdaling" som gör att man känner att det är dags att växla... :yoparty

Turbo-konverteringen på Daytonan's 955-motor kan kanske få den att kännas lite piggare... :D
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top