Triumph Daytona T595 turboprojekt

Hur hinner du med att skruva när du uppdaterar tråden hela tiden :va
 
Hur hinner du med att skruva när du uppdaterar tråden hela tiden :va

Hehe! Det gäller att köra på med grejer så fort man kommer ur sängen på morgonen, plöjer på hela dagen på jobbet och sen växlar ner och vrider fullt på kvällen med egna projekt...
Sen är det bara att stupa i sängen och somna innan huvudet nått kudden.
Sova i två sekunder, känns det som iaf, upp igen och på det igen... :yoparty
 
Lite av varje

Fixat mina lampor på Speed Triple'n.
Sitter nu ungefär lika brett som originallamporna.
IMG_20150131_165516.jpg IMG_20150131_165539.jpg
Läckert med en lysande ring runt reflektorerna som parkeringsljus.

Har även fått lite gjort med Daytonan.

IMG_20150131_220312.jpg
Inte så lätt att få till en box under intercoolern som jag kan leda in luften i... men till slut så ska det väl bli nåt användbart!

IMG_20150131_222523.jpg
Modifierat insugssnabeln till turbon lite. Kortat och vinklat om den för tillräckligt med frigång vid fullt styrutslag..
 
Restriktor

Testar med en restriktor på slangen till laddtrycksmätaren.
Har ingen fancy glyserinfylld variant :( så nålen är väldigt nervös.
Så jag svarvade till denna idag, den har ett 0,5 mm hål på mitten.
Förhoppningsvis lugnar detta pulserna i insuget, på väg till mätaren...

IMG_20150203_170231.jpg

Får se hur detta funkar...
 
det går även montera ett litet moppe bränslefilter för att dämpa pulserna
 
Nu får plåtväggseländet duga... inte snyggt men skapelsen löser uppgiften iaf.
Sen så syns den knappt heller. Bilden till höger är på slanganslutningen fram till luftintaget i kåpan.
IMG_20150207_210235.jpg IMG_20150207_210257.jpg

Har fått skyltbelysningen jag beställde. Liten och t.o.m. E-märkt!
IMG_20150207_210428.jpg IMG_20150207_210450.jpg
 
Numera påklädd...

Nu va det länge sen alla kåpor satt på, men nu är hon helt påklädd igen.

IMG_20150212_210205.jpg

IMG_20150212_210214.jpg

Har bara reg.-skylthållare och ett "stänkskydd" för turbon kvar att knyckla till å montera.
Och inte minst, mappningen förstås!
 
Riktigt skönt att det börjar närma sig klart :tummenupp Lätt frestande att provåka känner jag men vädret sätter effektivt stopp för sånt, kanske är bra det så man kan mappa ordentligt först.. :)
 
Ser riktigt bra ut! Vill se ett filmklipp nu med uppstart av raketen! :yoparty
 
Mindre å mindre återstår!

Stänkskyddet för turbon ä klart.
IMG_20150215_182829.jpg IMG_20150215_182848.jpg
Tror det kan vara vettigt att ha, så framhjulet inte sprejar vatten rakt på turbons avgasdel.
 
Reg.-skyltsfäste ihopmecklat med hjälp av en svarv, handböjda rör och TIG-svets.

Grundfärg är sprutad.
Får bli svart i morrn.

IMG_20150219_185904.jpg
 
Snabb fråga Jocke - kollar på en t595 '97 för 29k och en 995 '02 med laddproblem för 24k.
Du som har lite koll på modellen, vilken borde jag köpa?
Vet bara att det skiljer 20 hästar, lite intern motordesign och enkel vs dubbelsving..
 
Snabb fråga Jocke - kollar på en t595 '97 för 29k och en 995 '02 med laddproblem för 24k.
Du som har lite koll på modellen, vilken borde jag köpa?
Vet bara att det skiljer 20 hästar, lite intern motordesign och enkel vs dubbelsving..

-02:an har ju en del modernare grejer, digitalt instrument (analog varvmätare), bättre insprutning/motorstyrning, bättre motor, växellådan uppgraderad (starkare drev tror jag).
Kåporna är ju av nytt snitt. Personligen tycker jag att den gamla bakänden är snyggare.
Den första årsmodellen har jag hört nåt om att ramen kunde spricka nånstans men att dom skulle blivit utbytta, men är inte säker.

Angående laddproblemet så kan det inte vara så många grejer som strular.
Om batteriet är konstaterat friskt...
Så laddrelä/likriktare kan ju vara boven, ganska dyr dock. ca 3500 kr.
Eller statorn, ca 4700 kr.

Men jag skulle vara lite sugen på att satsa på den nyare ändå....
 
Last edited:
Jag gillar ju de här bulliga trajjorna och du gör ett fantastiskt fint jobb :tummenupp

Lite rejsig inspiration.

t6w0ea.jpg


2le1mdg.jpg
 
Nu får det gärna bli vår snart så man får höra hur en turbomatad trippel låter på fullgas!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top