Triumph Daytona T595 turboprojekt

Det är lite skillnad på dom nya och dom gamla anslutningarna...
IMG_20170106_211840~2.jpg

Ska passa in grenröret med turbon monterad och avgasröret fastskruvat i den och punkta fast grenröret mot anslutningarna. Sen plocka bort det från motorn och helsvetsa...
IMG_20170106_212453.jpg
 
Rördragning...

P.g.a att det inte är bara insidan som skiljer sig mot gamla motorn, utan även utsidan, så får jag testa lite nya vägar att dra fram rören på.

Detta borde funka bra!

IMG_20170123_170101.jpg
Med ytterligare värmeskärmning så ska nog silikonböjen överleva... :va

IMG_20170124_185410.jpg IMG_20170124_185435.jpg IMG_20170124_185447.jpg
IMG_20170124_185802.jpg
Det är tight som f-n men det ska gå!

IMG_20170124_190141.jpg
Nu är ju röret ca 3 dm för långt... men det är ju lösbart! :tummenupp
 
Har hittat en lösning med hjälp av att plundra och kapa till en kylarslang
från gamla motorpaketet, en 90-graders slangkrök, och kan då vinkla mig förbi tryckröret
och vidare till anslutningen på kylaren (i bildens övre vänstra hörn).

På vägen dit så ska jag även få dit ett T-kors att ansluta kylarlocket på.
Slipper i alla fall att "notcha" ur tryckröret för att få frigång för slangen från termostathuset på sidan av topplocket.

För övrigt så ska tryckröret kapas och en 90-graders krök ska gå in under ramen, rakt in i bilden i höjd med det lilla röret som sticker ut åt höger på tryckröret.
Dumpvententilen har varit ansluten där. Den nya ska bli på andra sidan...

1486135368123.jpg

Annars så hittade jag en leksak på Hoj-mässan förra helgen
som jag är säker på skulle vara jävligt roliga att ha...
IMG_20170128_171845.jpg

Kan man inte på nå't sätt kunna få betalt för att leka...
jag kan garantera att jag skulle göra ett bra jobb!
 
Har fixat till ett värmeskydd på grenröret till skydd för silikonböjen ut ur turbon...
IMG_20170205_130406.jpg IMG_20170205_130254.jpg
Det är 4 lager avgasbandage, ca 4-5 mm luftspalt bakom aluminiumplåten till bandaget och ca 4-5 mm spalt mellan alu-plåten och silikonslangen.
Förhoppningsvis så räcker det.

Det har även blivit en riktigt märklig makaron för att få kylvattnet från termostathuset på sidan av toppen till kylaren... så att tryckröret kan vara orört, utan urtag och liknande.
IMG_20170207_172953.jpg IMG_20170207_173347.jpg
 
Det närmar sig, men det tar sin tid :) En grej jag inte tänkt på förut, jag är helt övertygad om att du kunde hoppat över vattenkylningen av turbon, jag har kört min utan och den har inte blivit det minsta mer glapp på 1500 mil.
 
Brutal, verkar gå rätt tyst?

Nu har jag bara tittat i mobilen visserligen.

Såg nu att jag missförstod och trodde uppstartsklippet på sidan 7 var det senaste inlägget. Hursomhelst brutal hoj
 
Last edited:
Det närmar sig, men det tar sin tid :) En grej jag inte tänkt på förut, jag är helt övertygad om att du kunde hoppat över vattenkylningen av turbon, jag har kört min utan och den har inte blivit det minsta mer glapp på 1500 mil.

Jaha, det trodde jag skulle vara riktigt skadligt för en turbo.
Alltså en som är konstruerad för att ha vattenkylning...

Hur som, så är det redan fixat till denna turbo nu.
IMG_20170210_155214.jpg IMG_20170210_155201.jpg

Det smyger ihop så smått iaf :tummenupp

Återstår ju att kompsänka också...
tillverka vevstakar...
fixa oljereturen från turbon...
modifiera intercoolern...
anpassa tryckröret...
fixa ett större luftfilter...
byta spridare...
montera den ställbara btr'en...
montera bensinpumpen...
flytta oljekylaren...
mappning...

...och säkert nåt mer som jag inte kommer på nu :gnissla
 
Tillverka stakar, det är riktiga trimmartakter

Finns ju inte såna eftermarknadsdelar till denna...
Så då är det ju bara två alternativ, specialbeställa= dyrt som fan! Eller tillverka egna, det är överkomligt i pris fast inte i tid. Lädret får bestämma...
 
Last edited:
Även om vevstakarna kan få rätt form i en fräs, jag begriper att du har de kunskaperna för att få till måtten. Men är det verkligen så enkelt? Hur ska de härdas, stålsort, kulblästring osv?
 
Jaha, det trodde jag skulle vara riktigt skadligt för en turbo.
Alltså en som är konstruerad för att ha vattenkylning...

Hur som, så är det redan fixat till denna turbo nu.
View attachment 435627 View attachment 435626

Det smyger ihop så smått iaf :tummenupp

Återstår ju att kompsänka också...
tillverka vevstakar...
fixa oljereturen från turbon...
modifiera intercoolern...
anpassa tryckröret...
fixa ett större luftfilter...
byta spridare...
montera den ställbara btr'en...
montera bensinpumpen...
flytta oljekylaren...
mappning...

...och säkert nåt mer som jag inte kommer på nu :gnissla

Du får tänka dig driftsfallet på en hoj mot det den är gjord för i en bil, där ska den kunna gå med avgashuset glödandes i timmar men så kan du aldrig köra en övermotoriserad hoj, dessutom sitter den ju med väldigt bra luftkylning.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top