Triumph Daytona T595 turboprojekt

Det här med vevhusventilation, hur har ni andr byggare löst den biten? Klarar man sig med ett filter på slangen eftersom det sitter en lång labyrint i kamkåpan, eller ska man ha en catchtank med retur också?
 
Jag smorde in hela bakdelen på kawan med motorolja vid ett kolvhaveri. Jag hade ett slangmonterat filter som satt ungefär under sadeln. Feeeeetställ i en inspirerad omkörning (som rätade upp sig:3freak) på grund av all olja på bakdäcket, bakbromsen tog noll, rejäla bromsspår i kallingarna. När jag kom fram till jobbet så rann det olja från nummerskylten, svingen, bakhjulet, bakcutsen, det låg oljepölar i bakfälgen. Sen gjorde jag en catchtank för vevhusventilationen, rekommenderas starkt.
En bra sak kan vara att leda vevhusventilationen in mellan luftfilter och kompressorturbin, då har du alltid undertryck i vevhuset (hjälper även till att evakuera oljereturen från turbon=minska ev rök) och blir det haveri så kanske man märker det i tid:tummenupp

Det här med vevhusventilation, hur har ni andr byggare löst den biten? Klarar man sig med ett filter på slangen eftersom det sitter en lång labyrint i kamkåpan, eller ska man ha en catchtank med retur också?
 
Det får bli skyltmontage där uppe.
Har kollat lite mer, skylten blir ju å sticka ut en del vid sidomonterat.
Ser fan inte klokt ut...

Jag har ett filter på ventilationen. Sitter en lite speciell konstruktion för vevhusventilationen på dessa motorer.
På vänstra sidan, i förlängning på veven så sitter en "centrifugalseparator" för oljedimma.
 
Det här med vevhusventilation, hur har ni andr byggare löst den biten? Klarar man sig med ett filter på slangen eftersom det sitter en lång labyrint i kamkåpan, eller ska man ha en catchtank med retur också?

Om motorn är i bra skick så skall det inte vara några problem att bara ha en slang och ett filter. Men om du får ett högt vevhustryck som ibland händer turbo åkare så är det nog inte så dumt med ett uppsamlingskärl (catchtank)

Om man inte vill bygga själv så är denna liten och smäcker:
http://www.ebay.co.uk/itm/Baffled-1...=AU_Car_Parts_Accessories&hash=item4ab21088f6
 
Liten och smäcker!? Diameter 79 mm Height 415 mm :confused:

Jag gör nog som så att jag provar med ett filter bara och dräller det får jag snickra ihop en egen catchtank med retur och lite bafflar i..
 
Ett steg fram och något bakåt också.

Nu har jag kapat isär intercoolern/plenumet.

IMG_20150110_205729.jpg IMG_20150110_205738.jpg

Fick en känsla av att jag skulle kunna ha gjort en bättre design på detta, få till en större volym. När det visade sig vid mappningen att motorn hade lite stolligheter för sig vid 3000-4000 rpm så tänkte jag att det nog skulle få bli en ombyggnation ändå...

Kåporna börjar bli klara iaf.

IMG_20150110_234135.jpg IMG_20150110_234207.jpg IMG_20150110_234222.jpg IMG_20150110_234244.jpg IMG_20150110_235058.jpg

Undrar om inte det får bli samma sträckmetall nedanför kylaren som framför den.
För att dölja turbon... på nåt vis.
 
View attachment 406250 View attachment 406253
Inte bästa kvalitén på bilderna från min mob.kamera.

View attachment 406254 View attachment 406251

IC:n är iaf svetsad och klar för trycktest...

Jag håller på att montera ett turbokit på min ZX9:a.
Intercoolern är gjord på samma vis som din, ihop med plenumet under tanken.
Jag har varit osäker på om den kommer att kyla tillräckligt bra där. :va
Undrar därför om det funkar bra för dig? Har du mätt tempen på insugningsluften?
Kul tråd på proffsigt bygge.... :tummenupp :)
 
Jag håller på att montera ett turbokit på min ZX9:a.
Intercoolern är gjord på samma vis som din, ihop med plenumet under tanken.
Jag har varit osäker på om den kommer att kyla tillräckligt bra där. :va
Undrar därför om det funkar bra för dig? Har du mätt tempen på insugningsluften?
Kul tråd på proffsigt bygge.... :tummenupp :)

OK! Intressant! Byggt IC:n själv?
Det är ju inte en optimal placering precis...
Men jag va tvungen, finns ingen möjlighet med en annan placering på min hoj.

Har inte mätt insugstempen.
Har placerat en isolerande matta över topplocket. Det ska bli en box under IC;n som jag leder in luft i från "luffarturbointagen" i fronten på kåpan. Fartvinden kommer ju att pressa in luften när man är uppe i lite fart men jag har även tre små fläktar som håller ett luftflöde genom IC:n.
För att undvika att IC:n blir varm av värme från motorn vid låg fart/stillastående.
 
Jag köpte kitet färdigt, så det är inte jag som har byggt IC:n.
Jag hade en tanke på att bygga om den så att den blev vattenkyld, men det går inte så som den är gjord nu, tyvärr. Hade varit betydligt enklare om man gjort det från början.
Har också tänkt sätta någon fläkt för att tvinga in luft.
Vad är det för fläktar som du har använt? :)
 
Jag köpte kitet färdigt, så det är inte jag som har byggt IC:n.
Jag hade en tanke på att bygga om den så att den blev vattenkyld, men det går inte så som den är gjord nu, tyvärr. Hade varit betydligt enklare om man gjort det från början.
Har också tänkt sätta någon fläkt för att tvinga in luft.
Vad är det för fläktar som du har använt? :)

Har använt mig av fläktar avsedda för datorer. Finns i en hel del storlekar och dom flesta går på 12 volt.
Däremot så är dom nog inte särskilt sugna på att jobba i utsatt miljö, regn tänker jag mest på.
Men dom kostar inte så mycket så det går ju att köpa nya...

Sen så är placeringen ovanför toppen en hyfsat skyddad plats iaf.
 
Okej, vet som sagt inte vad dom tycker om miljön?
Finns ju även dessa att köpa billigt http://www.mrtuning.se/p/elflakt-241/elflakt-7-kylflakt.html
Tror att det får bli en sådan vid vattenkylaren i alla fall....
Har kapat min och fått den svetsad idag!
Testade först själv med Alutite, hmmmm. Såg så jäkla enkelt ut på demovideon....
I praktiken gick det inte riktigt lika bra, men dyra var pinnjävlarna..... haha.... :lol
 
http://www.ebay.com/itm/Round-Radia...aultDomain_0&hash=item19f02d351c#ht_256wt_916
Jag hade 2 små kylfläktar på min kapade kylare på zx9an.
Det behövdes vid stadskörning under 80 kmh.

Okej, vet som sagt inte vad dom tycker om miljön?
Finns ju även dessa att köpa billigt http://www.mrtuning.se/p/elflakt-241/elflakt-7-kylflakt.html
Tror att det får bli en sådan vid vattenkylaren i alla fall....
Har kapat min och fått den svetsad idag!
Testade först själv med Alutite, hmmmm. Såg så jäkla enkelt ut på demovideon....
I praktiken gick det inte riktigt lika bra, men dyra var pinnjävlarna..... haha.... :lol
 
Plenumet tar form

image(101).jpg image(100).jpg
Format till bottenplåten till plenumet och punktat fast dom.
Lite synd att spjällhusen inte sitter centrerat i ramen... blir liksom lite svårt att få grejerna symmetriska.
Jaja, så här blir det nu iaf.

image(102).jpg
Volymen på plenumet blir knappt 2,7 liter.
Mycket mer än så går det inte att få plats med...
 
Plenumet snart klart...

IMG_20150118_163542.jpg IMG_20150118_172658.jpg
Övre plåten klar... och högra sidoplåten.

IMG_20150118_192302.jpg IMG_20150118_192335.jpg
Så där då, nu är alla plåtar klara och punktade.
Återstår bara att helsvetsa allt.

IMG_20150118_192252.jpg
Här syns det att cylinderraden är förskjuten i sidled i ramen.
Cellpaketet i intercoolern sitter centrerat i ramen...
 
Inte tillhörande tråden, men...

Har köpt mig ett par nya framlampor till min Speed Triple.
Mattsvarta med LED parkeringsljus modell halo-ring, eller angel eyes som BMW har.
Dock så sitter infästningen på lamphusen lite annorlunda mot original-lyktorna.
Blev lite brett mellan ögonen...

IMG_20150122_200405.jpg

IMG_20150122_200425.jpg IMG_20150122_200441.jpg

Ska se om jag ska pilla till ett fäste som får lamporna att komma lite närmare varandra.

Annars så blev det läckert med svarta lykthus jämfört med original chromade.
 
Plenumet är färdigt!

Nu är alla skarvar heldragna.
Blev ju några extra skarvar p.g.a att det blev en ombyggnation, ser ju lite roligt ut på undersidan. Men det är tätt och det duger gott!

IMG_20150125_195520.jpg

IMG_20150125_195542.jpg

IMG_20150125_200945.jpg

Sen så har jag lagt ögonen på en turbo - kanske ska "uppgradera"....
Notera AA-batteriet som referens....

IMG_20150125_185750.jpg

IMG_20150125_185818.jpg
Denna lilla turbo kommer från en Fiat-diesel.
Kompisen ska nog använda den på en 125 cc monkey-bike.
 
Last edited:
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top