Triumph-Jocke
Medlem
Är det en go lösning verkligen med en massa packningar och shims på hög? Låter som ett recept på blåst toppackning? Skära ut en kopparpackning och nästan ha en meridentraja tycker jag låter bättre! ?
Tanken har slagit mig...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Är det en go lösning verkligen med en massa packningar och shims på hög? Låter som ett recept på blåst toppackning? Skära ut en kopparpackning och nästan ha en meridentraja tycker jag låter bättre! ?
Sparar ju säkert flera kronor på toppackningar också.Tanken har slagit mig...
1 bar bör räcka att ladda!
Det är som du säger, lösa cylinderfoder nerstuckna i blocket, så shimset måste vara vid topplockspackningen.
Hur är komp.-förhållandet på din turbohoj?
Jag tänkte 8,5:1 i min... det ska jag enligt mina beräkningar få till om jag har ett shims på 1,8 mm och med två topplockspackningar(en på var sida om shimset).
Fast jag kanske ska nöja mig med ett shims på 1,5 mm... då får jag 8,86:1 i komp.-förhållande
(med två packningar då).
En packning är 1,1 mm tjock, så det skulle bli 2,6 mm extra höjd.
Hmm...
- - - Updated - - -
..
ska själv iväg å kika på en speed triple i helgen -01, är det något speciellt jag bör kika lite extra på? Du bör ha rätt koll på denna maskin vid det här laget jocke4 år nu sedan inköpet, blir den någonsin klarska själv iväg å kika på en speed triple i helgen -01, är det något speciellt jag bör kika lite extra på? Du bör ha rätt koll på denna maskin vid det här laget jocke
![]()
Ja, det har dragit ut på tiden. Iaf minst 1,5 år pga att första motorn havererade. Ett vevlager som gav sig, troligtvis pga för lite oljetillförsel. Turbon slukade nog för mycket av det som oljepumpen gav... ska va fixat med nya motorn!
-02 kom en större uppdatering av motorn, nytt insprutningssystem bl.a.
Gav en mer sofistikerad gång på motorn än -01:an.
Har själv haft en -01:a, en nuclear red, eller som vanligt folk skulle kalla cerise... Gillade faktiskt den färgen, inte så att den försvann i mängden direkt.
Lät få den mappad i bänk med en Powercommander.
Blev ganska stor skillnad på motorgången, även om den inte var så illa innan. Mycket bättre vrid blev det.
Annars så vet jag inte om några modell-specifika problem som dom dragits med.
Jag upplever att Triumph har haft mycket bättre avstämda insprutningssystem än andra, vad det gäller on/off ryckighet vid avslag och påslag på gasen.

Igår startade jag hojen med nya motorn, turbo å hela köret inkopplat!
Den startade å gick![]()
Behöver få den mappad igen bara...
Mappen som ligger i PC-3:an är ju gjord utifrån den gamla motorn
med helt annan ECU och standard-spridare än nuvarande applikation.

Bara du inte slår mitt rekord i bänken![]()
Vad har du för rekord där?
...och med vilken hoj?
|
|
MotoGP 2026: kalender och förare
MotoGP-kalendern och förarn... |
|
|
Benavides till dramatisk Dakar-seger
Luciano Benavides, som gick... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!
Alldeles nyss fick vi klart... |
|
|
Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!
Michelin breddar sitt adven... |
|
|
Svensk auktion med tävlingshojar
Det svenska företaget Antiq... |
|
Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter
Efter att Cruiser-programme... |
|
|
|
WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem