Triumph Daytona T595 turboprojekt

Triumph-Jocke

Medlem
Gick med
6 Feb 2014
Ort
Hagfors
Hoj
2010, Triumph Speed Triple
Nu får det gärna bli vår snart så man får höra hur en turbomatad trippel låter på fullgas!

Ja, det får det se till att bli!
Jag är också väldigt nyfiken på hur den kommer att låta... med fullt laddtryck! hehe :yoparty

Ska se till att filma en fullgasrepa i bänken och lägga ut här.
 

Triumph-Jocke

Medlem
Gick med
6 Feb 2014
Ort
Hagfors
Hoj
2010, Triumph Speed Triple
JAG... VILL... HÖRA... TRIPPELN... VRÅLA!!!
:yoparty :rock

IMAG0590.jpg

Jag får lite nervösa ryckningar i händerna när jag har för lite att göra....
Hmm...
Får ta å mecka lite med båtmotorn i brist på annat...

IMG_20150310_210508.jpg

Insug för 42 mm Blackbird förgasare på B20:n, ska se om det kan bli lite fart i denna tillslut.... :rofl
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Båtmotor! B20! Ja!

Petade lite på en kompis B21'as topplock förra året med lite högre komp, lite större ventiler och väldigt snälla kammar (brett vrid) och fick ut 200 på bakhjulen i bänk dvs runt 230 på veven. Även ett gammalt tvåventilat härke går att skrämma upp rejält och få traktorvrid OCH effekt.

Skulle gärna vilja ha en gammal Trident (för realistisk peng) men får väl nöja mig med en Yam XS 750, bara för att få nöjet att höra vrålet från en trecylindrig 4-takt i realtid.
 

Triumph-Jocke

Medlem
Gick med
6 Feb 2014
Ort
Hagfors
Hoj
2010, Triumph Speed Triple
Båtmotor! B20! Ja!

Petade lite på en kompis B21'as topplock förra året med lite högre komp, lite större ventiler och väldigt snälla kammar (brett vrid) och fick ut 200 på bakhjulen i bänk dvs runt 230 på veven. Även ett gammalt tvåventilat härke går att skrämma upp rejält och få traktorvrid OCH effekt.

Skulle gärna vilja ha en gammal Trident (för realistisk peng) men får väl nöja mig med en Yam XS 750, bara för att få nöjet att höra vrålet från en trecylindrig 4-takt i realtid.

Den ger 130 hk original. Ska höja kompet lite, nånstans 10:1 till 10,5:1. standard är 9,5:1. Ska även fila lite i förbränningsrummen, få bort skuggarea runt ventilerna. Större ventiler, 44 istället för 42 och 37 istället för 35. Portning ska givetvis också göras.
Ska även bygga ett nytt avgas-grenrör, ersätta original avgaslimpa. Tror det ska ge en varvvilligare motor, den går liksom i väggen vid 5000 rpm.

IMG_20150207_130019.jpg

Går det att trimma, så ska det trimmas!!
 

Triumph-Jocke

Medlem
Gick med
6 Feb 2014
Ort
Hagfors
Hoj
2010, Triumph Speed Triple
Rastlöst....

I väntan på att jag ska komma iväg på mappning så har jag fixat ett galler till luftutsläppet bak...

IMG_20150331_191843.jpg

Sen så råkade det bli med en motionscykel hem i söndags.
4:e hojen... Folk undrar om man är lite stollig.... och det är klart... man är!
Men då har man roligt också!
 

sp20

Medlem
Gick med
7 Jan 2006
Ort
KIL
Hoj
Massa trampcyklar
Pratade med Roger för ngn dag sedan .
Han trodde inte att bänken skulle vara i drift förränn senare delen av April :fakta
 

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Björn Friström i Mora har bänken i ordning.
 

drummerrob

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2014
Ort
Örebro
Hoj
2002 Triumph Speed Triple, 2007 Triumph Speed Triple
Har suttit och läst igenom hela den här tråden idag och måste falla in i kören och säga: Wow! Snyggt gjort.

När jag nu nått sista sidan och ser att senaste inlägget är från 1/4 och sen dess kanske mappning hunnits med?
Är, som så många andra, GRYMT nyfiken på slutresultatet!;)
 

Triumph-Jocke

Medlem
Gick med
6 Feb 2014
Ort
Hagfors
Hoj
2010, Triumph Speed Triple
Har suttit och läst igenom hela den här tråden idag och måste falla in i kören och säga: Wow! Snyggt gjort.

När jag nu nått sista sidan och ser att senaste inlägget är från 1/4 och sen dess kanske mappning hunnits med?
Är, som så många andra, GRYMT nyfiken på slutresultatet!;)

Tackar! :)
Tyvärr så har jag inte fått den mappad.... :(
Har tidigare i vinter börjat involvera Roger på Eurospeed, så jag tänkte att han ska få slutgöra jobbet när han fått fart på bromsbänken. Han har flyttat verkstaden under vintern/våren så det har väl varit en del för honom att fixa till med allt runt det....

Är också grymt sugen på att få allt klart så att man kan ut å gasa!

En uppdatering kommer så snart jag har nåt nytt att tillföra.
 

Triumph-Jocke

Medlem
Gick med
6 Feb 2014
Ort
Hagfors
Hoj
2010, Triumph Speed Triple
Portning wastegate

IMG_20150606_114548.jpg IMG_20150606_145714.jpg
Kom på att jag glömt av att fixa ett problem...
Vid fullt öppen wastegate så byggde turbon ändå tryck.

IMG_20150606_155246.jpg IMG_20150606_172355.jpg
Efter lite gnagande med en roterande fil så blev arean på hålet ca 34% större.
Borde ju bli något bättre iaf.
Mappning har fortfarande inte gjorts.... :(
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Har du kört den med lite laddtryck än då, eller fnular och putsar du bara? :)
 

sp20

Medlem
Gick med
7 Jan 2006
Ort
KIL
Hoj
Massa trampcyklar
Roger är i alla fall på gång med bänken men det verkar segt .
ventilationen löst men ingen el sist jag kollade :huvet
 

Triumph-Jocke

Medlem
Gick med
6 Feb 2014
Ort
Hagfors
Hoj
2010, Triumph Speed Triple
Har du kört den med lite laddtryck än då, eller fnular och putsar du bara? :)

Nja. I vintras, innan julen, så gjordes ett försök att mappa (det va då som det det konstaterades att spridarna inte hade tillräckligt flöde för laddtryck).
När "grundmappen" skulle fixas till så ställde vi upp wastegate-porten på vid gavel. Men vid runt 7k rpm så började turbon ladda ändå. Fick plocka bort dumpventilen för att övertryck inte skulle skapas i insuget...

Får se nu när wastegate-porten är trimmad om det funkar utan att plocka bort dumpventilen.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Båtmotor! B20! Ja!

Petade lite på en kompis B21'as topplock förra året med lite högre komp, lite större ventiler och väldigt snälla kammar (brett vrid) och fick ut 200 på bakhjulen i bänk dvs runt 230 på veven. Även ett gammalt tvåventilat härke går att skrämma upp rejält och få traktorvrid OCH effekt.

Skulle gärna vilja ha en gammal Trident (för realistisk peng) men får väl nöja mig med en Yam XS 750, bara för att få nöjet att höra vrålet från en trecylindrig 4-takt i realtid.
Jag har en xs750 med 2" 3-1 pipa med hyfsat frisk motor som jag kan tänka mig att skiljas från nu när jag snart är klar med 900cc bigbore trippelchoppern, sugen?
Det mesta är fixat på den, kamkedjan kan behöva bytas inom 1000 mil eller så, annars är den fint servad och fixad.
Pm:a om du är intresserad.
 

Triumph-Jocke

Medlem
Gick med
6 Feb 2014
Ort
Hagfors
Hoj
2010, Triumph Speed Triple
Hmm...
Det går trögare för vissa än andra...
Skulle nu i september fått hjälp av Roger på Eurospeed att mappa hojen, perfekt! Äntligen!
...tänkte jag.
Då blev det ju så att härom helgen, näst sista i Augusti tror jag det va, så brann hans lokal ner.
Totalt...

Som tur va för egen del så hade jag fått hem min Speed Triple som jag hade där på lite fix ca 4 veckor tidigare.

Oerhört tragiskt för honom som lagt ner så mycket jobb på den lokalen. Det va riktigt fint där i kundmottagningen och verkstaden.

Hur som, så får jag vända mig till nån annan med hojen...
 

Triumph-Jocke

Medlem
Gick med
6 Feb 2014
Ort
Hagfors
Hoj
2010, Triumph Speed Triple
I brist på hojens färdigställande....

... så har båten iaf blivit klar, lagom till båtsäsongen.... :tungan

IMG_20151007_165024.jpg
En kanske inte helt vanlig förgasarapplikation på en B20.

IMG_20151007_172900.jpg IMG_20151007_174940.jpg
Ser ju lite fränt ut åtminstone.
Provkörning till helgen :yoparty
 

Triumph-Jocke

Medlem
Gick med
6 Feb 2014
Ort
Hagfors
Hoj
2010, Triumph Speed Triple
Jag betar av mina projekt så smått nu.
Håller för närvarande på med en framlampa till enduro-hojen. Ska bli en LED-variant, med div. olika förluster genom linser och liknande borträknade så borde lampan ge ca 5000-5500 lumen och förbruka ca 57-58 watt på helljuset (ca 12 w på "halvljus").

Det vore fan så kul om mappningen på Daytonan skulle kunna bli av nån gång under vintern....
Så att det kan bli åka av under 2016 :)
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top