Triumph Daytona T595 turboprojekt

Hmm... sprack en slang till min bakflyttade oljekylare...
Fast slangen va specad till att klara mer än det dubbla mot vad oljetrycket är i motorn... jaja...
Som tur var så åkte jag inte sist, det upptäcktes snabbt och oljetrycket försvann aldrig.

Får väl ta å köpa ordentliga stålomspunna slangar och AN-kopplingar.
Då va det väl fan om det inte ska fungera...
 
Nu har jag fått hem slangar och AN-kopplingar så nu har jag meckat ihop slangar mellan oljekylaren och backventilerna, både tillopp och retur.
IMG_20170729_174521.jpg IMG_20170729_174540.jpg

Har även böjt till några rör som ska koppla ihop oljekylaren till anslutningarna under motorn.
IMG_20170729_190354.jpg

Ska löda ihop dom och kapat till två korta slangar till så är det på väg åt rätt håll igen!
IMG_20170729_200323.jpg
 
Nya rörkrökar...
IMG_20170731_160713.jpg

IMG_20170731_175238.jpg Färdigslangat!

Provstartad och inga läckage :banana
IMG_20170731_182336.jpg

Påklädd igen. Ska göra nån provkörning till innan jag plockar isär och kompsänker.
IMG_20170731_193247.jpg IMG_20170731_193407.jpg
 
Provkörd nästan 40 mil. Allt verkar fungera!
Så då är det väl bara att gå vidare med kompsänkningen och applicera lite laddtryck då...
 
I väntan på att ekonomin ska hamna i lite bättre balans igen efter sommarens påhitt, så har jag fixat till ett filter till laddtrycksmätaren... Den lös så förbannat skarpt! I mörker så bländade den rejält.
Så nu är det ordnat iaf. Bilderna återger inte riktigt hur det ser ut i verkligheten.
Det ser vettigare ut och med bättre balans av färg och ljusstyrka mellan mätarna IRL.

IMG_20170908_193524.jpg

IMG_20170908_193541.jpg

IMG_20170908_193603.jpg
 
Blev lite tankefel tidigare i konstruktionsstadiet...
Kylvätskeröret från termostaten i topplocket till övre anslutningen i kylaren
blev lite i vägen för dragningen av tryckröret från turbon till intercoolern under tanken.

IMG_20171126_145512.jpg IMG_20171128_172355.jpg


Lite kapning av rör, anpassning och punktsvetsning
så har röret en preliminär dragning som nedan.

IMG_20171129_190818.jpg
 
Det blir en liten uppdatering av framänden...
En R1-gaffel med tillhörande 6-kolvsok
...och framskärm.

IMG_20171219_172740.jpg
 
Har rensat bort lite grejer ovanpå toppen inför att jag ska ta bort den för att kolla upp lite status men framför allt ska kompsänkningen fixas till.

Ser redan nu att en insugsventil på 3:an läcker lite...

IMG_20180106_165849.jpg
 
Har fixat låsverktyg till kamaxlarna.

Tänkte ställa dom i rätt position och låsa dom. Sen lossakamdreven och trådgnista upp hålbilden oval, så att det sen går att justera in drevens läge på axlarna.

Då ska timingen mot veven bli rätt med en tjockare toppackning (som ordnar till kompsänkningen).

IMG_20180201_191436.jpg
 
Uuuhhh.... det går så sakta! Ligger mitt i en köksrenovering som tar upp tiden.
Hinner inte med att leka ju!
Har iaf fått av toppen, gjort rent kolvtopparna och ska mäta upp volymer här och var för att kunna beräkna hur tjockt mitt shims ska bli för att åstadkomma rätt komp.
IMG_20180324_163509.jpg IMG_20180324_164731.jpg

IMG_20180323_213028.jpg IMG_20180323_164403.jpg
Har snyggat till kanalerna in och ut från små gjutdefekter och jämnat ut bearbetningar mot gjutna ytor...
här ska det bli att gå som fan!

IMG_20180323_164323.jpg IMG_20180323_164544.jpg
Toppen är här på bilderna inte planslipad men det gjorde jag igår.

Ventilerna är rengjorda idag och ska gnuggas in med ventilslippasta, skulle väl ha varit slipade och omfrästa säten om man ska vara anal... men det duger med lite semirenovering.
 
Har fixat låsverktyg till kamaxlarna.

Tänkte ställa dom i rätt position och låsa dom. Sen lossakamdreven och trådgnista upp hålbilden oval, så att det sen går att justera in drevens läge på axlarna.

Då ska timingen mot veven bli rätt med en tjockare toppackning (som ordnar till kompsänkningen).

View attachment 441524

Du kan ju mäta in standardtiderna också men du kommer nog behöva vrida lite på dom, avgas blir nästan rätt med spacer, dock inte insug som du får backa lite. Sen så brukar man se att tiderna avviker lite när kamkedjan slitits lite osv sen hojen var ny så bäst är som sagt att mäta in lobcenter.
 
Kan det vara så att ett 2mm shim ger teoretisk komp på 9,4?
Borr 79
Slag 65
Originalkomp 12,0
Jag tänker mig att 2 mm spacern ersätter ett ca 0,2 mm mellanlägg i toppackningen vilket ger en höjning på 1,8mm.
Visst var cylindrarna en del av motorblocket? (Inte lösa cyllar)
Det duger väl till att ladda 1 bar? Brukar vara problematiskt att höja mer på grund av kamkedan..

Har iaf fått av toppen, gjort rent kolvtopparna och ska mäta upp volymer här och var för att kunna beräkna hur tjockt mitt shims ska bli för att åstadkomma rätt komp.
 
Kan det vara så att ett 2mm shim ger teoretisk komp på 9,4?
Borr 79
Slag 65
Originalkomp 12,0
Jag tänker mig att 2 mm spacern ersätter ett ca 0,2 mm mellanlägg i toppackningen vilket ger en höjning på 1,8mm.
Visst var cylindrarna en del av motorblocket? (Inte lösa cyllar)
Det duger väl till att ladda 1 bar? Brukar vara problematiskt att höja mer på grund av kamkedan..

1 bar bör räcka att ladda!

Det är som du säger, lösa cylinderfoder nerstuckna i blocket, så shimset måste vara vid topplockspackningen.

Hur är komp.-förhållandet på din turbohoj?

Jag tänkte 8,5:1 i min... det ska jag enligt mina beräkningar få till om jag har ett shims på 1,8 mm och med två topplockspackningar(en på var sida om shimset).

Fast jag kanske ska nöja mig med ett shims på 1,5 mm... då får jag 8,86:1 i komp.-förhållande
(med två packningar då).
En packning är 1,1 mm tjock, så det skulle bli 2,6 mm extra höjd.

Hmm...

- - - Updated - - -

Kan det vara så att ett 2mm shim ger teoretisk komp på 9,4?
Borr 79
Slag 65
Originalkomp 12,0
Jag tänker mig att 2 mm spacern ersätter ett ca 0,2 mm mellanlägg i toppackningen vilket ger en höjning på 1,8mm.
Visst var cylindrarna en del av motorblocket? (Inte lösa cyllar)
Det duger väl till att ladda 1 bar? Brukar vara problematiskt att höja mer på grund av kamkedan..

1 bar bör räcka att ladda!

Det är som du säger, lösa cylinderfoder nerstuckna i blocket, så shimset måste vara vid topplockspackningen.

Hur är komp.-förhållandet på din turbohoj?

Jag tänkte 8,5:1 i min... det ska jag enligt mina beräkningar få till om jag har ett shims på 1,8 mm och med två topplockspackningar(en på var sida om shimset).

Fast jag kanske ska nöja mig med ett shims på 1,5 mm... då får jag 8,86:1 i komp.-förhållande
(med två packningar då).
En packning är 1,1 mm tjock, så det skulle bli 2,6 mm extra höjd.

Hmm...
 
Är det en go lösning verkligen med en massa packningar och shims på hög? Låter som ett recept på blåst toppackning? Skära ut en kopparpackning och nästan ha en meridentraja tycker jag låter bättre! ?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top