Triumph Daytona T595 turboprojekt

Turbo-båt till sommaren?

Nja, det vore ju lite fränt iofs!
Men den får gå i denna version under kommande sommar.
Har köpt en AQ170 (B30) som ska renoveras och trimmas.....
Blir lite "hotrod-stuk" över båten med den i. Hålls samtidigt lite tidskorrekt...
Båtmodellen har aldrig funnits med den motorn i :)
 
Nu ska vi se om det inte börjar hända lite grejer igen med detta...
Har beställt lite delar för en liten ombyggnation av bränslesystemet. En större bränslepump och ett externt filter ska byggas ihop med det befintliga bränslesystemet.
Förhoppningsvis så kommer grejerna under veckan som kommer :banana
När det är gjort så ska jag göra upp en tid med Peter Andersson för mappning.
Har pratat med honom och det skulle kunna gå att få hjälp av honom med det, det känns bra!
Det kanske kan bli en turbo-sommar i år..... :yoparty
 
Bränslesystemsmodifieringar

original_tankarmatur_1.jpg original_tankarmatur_2.jpg
Så här ser original tankarmatur ut. Inkluderar bränslepump, bränslefilter och bränsletrycksregulator. Bort med det å dit med andra grejer...
Externt monterad pump och filter. Och givetvis bränsletrycksregulator, men det har jag haft tidigare...

sugsil.jpg
Pillade till en alu-plåt och tillverkade en sugsil och en grovmaskig retursil, den senare för att splitta upp returstrålen till ett duschande flöde. Vet inte om det direkt tillför nån fördel. Kändes bara bra att göra så...

insida_på_tanken.jpg
Insidan på tanken. Det är plasttank på dessa, lite udda. Blev plåt 2002...

IMG_20160313_123531.jpg
Den nya "tankarmaturen" med anslutningar.
 
Nä, men det ska snart bli...
Jag byter ut originalpumpen till en som är lite saftigare, på inrådan av Peter Andersson.
Bättre att använda grejer som man vet räcker till.
Originalpumpen kan ju visserligen räcka, men tråkigt om det visar sig att den inte gör det när man väl står med hojen i bänken...
 
Jag magrade ur min pga min egna klantighet i bänken men gjorde som tur var ingen härdsmälta men man blir ju helt nervös.. Se till att alla vakuumslangar sitter ordentligt är ett tips från coachen :)
 
Nu har jag fått ihop alla slangar å kablar som skulle till den nya bränslepumpen och filtret.

Sänkt bränsletrycket till 2 bar för att kunna komma ner till mindre minusvärden i powercommandern.
Ligger nu på ca -50% i cellerna mot tidigare -70%...

Så den startar och går nu igen. Verkade faktiskt som den går mindre "rått" nu.
Bara att få en tid till mappning nu då... :banana
 
Igår var jag och fick hojen mappad av Peter.
Ruskigt kunnig man, imponerande kunskaper! :Bugar
Det började låta riktigt bra efter en stund.
Lät grymt arg! :yoparty

Jag har ju undrat lite om motorn skulle palla med den extra belastningen...
När vi nådde 187 hk på hjulet så hände det nåt lite tråkigt, troligtvis så krökte sig en vevstake :(
Har ju hört ryktats att stakarna skulle vara en lite svag punkt, fast inte några konkreta bevis för det.

154 Nm på hjulet...
Ca. 0,65 bar i ladd...

Får utföra en obduktion och se vad som hände och utifrån det avgöra hur jag ska gå vidare...
Skam den som ger sig!

Det som var positivt var att kopplingen slirade inte och den överhettade inte.
Inga läckage av några vätskor.

Jag återkommer med rapport...
 
Fasen vad tråkigt att ha sönder den redan i bänken :( Min motivation hade ju dalat ner till obefintlig, rasa när man fått köra några hundra mil känns mer ok.. Hoppas det inte blir alltför dyrt att lösa.
 
Jag ser det mer som ett misslyckat trimmande om man redan kör sönder det i bänken, då har man ju inte gjort det ordentligt från början :) Enligt kollegor som jobbat med Triumph länge som jag berättade för om ditt projekt så sa de "jaha lycka till med de där motorerna, fel motor att trimma" Men med lite eftermarknadsdelar i bottendelen ska det väl kunna hålla?
 
Surt brukar ju vara lilländan som ger sig på de där. Får för lite smörning....
Ps Jag har kvar min -04:a :)
 
Surt brukar ju vara lilländan som ger sig på de där. Får för lite smörning....
Ps Jag har kvar min -04:a :)

Ok :tummenupp
Det va bland det första jag tänkte på... "vem var det nu som erbjöd mig köpa en motor?"

Jag får väl ta det ett steg upp i nivå då...
Kanske fräsa egna vevstakar... Moahaha!
Livets mening är ju att göra saker ingen eller inte så många gjort innan :D
 
Ok :tummenupp
Det va bland det första jag tänkte på... "vem var det nu som erbjöd mig köpa en motor?"

Jag får väl ta det ett steg upp i nivå då...
Kanske fräsa egna vevstakar... Moahaha!
Livets mening är ju att göra saker ingen eller inte så många gjort innan :D
Gamla trajumf vässare borrade kanaler i stakarna för att trycksmörja lilländan, nåt att fundera på när du fräser dina nya!
Vet en gubbe som jobbat med att utveckla highlands motorer bland annat, han tog fram vevstakar ämnade åt formel 1 prestanda fast åt standardfordon (blev lite för dürt för fordons industrin..), du borde ju ta dig ett snack med honom när du forskar fram nya.
 
Helt rätt inställning !!!!
Kämpa på och det kommer att vara värt det när du får fart på den igen!
Ta isär och analysera vad du behöver stärka upp så kommer det att gå bra sen:tummenupp


Ok :tummenupp
Det va bland det första jag tänkte på... "vem var det nu som erbjöd mig köpa en motor?"

Jag får väl ta det ett steg upp i nivå då...
Kanske fräsa egna vevstakar... Moahaha!
Livets mening är ju att göra saker ingen eller inte så många gjort innan :D
 
@Triumph-Jocke Har du anlyserat vad som gick fel? Låter udda att vevstakarna skall ha krökt sig bara för lite laddtryck. Däremot detonation (multipla flamfronter som krockar) kan lätt vika stake och knäcka kolvbult. Kika noga på kolvtoppens yta efter "spik-gropar" (matt yta) samt tändstiftets porslinsyta efter aluminiumlämningar.
 
@Triumph-Jocke Har du anlyserat vad som gick fel? Låter udda att vevstakarna skall ha krökt sig bara för lite laddtryck. Däremot detonation (multipla flamfronter som krockar) kan lätt vika stake och knäcka kolvbult. Kika noga på kolvtoppens yta efter "spik-gropar" (matt yta) samt tändstiftets porslinsyta efter aluminiumlämningar.

Nä, har tyvärr inte hunnit med det än...
Krökt vevstake är bara en spekulation än så länge.
 
Ny motor inhandlad.... nu jävvlar ska det bli åka så småningom :banana

(En -04:a, sista årsmodellen innan det blev 1050 cc i dom.)
 
Bromspapper

Här är bromspapper... innan motorn havererade :gnissla

effekt.jpg

Jag blev väldigt nöjd med effekten, högre än jag siktade på.
Synd att motorn inte tålde det bara...

Jaja... nu har jag ju en "ny" motor iaf, det ska nog bli bättre med den.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top