Triumph Daytona T595 turboprojekt

Mappade du den bara med öppen wastegate eller gjorde du några andra förändringar vid grundmapen? Lät du dumpventil sitta kvar som vid "rätt konfiguration"?
 
Mappade du den bara med öppen wastegate eller gjorde du några andra förändringar vid grundmapen? Lät du dumpventil sitta kvar som vid "rätt konfiguration"?

Plockade bort dumpventilen också. Byggde tryck även med öppen wastegate...
(Det började bygga vid ca 7000 rpm vid 60 % trottelöppning)
Utan dumpventilen så blev det inget övertryck alls...

Så då kunde hojen mappas som en vanlig sugmotor och få till en grundmapp.
 
Spridare

Har meckat ur och kollat spridarna.
Verkar vara av Sagem's egna modeller möjligtvis Lucas kanske tom kan vara ett samarbete mellan dom båda, kan ju inte bli annat än bra det..... :rolleyes:

01D004A "heter" dom iaf.

Googlade och konstaterade att det verkade vara enda modellen på spridare i hela världen som det inte gick att få fram data på!! :huvet

Så det fick väl bli till att mäta upp flödet.... och impedansen.
Impedansen är 15,8 Ohm, då klassas den som en 16 Ohm:are tycker jag.

Tvångskörde bränslepumpen och lade på 12 V på en av spridarna i 6 sekunder. Körde bränslet i en behållare och mätte sen upp volymen med en 2,5 ml spruta.

Visade sig bli 30 ml (30 cc) på dom 6 s. Multiplicera med tio och får då 300 cc/min.

Funderar på att gå upp till minst dubbla kapaciteten d.v.s. 600 cc/min...
Får kolla lite på vilken spridare som kan bli bra.
 
Räknade mig fram till 420 på min honda med den effekten jag tänkte ha typ 280-300 häst. Köper då 450cc och räknar man om det till 3 spridare så blir det 600 så det låter ju rätt. :tummenupp Höjt soppatryck kan man ju bara kompensera lite med och sen vill man ju inte bottna dutycyclen heller, runt 80% max helst så bör du utan problem kunna nå runt 300 häst med den volymen (600).
 
Nya spridare

Hojen i bänken...
IMG_20141213_123558.jpg

Har beställt nya spridare.
Siemens Deka 630 cc/min med en impedans på 16 Ohm.

Skulle skickas på måndag, så har jag tur så får jag dom på tisdag.
(Julklapp till hojen... :tummenupp eller blir det till mig :va)
 
En dag för tidigt ju.. Jag kom att tänka på en sak nu när jag ska snida ihop min intercooler. Är din enbart kyld via luften som kommer in genom airductsen?
 
En dag för tidigt ju.. Jag kom att tänka på en sak nu när jag ska snida ihop min intercooler. Är din enbart kyld via luften som kommer in genom airductsen?

Han tjuvstartade i år...
Ja, den är kyld via airductsen. Ska meckla till nåt extra intag har jag tänkt...
Har även fläktar som håller ett flöde genom IC:n vid låg hastighet, då fartvinden inte pressas in genom den.
Mest för att hålla ev. strålningsvärme från motorn som kan värma upp IC:n på så låg nivå som möjligt.
Har monterat värmeavskärmare, men för bästa möjliga förutsättningar... tänker jag.
 
Nya spridare monterade

IMG_20141228_151544.jpg
Nu har jag stoppat i dom nya spridarna.
Ganska stor diameterskillnad(utvändigt) mellan dom gamla och dom nya...

IMG_20141228_152148.jpg
Ska bli intressant att se om det blir nån skillnad i gången på motorn.
Dom nya spridarna har fyra hål istället för två som dom gamla. Borde bli en finare dimma av bensinen.
 
Vänstra sidan av hojen....

Testade att starta hojen med dom nya spridarna idag. Har gjort en grovjustering i power commandern, dragit ner öppningstiderna med 50 %.

Den startade iaf men den gick ganska fett!
Hade inte datorn med mig så jag kunde inte justera ner bränslet mer idag. Ska göra det i morrn har jag tänkt.

Så jag gick vidare med att modda vänstra sidokåpan så att den passar över tryckröret.
Inte helt färdigt men inte långt ifrån. Se nedan.

IMG_20150101_183204.jpg IMG_20150101_183126.jpg IMG_20150101_183152.jpg

IMG_20150101_183138.jpg

"magkåpan" ska också karvas i för att passa, blir nästa steg.
 
Grovjusterad

Har justerat mappningen, till dom nya spridarna, i power commandern nu.
Det verkade som att ett värde på nånstans mellan -67 och -69 % gjorde att motorn gick något så när.
Det får duga så länge, resten får trimmas in i bänken...

IMG_20150103_193009.jpg
Har fixat till ett urtag för tryckröret i "magkåpan" på vänster sida.

IMG_20150103_193020.jpg
Magkåpan är egentligen i en del, har delat den på mitten då hojen skaffat sig lite pondus.
Blivit lite rund om buken... så det får läggas i en ca 50 mm bred bit på mitten.
 
Estetiska tankar

IMG_20150106_162015.jpg
Har lite svårt att bestämma mig om reg.-skylten ska sitta som ovan....

IMG_20150106_162151.jpg
...eller om jag ska gå på "chopper-stilen" med skylten bredvid.

Bakänden ser lite "gubbig" ut på översta bilden men är inte riktigt nöjd med chopperstuket heller....
 
Du.. den där sidogrejen är ju skitful (högst subjektivt med estetiska åsikter) men nu vet du vad jag har röstat på :) Gubbstuk är ju det coolaste!
 
hej

provade det på min busa oxå så jag håller med steen skitfult så låt du den vara där uppe tycker jag:tummenupp
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top